PDA

View Full Version : Peavey 5150 up-pimpen



vasco
30 januari 2006, 15:50
Ik heb een peavey 5150 top en wil er graag het een en ander aan verbeteren. Ik heb er al enige topics over gelezen, maar toch nog maar eens posten...
1) ik wil er nieuwe buizen in. Iemand aanraders? Ik speel hardcore / metal.
2) eventueel wil ik hem laten biasmodden om hem wat warmer te laten klinken. Kan iemand mij misschien vertellen waar in nederland (amsterdam en omstreken bij voorkeur) ik dat het beste kan laten doen (ik ben zelf niet zo technisch) en wat het kost?
3) ik wil van feedback en de noise van de versterker af. Feedback ligt enerzijds aan de standaard ibanez elementen in mijn rg, dus ga zowiezo emg´s kopen, maar wil ook een noise supressor. Ik hoor goede dingen over de isp decimator, maar ben ook geinteresseerd in de rocktron hush. Ik kan er van alles over vinden op het internet, maar ik vroeg me af of er mensen hier ervaring mee hebben.

Ben benieuwd wat de kenners hierover kwijt kunnen...
Alvast bedankt.

interessander
30 januari 2006, 16:01
Ik heb zelf ook een 5150, heb er op dit moment sovtek 6l6 WXT eindbuizen in zitten en electro harmonix 12ax7 voorbuizen, klinkt goed, ik hoor ook goede verhalen over JJ buizen, vriend van me heeft ze in zn ENGL blackmore.
Ik heb de biasmod-kit van http://www.tonefactory.nl besteld, maar nog niet geinstalleerd, is maar een kleine ingreep maar kan er helaas nog niks over vertellen.
Noisegate heb ik nog nooit geprobeerd, heb geen last van overdadige feedback maar ben ook wel benieuwd naar die hush, er staat er nog een op marktplaats trouwens voor 75 euro zag ik.

ChiefRebelAngel
30 januari 2006, 16:25
noisegate zou niet nodig moten zijn, zet gewoon die gain minder! Boven de 6 heeft die knop echt geen nut meer op een 5150...

imlikeajungle
30 januari 2006, 16:39
noisegate zou niet nodig moten zijn, zet gewoon die gain minder! Boven de 6 heeft die knop echt geen nut meer op een 5150...


Try 4 :)


(Klote10karakterregel!)

interessander
30 januari 2006, 16:41
yep, had em eerst altijd op 5, nu ook op 4, wel met een tubescreamer. Geen noisegate nodig.

Negative K3 fan
30 januari 2006, 16:45
Ik heb een peavey 5150 top en wil er graag het een en ander aan verbeteren. Ik heb er al enige topics over gelezen, maar toch nog maar eens posten...
1) ik wil er nieuwe buizen in. Iemand aanraders? Ik speel hardcore / metal.
EHX of chinees in de preamp, JJ in de poweramp

2) eventueel wil ik hem laten biasmodden om hem wat warmer te laten klinken. Kan iemand mij misschien vertellen waar in nederland (amsterdam en omstreken bij voorkeur) ik dat het beste kan laten doen (ik ben zelf niet zo technisch) en wat het kost?
Sinds ik wat meer inzicht heb verkregen in de werking van buizenamps denk ik dat de charme van de 5150 deels te vinden in in de veel te koude bias, misschien werkt het voor jou, maar als ik er zelf 1 had zou ik het best duur vinden om daarmee te experimenteren terwijl de crossover distortion van de eindtrap misschien wel in een belangrijke mate bijdraagt aan de brute en unieke sound waar 5150s om bekend staan

3) ik wil van feedback en de noise van de versterker af. Feedback ligt enerzijds aan de standaard ibanez elementen in mijn rg, dus ga zowiezo emg´s kopen, maar wil ook een noise supressor. Ik hoor goede dingen over de isp decimator, maar ben ook geinteresseerd in de rocktron hush. Ik kan er van alles over vinden op het internet, maar ik vroeg me af of er mensen hier ervaring mee hebben.

