PDA

View Full Version : "er zit een versterker in je gitaar"



iwamoto
30 januari 2006, 14:03
nou, ik zit nu in de les (lang leve de laptop) en, een wijsneus van een klasgenoot van me zegt dat er in je gitaar een versterker zit en dat ie daarom zwaarder is,
nou heeft hij het inderdaad echt over een gitaar, geen bass met actief systeem, maargoed,
ik weet dat er geen versterker inzit, maar zijn je tonepot's mee te rekenen als versterking? hij zegt namelijk dat het signaal toch door de gitaar naar de versterker word gestuurd, naja, hoor het wel

Harry
30 januari 2006, 14:19
zwaarder dan wat?


maar er zijn inderdaad gitaren met ingebouwde versterkers.....

Anavrin
30 januari 2006, 14:20
onzin!!! Als het actieve is, dan heb je idd een voorversterker in je gitaar, maar anders echt niet!!! Potmeters kun je niet meerekenen, want het enige wat die doen is van het originele geluid dingen afhalen, zoals bijv volume, of hoge tonen. Potmeters zou je in die zin dus wel kunnen zien als verzwakkers ;)

ropp
30 januari 2006, 14:22
potmeters zijn variabele weerstanden en verlagen het signaal hooguit.

vester86
30 januari 2006, 14:25
met wat voor mensen ga jij om zeg? eerst die vader van je, nu die klasgenoot weer :o

Negative K3 fan
30 januari 2006, 14:28
nou, ik zit nu in de les (lang leve de laptop) en, een wijsneus van een klasgenoot van me zegt dat er in je gitaar een versterker zit en dat ie daarom zwaarder is,
nou heeft hij het inderdaad echt over een gitaar, geen bass met actief systeem, maargoed,
ik weet dat er geen versterker inzit, maar zijn je tonepot's mee te rekenen als versterking? hij zegt namelijk dat het signaal toch door de gitaar naar de versterker word gestuurd, naja, hoor het wel


ahahaha jullie moeten gewoon allebei je mond houden

Scali
30 januari 2006, 14:33
Een logische vraag zou zijn: Waar treedt die versterking van het signaal dan op?
In een normale passieve elektrische gitaar treedt alleen maar verzwakking/verlies van het signaal van de trillende snaar op, geen versterking.

dejohan
30 januari 2006, 16:44
ahahaha jullie moeten gewoon allebei je mond houden

Inderdaad, jullie moeten opletten in de les, en niet over gitaren lullen en op forums zitten. Dat zijn belangrijke dingen die jullie leraar nu vertelt. Anders ben je op het einde van het jaar gebuisd, en geef je je je studies op, maak je je vriendin zwanger, begin je met heroine en met te stelen om de verslaving te bekostigen en tegen dat je 25 bent hang je jezelf op.

En dan krijgen wij zoals altijd weer de schuld. :satisfie:

GuitarMaster
30 januari 2006, 16:46
Een logische vraag zou zijn: Waar treedt die versterking van het signaal dan op?
In een normale passieve elektrische gitaar treedt alleen maar verzwakking/verlies van het signaal van de trillende snaar op, geen versterking.

Wat denk je van de versterker...

VooDoo
30 januari 2006, 16:48
Inderdaad, jullie moeten opletten in de les, en niet over gitaren lullen en op forums zitten. Dat zijn belangrijke dingen die jullie leraar nu vertelt. Anders ben je op het einde van het jaar gebuisd, en geef je je je studies op, maak je je vriendin zwanger, begin je met heroine en met te stelen om de verslaving te bekostigen en tegen dat je 25 bent hang je jezelf op.

En dan krijgen wij zoals altijd weer de schuld. :satisfie:

:|
HAHAHAHAHAHAHAHAHa



Maar euhm versterker? voor zover ik weet alleen in Actief gebeuren

Scali
30 januari 2006, 16:50
Wat denk je van de versterker...

Zit die in je gitaar dan? Ik zie alleen maar wat inductiespoelen, potmeters, condensators en schakelaars. Daar kun je geen versterker mee maken, dan mis je nog wat vitale onderdelen.

iwamoto
30 januari 2006, 18:49
met wat voor mensen ga jij om zeg? eerst die vader van je, nu die klasgenoot weer :o

ja ik heb echt heeeel koppige mensen om me heen :D, het liefst heb ik zon brain wave alternator ofzo, dat ze gewoon allemaal mijn woord niet in twijfel trekken, ik heb vrijwel altijd gelijk, dus ze moeten gewoon meer luisteren

GuitarMaster
30 januari 2006, 19:13
Zit die in je gitaar dan? Ik zie alleen maar wat inductiespoelen, potmeters, condensators en schakelaars. Daar kun je geen versterker mee maken, dan mis je nog wat vitale onderdelen.

Klopt, er is ook helemaal geen sprake van versterking in een gitaar, hooguit wat resonantie van het hout.

