PDA

View Full Version : Greenbacks In Een Marshall Avt 275?



drap
29 januari 2006, 16:26
Ik had deze vraag al een keer eerder gesteld, maar niet echt bevredigende antwoorden gekregen. Is het wijs om m'n speakers van m'n Marshall AVT275 te vervangen door Greenbacks? Ik hou op zich meer van een ietswat vintage tone. Ik vraag me alleen af of het niet een al te dure ingreep is voor deze versterker. Misschien dat het wijzer is om bijv. door te sparen voor een betaalbare 2e hands Marshall buizencombo?

andoni
29 januari 2006, 17:00
Is die AVT275 geen 2x75 Watt? 2 Greenbacks zijn slechts 2x25 Watt, niet doen dus...

drap
29 januari 2006, 19:45
Kijk en dat wist ik dus niet. Ik ben ook werkelijk een leek op het gebied van speakers moet ik eerlijk bekennen. Dus die Greenbacks zijn er alleen in 25 watt uitvoering? Zo ja, dan is dat voor mij geen optie inderdaad. Mijn versterker levert inderdaad 2 x 75 watt. Nog suggesties voor een upgrade van het speakergedeelte van m'n versterker dan? Of toch maar ff sparen voor een goeie 2e hands buizencombo?

andoni
29 januari 2006, 20:01
Hangt er van af... hoe tevreden ben je met die AVT275? Wat je altijd kan doen is die combo aansluiten op een externe speakerkast met speakers die je interesseren en zo kijken of de investering de moeite waard is (hoewel de constructie van de speakerkast ook veel verschil uitmaakt).
2 goede speakers kom je al snel aan 150 a 200 euro, als je je versterker verkoopt en je legt dat bedrag erbij kan je misschien een leuke buizenbak vinden... Ik denk dat als je een meer vintage georienteerd geluid zoekt, je best bij een andere versterker bent, die AVT's klinken naar mijn mening redelijk modern en mid gescooped.

vester86
29 januari 2006, 20:03
oude marshall buizenbak ofzo?

drap
29 januari 2006, 20:07
Het is ook niet echt dat ik ontevreden ben met m'n versterker, ik wil 'm alleen een nuttige upgrade geven. Ik heb al m'n buisje in de voorversterker vervangen door een Groove Tubes 12ax7 gold. Klinkt al wel wat beter, maar is nou ook weer niet een enorm verschil. Ik ben inderdaad ook al druk aan het overwegen om 'm aan te sluiten op een cabinet met Greenbacks, maar die zijn nog verdomd duur en 2e hands zowat niet te verkrijgen, als ze dan al betaalbaar zijn

drap
29 januari 2006, 20:08
oude marshall buizenbak ofzo?

Ben ik ook al een beetje naar gaan kijken in winkels en op marktplaats, maar ook best prijzig

vester86
29 januari 2006, 20:10
kost altijd nog minder dan een 4x12" greenback cab, zeker als je je huidige valvestate inruilt :) kun je dan best een gave bak voor terugkopen die meer jouw geluid heeft

drap
29 januari 2006, 20:21
Accoord, maar krijg ik in die prijsklasse ook een Marshall versterker die minstens zo hard kan als die ik nou heb. M'n huidige versterker loopt namelijk wel behoorlijk in de decibels op vol vermogen, sterker nog op de helft blaast ie al behoorlijk. Ik weet dat buizenversterkers aardig wat meer decibel leveren bij een gelijk aantal watt in vergelijking tot een transistorversterker, maar of een buizenversterker van pak 'm beet 40 watt nou net zo veel, zo niet meer decibelletjes aflevert als m'n huidige?

Scali
29 januari 2006, 20:57
Wat versta je precies onder een 'vintage' tone? Kun je misschien een voorbeeld geven van een gitarist of een nummer dat een beetje de tone heeft die je zoekt?

drap
29 januari 2006, 22:02
Wat versta je precies onder een 'vintage' tone? Kun je misschien een voorbeeld geven van een gitarist of een nummer dat een beetje de tone heeft die je zoekt?

En dat vraag jij nog??? Haha, je weet inmiddels toch wel middels een andere topic dat ik groot Frusciante fan ben :D Nou, z'n net overstuurde doch net cleane geluid is ongeveer wat ik zoek. Micro amp pedaaltje, elementen upgrade, buisvervanging (misschien ook wat voor jouw 6101 probleem, Groove Tubes 12ax7 Gold), niks heeft mij dicht genoeg bij m'n ideale klank kunnen krijgen. Niet dat het precies Frusciante hoeft te zijn hoor, ik is ik, dus het mag wat afwijken, maar ik ben er gewoon nog net niet

drap
29 januari 2006, 22:14
En wat betreft het overstuurde geluid voor slag, dat geloof ik wel. Daar hebben ze immers overdrive en distortionpedalen voor uitgevonden. Hoewel nou juist het overdrive2 kanaal me de avt275 heeft doen kopen moet ik bekennen :D

Magic Bean
29 januari 2006, 22:16
Die AVT is 150 watt? Als je hem half open draait is dat dan op een onversterkte gig of bij een repetitie?
Solo gitarist in mijn band heeft een 50 watt buizenbak, en die krijgt hij net voorbij de 3 bij repetities, en dat is echt KNALhard. totaal geen probleem om boven de drummer, bassist en mij heen te komen... :???:

drap
29 januari 2006, 22:23
Die AVT is 150 watt? Als je hem half open draait is dat dan op een onversterkte gig of bij een repetitie?
Solo gitarist in mijn band heeft een 50 watt buizenbak, en die krijgt hij net voorbij de 3 bij repetities, en dat is echt KNALhard. totaal geen probleem om boven de drummer, bassist en mij heen te komen... :???:

Een 50 watt buizencombo van Marshall??? Welk type is dat dan? Als die betaalbaar is en het meer mijn geluid geeft, wil ik die zeker overwegen :rockon:

Fumi SG
29 januari 2006, 22:24
Onthoudt wel ff dat 50Watt buizen loeihard is, die AVT is transistor... 50 Watt buizen gaat een stuk harder dan 50 Watt transistor (over het algemeen!)

drap
29 januari 2006, 22:27
Onthoudt wel ff dat 50Watt buizen loeihard is, die AVT is transistor... 50 Watt buizen gaat een stuk harder dan 50 Watt transistor (over het algemeen!)

Klopt, maar die van mij is dan ook 150 watt. De voorversterker wordt trouwens wel aangedreven door een buis, maar ik weet niet of dat ook extra invloed heeft op het volume. De eindversterker is inderdaad wel transistor

Negative K3 fan
29 januari 2006, 22:53
Onthoudt wel ff dat 50Watt buizen loeihard is, die AVT is transistor... 50 Watt buizen gaat een stuk harder dan 50 Watt transistor (over het algemeen!)

een watt is een joule per seconde of spanning * stroom en dan maakt het niets uit of het nou een buizen watt of een transistor watt is.

drap
29 januari 2006, 22:58
een watt is een joule per seconde of spanning * stroom en dan maakt het niets uit of het nou een buizen watt of een transistor watt is.

Maar dat is een technisch verhaal omtrent spanning cq stroom, dat heeft niks te maken met het aantal decibel. Het is allom bekent dat een buizenversterker een hoger aantal decibel voortbrengt als een transistorversterker van dezelfde wattage. Met andere woorden, een buizenversterker heeft minder watt nodig voor dezelfde decibels

Negative K3 fan
29 januari 2006, 23:03
er zitten een aantal fouten in je beredenering.

een watt is een watt en blijft een watt, maakt niet uit of hij van een transistor of buis komt...

vester86
29 januari 2006, 23:05
Maar dat is een technisch verhaal omtrent spanning cq stroom, dat heeft niks te maken met het aantal decibel. Het is allom bekent dat een buizenversterker een hoger aantal decibel voortbrengt als een transistorversterker van dezelfde wattage. Met andere woorden, een buizenversterker heeft minder watt nodig voor dezelfde decibels

en DAT klopt dus niet, buizenversterkers LIJKEN vaak harder te gaan.het is een verhaal dat ook nog eens afhankelijk is van speakers, rendement, hoeveelheid speakers en meer. vergelijken is dus moeilijk.komt er op neer dat het allemaal wel meevalt, maar dat het dus alleen lijkt omdat het harder gaat, omdat er andere harmonischen vervormen bij buizen dan bij transistor, harmonischen die door het gehoor als prettig worden gehoord..

Negative K3 fan
29 januari 2006, 23:07
en DAT klopt dus niet, buizenversterkers LIJKEN vaak harder te gaan.het is een verhaal dat ook nog eens afhankelijk is van speakers, rendement, hoeveelheid speakers en meer. vergelijken is dus moeilijk.komt er op neer dat het allemaal wel meevalt, maar dat het dus alleen lijkt omdat het harder gaat, omdat er andere harmonischen vervormen bij buizen dan bij transistor, harmonischen die door het gehoor als prettig worden gehoord..

bingo

en nog het feit dat versterkers geen bezit zijn van wattage.

drap
29 januari 2006, 23:22
bingo

en nog het feit dat versterkers geen bezit zijn van wattage.

staat er ook niet

drap
29 januari 2006, 23:29
en DAT klopt dus niet, buizenversterkers LIJKEN vaak harder te gaan.het is een verhaal dat ook nog eens afhankelijk is van speakers, rendement, hoeveelheid speakers en meer. vergelijken is dus moeilijk.komt er op neer dat het allemaal wel meevalt, maar dat het dus alleen lijkt omdat het harder gaat, omdat er andere harmonischen vervormen bij buizen dan bij transistor, harmonischen die door het gehoor als prettig worden gehoord..

Waarom heeft een basversterker dan meer watt aan boord als een gitaarversterker? Volgens mij is dat omdat het transistorversterkers zijn. Je argument van rendement klopt dan weer wel, zij 't dat een buizenversterker over het algemeen meer rendement oplevert wat betreft het aantal decibel. Let wel, over het algemeen, er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen op de regel. Neem bijv de Marshall Mosfet, die kunnen flink hard en werken op transistors

Negative K3 fan
29 januari 2006, 23:46
staat er ook niet


een transistorversterker van dezelfde wattage.


10 karakters

Negative K3 fan
29 januari 2006, 23:47
Neem bijv de Marshall Mosfet, die kunnen flink hard en werken op transistors

die werken met mosfets?

Scali
29 januari 2006, 23:51
Basversterkers hebben meer vermogen omdat je dat nu eenmaal nodig voor lage frequenties. Dat heeft dan ook weer gedeeltelijk te maken met de gevoeligheid van het oor, en gedeeldelijk de energie benodigd om dergelijke 'lange' geluidsgolven te produceren.
Het is ook vooral een praktisch gegeven dat basversterkers meestal transistorversterkers zijn. Veel verder dan 200w kom je niet met buizen, wat met allerlei factoren te maken heeft, zoals voeding, warmte, maximale vermogen per buis, maximaal aantal buizen te combineren in een eindversterker, etc.
Bij transistors heb je dat soort beperkingen niet echt, ideaal dus voor bassisten, die dat extra vermogen nodig hebben, en waar je het verschil met buizen toch niet echt hoort.

Negative K3 fan
29 januari 2006, 23:54
scali, dat klopt natuurlijk niet helemaal/helemaal niet dat je met buizen maar tot 200 watt kunt, je kunt zover als je maar wilt. Het wordt dan alleen gaandeweg steeds duurder en slechter verplaatsbaar, maar dat geldt (in mindere mate) ook voor transistoren.

Scali
29 januari 2006, 23:55
die werken met mosfets?

MOS = Metal-Oxide Semiconductor.
FET = Field-Effect Transistor.

MOSFETs zijn dus een bepaalde klasse van transistors.

Negative K3 fan
29 januari 2006, 23:57
maar wel dermate anders, als ik me niet vergis werken mosfets volgens een heel ander principe en worden de 'elektroden' ook anders genoemd: gate drain source ipv base collector blabla?

Scali
29 januari 2006, 23:59
scali, dat klopt natuurlijk niet helemaal/helemaal niet dat je met buizen maar tot 200 watt kunt, je kunt zover als je maar wilt. Het wordt dan alleen gaandeweg steeds duurder en slechter verplaatsbaar, maar dat geldt (in mindere mate) ook voor transistoren.

Ik zeg toch praktisch. Als je zo'n pietlut bent, zou je ook eens wat beter moeten lezen voordat je reageert.

Scali
30 januari 2006, 00:04
maar wel dermate anders, als ik me niet vergis werken mosfets volgens een heel ander principe en worden de 'elektroden' ook anders genoemd: gate drain source ipv base collector blabla?

Maakt dat voor de discussie uit?
Mosfets zijn transistors, en geen buizen.
Verder zijn de meeste versterkers tegenwoordig uitgerust met mosfets, of iig fets, dus waar hebben we het over?

Negative K3 fan
30 januari 2006, 00:06
Verder zijn de meeste versterkers tegenwoordig uitgerust met mosfets, of iig fets, dus waar hebben we het over?

ok dat wist ik niet, maargoed dan hebben we het daar dus niet meer over

Negative K3 fan
30 januari 2006, 00:07
Ik zeg toch praktisch. Als je zo'n pietlut bent, zou je ook eens wat beter moeten lezen voordat je reageert.


Veel verder dan 200w kom je niet met buizen, wat met allerlei factoren te maken heeft, zoals voeding, warmte, maximale vermogen per buis, maximaal aantal buizen te combineren in een eindversterker, etc

nee dat zei je niet, probeer het dan eens wat beter te verwoorden

Scali
30 januari 2006, 00:12
Het is ook vooral een praktisch gegeven dat basversterkers meestal transistorversterkers zijn.

Probeer beter te quoten.

drap
30 januari 2006, 00:12
Basversterkers hebben meer vermogen omdat je dat nu eenmaal nodig voor lage frequenties. Dat heeft dan ook weer gedeeltelijk te maken met de gevoeligheid van het oor, en gedeeldelijk de energie benodigd om dergelijke 'lange' geluidsgolven te produceren.
Het is ook vooral een praktisch gegeven dat basversterkers meestal transistorversterkers zijn. Veel verder dan 200w kom je niet met buizen, wat met allerlei factoren te maken heeft, zoals voeding, warmte, maximale vermogen per buis, maximaal aantal buizen te combineren in een eindversterker, etc.
Bij transistors heb je dat soort beperkingen niet echt, ideaal dus voor bassisten, die dat extra vermogen nodig hebben, en waar je het verschil met buizen toch niet echt hoort.

Okee, dat kan inderdaad wel kloppen. De Marshalltop met het meeste vermogen is inderdaad een 200 watter, van andere merken weet ik 't niet. maar ik blijf er bij dat buizenversterkers over het algemeen harder kunnen totdat het tegendeel hier bewezen is :D Maar anyway, back on topic, ik wil nog steeds weten wat voor mij de beste optie is eigenlijk

Negative K3 fan
30 januari 2006, 00:15
Probeer beter te quoten.

ik heb zo goed mogelijk geprobeerd te quoten, jij quote je stelling, ik quote je argumenten en subargumenten.

chennie
30 januari 2006, 00:17
Wat die transistoren betreft:
je hebt bipolaire junctie transistoren en je hebt field effect transistoren. Beide hebben zo hun eigen eigenschappen.
Nou werden de eerste field effect transistoren mosfet genoemd, dat staat voor metal oxide silicium fiel effect transistor. Dat metal oxide silicium staat voor de bouw van de fet. Dat field effect transistor slaat op de werking ervan. Maar tegen woordig wordt dat metaal ook niet meer echt gebruikt, alles in silicium of silicium oxide. Echter nu 46 jaar later (eerste mosfet gerealiseerd in 1960 =) gebruikt de term nog. Dus zie je ergens mosfet, denk maar gewoon dat is een transistor en niet de bipolaire versie. ;) Ik spreek altijd over MOST en dan NMOST of PMOST, alsof je het over een NON of PNP hebt.