Ben benieuwd wat de kenners hierover kwijt kunnen...
Alvast bedankt.
ik heb wat dat laatste betreft helemaal geen ervaringen, EMGs en 5150s zijn een soort van gouden combinatie daar kun je gewoon niet fout mee gaan en over de ISP decimator heb ik heel veel goeds gehoord.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

interessander
30 januari 2006, 16:49
heb ook iets gelezen op het peavey forum van iemand van peavey die zoiets zei als "crossover distortion is your friend" haha

AART
30 januari 2006, 18:55
JJ in de pre-amp, definately, word ie al een stuk stiller van.


Iemand die het beste je peavey kan servicen: Peter van Weelden in Apeldoorn, die weet ontzettend veel van die dingen. Je moet er alleen wel wat voor over hebben.

vasco
30 januari 2006, 21:02
noisegate zou niet nodig moten zijn, zet gewoon die gain minder! Boven de 6 heeft die knop echt geen nut meer op een 5150...
Ik weet niet waarom je ervan uit gaat dat ik mijn gain hoger dan 6 zet. Ik ben niet de enige die vindt dat een peavey 5150 vrij "noisy" is.
Ik denk dat ik inderdaad voor die jj buizen ga. Hoor ik veel goeds over. En als ie daardoor ook stiller wordt (?) is dat helemaal mooi. Dan zie ik daarna wel weer of ik nog een biasmod wil. Kan altijd nog, maar was gewoon geinteresseerd in de prijs eigenlijk...

ChiefRebelAngel
31 januari 2006, 09:30
omdat je geen last van feedback zou mogen hebben als hij degelijk afgesteld staat....

Negative K3 fan
31 januari 2006, 12:58
over JJ buizen in de voorversterker heb ik vooral gemengde verhalen gehoord, ik zou die keuze nog eens heroverwegen.

Anders Destium
31 januari 2006, 17:09
Je kunt een 5150 met andere buizen nooit écht stil krijgen, dat is echt het gevolg van hoe de versterker in elkaar is gestoken. Andere buizen kunnen iets helpen, maar hij zal van zichzelf altijd noisy blijven...

Negative K3 fan
31 januari 2006, 17:48
precies, het is niet redelijk om te denken dat je amp met JJ voorbuizen ineens stil is, de 5150 is gewoon een ruisbak.

robert-gitarist
31 januari 2006, 17:58
Net als Randall's ;)

vasco
1 februari 2006, 02:43
over JJ buizen in de voorversterker heb ik vooral gemengde verhalen gehoord, ik zou die keuze nog eens heroverwegen.

Er zijn twee complete retube sets die mij interessant lijken:

- Die laatste van eurotubes die helemaal uit JJ bestaat: https://ssl.eurotubes.com/cart/index.php?page=view_products&category_id=8&sub_category_id=40

- Deze set van tonefactory:
http://www.tonefactory.nl/shop/product_info.php?cPath=58_1_2_16_22&products_id=1117&osCsid=4175b912deaa90bb998f84f9be38a23a

Iemand hier iets zinvols over te vertellen? Andere aanraders?

Ik kan natuurlijk ook gewoon zelf buizen samen stellen, maar aangezien ik er erg weinig over weet (vandaar ook dit topic) ben ik daar een beetje huiverig voor...

En dat de peavey 5150 erg "ruizig" is, is gewoon een feit, vandaar dat ik ook echt voor de isp decimator ga. Van feedback hoop ik geen last meer te hebben zodra ik emg´s in mijn gitaar heb zitten.

ChiefRebelAngel
1 februari 2006, 07:40
Van feedback hoop ik geen last meer te hebben zodra ik emg´s in mijn gitaar heb zitten.

dan moet je zeker de gain lager zetten! (als't actieve emg's zijn toch)
5150's, ruisen doen ze inderdaad altijd, maar het blijft een zalige amp...

marc_o
1 februari 2006, 13:08
Vervang anders eerst alleen je elementen, dat was je toch al van plan. Kijk dan eens hoe je geluid is, voordat je op alle fronten tegelijk gaat sleutelen. Best kans dat je er dan al een heel eind bent namelijk.

