PDA

View Full Version : lading en ledjes



nickbongers
30 januari 2006, 12:47
hallo,

nav van charlottes led mod in dr jem-topic, vroeg ik mij af of het mogelijk is om die ledjes van stroom te voorzien door de lading die op je snaren staat. (of in ieder geval bij mijn richwood:)).

bv door de + pool van de led aan de bijbehorende fret te verbinden? is dit mogelijk? (en wat te doen met de - pool? ook aan de fret? of aan een draad naar de brug oid?)

Gitaarbouwer
30 januari 2006, 13:22
Da's op zich wel humor: de plus aan de snaren, de min aan de trussrod, de LED aan de fret en trussrod. Dan gaat de LED pas branden als je de snaar tegen de fret duwt:-) En misschien krijg je bij elke noot die je speelt ook nog wel een mooi vonkje te zien. Staat ook wel leuk in het donker:-)

Dirk W
30 januari 2006, 13:34
dat is echt gaaf! De plus aan je truss rod en de - aan de snaren. De aarde staat immers in verbinding met de snaren. Meestal zet men de aarde in verbinding met de - toch?
Ik hoop dat het genoeg contact maakt em een helder licht eruit te krijgen.
Eigenlijk moet je 6 ledjes per fret hebben zodat je echt ziet wat er ingedrukt word :D Helaas ziet dat er wel mega lelijk uit in het licht.
En kwa orientatie op het fretboard heb je er geen donder aan. Je side dots maar gewoon houden lijkt me.
Zeker een tof idee.
Dirk

nickbongers
30 januari 2006, 15:05
dat vond ik dus ook :) straks even vragen of ik de multimeter van de buurman mag lenen, ga ik eens kijken hoe sterk de spanning is.

edit: tis in ieder geval genoeg om een vervelende buzz te creeren, dus wss ook wel voor max 2 ledjes (aangezien je er toch niet meer dan 2 tegelijkertijd 'gebruikt')

charlotte
30 januari 2006, 15:18
Hey, Nick
Leuk idee, alleen ik gebruik Elixer snaren;anti-roest snaren zeg maar voor het gemak, en deze hebben een coating van kunstof, dus ik weet niet of het daar ook bij zou werken.

groetjes Charlotte. :)

nickbongers
30 januari 2006, 15:23
aha :)

nja ik he er altijd ernie ball op liggen, dus ik denk dat ik maar eens ga kijken of dit idee-tje te verwerken is in de half afgebouwde jaguar waar ik al 4 maanden sporadisch mee bezig ben :)

(als ie af is post ik wel fotos, maar omdat ik er zelf een hekel aan heb om een 'building-in-progress' te volgen die n half jaar duurt, open ik dr pas een topic over als ie af is)

Javaca
30 januari 2006, 16:01
Het kan wel
Zo is er ook een Orgelgitaar die volgens dit principe werkt.

Houd het wel op een laag voltage. Met zweethanden is 9v nog best te voelen.

H.Manback
30 januari 2006, 16:12
Voor de veiligheid inderdaad laagspanning, 5 volt is al meer dan zat als het goed is.

Je hoeft echter niet zo bang te zijn voor een schok hoor, aangezien je snaren geaard zijn en je frets ook nog eens na de led zitten waardoor de spanningsval van de LED ook nog eens van de voedings spanning af gaat voor het je handen bereikt.

Grappig idee trouwens, ben benieuwd naar het resultaat.

hadv
30 januari 2006, 17:04
wellicht statische electriciteit, eerst je neck goed opwrijven, half uurtje moet genoeg zijn om 1,7 volt te overbruggen


















wat een onzinnige gedachten weer

Gitaarbouwer
30 januari 2006, 19:00
de plus aan de snaren

@Dirk: bedankt voor de correctie. Wie weet hoeveel feestverlichting er anders zou onstaan. Misschien is het verstandig dat ik niet in de elektrische gitaarbouw ga:-)

Dirk W
30 januari 2006, 20:05
nou dat zou je naam niet echt eer aan doen he ;)