PDA

View Full Version : Live en MIDI



X-Rated
30 januari 2006, 13:27
Dag lieve mensen :) Ik ben met mijn bandje weer eens aan het kijken of het ook anders kan! Onze toetsenist heeft een keyboard met een aantal samples waar we er uiteindelijk maar 3 of 4 echt van gebruiken. Het probleem is nu dat de plank geen geluiden bevat die wij zoeken (denk aan Children Of Bodom sound of een heel strijk/koper orkest onder je toetsen). Nu dacht ik opeens aan hoe je via midi een softsynth kan aansturen en de softsynth (een VST instrument in cubase bijvoorbeeld) de geluidjes uit kan laten poepen. Nu achtten wij dit wel als een goed idee, ware het niet dat het door lieden werd afgeraden.

Wij zijn dus op zoek naar flexibiliteit en variatie in het geluid van een keyboard. We moeten er ook live mee kunnen optreden. Kunnen jullie daar tips over geven? (Een nieuw keyboard voor €1500,- is eigenlijk al out of the question omdat een dergelijke investering nog te vroeg is).

Is het bijvoorbeeld ook mogelijk om gebruik te maken van een sampler en een kaal MIDI plankje met usb interface? (Of iets in de vorm van een extern apparaat waar je meerdere, zelf geprogrammeerde geluiden in kan stoppen en dit aansturen met MIDI)

Bouke
30 januari 2006, 13:59
Gisteravond toevallig nog een bluesband gezien, waarbij de hammondspeler gebruik maakte van de 'B4'-plugin die hij via een midikeyboard aanstuurde. Het geluid joeg hij door een echte lesliekast een het resultaat was verbluffend. Hij heeft ook een echte hammond maar die is 300kg en die slepen ze alleen mee naar grote gigs :D

Zoiets wil jij ook, maar dan waarschijnlijk geen vintage hammondsound :D Hij gebuikte een laptop en de midi-connectors. De output van de laptop ging naar de versterker/leslie.

Laptopje nodig met een goede plugin van de sounds die je wilt gebruiken. Het kan allemaal heel simpel.

Bouke

X-Rated
30 januari 2006, 14:36
Dat is idd precies de methode waar ik zelf ook aan dacht. Op een synthesizer forum wordt mij een hardware sampler aangeraden. Die hoeven ook niet duur te zijn (hooguit 200 euro heb ik gezien). Nu weet ik alleen niet of ik ook de diversiteit daarmee kan krijgen die ik echt zoek. Dus geluiden die verschillen tussen symphonie orkesten en een puur synth bass ofzo.

armageddon
30 januari 2006, 15:21
Nja, je hebt met een laptopje gigantische diversiteit natuurlijk.
De toetsenist van Rammstein gebruikt het ook, dus waarom jij niet

Zorg wel dat je het 80x gerepeteerd heb, want je wil niet dat je computer crasht.

X-Rated
30 januari 2006, 15:42
Njah ik ben die lui nu aan het uitmelken wat de mogelijkheden zijn met een hardware sampler :P En anders gebruiken we voorlopig een MIDI interface met usb en dan een pctje eraan hangen. Dat is vooralsnog de meest goedkope en werkende oplossing :P Een hardware sampler komt zodra we echt vinden dat hij er moet komen.

Ic3gl0vE
30 januari 2006, 17:06
die kerel van CoB gebruikt een Korg N364 en/of een X5 (zelfde geluiden). Een X5 koop je voor 125 op marktplaats man!

Ic3gl0vE
30 januari 2006, 17:07
X5(eventueel X5d, weet het verschil niet) wordt sowieso heel veel gebruikt in de metal. De wat grotere/rijkere bands hebben vaak wat meer high end apparatuur zoals de korg triton/yamaha motif (hey die laatste heb ik ook, nu de band nog ^^), maar ook bij bijvoorbeeld finntroll, dimmu borgir en nightwish zijn de X5/N364 synths gebruikt.

X-Rated
30 januari 2006, 22:28
X5(eventueel X5d, weet het verschil niet) wordt sowieso heel veel gebruikt in de metal. De wat grotere/rijkere bands hebben vaak wat meer high end apparatuur zoals de korg triton/yamaha motif (hey die laatste heb ik ook, nu de band nog ^^), maar ook bij bijvoorbeeld finntroll, dimmu borgir en nightwish zijn de X5/N364 synths gebruikt.

Hoe werkt het hier dan als je je samples wilt uitbreiden. Heb je dan nog steeds een sampler nodig of zit deze al in het apparaat zelf. Momenteel zijn wij erg enthousiast over de sampler en zijn mogelijkheden. Wat zijn de mogelijkheden van deze Korg (X5d leuk dingetje :P).