Anders Destium
1 februari 2006, 13:38
Mijn 5150 ruist met alle gitaren die ik heb, alleen inderdaad bij de ene (met andere elementen) iets meer/minder dan de ander. Dat scheelt niet echt veel alleen, al heb ik geen EMGs of andere noiseless pups.

Negative K3 fan
1 februari 2006, 14:04
Er zijn twee complete retube sets die mij interessant lijken:

- Die laatste van eurotubes die helemaal uit JJ bestaat: https://ssl.eurotubes.com/cart/index.php?page=view_products&category_id=8&sub_category_id=40

- Deze set van tonefactory:
http://www.tonefactory.nl/shop/product_info.php?cPath=58_1_2_16_22&products_id=1117&osCsid=4175b912deaa90bb998f84f9be38a23a

Iemand hier iets zinvols over te vertellen? Andere aanraders?

Ik kan natuurlijk ook gewoon zelf buizen samen stellen, maar aangezien ik er erg weinig over weet (vandaar ook dit topic) ben ik daar een beetje huiverig voor...

En dat de peavey 5150 erg "ruizig" is, is gewoon een feit, vandaar dat ik ook echt voor de isp decimator ga. Van feedback hoop ik geen last meer te hebben zodra ik emg´s in mijn gitaar heb zitten.

wow die tonefactory site hadik nog nooit gezien iig, bedankt, maar ik denk dat die site een beetje inspeelt op hypes etc. ik zou als ik jou was gewoon de buizen bij tubetown vandaan halen, 4x JJ 6l6 en 5x EHX 12ax7 en niet dat vreemde pakket van hun, maargoed.

Geronimo
1 februari 2006, 14:28
Ik zou inderdaad eerst eens een andere gitaar proberen. Ik weet niet wat voor model RG je hebt, maar vaak zijn die Ibanez elementen niet echt onwijs.
(ik heb zelf een RG 7 620, zaten van die Dimarzio Blaze II elementen in, echt kutdingen. De zevende snaar is wel bruut, daarom heb ik 'm gekocht eigenlijk)
Zondag op de meeting pas gemerkt wat een kutgitaar ik eigenlijk heb, ondanks mijn Evolution-7 element...

Mijn 5150 lookalike ruist ook onwijs, en heeft zelfs een versterkertrapje minder. Heb er alles aan gedaan om de ruis te beperken (metaalfilm weerstanden, afgeschermde kabels en weetikwat allemaal meer).

Het is gewoon een ruis-ontwerp. Het versterkt zo bruut dat als E.T. ooit roept wij het als eerste horen denk!

Een noisegate helpt wel een beetje. Zorgt ervoor dat additionele ruis van je gitaar, eventuele pedalen en je snoeren buiten blijven als je niet speelt. Helpt ook goed tegen feedback trouwens. Ik heb zelf een Boss NS-1, doet het erg goed. Je zou 'm ook in de loop kunnen proberen, dan ben je volgens mij helemaal van de ruis af maar ik weet niet of het dan nog tegen de feedback werkt.

Met de buizen vervangen zou je het karakter van de versterker kunnen veranderen, maar de ruis is gelieerd aan de gain. Je kan er slappere buisjes instoppen voor minder ruis maar dat heeft ook weer tot gevolg dat je minder scheur hebt.

vasco
1 februari 2006, 17:58
Chief rebel, wat blijf jij toch lang doorzeiken over die gain instellingen. Na één post heb ik jouw standpunt ook wel door hoor. No offense.
Die elementen ga ik inderdaad zowiezo vervangen. Ik heb een rg 570ex. Dat is de voorganger van de rg 1570 die toen opeens in de prestige serie zat. Die van mij is ook in japan gemaakt maar heeft van die gare v-elementen. Dat zorgt voor veel feedback heb ik gemerkt, aangezien een andere gitarist met het zelfde model gitaar maar dan met duncan pickups erin geen feedback had over dezelfde versterker. Tuurlijk ligt het ook aan de gain instelling, maar ik heb zelf een goed beeld van wanneer je geen last van feedback zou moeten hebben. De noise gate wil ik inderdaad om in de stiltes gewoon ook echt stil te zijn. De buizen wil ik niet alleen vervangen om mijn versterker te veranderen. Die versterker is nu 5 jaar oud en ookal speel ik er weinig over, ik wil nu gewoon een verse set hebben zodat ik bij optredens komende tijd niet voor onnodige verassingen kom te staan. Negativek3fan: jij bedankt voor de behulpzame posts.

