PDA

View Full Version : Ibanez Rg 1550 Prestige niet echt denderend?



ibbie
28 januari 2006, 21:56
Ik heb gezocht naar info over de Ibanez Rg Prestige 1550 maar krijg niet echt veel topics erover, is dit niet zo'n geliefde gitaar ofzo?
Wat vinden jullie van deze gitaar?

Anders Destium
28 januari 2006, 22:17
Kwantiteit zegt niets over kwaliteit, er worden heel veel Squiers, Epiphones en Richwoods verkocht maar dat maakt het nog geen goede gitaren! Er zitten wel goede tussen natuurlijk, maar een beginnersgitaar is een beginnersgitaar.

Met een prestige Ibanez zit je eigenlijk altijd goed, er zijn eigenlijk maar twee dingen op aan te merken (voor sommigen 3, maar dat kan een voor- of nadeel zijn):
- stock pups zijn niet super
- body is van basswood, dat kan wat ielig klinken (karakterloos)
(je moet ook van de hals houden, dat is nummer 3).

De voordelen zijn:
- stemvast doordat er een van de beste floyd rose bruggen op de markt opzit.
- veelzijdig, hij reageert goed op pedalen enzo
(de hals speelt super)

AART
28 januari 2006, 23:38
topgitaar, zeker voor het geld.

als je metal of andere heavy shit maakt is het de beste gitaar voor het geld IMO.

jorrit
29 januari 2006, 00:30
beetje kort door de bocht, je moet dan ook een gitaar met een floyd willen en dan heb je nog een heel aantal gitaren die erg lekker zijn voor dat geld.. persoonlijk vind in dit de minst goede gitaar voor het geld door die nek..

vester86
29 januari 2006, 01:34
ik heb zelf vorig jaar de RG 2570 gehad, en nu heb ik de rg 1570, en ik vind de laatste een stuk meer waard voor zn geld. ondanks anders zn mening vind ik de stock pickups erg lekker klinken, vrij vintage/paf-achtig (al is het de vraag of je in zo'n gitaar een vintage geluid zoekt). ikzelf in ieder geval niet en ik heb er een air norton en een steve's special in gedaan, klinkt echt GAAF. echt heerlijk voor de metal en harde rock die ik speel.

speelt superstrak, klinkt superstrak, de tremolo ontstemt geen cent, zelf niet na zeer extreem gebruik (tremarm op de body e.d.) de hals is idd vrij persoonlijk, je moet wel van dunne halzen houden

wat anders over basswood zegt is maar ten dele waar, met de goeie pickups merk je hier niks van en zeker als je er een mahonie gitaar naast gebruikt kan het een leuke variatie/afwisseling zijn. het hout leent zich m.i. meer voor metal dan mahonie.het karakterloze heb ik gemerkt, zit vooral in de pickups, de pickups van de RG 2570 (Die dimarzio/ibz dingen) waren namelijk karakterloze kutdingen, die de naam dimarzio niet waardig zijn. de V7 en V8 pickups vind ik persoonlijk 10x beter. zeker in deze gitaar.

Kevin-D
29 januari 2006, 09:37
De Rg1550 word niet meer gemaakt toch? Dat was toch diegene met een Maple fretboard?
Als die niet meer gemaakt worden (wat ik vermoed): Jammer, ik had graag nog een keer een nieuwe uitgeprobeerd bij feedback ofzo :(

ibbie
29 januari 2006, 16:00
Nee, volgens mij niet, hij staat iig niet meer op de Ibanez site.

Nickname
29 januari 2006, 16:58
1 woord.. GEWELDIG is ie gewoon.. in ieder geval voor mij. Lekker dunne en snelle hals (moet je indd van houden) en heel veelzijdig. Gewoon naar een winkel gaan en proberen. Bij EMI in eindhoven hangt nu een RG 1570 MRR Prestige ;)

Jiboom
29 januari 2006, 19:39
Een RG1550 is trouwens gewoon wat vroeger een RG550 was. Op een gegeven moment (halverwege jaren '90) is Ibanez onderscheid gaan maken tussen Koreaans en Japans in de typeaanduidingen. Ik geloof dat alle Japanse RG's sindsdien viercijferige typeaanduidingen hebben en zijn de meeste Japanners ook van het Prestige label voorzien. Inmiddels zijn de eerste Koreaanse Prestiges al gesignaleerd dus gaat dat niet meer op.