Ic3gl0vE
30 januari 2006, 23:37
dàt staat wel op korg.com

er zit in ieder geval geen sampler in, dan ga je toch naar een stuk duurdere workstations (Ex5, Trinity, Triton, Motif, Fantom, XP80 misschien?) kijken en ben je goedkoper uit met een hardwaresamplertje en een X5d.
er zijn alleen wel heeeeel veel verschillende soorten samplers, en laat je niet naaien op marktplaats want de gemiddelde sampler is nog maar heeeeeel weinig waard tegenwoordig! sinds de opkomst van de softwaresamplers is de hardwaremarkt daar helemaal ingestort en heb je voor een paar honderd euro iets ècht goeds.

Merk wel op dat sample cd's vaak erg duur zijn (als je goeie wilt) en die zullen ook duur blijven (bijvoorbeeld 1000 euro voor een vette set stringsamples! :D). van internet halen kan natuurlijk ook, maar gratis samples zijn vaak niet ècht goed en illegaal spul wordt buiten beschouwing gelaten uiteraard.

Met een leuke synthesizer heb je gewoon van alles in een keer en het kost relatief weinig. Zo'n x5 kost niet relatief weinig maar ècht weinig, want een midicontroller + softwaresampler is al een stuk duurder.

edit: als je toch met software wilt gaan werken, moet je wel ff bedenken of je live wel een laptop durft te gebruiken. Ok hardware synths *kunnen* ook wel vastlopen maar de kans dat het gebeurt is bij een laptop natuurlijk véééééél groter en ìk zou het niet aandurven!

X-Rated
31 januari 2006, 09:01
Ik kreeg dus onder meer op het synthesizer forum een Akai s3000xl aangemeten. Het is een oud beestje maar kost 2e hands maar 200 euro. We zijn van plan de sampler in te zetten voor geluiden die ik op mijn pc met VST instruments maak. Ik heb al uit zekere bronnen bepaalde spulletjes en we willen ze erg graag gebruiken omdat het echt bij de muziek past. Het probleem was alleen hoe we dit gingen toepassen. Ik heb het hele verhaal voorlgelegd wat de opties zijn en voor zo weinig geld (ECHT weinig geld €400) wil mijn toetsenist wel kijken wat de mogelijkheden zijn om een Korg keyboard en een sampler te kopen. We moeten voor deze aanschaf dus echt weten wat de meerwaarde is van deze spullen. Is voor ons doel (het gebruik van geluiden die niet in een keyboard zelf zitten) een sampler een goede en makkelijke oplossing? Anders dan kijken we direct alleen naar deze Korg X5d.

Ic3gl0vE
31 januari 2006, 13:21
voor 400 heb je een x5 en een sampler ^_^

maar goed. Als je dus geluiden op je pc maakt, en je wilt die met je keyboard kunnen spelen, op een dusdanige manier dat als je de c indrukt, je een c hoort, en als je een F# indrukt, je een F# hoort... ben je erg lang bezig! als je een 'oneindig' geluid wilt gebruiken zoals een stringsgeluid, waarbij de sample dus steeds het middendeel (nou ja eigenlijk de sustain in het ADSR gedeelte) herhaalt, moet je bij elke noot instellen waar dat gedeelte zit... Ook moet je dit voor alle toonhoogtes (een normaal keyboard heeft 5 oktaaf dus 61 toetsen) gaan instellen en daar ben je per geluid wel even zoet mee! *
voor losse geluiden (bijv drums), loops en gesamplede melodietjes is het wel
handig, mar ik geloof niet dat jij daar helemaal naar op zoek bent.

*ik heb dit zelf nooit gedaan, maar zo heb ik het uitgelegd gekregen toen ik mijn docent vertelde dat ik de beste geluiden uit mijn roland JV1010 wilde samplen en dan de JV1010 wilde verkopen. Ik heb er dus maar vanaf gezien en de JV1010 gewoon gehouden

Ic3gl0vE
31 januari 2006, 13:29
Welke VSTi's wil je eigenlijk gebruiken?

Misschien vind je de Korg M1 trouwens ook wel vet... dat is de voorganger van de trinity, die op zijn beurt weer de voorganger van de triton is. Wel wat groter en lomper dan een X5, maar zeker niet duur (200 euro ofzo?)

X-Rated
31 januari 2006, 17:08
Ik heb bijvoorbeeld Edirol Orchestra, waarvan ik helemaal stapel ben op de french horn sample. De violen vind ik iets minder maar verder zitten er erg goede geluiden tussen.

Maar jij suggereert dus dat een sampler in ons geval een minder goede keuze is? Op wat voor manier is het wél mogelijk om geluiden die een synth niet bezit toch te gebruiken via die synth?

Ze legden mij trouwens uit daar dat de sampler met één geluid zelf de toonhoogtes maakt zeg maar. Dus stop er één geluid in en de sampler pitched alles zelf uit.