Buryyourdead
3 februari 2006, 23:08
Ik speel zelf ook over een 5150.. en ik heb mijn gain altijd lekker open staan..
Maar daar tussen heb ik wel een Noisegate, ( Ns2 van boss )
En ik heb echt NERGENS last van..

het enige is het " zee geluid " waar iedereen een beetje mee zit.. maarja..
Je moet toch spelen en niet liggen ouwhoeren op dat podium/oefenruimte .. als je aant spelen bent hoor je dat toch niet.

Het klinkt in ieder geval heerlijk..
ik ga ook niet mijn bias modden.. Ik vind het een lekker geluidje.. niks aan doen :)

Anders Destium
3 februari 2006, 23:28
Heb je die noisegate dan in je loop staan?

Buryyourdead
3 februari 2006, 23:36
Nee.. ervoor gehangen..
Werkt prima

Anders Destium
3 februari 2006, 23:54
Dus je hebt gitaar-noise gate- input 5150?

Gaat dat dan niet ten koste van je dynamiek?

Buryyourdead
4 februari 2006, 00:00
Haha ik heb zelfs euh

Gitaar - Tuner ( tu2 boss ) - Noisegate - Input 5150

gaat goed hoor.. geen verschil als dat ik em gewoon regelrecht in mijn versterker plug.. ( of ik luister niet goed genoeg :P )

Anders Destium
4 februari 2006, 10:53
Ok, misschien iets om eens uit te proberen. Niet dat ik echt veel last heb van de ruis maar als je het eenvoudig uit de weg kunt helpen waarom niet :)

AART
4 februari 2006, 11:03
bij een 5150 werkt een noisegate in de loop niet, raar maar waar, heb het zelf vaak genoeg geprobeert, maar vanwege het feit dat ik een hekel heb aan losse pedaaltjes en andere rotzooi nooit zo'n ding gekocht.

pjutter
5 februari 2006, 10:32
eens met Geronimo.. wat je wel nog kunt proberen om de ruis te verminderen, is zorgen dat je een selected 12ax7 gebruikt in je V1 positie! Deze zijn geselecteerd op lage ruis.
verder zou ik voor je 5150 idd EH12AX7 of chinese in voorversterker stoppen. Zeker omdat je toch voor een heldere, scherpe klank wilt als je metal speelt. sovteks zijn mij iets te mat omdat ze minder gain hebben, zoals al reeds gezegd geven ze daardoor ook vaak weer minder ruis. Tis dus een beetje afwegen. JJ12AX7's zijn meer voor warme, bluesy sound. Wat je ook kunt doen is een JJ12AX7 in V1 zetten en dan de andere posities vullen met EH12ax7. Maarja, t blijft kwestie van smaak.

JJ in de eindtrap zou wel lekker kunnen klinken, heb ik zelf geen ervaring mee.

Dick Wolkendeck
5 februari 2006, 11:37
Hoi ik gebruik de hush van mijn rocktron replifex in de loop (5150). Ruis weg. Wel precies zijn met instellen.
Tegen feedback gebruik k de hush "pedal" van rocktron (voor de pre-amp). Weg feedback. Wel even uitschakelen bij solo's/clean/volumeknop-half-dicht etc.

Scali
5 februari 2006, 11:49
Nadat ik m'n JJ ECC83S vervangen had door EHX 12AX7EH, vond ik juist dat de ruis iets afgenomen was. En dat terwijl de gain, en vooral het hoog wat toegenomen was. Als je metal speelt, zou ik zeker niet voor JJ gaan, want EHX heeft meer bite, en klinkt gewoon lekkerder met veel distortion, vind ik. En om de ruis hoef je het dus ook niet te doen. Die Chineesjes schijnen nog wat feller te zijn, maar hoe die met ruis zijn, weet ik niet.