Noot Muskaat
30 januari 2006, 19:39
Godsamme, mag hier een slotje op?
Wat een onzin.....

IceDustbin
30 januari 2006, 20:01
nou, ik zit nu in de les (lang leve de laptop) en, een wijsneus van een klasgenoot van me zegt dat er in je gitaar een versterker zit en dat ie daarom zwaarder is,
nou heeft hij het inderdaad echt over een gitaar, geen bass met actief systeem, maargoed,
ik weet dat er geen versterker inzit, maar zijn je tonepot's mee te rekenen als versterking? hij zegt namelijk dat het signaal toch door de gitaar naar de versterker word gestuurd, naja, hoor het wel

Wijsneus? en bedankt :p



Een logische vraag zou zijn: Waar treedt die versterking van het signaal dan op?
In een normale passieve elektrische gitaar treedt alleen maar verzwakking/verlies van het signaal van de trillende snaar op, geen versterking.

ooh, dus als het geluidsvolume en al wordt verminderd? dan ist een "verzwakker"?? dus stel nou dat ik de output van wat ik dan ook op mn versterker aansluit heel hard zet, en daartegenover m'n versterker heel zacht om het volume acceptabel te houden, dan ben ik afgezet door mn verkoper? ook een "verzwakker" is een versterker... :)

iwamoto
30 januari 2006, 20:17
Wijsneus? en bedankt :p



ooh, dus als het geluidsvolume en al wordt verminderd? dan ist een "verzwakker"?? dus stel nou dat ik de output van wat ik dan ook op mn versterker aansluit heel hard zet, en daartegenover m'n versterker heel zacht om het volume acceptabel te houden, dan ben ik afgezet door mn verkoper? ook een "verzwakker" is een versterker... :)

dit is dus de "wijsneus" in kwestie :D

Scali
30 januari 2006, 20:19
Klopt, er is ook helemaal geen sprake van versterking in een gitaar, hooguit wat resonantie van het hout.

My point exactly.

En ik heb nergens iets over een "verzwakker" gezegd. Ik wilde alleen aangeven dat het geluid nergens versterkt wordt, en niet elke verzwakker is een versterker trouwens, verzwakkers kunnen ook gewoon weerstanden of filters oid zijn, zoals volume en toonregeling in een versterker (geen onderdeel van het gedeelte dat het signaal versterkt, de eigenlijke versterker).

bert k
31 januari 2006, 22:57
Leuke eerste post Icedustbin...:sneaky: Stel je eerst eens normaal voor in plaats van mee te praten over zaken waar je niks van weet.
Denk eerst eens na over wat een versterker eigenlijk is. Een gitaar bevat alleen passieve elektronica en kan dus nooit iets versterken. In het geval van een aktieve gitaar heb je een beetje gelijk, dan is er een voorversterker aan boord, maar die versterkt niet tot niveau's waar je luidsprekers mee kan aandrijven.

pw83lo4
1 februari 2006, 12:13
http://server3.pictiger.com/img/65544/picture-hosting/whiteguitar.jpg

Matthew Bellamy en zn witte gitaar met maarliefst 2 ingebouwde amps :D :D :D

Janne
26 februari 2007, 12:25
Bump, omdat iwamoto naar dit topic verwees. Sinds kort heb ik een gitaar met een versterker erin. Goedkope stratbody en hals bij elkaar gezocht, zo'n 2 watt mini-versterkertje uit elkaar gedraaid, body leeggehaald en versterkertje erin gepast.
http://i98.photobucket.com/albums/l258/jannevanberkel/ampguitar2.jpg

http://i98.photobucket.com/albums/l258/jannevanberkel/ampguitar1.jpg

Zit ook een leuk distortion-kanaal op die versterker, geeft een leuke feedback :).

Mithrandir
26 februari 2007, 12:38
Whahaha, wat cool!!

Rutger
26 februari 2007, 12:40
de boel zit alleen een tikkie scheef! :dontgeti:

Janne
26 februari 2007, 12:58
de boel zit alleen een tikkie scheef! :dontgeti:
Haha, ja inderdaad, plaats van pickup en brug was een beetje "gokken", had ik niet zoveel aandacht aan besteed. Was vooral om t idee, kijken of t te doen was en hoe t klinkt.

Hector_Tsolodimos
26 februari 2007, 13:42
nou, ik zit nu in de les (lang leve de laptop) en, een wijsneus van een klasgenoot van me zegt dat er in je gitaar een versterker zit en dat ie daarom zwaarder is,
nou heeft hij het inderdaad echt over een gitaar, geen bass met actief systeem, maargoed,
ik weet dat er geen versterker inzit, maar zijn je tonepot's mee te rekenen als versterking? hij zegt namelijk dat het signaal toch door de gitaar naar de versterker word gestuurd, naja, hoor het wel
Iwa met een serieus bericht!
en zeg even tegen die wijsneus dat hij uit zijn neus moet gaan zitten eten, en dat hij niet tegen een Gitaarnetter over gitaren moet gaan liggen zeiken, want die Gitaarnetters weten het altijd beter
en die paar draadjes en knopjes die je in je gitaar hebt zitten.. dat is geen versterker
je hebt toch ook niet voor niets een versterker?
die knopjes zijn EQ's
en je hebt wel gitaren met versterkers erin gebouwd, maar dat zijn van die interoys dingen..

almarvk
26 februari 2007, 13:45
Haha, ja inderdaad, plaats van pickup en brug was een beetje "gokken", had ik niet zoveel aandacht aan besteed. Was vooral om t idee, kijken of t te doen was en hoe t klinkt.

