PDA

View Full Version : Equalizer...??



jon-ass
29 januari 2006, 20:23
Goed,

Nu ik eindelijk goed materiaal en sound heb, wil ik deze toch nog verbeteren.
Ik speel met een Fender tele door een ENGL sovereign, wat zeer aardig klinkt, alleen ben ik niet tevreden van de schelle klank bij mijn hogere snaren. Vooral live stoort het me dat ik soms veel te schel klink.

Om dit te verhelpen vroeg ik me af het zou kunnen verholpen worden met een equalizer (alleen voor de hogere snaren, die klinken te schel), de treble van mijn amp staat bijna op het minimum, dus daar ligt het niet aan. Ik weet wel dat de Tele zowizo meer "twangy" klinkt als andere gitaren, en ik speel ook meestal met mijn toggle-switch helemaal naar rechts (brug-element alleen) omdat ik hiermee de beste klank heb, vind ik.

Ik weet dat ik misschien een humbucker op single-formaat erop kan zetten, maar dan is de tele ook niet meer origineel, uiteraard. Als ik dit zou doen, dan gaat dit toch alleen op het brugelement, en ik dacht net dat het zilverkleurig tele-neckelement zorgde voor de specifieke telesound. Want ik ben ook niet zeker of het alleen meer diepte is dat ik nodig heb.

Anyway, wat is het beste dat ik kan doen? Kan ik met een graphic-EQ pedaaltje dit oplossen, zonder dat de sound op mijn lagere snaren verandert?
Of een nieuw element (waar ik minder zin in heb, sta er precies beetje sceptisch tegenover, kan een vooroordeel zijn :)...)

Bedankt,
Jonas

aad
29 januari 2006, 20:51
Goed,

Kan ik met een graphic-EQ pedaaltje dit oplossen, zonder dat de sound op mijn lagere snaren verandert?

Bedankt,
Jonas

Nee, als je een graphic-equaliser inzet wordt daarmee je gehele geluidsspectrum beinvloed.
Het goede nieuws is dat als je alleen het hoog regelt je MINDER invloed hebt op het laag v.v.
Kortom: het is aan jou of je dat acceptabel vind. Uitproberen zou ik zeggen.

vester86
29 januari 2006, 20:58
nooit van een toneknop op je gitaar gehoord??

jon-ass
29 januari 2006, 21:09
nooit van een toneknop op je gitaar gehoord??
nee, tiens, toneknop, wat is dat?...nooit van gehoord!

...ik zei dus dat ik al verschillende dingen heb geprobeerd, en dus ook toneknop, speel lang genoeg om te weten wat dat is, en te zoeken of het niet dat is, overbodige opmerking dus.

Helter Skelter
29 januari 2006, 21:22
gewoon een simpele 7-bands equalizer (bv Boss GE-7) in de loop, dat is echt de beste manier om je toon te finetunen

vinni
29 januari 2006, 22:36
Nou....paar zaken die ik vaak probeer in dit soort gevallen:

- Andere snaren : per merk maakt het nogal uit. Heb nu Snake Oil Brand snaren.
Tja...moet je wel willen bestellen in de USA. DR vond ik ook altijd wel een goede ronde toon hebben. Titefits....

- Gewoon je PU wat meer naar beneden draaien onder de dunne snaren.

-Brugzadeltjes....andere b.v. Graphtec laten je gitaar anders klinken.
Minder hoog dus.

-Buizen...heb zelf een ENGL Ritchie Blackmore gehad.....kreeg het hoog niet getemd maar weet wel dat merk preampbuis veel uit maakt voor het hoog.

-andere speakers....heb nu in mijn ENGL kasten Celestion V30's....die gaan dr dus uit....daar komen Eminence Govenors voor....heb ze al in mijn kasten getest....veel ronder...natuurlijker en strakker in het laag.

Groet,
Vinni

vester86
29 januari 2006, 23:09
nee, tiens, toneknop, wat is dat?...nooit van gehoord!