Stitch
5 februari 2006, 13:56
Welke is trouwens de V1 positie?

pol
5 februari 2006, 14:01
zal ook wel van de versterker afhankelijk zijn, in Mijn Steavens Poundcake klinken die JJ's prima, meer als genoeg bite, en zo strak als iets met veel distortion, en last van ruis heb ik ook niet.

Scali
5 februari 2006, 14:11
Het is ook afhankelijk van wat je 'veel distortion' noemt, 'strak klinken', en 'weinig ruis'.
Daarom wil ik wel even verduidelijken dat 'veel distortion' in mijn geval dus betekent het lead-kanaal van m'n Marshall 6101 met de gain boost aan en de gain vol open. Dan zit je dus op zo'n 'jaren 80' lead-geluid, denk aan Van Halen, Lukather, Petrucci, Satriani, Vai etc. Ik geloof dat dat onder de term 'total saturation' valt.
Strak klinken is in mijn geval dat de attack van de noten goed duidelijk is, ook in het laag. Ik vond de JJ's een wat zwakke attack hebben, en het laag was niet echt 'gefocust'. De EHXjes zijn daar net wat feller in, waardoor je iedere noot duidelijker kunt horen, wat minder modderig. Ook voelde het spelen van flageoletten wat makkelijker aan, waarschijnlijk door de extra gain en het extra hoog.
Ik zeg ook zeker niet dat de JJ's veel ruis hadden, ze vallen waarschijnlijk wel onder de stilste buizen, maar ik vond de EHX zeker niet meer ruis geven, mogelijk nog minder.
Ik hoop dat ik nu iets verduidelijkt heb hoe mijn ervaringen met JJ en EHX zijn.

newbreed
6 februari 2006, 13:57
[QUOTE=vasco]Ik heb een peavey 5150 top en wil er graag het een en ander aan verbeteren. Ik heb er al enige topics over gelezen, maar toch nog maar eens posten...
...

ga ermee naar Peter van Weelden...

vasco
22 februari 2006, 23:39
Ik heb me een beetje verdiept in verschillende merken buizen (nou ja, ik heb dit gewoon eens goed bekeken: http://www.tube-town.de/info/doc/tt-tubemap.pdf )

Aanvankelijk wou ik voor electro harmonix 12ax7's gaan en jj 6l6's, maar de tt buizen lijken me ook (zowel voor de voor- als eind-versterking) interessant, maar vind het een beetje verdacht dat die omschrijvingen zo lovend zijn, en het toevallig ook nog het eigen merk is... Maar ja het zijn wel chinese buizen.
Kan iemand hier iets zinnigs over kwijt?
Op dit moment denk ik dus aan de volgende set:
1x tt 12ax7 v1
4x ehx 12ax7
4x jj 6l6
Is dit een goede keus volgens jullie? (ik speel metal en wil dus een zwaar/bruut geluid) En klopt het dat ik deze buizenset gewoon zonder biascheck zou kunnen vervangen? En verder zag ik dat je alle voorversterker buizen in normale en balanced uitvoering kan krijgen. Wat is het verschil, en zijn balanced buizen interessant voor mijn gitaarversterker (peavey 5150 dus)?

Negative K3 fan
22 februari 2006, 23:51
Ik heb me een beetje verdiept in verschillende merken buizen (nou ja, ik heb dit gewoon eens goed bekeken: http://www.tube-town.de/info/doc/tt-tubemap.pdf )

Aanvankelijk wou ik voor electro harmonix 12ax7's gaan en jj 6l6's, maar de tt buizen lijken me ook (zowel voor de voor- als eind-versterking) interessant, maar vind het een beetje verdacht dat die omschrijvingen zo lovend zijn, en het toevallig ook nog het eigen merk is... Maar ja het zijn wel chinese buizen.
Kan iemand hier iets zinnigs over kwijt?
je twijfels zijn gegrond, ik heb nu zelf 2 TT 12ax7 buisjes en die bevallen me prima al heb ik weinig referenties, maar ook aan EHX buizen zul je geen miskoop doen

Op dit moment denk ik dus aan de volgende set:
1x tt 12ax7 v1
4x ehx 12ax7
4x jj 6l6
Is dit een goede keus volgens jullie? (ik speel metal en wil dus een zwaar/bruut geluid)
Prima keus!

