PDA

View Full Version : Help mij nou eens effe !



Dude
30 januari 2006, 09:26
Ok

ik heb dus nu 3 amps, een JCM800 2204 50 water, koch studiotone en een jcm900 sl-x (in de verkoop)....

Die 800 heeft toch wel een beetje "het" geluid alleen is die te beperkt voor in mijn coverband, met name omdat ik geen goed solo geluid kan krijgen, het is of slag of solo zeg maar, bij de studiotone hetzelfde verhaal.

Mijn sound is toch wel bij zowel de 800 als de studiotone een geluid met veel preamp drive, liefst gewoon op 8 of 9.

Nadeel is dan dat ik met een eq pedaal of overdrive pedaal geen volume boost meer kan krijgen voor solo's.

Als ik de preamp gain op de 800 lager instel, zeg op 5 en dan met een tubescreamer dat randje probeer te geven, krijg ik vervolgens als ik een EQ pedaal wil gebruiken om het volume te boosten ook niet echt een giga volume stoot extra. Dat lukt alleen als de preampgain op de marshall ERG laag staat, zeg bijna clean. Maar dat is weer geen optie omdat ik dan met een tubescreamer weer geen goede basis sound krijg.

Dus hoe de fuck los ik dat probleem op ??

Met een hotplate ertussen is het me nog niet gelukt maar misschien doe ik wat compleet verkeerd ??

Wie heeft tips... once and for all !

Bins
30 januari 2006, 10:54
Je zou ipv. (alleen) het volume te boosten, ook wat mid en hoog kunnen toevoegen met je eq.

Swan
30 januari 2006, 11:13
A/B tussen twee amps?

Negative K3 fan
30 januari 2006, 11:47
slag en solo's even hard spelen

wytz
30 januari 2006, 12:00
Ok

ik heb dus nu 3 amps, een JCM800 2204 50 water, koch studiotone en een jcm900 sl-x (in de verkoop)....

Die 800 heeft toch wel een beetje "het" geluid alleen is die te beperkt voor in mijn coverband, met name omdat ik geen goed solo geluid kan krijgen, het is of slag of solo zeg maar, bij de studiotone hetzelfde verhaal.

Mijn sound is toch wel bij zowel de 800 als de studiotone een geluid met veel preamp drive, liefst gewoon op 8 of 9.

Nadeel is dan dat ik met een eq pedaal of overdrive pedaal geen volume boost meer kan krijgen voor solo's.

Als ik de preamp gain op de 800 lager instel, zeg op 5 en dan met een tubescreamer dat randje probeer te geven, krijg ik vervolgens als ik een EQ pedaal wil gebruiken om het volume te boosten ook niet echt een giga volume stoot extra. Dat lukt alleen als de preampgain op de marshall ERG laag staat, zeg bijna clean. Maar dat is weer geen optie omdat ik dan met een tubescreamer weer geen goede basis sound krijg.

Dus hoe de fuck los ik dat probleem op ??

Met een hotplate ertussen is het me nog niet gelukt maar misschien doe ik wat compleet verkeerd ??

Wie heeft tips... once and for all !

eq na de voortrap?

Geronimo
30 januari 2006, 12:10
Die Hotplate zou het kunstje moeten doen toch? Als je deze met een voetpedaal aan of uit zou kunnen schakelen zou je een soort volume boost hebben. Aan vreet ie volume door het om te zetten naar warmte, uit laat ie alles door de speakers naar buiten.

Verder idd met een eq of een boosterpadaal ervoor schiet het niet erg op. Als het signaal al eenmaal vervormt is kun je niet harder meer...

Je zou ook kunnen denken aan een tweede masterpot schakelbaar met een relaitje oid, en dan een push pull potje, dan hoef je geen extra gaten te boren. Moet je het ding wel verbouwen, wat je waarschijnlijk niet wilt...

peter_heijnen
30 januari 2006, 12:32
Als hotplate niet werkt, zou ik inderdaad proberen de eq na de voortrap te zetten (heeft die jcm800 wel een loop?).

Als je preamp gain al op 8 of 9 staat, zal extra insturing door je eq niet zo ontzettend veel merkbaar effect hebben omdat standje 8/9 al op het randje zit.

Ervanuitgaande dat je in je coverband niet je jcm800 voluit gaat zetten, zou betekenen dat je poweramp wel nog reserve -headroom dus- heeft.

Deze headroom kun je aanspreken door, dmv je eq, je eindtrap extra in te sturen. Dan kun je naast het gewenste extra volume de eq natuurlijk ook gebruiken om je leadsound in het gewenste gebied(je) te bewerken.

En als de 800 geen loop heeft, zou je hetzelfde trucje met de koch kunnen uithalen. En als deze te weinig volume zou hebben, kun je de poweramp van de 900 misschien weer voor dat doeleind gebruiken. Maar dan kun je die 900 weer niet verkopen. Gedoe ook allemaal.
Ik hoop dat die 800 een loop heeft.

Scali
30 januari 2006, 12:46
Een loop kun je eventueel voor een paar tientjes in laten bouwen.
Ik was 40e kwijt bij Adesign in Den Haag (http://www.adesignsound.com) voor een seriele stereo-effectloop in m'n VS230. Ik neem aan dat het voor een gangbare versterker als een JCM800 niet duurder is, misschien eerder goedkoper.

tillens
30 januari 2006, 13:30
dude, je wil dus een solo geluid hebben eigenlijk, naast je drive kanaal wat nu lekker ritme heeft.. probeers een een hydra boost, die boost je geluid clean zeg maar, dus die geeft er wat 'meer' aan. heel goed in te stellen, en niet moeilijk te bedienen.
peter.



Ok

ik heb dus nu 3 amps, een JCM800 2204 50 water, koch studiotone en een jcm900 sl-x (in de verkoop)....

Die 800 heeft toch wel een beetje "het" geluid alleen is die te beperkt voor in mijn coverband, met name omdat ik geen goed solo geluid kan krijgen, het is of slag of solo zeg maar, bij de studiotone hetzelfde verhaal.

Mijn sound is toch wel bij zowel de 800 als de studiotone een geluid met veel preamp drive, liefst gewoon op 8 of 9.

Nadeel is dan dat ik met een eq pedaal of overdrive pedaal geen volume boost meer kan krijgen voor solo's.

Als ik de preamp gain op de 800 lager instel, zeg op 5 en dan met een tubescreamer dat randje probeer te geven, krijg ik vervolgens als ik een EQ pedaal wil gebruiken om het volume te boosten ook niet echt een giga volume stoot extra. Dat lukt alleen als de preampgain op de marshall ERG laag staat, zeg bijna clean. Maar dat is weer geen optie omdat ik dan met een tubescreamer weer geen goede basis sound krijg.

Dus hoe de fuck los ik dat probleem op ??

Met een hotplate ertussen is het me nog niet gelukt maar misschien doe ik wat compleet verkeerd ??

Wie heeft tips... once and for all !

Mafkees
30 januari 2006, 14:47
Of je zet je cab op stereo, je sluit de jcm 800 en 900 beide aan op dat cabinet, je stelt op de 900 je solo geluid in en op de 800 je slag geluid;)

Toaster
30 januari 2006, 14:53
yup en dan een lehle of een radial tone bone oplossing

bluegate
30 januari 2006, 17:20
Alles wat je voor de preamp zet zal een Gainboost worden ipv Volumeboost.

Dit laatste kun je alleen bereiken met een 2e mastervolume of een boost in de seriele effects-loop.

Negative K3 fan
30 januari 2006, 17:49
Alles wat je voor de preamp zet zal een Gainboost worden ipv Volumeboost.

Dit laatste kun je alleen bereiken met een 2e mastervolume of een boost in de seriele effects-loop.

niet als je preamp genoeg headroom heeft!

Nocki
30 januari 2006, 18:19
een nieuwe amp???

zjanke
30 januari 2006, 18:31
Ik wil best ruilen met een 2204 + cab. ik speel alleen maar slagpartijen in een coverband en ik wil wel kijken of me dat lukt met die amp ;)

bluegate
30 januari 2006, 19:28
niet als je preamp genoeg headroom heeft!

Maar bij genoeg headroom heb je geen oversturing... :seriousf:

duckman
30 januari 2006, 20:04
probeer eens een EQ als volume cut als het niet lukt met je volume knop van je gitaar.

probeer eens een eq met -3 dB minder als slag en laat de EQ aan staan, daarna trap je de eq UIT als je soleert.
Evt een overdrive pedaal als gainboost.

Het voordeel is dat je sound blijft staan en je toch met je solo er bovenuit komt.

El Bastardo
30 januari 2006, 20:05
midboost op je lead en een hele goeie delay erover

Punt
30 januari 2006, 21:13
Stel je amp in op solo en gebruik de volumeknop van de gitaar voor slag.
Gewoon de manier waarop vroeger ook op Marshalls gespeeld werd.

Anders een volumepedaal (in de loop evt)

robert-gitarist
30 januari 2006, 21:21
alle 3 de amps verkopen en dikke mesa boogie recto voor terug halen..
of een bogner uberschall ;)
Ik ben echt blij dat ik van me marshall afben..had ook een jcm900..probleem bakken :S

ACSlater
30 januari 2006, 23:12
alle 3 de amps verkopen en dikke mesa boogie recto voor terug halen..
of een bogner uberschall ;)
Ik ben echt blij dat ik van me marshall afben..had ook een jcm900..probleem bakken :S

Dat van jouw probs met een Marshall zal best wel maar dit is dus niet de oplossing omdat dude al aangeeft dat de JCM800 "zijn geluid" is

Thijssie
30 januari 2006, 23:42
Dus hoe de fuck los ik dat probleem op ??

Ha die Dude,

Op een 1 kanaals amp moet je concessies doen. Mijn "main amp" is een jmp 2203, die verschilt qua geluid niet erg veel van jouw jcm800. Ik zet de "pre-amp gain" meestal zo op 3-kwart en het master volume dat dit precies goed staat met de rest van de band, terwijl je dan een lekkere crunch hebt. Voor clean draai ik dan de volume knop terug en bij de solo's trap ik een (clean) boost pedaal in. Ik doe het nu met een mxr-zw44 maar heb dit ook heel lang met een boss ge7 (veel mids en het laag er een beetje uit) gedaan, ging ook goed.

Je hebt dan geen keihard helder clean en ook geen zachte vette scheur maar dat is de tol die je moet betalen voor op het spelen van een 1-kanaals amp. De meesten van die dingen hebben dynamiek genoeg voor een flinke volume boost als je, je (clean)boost pedaaltje in trapt.

Dude
30 januari 2006, 23:55
Ik zet de "pre-amp gain" meestal zo op 3-kwart en het master volume dat dit precies goed staat met de rest van de band, terwijl je dan een lekkere crunch hebt. Voor clean draai ik dan de volume knop terug en bij de solo's trap ik een (clean) boost pedaal in. Ik doe het nu met een mxr-zw44 maar heb dit ook heel lang met een boss ge7 (veel mids en het laag er een beetje uit) gedaan, ging ook goed.


Goeie tip, ga ik effe rustig uitproberen !!


probeer eens een EQ als volume cut als het niet lukt met je volume knop van je gitaar.

probeer eens een eq met -3 dB minder als slag en laat de EQ aan staan, daarna trap je de eq UIT als je soleert.
Evt een overdrive pedaal als gainboost.


Daar heb ik wat aan !!

Ook uitproberen dus !


Voor de rest,

solderen doe ik niet aan, het is een van de vroege 800 2204's en nog volledig orgineel, op de buizen en elko's? na dus dat blijft zo.

Ik ga vrijdag een tsl601 uitproberen aangezien er 2e hands woekerprijzen voor gevraagd worden wordt het dus maar een nieuwe.

Toaster
30 januari 2006, 23:57
ff resume

je wil een sound met een randje, en dan daarboven op een sologeluid dat harder is en een dikkere distortie heeft?

Je kunt de studiotone en de marshall op één cabinet aansluiten m.b.v. de radial tonebone.

of allebei over hun eigen speakerconfiguratie laten lopen en dan switchen met een lehle.

één van de twee is dan sologeluid.

Máár je vindt het geluid van beide niet goed genoeg voor een sologeluid.....

dan moet of een goede 3 kanaals bak zoeken bogner of multi/powertooone (sluit goed aan op je studio toon)

of met een zwelpedaal werken.

of een rack nemen.

In ieder geval veel uitproberen dus.


Eigenlijk is de grootste vraag: wat vind jij een goed sologeluid???

want dat vullen wij nu de hele tijd in.

Dude
31 januari 2006, 00:21
Nou om misverstanden te voorkomen.

solo's is niet mijn ding, ik ben geen wereld gitarist maar kom uiteraard goed weg in een band. Ik hoef dus geen spetterend mega zuiver precies eddie van halen solo geluid te hebben. Belangrijker vind ik mijn basis sound en dat doet een jcm800 dus heel goed, wat mooi zou zijn is het volume van die 800 boosten zodat ik net effe lekker buiten de mix prik om het geheel hoorbaar te maken ! en de opties die ik in mn vorige post beschreef gaan misschien werken en ga ik zeker proberen !!

Orpheo
5 februari 2006, 23:07
Een loop kun je eventueel voor een paar tientjes in laten bouwen.
Ik was 40e kwijt bij Adesign in Den Haag (http://www.adesignsound.com) voor een seriele stereo-effectloop in m'n VS230. Ik neem aan dat het voor een gangbare versterker als een JCM800 niet duurder is, misschien eerder goedkoper.

TOP!! dit wil ik ook in mn marshall. morgen ff bellen. ik denk dat t op de jcm800 wel wat duurder gaat wordne, omdat die beter nog een extra buis kunnen hebben als buffer en versterker, en geen (preamp)buisjes meer "over" hebben.

Scali
5 februari 2006, 23:13
TOP!! dit wil ik ook in mn marshall. morgen ff bellen. ik denk dat t op de jcm800 wel wat duurder gaat wordne, omdat die beter nog een extra buis kunnen hebben als buffer en versterker, en geen (preamp)buisjes meer "over" hebben.

Buffer zou ook best een transistor kunnen zijn. Is het bij m'n 6101 ook. Buisje in laten bouwen is een heel stuk duurder lijkt me, en of het nou echt voordeel heeft, betwijfel ik.

Orpheo
5 februari 2006, 23:14
Buffer zou ook best een transistor kunnen zijn. Is het bij m'n 6101 ook. Buisje in laten bouwen is een heel stuk duurder lijkt me, en of het nou echt voordeel heeft, betwijfel ik.

mee eens (ook voor t eerst ;) ) maar ik heb al een mooiere oplossing denk ik. alleen een return fx loop. meer heb ik zelf nl niet nodig. en deze marshall gaat mee mn kist in. deze gaat er NIET uit. ik zal er nl never winst op kunnen draaien. vandaar

vester86
5 februari 2006, 23:57
never say never....

Orpheo
6 februari 2006, 07:54
never say never....

ghehe, een 4212? (want das volgens mij t echte serienummer, maar 2204 combo bekt makkelijker) omgemod tot een 2203, en dan ook nog eens fx loops erin? tenzij iemand m echt live wil gaan gebruiken enzo, dan is t handig, maar een verzamelaar zal hierdoor op hol slaan denk ik :D maar ze is wel heel origineel (net als al mn gear eigenlijk), en klinkt fantastisch.