PDA

View Full Version : Irritante brom



Franc
28 januari 2006, 16:23
Aloha medebouwers :)

Ik heb een probleempje met mijn beruchte 100Watter. Of het er al was en ik er aan gewend was geraakt of dat er iets gebeurd is, ik weet het niet, maar na hem een maand niet gebruikt te hebben, hoor ik opeens een brom.

Ben dus buizen gaan trekken van achter naar voor om te zien waar het probleemgebied zich bevindt en ik heb het weten te traceren naar onderstaande buis. Dit is de laatste buis van de preamp, dus direkt voor de fasedraaier. Trek ik die eruit dan is de amp muisstil, trek ik onderstaande buis eruit is ie muisstil, maar trek ik de buizen hiervoor eruit, dan blijf ik het horen.

Conclusie: het moet hier ergens zitten:

http://www.vernetamps.com/pics/probleemgebied.jpg

Ik heb de fx-loop verwijderd en R23 en R24 samengevoegd tot 1 weerstand van 50k (ik zal hem R2324 noemen).

Het probleem lijkt te liggen bij de 2 helft van deze buis. Als ik de verbinding na C16 loshaal is alles weer stil, zelfs als ik daar de verbinding van C14 maak en dus de 2e helft van de buis buiten spel zet.

Ook als ik de verbinding na R22 verbreek, blijft ie brommen (dus al het voorgaande is uitgeschakeld maar R2324 zit naar aarde en stuurrooster2).

Ik heb al van alles geprobeerd. Weerstand verlagen, verhogen, anders gemonteerd (direkt op de buisvoet en aan het chassis) maar niets helpt.

Het vreemde is dat zelfs als ik het rooster direkt aan aarde leg, hij blijft brommen, terwijl ik eigenlijk verwachtte dat hij dan stil zou zijn (ook geen signaal uiteraard).

Iemand nog suggesties??

Op zich is er wel mee te spelen op wat hoger volume, maar goed is het niet...

nicoverduin
28 januari 2006, 18:15
lekkende koppel kondensator?

En waar loopt dat draadje van naar bij R26?

Scope er al op gehad?

Franc
28 januari 2006, 18:55
:sssh:dat had ik natuurlijk zelf moeten bedenken.... ik ga ff proberen.

Franc
28 januari 2006, 19:51
Koppelcondensator vervangen door een nieuwe, maar dat maakt dus geen verschil...

Momenteel heb ik de koppelcondensator losgekoppeld van de R erachter en een overbrugging gemaakt van stuurrooster 2 naar die R (dus 2e helft buis overbrugd en dat is een stuk stiller.
Maar nu mis ik dus de 2e helft van die buis en ik weet niet helemaal zeker of dit kan wat ik nu doe :???:

Nee, nog geen skoop erop gezet...waar moet ik naar zoeken? Er zit blijkbaar iets in het signaal dat er niet moet zijn, maar....

Dat draadje van R26 gaat naar een extra kanthodecap die in en uitgeschakeld kan worden voor een boost.

Negative K3 fan
28 januari 2006, 20:02
buis vervangen?

Franc
28 januari 2006, 20:05
ook al geprobeerd, geen verschil...

Hij is nu verdacht stil met die 2 helft overbrugd, dus eigenlijk kan er niet zoveel mis zijn.... een koppelcondensator, 3 weerstanden en een buis....

Zoek het defect??

H.Manback
28 januari 2006, 20:10
Als ie bromt terwijl je het stuurrooster aan aarde hebt gelegd dan lijkt het me toch bij de kathode te zitten.. De voeding aan de anode zal het haast niet zijn aangezien je het dan waarschijnlijk ook zou horen bij de andere helft van de buis.

Zit er veel afstand tussen de buisvoet en R26? En zo'n schakelaar voor een condensator zoals je zegt betekent zeker ook dat je een draad die aan de kathode zit helemaal naar het frontpaneel en terug loopt? Als dat zo is, probeer gewoon even een condensator er zo dicht mogelijk aan te hangen (aan de kathodeweerstand) zonder die draad naar de schakelaar.

Als dat het niet is.... veel geluk verder :p

Franc
28 januari 2006, 20:19
R26 zit op het board en met een draad naar de buisvoet....misschien direkt op de voet zetten en dan een draad naar aarde?

Die condensator wordt met een optoFET al dan niet aan aarde gehangen. Dat is een draad van de buisvoet naar een printje waar dat alles op zit. Niet echt lang. Bovendien zou dat toch alleen storen als boost geactiveerd is...

Ik zal s ff proberen...