En klopt het dat ik deze buizenset gewoon zonder biascheck zou kunnen vervangen?
in het geval van een normale 5150 klopt dit helemaal

En verder zag ik dat je alle voorversterker buizen in normale en balanced uitvoering kan krijgen. Wat is het verschil, en zijn balanced buizen interessant voor mijn gitaarversterker (peavey 5150 dus)?
voor het vershcil moet je de zoekfunctie even gebruiken, maar zolang het over gitaarversterkers gaat kun je de volgende ezelsbrug gebruiken: Ballanced = Bullshit ...

vasco
23 februari 2006, 11:45
Ok, thanks! Dan ga ik dat maar bestellen.

guhlenn
23 februari 2006, 17:16
daar denkt mijn versterker technicus heel anders over. En laat die nou een ingineurs titel voeren... (hert balanced verhaal). Ken trouwens ook technici die het met je eens zijn hoor :)

guhlenn
23 februari 2006, 17:17
BTw, waarom hoef je een 5150 niet te biassen dan?

guhlenn
23 februari 2006, 17:18
Dus je hebt gitaar-noise gate- input 5150?

Gaat dat dan niet ten koste van je dynamiek?

Anders, hij heeft z'n gain vol open op een 5150, dus ik weet niet over welke dynamiek jij hypothetisch zit te praten... :D

Negative K3 fan
23 februari 2006, 17:25
daar denkt mijn versterker technicus heel anders over. En laat die nou een ingineurs titel voeren... (hert balanced verhaal). Ken trouwens ook technici die het met je eens zijn hoor :)

ook in gitaarversterkers??

guhlenn
24 februari 2006, 10:50
Ja. ook gitaarversterkers. Ik vind de discussie omtrent ook een beetje onzinnig, want theoretisch levert een een gebalanceerde phase inverter een voordeel op, en het argument dat het praktisch niet merkbaar is is voor mij totaal onzinnig als je wel dure speakerkabel, gitaaar kabel en fokking metalen versus plastic handvaten nuances meent te horen... (niet persoonlijk, algemeen). Kan je ook 5 euro extra aan je buizen besteden. :)

Negative K3 fan
24 februari 2006, 16:17
geen zin in discussie

guhlenn
24 februari 2006, 16:47
oh aub lennart, give me a fucking break. Jij was toch de boekenwurm? Ik heb er zelf geen verstand van , dus heb geen behoefte aan discussie.

Negative K3 fan
24 februari 2006, 17:05
ik durf het niet eens zelf uoit te proberen omdat ik eigenlijk toch al weet dat ik dan euro's heb weggegooid. Als je dan al geld uit wil gaan geven aan dure buisjes, koop dan NOS...

guhlenn
25 februari 2006, 10:35
ja ik geloof dat alle grote geesten op die manier de meest onconventionele dingen hebben uitgevonden.


wie houdt er nou niet van cirkel redeneringen LMAO?

en gast het gaat om 5 euro... daar krijg je echt geen NOS buiz\s voor...

xmichielx
9 mei 2006, 18:05
tis wel een beetje laat maar ik heb imho een redelijk vet geluid gehaald (lees: machine head , carcass en in flames) uit mijn 5150 door het volgende te doen:

-alle buizen er uit en 2 X jj kt-88 en 2 X jj 6l6 en alle preamp buisjes ook jj's te doen
-bias mod geinstalleerd en de buizen allemaal heet laten biassen
-BBE sonix maximizer 882i (volgens mij is een 362 ook perfect) in de effectsloop en de linker knop helemaal open draaien en de rechter knop (contour dacht ik) op 3/4
-gain pre op 6 meer is niet nodig
-lead gain op 2/3 (is loeihard)
-maxon od808 tussen je gitaar en je input van je 5150 waar de gain uitgehaald is en de tone en balance op 5/6 (50 % open - zelf ff tweaken).

