PDA

View Full Version : Hinderlijke rammel met met floyd brug.



Kaïn
29 januari 2006, 21:54
Heey mensen! Mijn eerste post op het forum hier. Ik volg het al een tijdje maar nooit gevoeld dat ik wat kon toevoegen...maar nu heb ik een probleem en ik hoop dat jullie mij mischien kunnen helpen.
Ik speel op een Maverick F-1 met een floyd brug (licenced model). Nu vandaag tijdens het repeteren brak mijn A snaar. Zoals gewoon verrichte ik de nodige handarbeid en verving het snaartje. Maar nu ik thuis rustig een clean stukje wou spelen viel het mij op dat er een hinderelijke rammel in de snaar zit. Dat verbaast mij enigzinds omdat dit voordat mijn snaartje brak niet het geval was.
Deze gitaar heb ik nog niet zo lang en ik heb pas 1 keer de snaren ververst dus veel ervaring heb ik hier niet mee. Kortom weten jullie een mogelijke oorzaak danwel oplossing???

vester86
29 januari 2006, 22:01
klinkt de rammel wat "metalig" ?? alsof er een snaar tegen de frets klettert?? dan zal je brug ietsje omhoog moeten

Jiboom
29 januari 2006, 22:02
Heb je de schroefjes op de locking nut (de topkam) weer goed aangedraaid?

fred dons
30 januari 2006, 07:34
het kan zijn dat je de a snaar niet goed in het blokje bij de brug hebt geklemt waardoor hij niet netjes in het gleufje valt, hier door ratel hij net tegen de randen van het gleufje aan
probeer hem nog eens te klemmen maar let nu op dat hij echt in het midden wordt geklemt

Kaïn
30 januari 2006, 09:32
Bedankt voor de reacties, ik zal em ens even weer opnieuw erin klemmen. Bij het vervangen kreeg ik de snaar er al niet heel lekker in dus dat zal het zijn. Inderdaad de ratel klinkt erg metalig, ik checkte of de brug omhoog moet door de trem gewoon omlaag te buigen maar toen hoorde ik die ratel nog steeds.

Herman
30 januari 2006, 15:08
Aangezien het nu toch over ratelen gaat bespaar ik jullie ff een nieuw topic..
Mijn Yamaha wil ook wel eens een ratelend geluid maken, ook metaalachtig...en als ik de gitaar op de grond zet (gewoon met de hals naar boven...en lees recht op, niet plat gelegd) dan hoort het alsof er wat weg v alt en houd het op...ik heb zo het vermoeden dat het IN de gitaar zit...iemand suggesties?

fred dons
30 januari 2006, 17:01
het kan iets in de veren cavity zijn of de electronica cavity maar in beide gevallen zullen je dus de covers moeten verwijderen ben ik bang

Chaos_theory
30 januari 2006, 17:21
Het kan ook gewoon simpelweg komen doordat je een nieuwe snaar erop hebt gezet -_-;; Die zijn nogal wat ''rammelig''/stijfjes in 't begin. Als 't niet overgaat na een paar dagen regelmatig spelen, dan zou ik pas ff wat dingen gaan controleren

Kaïn
30 januari 2006, 17:35
Zou dat kunnnen? Ik hoop het...want het klinkt of ik op een een of ander vaag oosters instrument aan het spelen ben :p Evengoed, ik heb net alles gecheckt, andere snaar erop, zelfde effect, brugzadel met een loep bekeken, volgens mij braamvrij, snaar netjes in het midden. Fretwerk gecontroleerd, nergens aanloop. Dan zoouuu je zeggen dat je gelijk hebt. Ik zal haar eens een dagje rust geven in de koffer. Krijgt ze niet zo vaak;)
Zijn er meer floydspelers die ervaring hebben met rammelende verse snaren??

Herman
30 januari 2006, 18:10
Het kan ook gewoon simpelweg komen doordat je een nieuwe snaar erop hebt gezet -_-;; Die zijn nogal wat ''rammelig''/stijfjes in 't begin. Als 't niet overgaat na een paar dagen regelmatig spelen, dan zou ik pas ff wat dingen gaan controleren

Deze snaren zitten er al sinds 6dec. op (op sinterklaas gekregen :P) dus echt nieuw zijn ze neit meer (aangezien ik elke dag intensief speel)...
Dus moet ik de kap die over de veren van mn tremolo zit er even afhalen?
Of ook de slagplaat eraf?? :???:

Stitch
30 januari 2006, 18:14
Bij mij willen de moertjes waarmee de tremolo-pook-houder vast zit nog wel eens los trillen waardoor er speling onstaat tussen de pook en de brug. Kan dat het zijn?

Me_bigboy
30 januari 2006, 18:23
ik weet niet of ik het juist heb maar ik heb ook een maverick en er trilde ook iets mee...dat bleek de trussrod te zijn. Die zat namelijk los...En er zijn wel meerdere Mavericks die daar last van hebben(staat ook op de homepage van gitaarnet bij het review gedeelte)

Edit: Toch lekkere gitaartjes é ;)?

Herman
30 januari 2006, 19:05
Bij mij willen de moertjes waarmee de tremolo-pook-houder vast zit nog wel eens los trillen waardoor er speling onstaat tussen de pook en de brug. Kan dat het zijn?

Ik denk het niet, want als ik de gitaar gewoon recht op de grond zet, hoor ik wat "vallen" in de gitaar, hoor ik een kleine metaalachtige "klunk" en heb ik er geen last meer van...en dit gebeurt me n paar keer per week. Iemand een idee? En suggesties waarop ik moet lette als ik de zooi open schroef?

Kaïn
30 januari 2006, 21:11
@ bigboy

Bedankt voor de tip! maar ik denk niet dat het in dit geval de oorzaak is omdat je de rinkeling enkel hoort als je de a aanslaat, of het is een hele bijzondere resonantie gevoelige thussrod:p

En inderdaad buiten de rammel zijn het geweldige gitaren. Spelen als boter. Ik heb op PRSen gespeeld die ik minder vind;) (oh god zou ik nu commentaar gaan krijgen?:p)