PDA

View Full Version : recording setup



Izegrim
28 januari 2006, 20:02
Hallo mensen,

Ik heb sinds kort eindelijk mijn eigen computer. Het is een budgetnotebook en ik wil er graag mee kunnen gaan opnemen. Het gaat om de volgende computer:

Compaq V4202EA (http://h10010.www1.hp.com/wwpc/nl/nl/ho/WF06b/22797-186289-179547-179547-179547-12255256-67037857.html)

Ik heb nog niet veel met recordingsoftware gewerkt behalve Cool Edit en ik zoek eigenlijk iets dat redelijk compleet, stabiel, gebruiksvriendelijk is en goed met mijn systeem werkt. Ik zal waarschijnlijk ook een externe geluidskaart kopen voor USB.

Wat zou jij doen als je hiermee gaat opnemen? Ik wil graag weten wat voor een setup zou gaan werken.

Ic3gl0vE
28 januari 2006, 20:11
Ik had een duron 1300 met 256mb ram (later 512) en daar werkten cubase SX1, cooledit, wavelab en fruityloops prima op. Logic 5 kun je dan ook wel gebruiken.

download gewoon wat demo's en probeer eens wat uit!

Izegrim
29 januari 2006, 13:34
Thanks Ic3gl0vE, zal ik zeker doen maar ik wil weten wat op dit moment de veruit populairste software is en wat goed met elkaar werkt. Heeft er iemand misschien suggesties voor een geluidskaart? En heb ik ook last van latency (weet er niet zoveel van) als ik een USB 2.0 kaart gebruik met mijn computer? Ik wil trouwens geen €200 aan een kaart uitgeven. Ik zit meer te denken aan een sounblasterachtig iets aangezien het geen studiokwaliteit hoeft te zijn. Suggesties please?

Ic3gl0vE
29 januari 2006, 13:49
de meest voorkomende oorzaak van latency, is het gebruik van een sequencerpakket dat ASIO gebruikt, en een geluidskaart die geen asio ondersteund. Als je cooledit of logic5 gebruikt, kun je de gewone windows drivers voor geluid gebruiken en heb je dus ook met een soundblaster van 10 euro geen latency. Neemt natuurlijk niet weg dat een wat duurdere geluidskaart een hogere kwaliteit heeft, maar dat eventjes terzijde.

Kaarten van Audiotrak (maya), M-audio, RME enz. zijn meer bedoeld voor opnemen dan een soundblaster. RME is erg duur, audiotrak en m-audio hebben goed betaalbare kaarten.