De nieuwe buizen geven je meer output en een warmer geluid, de bbe zorgt dat ea duidelijker wordt en voor de vette bottom end, de maxon od808 geeft een wat scherper feller randje .

Ik heb bovenstaande setup ook uitgeprobeerd op een mesa boogie dual rectifier en een framus cobra en ken geen amp zoals de 5150 die perfect reageerd op nieuwe buizen,de bbe en emg81 elementen..blaast enorm

de buizen kan je laten tweaken bij DrTube of in je favo winkel..ik heb het bij DrTube gedaan omdat zij de buisjes verkopen en je kan precies je amp daar laten afstellen zoals je wilt (testen met verschillende preamp buisjes etc.)

Negative K3 fan
9 mei 2006, 21:24
hey michiel, klinkt allemaal erg interessant, door wat voor cab speel je en heb je misschien ook wat sound samples?

heb je die eindbuizen er zelf ingezet of laten doen?

interessander
9 mei 2006, 21:37
Hee dat lijkt aardig op mijn setup, ik heb ook een 5150 met een BBE sonic maximizer (862) in de loop en een maxon od-808 ervoor, heb de maximizer er inmiddels tussenuit gehaald, vond het een beetje te veel van het goede, ik heb nog wel een 15 bands eq in de loop, o.a. om alles onder de 60 Hz eruit te halen. In mn ibanez RG heb ik ook emg 81, maar ik prefereer mn iceman met een dimarzio superdistortion. Als eindbuizen heb ik sovtek 6l6 wxt en voor heb ik EH 12ax7. Lead van 5150 staat op 3 a 4, post niet hoger dan 3 en de drive van de maxon op 3, tone 4,5 en volume vol. Dit alles over twee Engl 4x12's met celestion v60 speakers. Sinds kort heb ik een Visual sound jekyll and hyde waarvan de jekyll kant ook erg goed werkt als booster, ben er alleen nog niet over uit of ie lekkerder is dan de 808.

Ik ben erg benieuwd naar het gebruik van kt88's i.c.m 6l6 in een 5150 en ben daarom ook benieuwd naar soundclips, ik zal zelf ook eens kijken of er wat op te nemen valt....

En zoals ik al eerder meldde in dit topic (pagina 1) heb ik een biaskit maar heb hem nog steeds niet geinstalleerd, te lui en eigenlijk te blij met de sound die ik nu heb.

FrankS
10 mei 2006, 11:20
wow die tonefactory site hadik nog nooit gezien iig, bedankt, maar ik denk dat die site een beetje inspeelt op hypes etc. ik zou als ik jou was gewoon de buizen bij tubetown vandaan halen, 4x JJ 6l6 en 5x EHX 12ax7 en niet dat vreemde pakket van hun, maargoed.inspelen op hypes denk ik niet hoor. Ik ken die Niek Bakker wel, ben langsgeweest, hij bij mij, hij klooit er zelf veel mee en weet wat ie doet. :) Ben erg happy met tonefactory. Ook lekker dichtbij hehe.

xmichielx
10 mei 2006, 15:19
ik heb de buizen in laten bouwen bij Dr Tube..heb getest met verschillende preamp buisjes...waar de jj's gewoon het lekkerste waren.
Bij mij was het uiteindelijk de BBE die me die super dikke bottom end gaf maar toch defintie bleef houden..
Ik heb dit op nog geen andere amp gehoort of gehad (ik heb een koch powertone 1,engl powerball,framus cobra en mesa boogie dual rectifier gehad of nog steeds heb ik die).
De 5150 luistert perfect naar de BBE in de effectsloop (draai hem maar eens bijna helemaal open..dan krijg je een bottom end die je in je buik voelt!).
De maxon od 808 er voor geeft een scherp randje wat de clean niet ten goede komt maar de distortion wel degelijk!
Soundclips zal ik eens proberen op te nemen (laptop,cubase,mic)..geluid zit dicht bij de 5150's van de bands op de persistence tour (bleedthesky,fullblown chaos en the red chord)