Trouwens ik zit die X5d eens te bekijken en te googlen. Kun je daar ook gewoon zelf geluiden inzetten? En gebruikt Janne Warman niet de nodige rack apparatuur voor geluiden?

Ic3gl0vE
31 januari 2006, 18:37
Ze legden mij trouwens uit daar dat de sampler met één geluid zelf de toonhoogtes maakt zeg maar. Dus stop er één geluid in en de sampler pitched alles zelf uit.

Trouwens ik zit die X5d eens te bekijken en te googlen. Kun je daar ook gewoon zelf geluiden inzetten?


ok dat eerste wist ik niet. Ik denk wel dat het alsnog veel werk blijft als je samples hebt met meerdere velocity layers (dan is je geluid dus niet alleen zachter maar ook ànders als je zachter/harder speelt) bijvoorbeeld... Maar goed, probeer het eens uit zou ik zeggen! je kunt vast wel een gratis demo van bijv. halion of kontakt downloaden op steinberg.com of nativeinstruments.com


op de X5d kun je geluiden aanpassen. dit kan op elke synthesizer (en dat is juist het leuke aan synths :D) hoe diep 'ie gaat weet ik niet!

X-Rated
31 januari 2006, 18:47
Ok gaaf dat je geluiden kunt aanpassen, maar wat kan ik verwachten van de kwaliteit van de geluiden die uit de plank komen?

Ic3gl0vE
31 januari 2006, 19:07
ik heb wat bands genoemd die 'm gebruiken of gebruikten...

verder kun je vast wel iets vinden op korg.com of misschien vintagesynth.org

zelf luisteren is natuurlijk het beste! verwacht geen topkwaliteit want daar is de prijs niet naar, maar het is gewoon een veelgebruikt type in de metal

X-Rated
31 januari 2006, 19:10
En een keyboard MET samples EN een sampler waar je dus je eigen geluiden in kan stoppen die werkt volgens het principe waar wij naar opzoek zijn? Ligt een X5d in dat straatje? Of moet ik dan meteen een Triton of Tyros kopen ofzo?

Ic3gl0vE
1 februari 2006, 00:48
er zit in ieder geval geen sampler in, dan ga je toch naar een stuk duurdere workstations (Ex5, Trinity, Triton, Motif, Fantom, XP80 misschien?)

stond er al ^^

Het gaat dan wel echt duurder worden hoor

X-Rated
1 februari 2006, 12:19
Yes dat had ik gezien :) Maar we zitten dus echt met dit vraagstuk.

Als je een sampler van één geluid kan voorzien dat dan automatisch juist gepitched word en de samples zijn makkelijk te maken zijn (zoals jij aangeeft met die loop in het ADSR gedeelte van een geluid) EN het is ook nog eens erg gebruiks vriendelijk (één druk op de knop en het programma wisselt van sample) dan heeft een sampler wel de voorkeur. De toetsenist wil niet voor die eventueel vijf of zes nieuwe bruikbare samples een heel nieuw keyboard kopen.

In een gekke bui kunnen we evt zelfs gewoon een losse sampler en een Korg X5d kopen omdat het keyboard er wel te gek uitziet.

Ic3gl0vE
1 februari 2006, 14:18
wat ook nog te overwegen valt:

je hebt het er al over dat jullie zowel een synth als een sampler zouden kunnen kopen. Maar voor een sampler heb je toch al een controller (midikeyboard) nodig. Als je die nog niet hebt, zou ik gewoon eerst een synthesizer kopen. Die kan namelijk altijd dienen als midi controller, en heeft veel meer functionaliteit dan een board dat alleen als midi controller kan werken (dus een zonder sounds van zichzelf). misschien bevalt de synth dan wel zo goed dat je geen sampler meer wilt/nodig hebt.

X-Rated
1 februari 2006, 18:48
We hebben dus al een keyboard met midi-in/out (yamaha psr350). Kun jij misschien een grote zaak noemen die dergelijke spullen in grote getalen heeft staan om uit te proberen. Want we willen wel graag eerst luisteren wat synths voor sounds bevatten e.d. :) Als dat allemaal bevalt dan zien we dan verder.

Ic3gl0vE
2 februari 2006, 00:18
ligt putten ver van keulen? Zo nee, ga dan eens naar musicstorekoeln(.de) dat is een hele grote zaak

X-Rated
3 februari 2006, 20:33
We zijn er zo'n beetje uit en een de Korg lijkt ons de beste optie. Alleen nu dacht ik dat er meerdere op marktplaats.nl te vinden zouden zijn, maar dat viel dus vies tegen (er is er maar één aangeboden dus zie mijn sig :)).

Gebruikershandleidingen waren ook niet te vinden op internet dus er gaat een mailtje uit naar het Nederlandse Korg distributie bedrijf of zij eventueel eentje kunnen opsturen via email.

