PDA

View Full Version : vraagje over snaren...



Jorn69
28 januari 2006, 16:15
haaajdie,

vraagje: Als je nu een dunne E snaar wilt vervangen neem afmeting .011, maar je hebt enkel een pakje met extra light snaren waarbij de B snaar .011 dik is ... kan je deze dan gwoon gebruiken zonder verschil te merken of is er nog een verschil buiten de dikte ?

RS-Rik
28 januari 2006, 16:21
Ja volgens mij wel, je gitaar zal er iig niet van exploderen

Jeroenvanhulsteijn
28 januari 2006, 17:23
Dat moet geen problemen opleveren!

Als de snaar uit een ander setje komt zou het materiaal wel kunnen verschillen (als je andere type setje hebt gekocht). En daarmee zou de klank anders kunnen zijn.

Eko
28 januari 2006, 18:34
Jorn,
Geen probleem. Je kunt de dikten gewoon gebruiken. Er zijn gitaristen die hun eigen sets samenstellen.Gewoon omdat ze dat prettig vinden.
Een .11 snaar van Fender bv kun je gewoon in een set van DĄddario gebruiken. Ik speel op sets met als dunste snaar .11. Die dunste snaar is gewoon dezelfde als een B-snaar uit een set van .09 of .10.

harrie-beton
28 januari 2006, 21:34
het is wel zo dat nieuwe snaren anders klinken dan oudere. plus oude snaren zijn stugger, ik vervang meestal de hele set in 1 keer.

FruscianteFan
28 januari 2006, 21:57
Och, als een setje net een maandje oud is, is het verschil met één vervangen snaar zo weer verwaarloosbaar. Ik heb zelfs, toen de D-snaar van D'addario .010 brak, een D-snaar van EB .011 erop gezet. De eerste 3 dagen klonk die snaar nog te nieuw, maar het was echt niet storend ofzo.

Zelfde geldt voor de E-snaar, die is nu EB .010 ipv D'addario. Daar stoor ik me ook niet aan. Ik stoor me er nu trouwens wel aan dat die snaren allemaal op zijn.. toch maar weer eens vervangen :razz: