PDA

View Full Version : Hout hol maken



Wizzie
28 januari 2006, 14:40
frees is ook een goede optie... ik heb dat andere topic even bekeken en veel geleerd ;)

nu we het toch over houtbewerken hebben, wat is de beste manier om zo'n glooiing in de bovenkant van de body te krijgen, zoals bijvoorbeeld bij de les paul? kun je dat met een guts doen of moet dat met andere apparatuur? Met een schaaf kun je geen holle dingen maken lijkt mij, maar daar kan ik natuurlijk ook weer naast zitten ;)

Mattia
28 januari 2006, 19:27
frees is ook een goede optie... ik heb dat andere topic even bekeken en veel geleerd ;)

nu we het toch over houtbewerken hebben, wat is de beste manier om zo'n glooiing in de bovenkant van de body te krijgen, zoals bijvoorbeeld bij de les paul? kun je dat met een guts doen of moet dat met andere apparatuur? Met een schaaf kun je geen holle dingen maken lijkt mij, maar daar kan ik natuurlijk ook weer naast zitten ;)

Nou, je hebt schaven met bolle onderkanten. Vioolbouwersgereedschap, of cellobouwersgereedschap, nog wat groter. Maar: wel flink duur, en maple is veel meer werk dan een spruce top. Ik begin zelf meestal met een frees (het 'vlakke' gedeelte rondom de body), dan met een guts/beitel flink wat overtollig hout weghalen, en dan....een haakse slijper met een schuurschijf. Nee, echt. De rest van het werk gebeurt met een schuurmachine, om alles helemaal uit te vlakken. Gaat snel, maar hard, en even uitglijden = grote schade.

De eerste heb ik met een vioolbouwersschaafje gedaan. uuuuuuren werk, blaren, maar het werkt. Nu is het gros binnen een half uurtje gebeurt. Ik maak wel een fotoreportage als ik het weer eens doe, maar neem ook eens een kijkje in de draad/op de website van charlotte. Staat het ook beschreven en gedocumenteert.

no 1 hops
29 januari 2006, 05:50
klinkt gek maar met een rondgeslepen verfschrabber lukt het ook.
zelf wil ik ook wel eens glas in een bocht snijden die ik nodig heb.
ook ideaal om lak weg te halen.
maar zoals met alles, je moet er handigheid in krijgen en geduld hebben

Mattia
29 januari 2006, 10:56
klinkt gek maar met een rondgeslepen verfschrabber lukt het ook.
zelf wil ik ook wel eens glas in een bocht snijden die ik nodig heb.
ook ideaal om lak weg te halen.
maar zoals met alles, je moet er handigheid in krijgen en geduld hebben

Yep. Schrapers, schraapstalen, 'vers' gebroken glas, allemaal perfect gereedschap om de boel te verfijnen, lak te verwijderen, etc. Schraapstalen zijn geweldig gereedschap, en ook nog eens spotgoedkoop.

Javaca
29 januari 2006, 12:35
Het ideale materiaal om schraapstalen te maken:

Slijp de tanden van een (oude) zaag af. Eventjes in de goede vorm knippen, slijpen, wetten, braam trekken en klaar is/zijn je schraapstaal(en).

Ook een manier om de bolling te maken:
-ongeveer hetzelfde als een viool.

-Inboren op verschillende diepte
-Uitsteken met guts en bolle schaaf
-Afwerken met andere gutsen, schaafjes en schraapstalen