Maar dus ter info: als je een 2e hands RG550 uit begin jaren '90 kunt vinden, heb je dezelfde kwaliteit als zo'n RG1550. De RG550 heeft een maple toets, en de RG570 is hetzelfde model maar dan met rosewood toets. Helaas is Ibanez hier ook nog wel eens van afgeweken, geloof ik. Ik heb zelf in ieder geval een RG550 uit 1990, wat ik een prima gitaar vond om mee te beginnen. Inmiddels ligt mijn standaard wat hoger maar toch.. Ik ben het eens met de opmerkingen van Anders: ik zou nu de elementen vervangen door een stel leuke DiMarzio's (Tone Zone, Air Norton ofzo), maar ik gebruik de gitaar inmiddels niet meer. De gitaar klinkt clean een beetje saai, maar met vervorming lekker strak. Goed voor metal/shred. De hals is erg dun, moet je van houden of aan wennen.

qroy
7 februari 2006, 13:38
Ik heb een Japanse RG570 uit 2001. Geen idee of er in dat jaar ook al prestiges waren, maar die van mij is er geen, en toch uit Japan.

vester86
7 februari 2006, 16:58
mijne is van hetzelfde jaar, ook uit japan, en de prestige's hadden ze toen nog niet :)

Orpheo
7 februari 2006, 18:06
mijne is van hetzelfde jaar, ook uit japan, en de prestige's hadden ze toen nog niet :)

helaas, klopt niet wat je zegt. prestiges bestaan al zo'n jaartje of 10... maar toen heette t anders, o.a. J-series etc etc.

Pegasus
7 februari 2006, 20:30
helaas, klopt niet wat je zegt. prestiges bestaan al zo'n jaartje of 10... maar toen heette t anders, o.a. J-series etc etc.

Ze heetten toen niet anders, ze waren er toen nog niet. J-series is weer anders dan de prestige-series.

vester86
8 februari 2006, 00:41
J-custom bedoel je denk ik, maar dat is de topserie van ibanez, topinstrumenten, maar alleen bedoeld voor japan

Anders Destium
8 februari 2006, 09:48
Prestiges bestaan sinds 96/97, maar dat waren toen vrij weinig gitaren bijvoorbeeld de RG3120. In dit tijd had je veel Japanse gitaren die géén prestige waren. In 2002 of 2003 werden opeens alle Japanse Ibanezen (op een paar na) prestige genoemd, dus ook de middenklassers als de RG550, 570 enz.

Scali
8 februari 2006, 10:40
Vroeger betekende Prestige dat je een Japanse gitaar had, met topkwaliteit hout/onderdelen (oa DiMarzio pickups), en met de hand afgewerkt (hals geolied en dergelijke).
Een RG prestige was in kwaliteit (en prijs) vergelijkbaar met de duurste signature modellen zoals de JPM, PGM, JS, Jem, Universe etc.

Later zijn ze ook van die geoliede halzen op normale productiemodellen gaan leveren, en die worden ook Prestige genoemd.

De J-modellen zijn J-Custom gitaren... dus uit de Japanse custom shop. Kwalitatief dus ook top. Maar net weer wat anders dan Prestiges.
En er zijn ook nog USA custom gitaren geweest, begin jaren 90 oid.

Knap verwarrend allemaal dus... Komt er op neer dat Prestige tegenwoordig niet zo veel meer betekent, meestal. Gewoon een middenklassertje met een geoliede hals. Geeft een beetje een 'ingespeeld' gevoel...
Maar ook middenklasse Ibanez-gitaren zijn al prima, natuurlijk. Ik speel zelf al bijna 10 jaar op een RG570CT.