Franc
28 januari 2006, 20:25
Dat van die extra condensator was in ieder geval een goeie tip!

Even die draad van de buisvoet gehaald en de zeurende brom is weg, alleen nog wat "sizzle"...veel stiller, nog niet zo stil als wanneer die helt overbrugd is, dus ik experimenteer nog even verder.

Kan iemand me zeggen of het veilig is wat ik doe met het overbruggen van die 2e helft? Dat is nl. wel ongelofelijk stil en toch klinkt de amp nog goed...

Franc
28 januari 2006, 20:42
Ik denk dat ik er bijna ben. Ik had de draad naar de "boost condensator" los en toen was ie erg stil.
Bij nader inzien had ik toen ook de 100n condensator los die er normaal gesproken altijd zit (beiden zitten op een stukje PCB met de ICs enzo).
Nu ik die 100n ook direkt op de voet heb zitten is het wel beter, maar niet zo stil als helemaal zonder.
Andere condensator/waarde nemen?

Bij het verbinden van de draad naar de boost condensator gaat ie weer brommen dus ook daar moet iets aan veranderen, maar de boost is niet belangrijk (nauwelijks bruikbaar).

nicoverduin
28 januari 2006, 20:51
lijkt wel op een soort oscillatie. Afgeschermd draad gebruiken voor die draad?

H.Manback
28 januari 2006, 20:53
Je zou een andere waarde kunnen proberen, maar het aparte is dat ie zonder condensator minder bromt, terwijl je toch zou zeggen dat die condensator de brom weg zou filteren.

Had je de weerstand al in plaats van op het board op de voet gezet?

Franc
28 januari 2006, 20:54
Ik denk dat in ieder geval die condensator naar de eeuwige jachtvelden was :D Nu zeker. Ik heb hem vervangen door een Sozo en muisstil. Alhoewel ik niet echt het verschil hoor tussen MET die kathodecap en zonder..

Nu nog even naar de boost kijken en dan weer naar moeder de vrouw terug :noob:

H.Manback
28 januari 2006, 20:55
Mooi zo. Als het goed is filtert zo'n condensator je laag wat weg, dus misschien dat je zou merken dat ie zonder condensator wat zompig wordt in het laag. Hoe dan ook, hij doet het:cheerup:

Franc
28 januari 2006, 20:59
Ja, heer Manback, als je een keer in Zwartewaal bent krijg je een biertje van me :D

Die tip van 'kijk eens naar de kathode' was goud waard.
Zowel die weerstand direkt op de buisvoet als het geklooi met condensatoren maken een wereld van verschil!

Franc
28 januari 2006, 22:16
Okee, helemaal gefixt :)
Ook de boost doet het nu zonder extra herrie.
Kwestie van het aardepunt veranderen

Met dank aan iedereen voor alle suggesties - ik kan rustig slapen vannacht ;)

Negative K3 fan
29 januari 2006, 00:01
Mooi zo. Als het goed is filtert zo'n condensator je laag wat weg, dus misschien dat je zou merken dat ie zonder condensator wat zompig wordt in het laag. Hoe dan ook, hij doet het:cheerup:

zonder cathode bypass capacitor is er toch sprake van stroomtegenkoppelling en zouden de hoge tonen iets meer moeten overheersen...

H.Manback
29 januari 2006, 02:15
Ja, en nee denk ik. Die stroom terugkoppeling lijkt me niet frequentiegevoelig. Hoge of lage tonen, die spanningsverschillen die de varierende stroom aan de cathode geeft zijn volgens mij gelijk.

Een 'cathode bypass cap' geeft meer gain, omdat die terugkoppeling wordt verminderd, en kan bij lagere waardes (zoals de vaak gebruikte 1 uF en .68uF) de bas wat terugdringen, omdat de condensator te klein is om die terugkoppeling op te vangen bij lage frequenties. In dit geval is het denk ik puur een hoog boost, aangezien het zo'n kleine condensator is (100nF).

Goed dat je dit hebt gepost trouwens, want nu heb ik wel uitgezocht wat het hoe en waarom is van zo'n condensator. Laatst was ik bij m'n electroboer die al tig jaar met HiFi buizen versterkers werkt, en die merkte al op bij een schema wat ik had dat .68uF waarschijnlijk 68uF hoorde te zijn. Pas na wat aandringen van me dat het volgens mij .68uF moet zijn dacht ie er aan dat het voor een gitaar versterker is en je dus minder bas wil hebben.

Hier staat nog wat nuttige info er over trouwens: http://www.diystompboxes.com/pedals/tubedummy.html