Negk3. MOST heeft inderdaad source drain en een gate.

drap
30 januari 2006, 00:17
maar wel dermate anders, als ik me niet vergis werken mosfets volgens een heel ander principe en worden de 'elektroden' ook anders genoemd: gate drain source ipv base collector blabla?

Voor zover ik me heb laten wijmaken werkt het mosfetsysteem op een soort van verhitte olie. Ik zeg erbij, heb ik me laten wijsmaken he. Een kameraad van mij heeft zo'n Marshall Mosfet en die gaat echt hard. Damn, laat ik me toch weer verleiden tot dit onderwerp... :D

Scali
30 januari 2006, 00:18
ik heb zo goed mogelijk geprobeerd te quoten, jij quote je stelling, ik quote je argumenten en subargumenten.

Dat is dus geen goede quote. Je kunt aan de quote niet zien op welke stelling die argumenten slaan. En laat die stelling nou net datgene zijn dat jij ontkent.
Kortom, slaat nergens op, en kappen met die onzin.

chennie
30 januari 2006, 00:18
Okee, dat kan inderdaad wel kloppen. De Marshalltop met het meeste vermogen is inderdaad een 200 watter, van andere merken weet ik 't niet. maar ik blijf er bij dat buizenversterkers over het algemeen harder kunnen totdat het tegendeel hier bewezen is :D Maar anyway, back on topic, ik wil nog steeds weten wat voor mij de beste optie is eigenlijk


oh dan is het probleem gevonden !
Electrisch vermogen in watt heeft niets te maken met luidheid !

chennie
30 januari 2006, 00:20
Voor zover ik me heb laten wijmaken werkt het mosfetsysteem op een soort van verhitte olie. Ik zeg erbij, heb ik me laten wijsmaken he. Een kameraad van mij heeft zo'n Marshall Mosfet en die gaat echt hard. Damn, laat ik me toch weer verleiden tot dit onderwerp... :D

Das dus bullshit van die olie.
Het mosfet systeem is niets bijzonders, het is gewoon een transistor bak. dat ze mosfet gebruiken is pure marketing. Ik zie het ook regelmatig in reclames voor cd spelers. Het is dat technologie ook niet stilstaat, maar 5 jaar geleden kon je echt beter geen mosfet spul kopen als je kwaliteits spul wou.

Negative K3 fan
30 januari 2006, 00:21
Dat is dus geen goede quote. Je kunt aan de quote niet zien op welke stelling die argumenten slaan. En laat die stelling nou net datgene zijn dat jij ontkent.
Kortom, slaat nergens op, en kappen met die onzin.

ik ontken dat nergens, ik weerleg alleen je kromme verwoording dat je niet meer dan 200 watts kunt krijgen met buizen, dat op zijn beurt weer een kromme uitleg was voor je stelling.

bewering:
voor bassamps worden vaak transistoren gebruike

argument:
voor bassamps is veel vermogen nodig en dat heeft bepaalde praktische bezwaren als er buizen worden gebruikt

subargument:
duur, zwaar, groot, energieverbruik, onderhoud etc. etc.

drap
30 januari 2006, 00:21
oh dan is het probleem gevonden !
Electrisch vermogen in watt heeft niets te maken met luidheid !

Dat zei ik in een eerder berichie ook al chennie. Maar dat heeft niks met rendement uit te staan. Buizen leveren over het algemeen meer rendement en dus meer decibel

Negative K3 fan
30 januari 2006, 00:23
oh dan is het probleem gevonden !
Electrisch vermogen in watt heeft niets te maken met luidheid !

uiteindelijk juist wel!

alleen het vermogen dat vermeld staat op versterkers moet je juist weten te interpreteren

drap
30 januari 2006, 00:24
Das dus bullshit van die olie.
Het mosfet systeem is niets bijzonders, het is gewoon een transistor bak. dat ze mosfet gebruiken is pure marketing. Ik zie het ook regelmatig in reclames voor cd spelers. Het is dat technologie ook niet stilstaat, maar 5 jaar geleden kon je echt beter geen mosfet spul kopen als je kwaliteits spul wou.