oh ja..de enige reden waarom ik GEEN 4 X kt88's heb genomen is ivm de voeding of die het wel aan zou kunnen..kt 88's moeten lekker hoog gebiassed worden maar 4 bleek te gevaarlijk te zijn volgens DrTube (javier heet ie volgens mij) daarom hebben we 2X 6l6 en 2 X kt 88 gekozen..maar nogmaals..het was de bbe die mij overtuigde van de bottom end van de amp..de distortion is meer dan genoeg..alleen je zoekt uiteinddelijk een geluid wat door de mix cut en loei hard kan als je wilt..de bbe gaf me deze..(gekocht en getest bij de winkel van vasco zelfs - hij stond naast me :P )

Negative K3 fan
10 mei 2006, 20:26
ah interessant, dat van die voeding kan idd wel kloppen heb het idee dat de 5150 echt minimaal gespect is, mijn combo werd echt gloeiend heet altijd

xmichielx
11 mei 2006, 13:10
mijn mesa daarentegen kan wel meer hebben en daar zijn biassen nog meer omhoog geschroefd alleen daar paste te kt88's niet helemaal netjes naast elkaar (lees: zaten dan te dicht op elkaar geschroefd wat niet goed kan zijn).

Geronimo
11 mei 2006, 13:38
Ik heb een peavey 5150 top en wil er graag het een en ander aan verbeteren. Ik heb er al enige topics over gelezen, maar toch nog maar eens posten...
1) ik wil er nieuwe buizen in. Iemand aanraders? Ik speel hardcore / metal.
2) eventueel wil ik hem laten biasmodden om hem wat warmer te laten klinken. Kan iemand mij misschien vertellen waar in nederland (amsterdam en omstreken bij voorkeur) ik dat het beste kan laten doen (ik ben zelf niet zo technisch) en wat het kost?
3) ik wil van feedback en de noise van de versterker af. Feedback ligt enerzijds aan de standaard ibanez elementen in mijn rg, dus ga zowiezo emg´s kopen, maar wil ook een noise supressor. Ik hoor goede dingen over de isp decimator, maar ben ook geinteresseerd in de rocktron hush. Ik kan er van alles over vinden op het internet, maar ik vroeg me af of er mensen hier ervaring mee hebben.

Ben benieuwd wat de kenners hierover kwijt kunnen...
Alvast bedankt.

1) Gewoon wat proberen. Scali heeft er een aantal geprobeerd dus heeft ie vast wel wat tips. Let wel, het blijft een kwestie van smaak en de verschillen zijn niet zo heel groot. Verwacht er geen dag en nacht verschillen van.

2)Kan je best zelf doen als je een beetje handig bent. Kwestie van een weerstandje vervangen door een ander weerstandje en een potje. Uit mijn hoofd zit er eentje van 15K in, vervang hem door een potje van 10K en een weerstandje van 10K. Als je niet zo handig bent laat het dan idd doen :).

3)Ik heb een NS-1 van Boss, kost 100 eu en werkt hartstikke goed. Tegen feedback zou ik 'm voor de input doen, tegen de ruis in de loop. Als je 'm in de loop doet weet ik niet of ie nog tegen de feedback werkt en hoeveel ie je geluid veranderd... Ik heb het zelf nog niet geprobeerd. Weet wel dat de 5150 best een rukloop heeft dus volgens mij kan je hem het beste gewoon tussen gitaar en input doen, en die loop dicht houden.

EMG's lijken me de beste verbetering voor je sound, denk dat dat je het meeste resultaat opleverd van alle veranderingen. De 5150 is een brute amp, maar als je er een kutgitaar is stopt klinkt het ook kut. En een RG is nou niet je van het. Ik heb een 7620 met Evolutions en een soortgelijke amp en ik vind het eigenlijk ook maar een fuckding. Alleen mijn huisie en mijn auto laten het alleen niet toe om 'm om te bouwen of een nieuwe te kopen...

Succes ermee zou ik zeggen!