PDA

View Full Version : Probleem met tele wiring.



rhcp_schipper
29 januari 2006, 23:09
Ik heb dus een klein probleemtje met de wiring van mijn tele. Ik heb een nieuwe 3-way switch en nieuwe pots geinstalleerd, maar nu doet (volgens mij) de 3-way switch het niet! En kan het niet chechen, ik heb er geen snaren opzitten.

Is er een andere manier om dit te checken? Want dit is wel een beetje kloten!

En maakt het uit of je Log/Lin pots voor tone of volume hebt, want ik heb nu een log voor de tone en een lin voor het volume, maar dat is toch wel gewoon goed toch?

Alvast bedankt!

oknarb180
30 januari 2006, 13:10
Hallo,

Als je element ingeschakeld staat en je tikt er met een ijzer voorwerp op (bijv. een schroevendraaiertje), dan hoor je 't getik via je versterker. Zo kun je controleren of al je elementen het doen.

succes!

Branko

Anavrin
30 januari 2006, 14:23
+1 voor de schroevendraaiertruc

log of lin maakt niet uit voor het testen, enkel voor de manier waarop het geluid wordt weggedraaid. Ik heb altijd Logaritmisch voor toon en volume, en dat werkt altijd goed. Mooie gelijkmatige wegdraaiing. Lineair heb ik nog nooit gebruikt, maar ben benieuwd wat het effect daarvan is.

rhcp_schipper
30 januari 2006, 14:27
Hallo,

Als je element ingeschakeld staat en je tikt er met een ijzer voorwerp op (bijv. een schroevendraaiertje), dan hoor je 't getik via je versterker. Zo kun je controleren of al je elementen het doen.

succes!

Branko

Is het normaal, dat je het neck element aanschakeld, dat er dan ook een klein beetje geluid van eht brug element komt, of moet het brugelement helemaal stil zijn?

rhcp_schipper
30 januari 2006, 23:31
Is het normaal dat je tone van je elementen verandert als een nieuwe 3-way switch en nieuwe pots installeert? Ik heb het gevoel dat mijn tone van vooral mijn brug element sterk is verandert, is dit mogelijk? (heb btw ook een nieuwe brug met messing zadels!)

Ik hoop dat iemand me kan helpen, want vind dit best een beetje vreemd!

Fatal Fairytale
31 januari 2006, 00:50
Is het normaal dat je tone van je elementen verandert als een nieuwe 3-way switch en nieuwe pots installeert? Ik heb het gevoel dat mijn tone van vooral mijn brug element sterk is verandert, is dit mogelijk? (heb btw ook een nieuwe brug met messing zadels!)

Ik hoop dat iemand me kan helpen, want vind dit best een beetje vreemd!

volgens mij komt dat dan door je brug. voor zover ik weet kan een verandering van switch(dus 3-way voor een 3-way) geen verschil maken voor je tone. De switch zal het hooguit langer volhouden. Maar dat is mijn idee, weet niet 100% zeker of het klopt

no 1 hops
31 januari 2006, 06:46
de switch zou invloed kunnen hebben, want niet elk materiaal is hetzelfde, neem bv zuiverheid van koper kontacten, bedrading, dus het kan.
wat solderingen betreft.
zover ik mij herriner is een dikke klont soldeertin een hogere weerstand.
uiteindelijk draait het bij pickups allemaal om weerstanden.
dus ook die potmeters zijn van invloed, o.a het materiaal waarvan ze gemaakt zijn.
heb je niet per ongeluk 500kohm potmeters gebruikt dan de voor tele gebruikelijke 250kohm?

en topkam en zadel materiaal, de brug dus, veranderd tone, en misschien is door die verandering de hoogte van de snaren tov de pickup ook veranderd en dat is ook weer reden voor tone verschil

Squier4ever
1 februari 2006, 18:06
en jij deed electro??

heb je wel je schema van te voren getekend?
altijd makkelijk om zo na te lopen of het werkt

rhcp_schipper
1 februari 2006, 22:51
en jij deed electro??

heb je wel je schema van te voren getekend?
altijd makkelijk om zo na te lopen of het werkt

Nee nog nooit gedaan.