Je zal ongetwijveld gelijk hebben, daarom zei ik ook, heb ik me laten wijsmaken. Haha, dat ding van m'n kameraad klinkt trouwens ook ongelooflijk kut naast dat ie heel hard kan

Scali
30 januari 2006, 00:24
Okee, dat kan inderdaad wel kloppen. De Marshalltop met het meeste vermogen is inderdaad een 200 watter, van andere merken weet ik 't niet. maar ik blijf er bij dat buizenversterkers over het algemeen harder kunnen totdat het tegendeel hier bewezen is :D Maar anyway, back on topic, ik wil nog steeds weten wat voor mij de beste optie is eigenlijk

Buizenversterkers *klinken* harder, zoals al eerder gezegd, wat te maken heeft met die harmonischen die vrijkomen bij oversturende buizen.
Alleen gaat dat verhaal voor bas dus niet op, omdat het oor in die lage frequenties niet zo gevoelig is, en die harmonischen niet dat 'hardklinkende' effect hebben. Dus je hebt weinig aan die harmonischen, en je moet gewoon het vermogen hebben. En dan kom je dus bij transistors uit.

Wat voor jou het beste is, is gewoon die versterker laten zoals ie is, en ofwel een modeler/multifx kopen waarmee je je geluid uit jouw versterker kunt halen, of gewoon die versterker verkopen (in originele staat is ie veel meer waard dan met een set speakers dat er helemaal niet bij past) en een versterker kopen die jouw geluid heeft. Maar waarschijnlijk is dat een dure versterker, als je geen genoegen neemt met modeling (die AVT met een Vox Tonelab oid levert vast betere tone dan welke complete modeling amp dan ook, Line6 Vetta incluis).

chennie
30 januari 2006, 00:24
buizen meer rendement ???
buizen leveren helemaal weinig rendement, weet je hoeveel vermogen wordt gedissipeerd in warmte ? Puur vermogen verlies.

@scali, negk3 heeft gelijk hoor. Je punt dat bass versterkers vaker om transistoren zijn gebouwd omdat buizen maar tot 200 watt gaan "over het algemeen" is onzin. Laat dat gewoon zo zijn.

Negative K3 fan
30 januari 2006, 00:28
Buizenversterkers *klinken* harder, zoals al eerder gezegd, wat te maken heeft met die harmonischen die vrijkomen bij oversturende buizen.
Alleen gaat dat verhaal voor bas dus niet op, omdat het oor in die lage frequenties niet zo gevoelig is, en die harmonischen niet dat 'hardklinkende' effect hebben. Dus je hebt weinig aan die harmonischen, en je moet gewoon het vermogen hebben. En dan kom je dus bij transistors uit..

dat is toch ook niet zonder meer waar? Ik begeef me nu op glad ijs, maar je hebt toch van die ampeg buizen bass stacks die het deels moeten hebben van vervorming enzo? Verder kun je natuurlijk niet zeggen dat harmonischen (hetzij natuurlijk, hetzij gecreeerd door oversturing) geen deel uitmaken van elke bass sound.

de eerste zin is trouwens weer heel krom verwoord en in principe onjuist.

Scali
30 januari 2006, 00:31
@scali, negk3 heeft gelijk hoor. Je punt dat bass versterkers vaker om transistoren zijn gebouwd omdat buizen maar tot 200 watt gaan "over het algemeen" is onzin. Laat dat gewoon zo zijn.

Ik ontken niet dat hij gelijk heeft. Hij ontkent dat ik gelijk heb. Maar ik zeg precies hetzelfde als hij. In de praktijk wordt het heel duur en onpraktisch om een buizenversterker van 200w of meer te ontwerpen. Daar slaan uiteraard mijn argumenten op, dat het in de praktijk lastig wordt. Ik ontken natuurlijk niet dat het in theorie kan.
Maar hij wil graag zeuren om het zeuren. Die mensen heb je.

drap
30 januari 2006, 00:33
Buizenversterkers *klinken* harder, zoals al eerder gezegd, wat te maken heeft met die harmonischen die vrijkomen bij oversturende buizen.
Alleen gaat dat verhaal voor bas dus niet op, omdat het oor in die lage frequenties niet zo gevoelig is, en die harmonischen niet dat 'hardklinkende' effect hebben. Dus je hebt weinig aan die harmonischen, en je moet gewoon het vermogen hebben. En dan kom je dus bij transistors uit.

Wat voor jou het beste is, is gewoon die versterker laten zoals ie is, en ofwel een modeler/multifx kopen waarmee je je geluid uit jouw versterker kunt halen, of gewoon die versterker verkopen (in originele staat is ie veel meer waard dan met een set speakers dat er helemaal niet bij past) en een versterker kopen die jouw geluid heeft. Maar waarschijnlijk is dat een dure versterker, als je geen genoegen neemt met modeling (die AVT met een Vox Tonelab oid levert vast betere tone dan welke complete modeling amp dan ook, Line6 Vetta incluis).

En modeling geeft me ook een dynamische toon scali? Ik heb eerder namelijk een Line6 Flextone gehad. De scheurgeluiden waren zeer overtuigend, maar juist de cleane geluiden konden mij niet overtuigen. Bij een hardere aanslag knalde het niet lekker uit m'n versterker.

Negative K3 fan
30 januari 2006, 00:34
dit forum is voor een uitwisseling van kennis en ervaringen en de manier waarop jij dingen verwoordt geeft aanleiding voor verkeerde interpretaties en daar probeer ik op te wijzen.

chennie
30 januari 2006, 00:34
@scali: Ok !
jah die negk3 kan zeuren he =) Ik ook wel. Ik kan vooral niet tegen fabels rond mosfets :)

Dit is heel offtopic: maar hoe soms wordt geshowed wordt met technieken zoals MOSFET of een andere mooie bij cd spelers: 1 bit delta sigma converter ! Man o man pure marketing, en de mensen die het dan geloven dat ze iets unieks of beters dan de rest in handen hebben.

Scali
30 januari 2006, 00:36
dat is toch ook niet zonder meer waar? Ik begeef me nu op glad ijs, maar je hebt toch van die ampeg buizen bass stacks die het deels moeten hebben van vervorming enzo?

Was dat niet een ValveState-achtig iets, waarbij je nog steeds gewoon een mosfet-eindtrap hebt om dat vermogen te bereiken, waar buizen kennelijk geen praktische oplossing waren?


Verder kun je natuurlijk niet zeggen dat harmonischen (hetzij natuurlijk, hetzij gecreeerd door oversturing) geen deel uitmaken van elke bass sound.

Dat zegt ook niemand.


de eerste zin is trouwens weer heel krom verwoord en in principe onjuist.

Dat heet 'Jip-en-Janneke-taal'. Het punt is niet dat alles tot in de details perfect klopt en het juiste psycho-akoestische jargon wordt gebruikt etc. Het punt is dat mensen begrijpen wat je bedoelt, zonder dat ze eerst een hele studie moeten volgen.

drap
30 januari 2006, 00:39
Het krijgt inderdaad nogal een hoog zeurgehalte negative. Is zo langzamerhand lichtelijk irritant aan 't worden. Vraag is dan ook of je bij 't onderwerp wil blijven of gewoon kappen. Zo word ik ook nie erg veel wijzer. Een antwoord op m'n vraag is eigenlijk wenselijker. Anders hoef ik geen vraag hier meer te posten nie

Scali
30 januari 2006, 00:41
En modeling geeft me ook een dynamische toon scali? Ik heb eerder namelijk een Line6 Flextone gehad. De scheurgeluiden waren zeer overtuigend, maar juist de cleane geluiden konden mij niet overtuigen. Bij een hardere aanslag knalde het niet lekker uit m'n versterker.

Dat zul je zelf uit moeten proberen. Er zijn meer modelers dan alleen Line6 natuurlijk. Boss, Digitech, Zoom, Vox/Korg, Behringer, Fender...
Het is het proberen waard, want modelers zijn een stuk goedkoper en praktischer dan een oude buizenversterker.
Ik kan niet voor jou beslissen of modeling jou overtuigt.
Maar goed, ik heb zelf dus ook een oude buizenversterker gekocht, dus kennelijk ben ik ook om de een of andere reden niet voor modeling gegaan :)

drap
30 januari 2006, 00:45
Dat zul je zelf uit moeten proberen. Er zijn meer modelers dan alleen Line6 natuurlijk. Boss, Digitech, Zoom, Vox/Korg, Behringer, Fender...
Het is het proberen waard, want modelers zijn een stuk goedkoper en praktischer dan een oude buizenversterker.
Ik kan niet voor jou beslissen of modeling jou overtuigt.
Maar goed, ik heb zelf dus ook een oude buizenversterker gekocht, dus kennelijk ben ik ook om de een of andere reden niet voor modeling gegaan :)

Haha, daar was ik bang voor. Tis alleen zo prijzig, een redelijke buizencombo. Maar de kans is dus groot dat ik een versterker koop die lang niet zo hard kan als die ik nu heb en dat wil ik eigenlijk niet. Moeilijk...

drap
30 januari 2006, 00:47
Euh... wat zal een Marshall AVT275 ongeveer opleveren?... :D Sjezus, dat wordt dan m'n 4e versterker in pak 'm beet 3 jaar tijd...

vester86
30 januari 2006, 00:51
Euh... wat zal een Marshall AVT275 ongeveer opleveren?... :D Sjezus, dat wordt dan m'n 4e versterker in pak 'm beet 3 jaar tijd...

OOH, je 4e pas? you've a long way to go ;-)

wattie op zal leveren?? eurotje of 400 gok ik, er staat er ook eentje te koop op gitaarmarkt voor 650,maar das denk ik behoorlijk overpriced..

drap
30 januari 2006, 00:54
OOH, je 4e pas? you've a long way to go ;-)

wattie op zal leveren?? eurotje of 400 gok ik, er staat er ook eentje te koop op gitaarmarkt voor 650,maar das denk ik behoorlijk overpriced..

Ik heb ook niet gezegd dat ik er in voorgaande jaren niet meer heb gehad :D Zet ik 'm neer voor 649 eurie...

Scali
30 januari 2006, 00:58
Op een paar uitzonderingen na, zijn alle Marshall buizencombo's minimaal 50w, volgens mij (iig de JCM800/900/2000 modellen?).
Dat is echt al bijzonder hard, niet iets dat je voluit wilt hebben staan bij het gemiddelde cafe-optreden, laat staan in een kleine oefenruimte (mijn 6101 is eigenlijk nog niet eens van de 25w-stand afgeweest, en dat zal waarschijnlijk ook voorlopig niet hoeven :)).

drap
30 januari 2006, 01:03
Op een paar uitzonderingen na, zijn alle Marshall buizencombo's minimaal 50w, volgens mij (iig de JCM800/900/2000 modellen?).
Dat is echt al bijzonder hard, niet iets dat je voluit wilt hebben staan bij het gemiddelde cafe-optreden, laat staan in een kleine oefenruimte (mijn 6101 is eigenlijk nog niet eens van de 25w-stand afgeweest, en dat zal waarschijnlijk ook voorlopig niet hoeven :)).