...ik zei dus dat ik al verschillende dingen heb geprobeerd, en dus ook toneknop, speel lang genoeg om te weten wat dat is, en te zoeken of het niet dat is, overbodige opmerking dus.

sorry dat ik zo aanvallend klonk, was niet aardig van me, maar als ik mijn toneknop terugdraai dan krijg ik toch een best doffe toon, waar alle hoog uit is. klinkt de tele dan nog steeds schel? zelfs als de treble van de versterker richting 0 staat?? dan denk ik toch echt dat je de verkeerde gitaar hebt gekocht.kan natuurlijk heel goed dat je voor het geluid bent gevallen, voor de twang.
overigens zou ook het neckelement wat minder schel moeten klinken. je geeft al aan dat je voorkeur ligt bij het brugelement, maar misschien is dat ook een oplossing? evt in combinatie met de toneknop? het kost je namelijk niks, dus het is zeker iets om te proberen

jon-ass
30 januari 2006, 00:06
sorry dat ik zo aanvallend klonk,
geen probleem;)


dan denk ik toch echt dat je de verkeerde gitaar hebt gekocht.kan natuurlijk heel goed dat je voor het geluid bent gevallen, voor de twang.
Ik heb ze gekregen toen ik een kleine ukkie was van een vriend van mn vader, en heb er alles op geleerd, toen ik er nog helemaal niets van wist. Dus ik ben niet alleen helemaal aan deze gitaar gewend, ook enorme emotionele waarde, wil ze niet wegdoen, daardoor het grote dilemma:)




Het neckelement klinkt leuk en dieper voor solo's en akoestisch werk, maar met drive van mn amp klinkt het echt vrij brak, weet ni hoe ik het moet zeggen, maar er komt weinig signaal door ofzo, weet ik veel.
Ik heb dus al geprobeerd dit te verhelpen met de toneknop, maar omdat dan heel het geluid wat doffer wordt, is dit helemaal geen oplossing.

Dus heb ik 2 mogelijkheden:
-nieuw element (humbucker in single coil-formaat)
-graphiq eq, als dit dan zou helpen

Maar zoals ik me al afvroeg, is de scherpe tele-klank afhankelijk van het brugelement? Ik meende van wel, maar wat zou dan de beste oplossing zijn.
Want met een graphiq eq, krijg je denk ik niet de schelheid van de tele weg, die zit in de elementen.

FruscianteFan
30 januari 2006, 07:54
Ik heb ze gekregen toen ik een kleine ukkie was van een vriend van mn vader, en heb er alles op geleerd, toen ik er nog helemaal niets van wist. Dus ik ben niet alleen helemaal aan deze gitaar gewend, ook enorme emotionele waarde, wil ze niet wegdoen, daardoor het grote dilemma:)Het één sluit het ander niet uit hè ;)

Ik ben ook ontzettend gehecht aan mijn stratje, maar ik wil toch echt wel een keer iets beters! Koop gewoon een goeie Tele erbij joh :P

Rock&Roll
30 januari 2006, 10:42
Inderdaad, misschien is een tele niet helemaal jouw ding! Als het een true tele is, dan klinkt hij nu eenmaal twangy (anders was het geen tele meer). Blijkbaar levert dat samen met jouw versterker nogal wat hoog op. Je kan de elementen gaan vervangen, wat in jouw geval de beste oplossing is denk ik, aangezien je vermeldt dat je sound nog steeds te schel is met de treble-knop op 0. Ik zie niet in dat je dan nog tevreden gaat zijn met enkel een equalizer. Treble op 0 en dan nog eens hoge freqs droppen zal, denk ik, tot een vrij ongedefinieerde brij leiden.

vester86
30 januari 2006, 14:42
ah, dat verduidelijkt een heleboel, ik ben zelf ook erg aan mijn beginnersgitaar gehecht, het is een goedkoop ding, maar gaat ook bij mij nooit meer weg.

dat je met drive een brei krijgt op het neckelement is vrij goed verklaarbaar, gezien het single coils zijn EN op het neckelement.ik denk dat in dat geval een humbucker in de nek nog best wel een goeie uitkomst zou zijn, humbuckers klinken toch een stuk strakker dan single coils. bovendien hebben ze wat minder hoog, zodat het contrast tussen de 2 elementen wat groter word.
ik denk nu dat een hotrails oid in de neck nog een best goeie keuze kan zijn :)

Joey Handsome
30 januari 2006, 15:09
als je zo erg aan die tele gehecht bent en je wilt hem het liefst in de originele staat laten, dan kan je natuurlijk ook eens nadenken over een andere versterker, zou goed kunnen dat je met deze tele op een andere amp wel de goede sound eruit weet te krijgen