Of Iceglove moet er zo snel eentje hebben liggen ;)

En ja Keulen ligt nogal ver van Putten af (als je weet waar Harderwijk ligt dan ligt Putten daar zo'n 7~10 km ten zuiden van :)).

Daniël_san
5 februari 2006, 15:46
effe een vraag. Jullie vinden me vast dom maar kan dit:
MIDI klavier ---> MIDI soundmodule ---> eindversterker/keyboardversterker

Of moet je dat ding eerst nog op een PC aansluiten?

bert k
5 februari 2006, 17:22
Gaat prima. Geen PC nodig, hoor.

Ic3gl0vE
5 februari 2006, 20:45
We zijn er zo'n beetje uit en een de Korg lijkt ons de beste optie. Alleen nu dacht ik dat er meerdere op marktplaats.nl te vinden zouden zijn, maar dat viel dus vies tegen (er is er maar één aangeboden dus zie mijn sig :)).

Gebruikershandleidingen waren ook niet te vinden op internet dus er gaat een mailtje uit naar het Nederlandse Korg distributie bedrijf of zij eventueel eentje kunnen opsturen via email.

Of Iceglove moet er zo snel eentje hebben liggen ;)

En ja Keulen ligt nogal ver van Putten af (als je weet waar Harderwijk ligt dan ligt Putten daar zo'n 7~10 km ten zuiden van :)).

via veilingkijker.nl heb ik er wel wat meer gevonden (x5, x5d). voor 190 euro staat er een in alphen (noordbrabant) incl flightcase.
Ik heb geen handleiding voor je.. tenminste niet van die synth

X-Rated
6 februari 2006, 12:54
Wat is het verschil tussen een X5D en een X5? Of is er geen fysiek verschil?

Ow ja, wat ons toch wel een beetje telleurstelde is dat Janne Warman van CoB toch wel de nodige rackgear heeft (tenminste, zover wij konden zien op een studiofoto: http://mr-20260.v-mirror.spb.ru/page/gallery/studio2002//studio25.jpg rechts op de foto). Wij vragen ons daardoor wel af wat op zo'n moment het geluid nou eigenlijk maakt. Zijn het de samples aangestuurd dmv midi op de sampler of is dit puur voor geluids effecten? En dan nog, misschien zit het er wel in dat we er óók een sampler bij nemen als de Korg niet genoeg volstaat :)

Ic3gl0vE
7 februari 2006, 14:17
hm ik zie daar een JV1080 in dat rack hangen en die is wel echt voor het produceren van klanken. zijn mooie apparaten die tegenwoordig niks meer kosten. Ik heb zelf ook een JV en er komen mooie geluidjes uit hoor, vooral met het Session Expansion Board. Er hangen volgens mij nog wel meer synths in dat rack (volgens mij ook een korg 01R maar ik kan het niet goed zien) trouwens.
Misschien dat je er achter kunt komen welke spullen hij voor CoB gebruikt en welke spullen voor zijn soloproject (Warmen)?

Nog even wat anders:
Kun je zo precies mogelijk omschrijven wat voor sounds je zoekt, aan welke bands je daarbij denkt en wat je met die sounds wilt doen? Wil je alles live spelen of wil je ook melodieën triggeren zodat ze met 1 toets helemaal afgespeeld worden? Wil je realistische geluiden of meer 'echte' synthgeluiden (dan gaan we ook eens over andere soorten synths praten namelijk), wil je veel hands-on control of is het geen probleem je voices met de pc te editten en ze dan gewoon op te slaan in de synth?

X-Rated
7 februari 2006, 18:39
We zoeken geluiden a lá CoB. Strings en een mooie piano (maar die heeft zijn oude keyboard naar onze mening al). Ook zoeken we mooie synth geluiden voor solo partijén. Volle maar toch snijdende klanken zodat de solo goed naar voren komt. Eigenlijk precies wat Children Of Bodom in hun nummer gebruikt. We zouden het erg makkelijk vinden als we zowel hands-on als via pc dingen kunnen editen :) Ik neem dan gewoon mijn laptop mee zodat we daarmee dingen kunnen veranderen als we willen (soort van F1 tuning idee :P is wel stoer).

Warman geeft zelf op de CoB site aan bij zijn gear specs dat hij deze niet wil vrijgeven omdat de fabrikanten hem niet willen sponsoren en hij het daarom zat is om ze gratis reclame te verstrekken.

Ik heb trouwens de handleiding gevonden van de X5. Eventjes saampjes aandachtig doorlezen.

Wat doet een Jv1080 dan precies en wat moet dat kosten? (*edit ik zie op marktplaats zo'n 200 euro :))

*edit 2) Ik zie dat het een module is dus hij heeft in feite een Korg klavier met een roland synth zonder klavier erbij hangen :) Leuke spullen!