Maar een 50 watter zal harder kunnen als m'n huidige 150 watter? Gezien mij eerder bestreden werd dat een buizenversterker niks harder kan als een transistor :o :???:

Scali
30 januari 2006, 01:10
Ik weet niet hoe hard zo'n AVT275 precies gaat, maar ik denk dat er weinig gitaristen hier zijn die aan een 50w buizen-Marshall niet genoeg zouden hebben.
Wat ik wel weet is dat mijn VS230 (2x30w) redelijk ver open moest om over een drummer heen te komen, terwijl mijn 6101 zelfs op 25w al makkelijk over dat niveau heen gaat.
Hoe dat allemaal precies komt... tjsa, dan kom je weer in dezelfde discussie terecht.
Maar probeer het eens uit, en je zult zien dat een 50w buizenversterker errug hard gaat. Toen we een H&K Edition Blue 60 gingen testen, hadden we hem in het testhok ook even voluit geprobeerd, zonder gehoorbescherming. Dat was best te doen. Zou ik niet aanraden met een 50w buizenversterker, want dat is misschien het laatste dat je ooit zult horen :)
(Naast het feit dat die harmonischen goed hoorbaar zijn in een mix, en als prettig ervaren worden, zijn ze ook nog eens erg schadelijk voor het gehoor)

vester86
30 januari 2006, 01:19
Ik weet niet hoe hard zo'n AVT275 precies gaat, maar ik denk dat er weinig gitaristen hier zijn die aan een 50w buizen-Marshall niet genoeg zouden hebben.
Wat ik wel weet is dat mijn VS230 (2x30w) redelijk ver open moest om over een drummer heen te komen, terwijl mijn 6101 zelfs op 25w al makkelijk over dat niveau heen gaat.
Hoe dat allemaal precies komt... tjsa, dan kom je weer in dezelfde discussie terecht.
Maar probeer het eens uit, en je zult zien dat een 50w buizenversterker errug hard gaat. Toen we een H&K Edition Blue 60 gingen testen, hadden we hem in het testhok ook even voluit geprobeerd, zonder gehoorbescherming. Dat was best te doen. Zou ik niet aanraden met een 50w buizenversterker, want dat is misschien het laatste dat je ooit zult horen :)
(Naast het feit dat die harmonischen goed hoorbaar zijn in een mix, en als prettig ervaren worden, zijn ze ook nog eens erg schadelijk voor het gehoor)

waarom een versterker met minder watt harder lijkt te gaan dan eentje met meer wat blijft natuurlijk altijd gissen, ik denk dat er in de ene versterker wat meer midden en/of hoog zit wat de versterker vaak een heel stuk beter hoorbaar maakt. "Naast het feit dat die harmonischen goed hoorbaar zijn in een mix, en als prettig ervaren worden" dat heeft waarschijnlijk met de buizen te maken, en in dat opzicht zijn buizen niet geheel onbelangrijk op het gebied van hoorbaarheid. evenals de hogere dynamiek die buizen zouden hebben,al is dit moeilijk te bewijzen.

@drap: heb jij je 2x75 watt al eens vol open gehad? en dan echt met alle volumeknoppen op 10?? ik heb zelf opgetreden met een 30 watt marshall buizenamp, dat ging in het cafe waar ik stond prima, ik was prima hoorbaar, alleen miste ik een klein beetje volume voor mijn solo's.met 50 watt weet ik zeker dat je erg goed hoorbaar bent. ik speel nu in mijn band met een 2 x 50 watt peavey eindevrsterker, maar die staat bij lange na niet vol open, het blijft gissen,maar ik denk dat die nu op ongeveer 2 x 15 a 20 watt hooguit staat, heb um 1 x open gedraaid en dat was zo inmens hard... dus met 50 watt moet jij heel ver komen.

Dude
30 januari 2006, 09:14
ik mis de discussie effe

greenbacks ja of nee ?? en wat heb je gedaan ??

mmrizio
30 januari 2006, 09:47
waarom een versterker met minder watt harder lijkt te gaan dan eentje met meer wat blijft natuurlijk altijd gissen, ik denk dat er in de ene versterker wat meer midden en/of hoog zit wat de versterker vaak een heel stuk beter hoorbaar maakt. "Naast het feit dat die harmonischen goed hoorbaar zijn in een mix, en als prettig ervaren worden" dat heeft waarschijnlijk met de buizen te maken, en in dat opzicht zijn buizen niet geheel onbelangrijk op het gebied van hoorbaarheid. evenals de hogere dynamiek die buizen zouden hebben,al is dit moeilijk te bewijzen.

Voor een groot deel ligt het eraan dat veel buizenversterkers het lekkerst klinken als de eindtrap gaat vervormen. Aangezien het vermogen opgegeven wordt bij minimale vervorming, staan veel 50W buizenversterkers te blazen met 60-70W.

