PDA

View Full Version : beginner zoekt hulp



sregor
30 januari 2006, 18:28
Ik zal me even voorstellen. ik ben rogier en ben zanger gitarist in onze band nothing in common(zie ook site www.nothingincommon.nl) ik speel op een gibson SG std en speel bijna altijd clean. Soms Gooi ik mijn EMMA ReezaFRATzitz overdrive/distortion er over heen. Mijn vraag is eigenlijk is Distortion en overdrive hetzelfde??? Verder heb ik geen effectpedalen, maar wil dat wel. Ik heb eigenlijk geen flauw idee wat er allemaal op de markt is en wat ik dan wel zou willen. kan iemand mij een tip geven over hoe ik dat moet gaan aanpakken. Ik kan me voorstellen dat jullie ook ooit eens je eerste pedaaltje moesten gaan aanschaffen en geen idee hadden wat te kopen. Zijn er bijvoorbeeld een paar hoofd catagorien waaruit ik kan gaan schrappen en of kiezen?? x Ik hoor het wel alvast bedankt voor de moeite!

DREAMMACHINE
30 januari 2006, 18:34
als ik zo je stijl hoor, kun je wel een wah pedaal gebruiken.
kijk eens naar een RMC wah ( via www.haarguitars.nl )

daarnaast kun je je een beetje verdiepen in modulatie ( phaser bijvoorbeeld)

en misschien een beetje delay, dan is een dl4 van line6 erg aan te raden

sregor
30 januari 2006, 18:39
dankjewel,

Ik weet niet of je ff hebt geluisterd, maar bv in ons nummer won't surrender in de cleane gedeeltes vind ik het zo droog. dat zou wat mij betreft een stuk dromeriger en zwoeler kunnen, enig idee wat voor een soort effect ik dan zoek

peter_heijnen
30 januari 2006, 18:40
Overdrive en distortion kunnen eigenlijk allebei gebruikt worden als je vervorming mee bedoeld.

Maar als je het over de pedalen overdrive en distortion hebt is er verschil.
Distortion is heftiger dan overdrive als ik het heel simpel mag zeggen.

Wat betreft de pedalen werkt het eigenlijk alsvolgt: jij hoort een sound en denkt "wow dat wil ik ook". Dan ga je dus uitzoeken waarmee dat geluid gemaakt werd, en als je daar hulp bij nodig hebt, kun je er overal waar jij denkt dat ze daar iets vanaf weten, dus mogelijk ook hier, naar vragen.
Dus het kan niet zo zijn dat iemand hier jou zomaar gaat vertellen welke effecten jij nodig hebt. Nee, jij moet eerst weten welk geluid je wilt maken.

sregor
30 januari 2006, 18:41
sorry ik zit net zelf ff terug te luisteren, m,aar je hoort alleen het distortion gedeelte daar heb je dus niet zoveel aan.

Malochia
30 januari 2006, 23:32
dankjewel,

Ik weet niet of je ff hebt geluisterd, maar bv in ons nummer won't surrender in de cleane gedeeltes vind ik het zo droog. dat zou wat mij betreft een stuk dromeriger en zwoeler kunnen, enig idee wat voor een soort effect ik dan zoek

Als het akkoorden zijn; wat reverb, of misschien een beetje delay.

Als het geen akkoorden zijn (gepingel, of hoe je het ook wil noemen, je begrijpt wel wat ik bedoel); veel delay, en misschien ook wat reverb.

Ook chorus is misschien een ideetje.
In ieder geval delay en reverb, daarmee kan je van een simpel clean deuntje een mooi dromerig en zwoel iets maken.