Zit de brug niet een klein beetje fout ipv de humbucker?

Azaruc
26 februari 2007, 15:14
volgens mij gewoon allebei niet recht

maar wel gaaf :D

Veekeren
26 februari 2007, 15:17
en die paar draadjes en knopjes die je in je gitaar hebt zitten.. dat is geen versterker
je hebt toch ook niet voor niets een versterker?
die knopjes zijn EQ's


Misschien dat de beste knul dat in het afgelopen jaar al wel geleerd heeft ja ;)

Janne
26 februari 2007, 15:24
Zit de brug niet een klein beetje fout ipv de humbucker?
Hm, ja klopt die had een stukje meer richting lage E gemogen, en de humbucker misschien net een klein stukje de andere kant op, dan was ie recht geweest :p (ik hou niet van gitaren die helemaal kloppen, als t maar werkt (maar eerlijk gezegd was het waarschijnlijk gewoon slordigheid en voor n deel frustratie dat dingen niet pasten (zit ook een extra plaatje onder de brug omdat de hals eerst te hoog stond en de snaren daar tegenaan kwamen))).

888_Gerrinezzzz
26 februari 2007, 15:26
die potmeters maken de gitaren niet zwaar ofzo hoor. die dingen bij elkaar. (In mijn geval 3 potmeters) wegen niet meer dan 20 potloden.!

Nashville6120
26 februari 2007, 16:06
Als het zo zit dan maak ik gewoon de body wat groter en steek ik er speaker in. Gitaar en versterker in 1.






;)

Negative K3 fan
26 februari 2007, 16:31
Bump, omdat iwamoto naar dit topic verwees. Sinds kort heb ik een gitaar met een versterker erin. Goedkope stratbody en hals bij elkaar gezocht, zo'n 2 watt mini-versterkertje uit elkaar gedraaid, body leeggehaald en versterkertje erin gepast.
http://i98.photobucket.com/albums/l258/jannevanberkel/ampguitar2.jpg

http://i98.photobucket.com/albums/l258/jannevanberkel/ampguitar1.jpg

Zit ook een leuk distortion-kanaal op die versterker, geeft een leuke feedback :).

wat een vette gitaar dude(?)! hij ziet er echt lijp uit.

Janne
26 februari 2007, 17:07
Danku! (jup, dude).
Hij is ook cool, beetje verneukt (dat ie scheef was is al gezegd :)), hij is niet echt netjes gelakt, en die inlay (witte blokjes zijn inlay) is ook lekker slordig, misschien ga ik ooit nog de hardware eruit halen en in n nieuwe body stoppen, want verder is ie wel cool, en ook handig om "zonder versterker" elektrisch te kunnen spelen, zeker als je balkan-ska speelt, moet je ook af en toe op straat spelen.

888_Gerrinezzzz
26 februari 2007, 18:31
maar uhhhh, hoe krijgt ie stroom??? cker niet op baterijen?! en de enige plug is de jack en die gaat sziezo naar een versterker tog?!

Vonk
26 februari 2007, 20:06
Haha altijd als ik mensen zie schrijven zoals jou, denk ik altijd dat ze dat doen omdat ze 2 miljoenste seconde willen besparen met het intikken van een extra (juiste) letter. Echt hoe moeilijk is het? Waarom? :hippie:

De 9V komt uit een batterij, echt super handig want het is een klein stopcontact! Hoezo kan het geen batterij zijn?

Janne
26 februari 2007, 20:25
Via een 9V batterij (zit aan de achterkant waar normaal de tremolo zit), naast de speaker zit ook nog een koptelefoon uitgang en daarnaast kan je ook nog een 9V adapter aansluiten en dan krijgt ie via t stopcontact stroom.
Output gaat inderdaad naar een versterker, maar dan heb je niet het geluid van de ingebouwde versterker (die je eigenlijk wel aan moet zetten, anders gaat ie brommen ivm aarde, moet ik nog ns naar kijken).

StaceySonic
26 februari 2007, 20:48
Ze zijn ook te koop.

http://images.musicstore.de/images.php?src=artikelbilder/GIT/GIT0006/GIT0006553%2D000/GIT0006553%2D000.tif&tmp=images400&path=Pfad%201

150 @ musicstore

Harry
26 februari 2007, 20:50
ze waren er al in de jaren '60 maar om zoiets zelf te maken is wel erg cool!