Versterkers met transistor eindtrappen klinken over het algemeen erg slecht als de eindtrap gaat vervormen. Hierdoor moeten transistorversterkers onder hun nominale vermogen worden ingesteld, zeker als je cleane pieken lekker wilt kunnen verwerken. In de praktijk zal een 100W transistorversterker zijn extra vermogen ten opzichte van 50W buis dus niet gebruiken.

Eea. hangt natuurlijk ook af van de muziek die je speelt en de vervorming en dynamiek die je nodig hebt.

Maurice

Ps. Greenbacks in een 2x75W versterker moet je niet doen. Dat stond al in 1 van de eerste posts :-)

drap
30 januari 2006, 19:28
ik mis de discussie effe

greenbacks ja of nee ?? en wat heb je gedaan ??

Nee dus, gezien de Greenbacks maar 25 watt speakers zijn en m'n versterker 2 x 75 watt levert. Daarom vroeg ik ook eerder in deze topic of er dan misschien ook andere speakers zijn die me een behoorlijke upgrade geven. Hoewel ik er nu ook steeds meer aan ga denken m'n avt275 dan maar te in te ruilen en m'n spaarvarken moet plunderen om een betere 2e hands Marshall buizencombo te kopen

drap
30 januari 2006, 19:30
Op een paar uitzonderingen na, zijn alle Marshall buizencombo's minimaal 50w, volgens mij (iig de JCM800/900/2000 modellen?).
Dat is echt al bijzonder hard, niet iets dat je voluit wilt hebben staan bij het gemiddelde cafe-optreden, laat staan in een kleine oefenruimte (mijn 6101 is eigenlijk nog niet eens van de 25w-stand afgeweest, en dat zal waarschijnlijk ook voorlopig niet hoeven :)).

Ja maar ik wil dan ook op Pinkpop staan he :dance:

mmrizio
30 januari 2006, 19:48
Nee dus, gezien de Greenbacks maar 25 watt speakers zijn en m'n versterker 2 x 75 watt levert. Daarom vroeg ik ook eerder in deze topic of er dan misschien ook andere speakers zijn die me een behoorlijke upgrade geven. Hoewel ik er nu ook steeds meer aan ga denken m'n avt275 dan maar te in te ruilen en m'n spaarvarken moet plunderen om een betere 2e hands Marshall buizencombo te kopen

Da's natuurlijk ook een goeie optie. Maar dan ga je wel het stereo geluid missen!
Voor 'vintage tone' kun je de Celestion Vintage 30 proberen. Volgens mij zijn die 60W, maar dat risico zou ik wel aandurven met een transistor versterker.

Maurice

drap
30 januari 2006, 19:51
Voor een groot deel ligt het eraan dat veel buizenversterkers het lekkerst klinken als de eindtrap gaat vervormen. Aangezien het vermogen opgegeven wordt bij minimale vervorming, staan veel 50W buizenversterkers te blazen met 60-70W.

Versterkers met transistor eindtrappen klinken over het algemeen erg slecht als de eindtrap gaat vervormen. Hierdoor moeten transistorversterkers onder hun nominale vermogen worden ingesteld, zeker als je cleane pieken lekker wilt kunnen verwerken. In de praktijk zal een 100W transistorversterker zijn extra vermogen ten opzichte van 50W buis dus niet gebruiken.

Eea. hangt natuurlijk ook af van de muziek die je speelt en de vervorming en dynamiek die je nodig hebt.

Maurice

Ps. Greenbacks in een 2x75W versterker moet je niet doen. Dat stond al in 1 van de eerste posts :-)

En deze uitleg geeft juist weer aan dat een buizenversterker dus wel harder kan dan een transistorversterker. Wat ik nu juist zo mooi vind aan (vooral ouwere) Marshall buizenversterkers is dat nog net niet overstuurde geluid, dus clean met lekker veel dynamiek en een natuurlijke compressie (ik heb een hekel aan compressorpedalen, klinkt allemaal erg vlak). Vooral bij een harde aanslag. En een flinke dosis gain krijg ik er met m'n distortionpedalen wel uit. Hoewel m'n AVTtje al aardig in de buurt komt van een buizenversterker qua klank, mis ik toch iets. Vandaar ook de vraag over het upgraden van m'n speakers, misschien dat dat me nu net wel tot het geluid brengt waar ik naar streef. Greenbacks weet ik inmiddels, dat is om praktische reden a no go. Ik denk dus dan ook, ook gezien de suggesties hier gegeven, dat ik dan simpelweg maar es een aantal buizencombo's moet gaan uitproberen. Blijft er dan nog 1 vraag over. Heeft iemand hier ook ervaring met meerdere 75w speakers en zo ja, welke

drap
30 januari 2006, 19:55
Da's natuurlijk ook een goeie optie. Maar dan ga je wel het stereo geluid missen!
Voor 'vintage tone' kun je de Celestion Vintage 30 proberen. Volgens mij zijn die 60W, maar dat risico zou ik wel aandurven met een transistor versterker.

Maurice

Er bestaan bijv ook nog Marshall Bluesbreakers :) Verhuur ik m'n zus wel :D ofzo