PDA

View Full Version : het mesa speaker fabeltje



chennie
27 januari 2006, 15:27
hoi,
er loopt een discussie op het mesa boogie forum van grailtone.

Het punt is dit. Mesa heeft in haar cabinets celestion black shadow custom 90 en v30 met een aanduiding van 90 en 70 watt elk. En het gaat voornamelijk om de v30 versie. Een celestion V30 zoals je die los koopt heeft een wattage aanduiding van 60 watt.

Nou enkele posters beweren dit:
De mesa/celestion en de normale celestion zijn verschillend. De celestion wordt gemaakt in china en mesa/celestion die worden speciaal op mesa's eisen gemaakt nog in Engeland, denk aan betere lijm, meer aandacht en dergelijke. Ze zouden iets beter klinken, voller, met meer harmonien enzo.

Volgens mij, echter zijn dat precies dezelfde celestion (classic lead 80 en vintage 30) die je overal los kan kopen van celestion, alleen dan met een mesa black shadow custom sticker erop geplakt. De hogere watt rating, heb ik me laten vertellen is dat celestion een beetje lagere marge aanhoudt en dankzij de cab constructie mesa geoorloofd is om een hogere wattage rating aan te geven. Hier geloof ik in.

Oftewel dat ze echt verschillend zijn vind ik een crap verhaal, gebaseert op wat je wil horen. Alleen omdat er staat in de folder dat celestion ze maakt op mesa's specificaties: een andere sticker opplaken is ook veranderen van specificaties. Of omdat een of andere mesa gast dat zegt. Pure marketing als je het mij vraagt.

HOe denken jullie hierover?

AART
27 januari 2006, 15:38
jij hebt het bij het rechte eind, exact hetzelfde.

Geronimo
27 januari 2006, 16:52
Zou best kunnen, ik weet het niet.
Als ze echt alleen de stickertjes vervangen zijn het gaddamn oplichters! Zouden ze hun reputatie op het spel zetten? Ik geef ze maar het voordeel van de twijfel want is er iemand die het heeft onderzocht? Heeft iemand contact opgenomen met Celestion om om uitsluitsel te vragen hoe het echt zit of heeft iemand de speakers ontleedt en het papier en die lijm vergeleken met een standaard Celestion?
Vast niet.
Misschien doen ze wel wat ze beweren bij Mesa en is het allemaal zwartmakerij.

Thijssie
27 januari 2006, 17:00
Ik heb indertijd de proef op de som genomen, weliswaar niet met celestion maar met een Emi GB12 die in de mesa studio's zit.

Er zat geen enkel verschil in.

AART
27 januari 2006, 17:14
Ik heb indertijd de proef op de som genomen, weliswaar niet met celestion maar met een Emi GB12 die in de mesa studio's zit.

Er zat geen enkel verschil in.



Ik heb ook 2 GB 12's in mijn cab sinds een tijdje, een mesa black shadow uit een studio combo en een gb 12 zonder black shadow labeling.

klankverschil: Nope.

Geronimo
27 januari 2006, 17:22
Hmm dan zijn het misschien toch centenkloppers... Jammer.

Ik heb gelukkig een 4x12 met v30's en daar staat gewoon Celestion op.
Maarja dan zullen ze me wel op een andere manier genaaid hebben...
Ik moet wel zeggen de kast zit een stuk steviger in elkaar dan mijn 1960 kast. Mag ook wel denk voor bijna 400 eu meer...

AART
27 januari 2006, 17:39
niet dat die mesa kasten nu ineens slecht zijn, het tegendeel.
Echt topkasten, vergelijkbaar met bogner/soldano.

en die merekn gebruiken ook gewone celestions.

Geronimo
27 januari 2006, 18:17
niet dat die mesa kasten nu ineens slecht zijn, het tegendeel.
Echt topkasten, vergelijkbaar met bogner/soldano.

en die merekn gebruiken ook gewone celestions.

Dat zeg ik ook niet maar het kan vast goedkoper. 1100 ballen is best een bak geld.

Nocki
27 januari 2006, 18:41
tja... wat is waar. ik denk dat de topic starter het wel bij het rechte eind zal hebben. Een mooie beschrijving van iets (mes is daar erg goed in..) geeft vaak een vertekend beelt.

mischien kunnen we het zien zoals bij buizen. Mesa verkoopt buizen waar Mesa op staat. deze komen uit china of rusland of wat dan ook. mesa zoekt ze uit of laat ze uit zoeken en de buizen die zij interesant vinden labelen ze met het mesa label. mischien is het met de speakers ingeveer net zo.

we hebben het hier over een stuk karton en een magneet en over amps en hout. ik denk dat er wel enig consistencie zit in de speakers en amps maar dat r toch verschillen kunnen zitten in 2 dezelfde producten. mischien zoekt mesa de speakers uit en labeld die ze.

wie weet...

Nocki

Braindead
27 januari 2006, 19:17
Ik denk dat je gelijk hebt Nocki. Al vind ik dit wel een raar verhaal met een andere wattage aanduiding. Ik neem aan dat Mesa zich daar juridisch wel in heeft laten adviseren want dat mag je vast niet zomaar wijzigen lijkt mij....

Misschien dat als je de sellectie goed doet en je inderdaad de boxen eruit pakt die perfect uit de productie zijn gekomen je daar dan iets mee mag doen op het etiket. Blijf het wel een beetje raar vinden.

Voor iedereen die een MEsa box bezit mag ik hopen dat die boxen inderdaad in Engeland zijn gemaakt (verklaring A waarbij ze verschillen met die uit China). Gezien wat je er voor betaald ......



tja... wat is waar. ik denk dat de topic starter het wel bij het rechte eind zal hebben. Een mooie beschrijving van iets (mes is daar erg goed in..) geeft vaak een vertekend beelt.

mischien kunnen we het zien zoals bij buizen. Mesa verkoopt buizen waar Mesa op staat. deze komen uit china of rusland of wat dan ook. mesa zoekt ze uit of laat ze uit zoeken en de buizen die zij interesant vinden labelen ze met het mesa label. mischien is het met de speakers ingeveer net zo.

we hebben het hier over een stuk karton en een magneet en over amps en hout. ik denk dat er wel enig consistencie zit in de speakers en amps maar dat r toch verschillen kunnen zitten in 2 dezelfde producten. mischien zoekt mesa de speakers uit en labeld die ze.

wie weet...

Nocki

Nocki
27 januari 2006, 19:27
Tja. mesa is toch al vreemd met speakers... de elektro voice speakers die vaak in de mark series enzo zaten waren eigenlijk gewoon goede PA speakers. vandaar ook dat iedereen altijd zo liep te kankeren op de hoge tonen en er werdt gepraat over ice pickin....

Mesa en speakers.... Mesa en Bias.... :-)

nicoverduin
27 januari 2006, 19:36
Ik heb ooit in het verleden zowel Mesa als Celestion aangeschreven over de specificaties (thiele parameters) van de Black Shadow. Dit in verband met de bouw van een antal boxen. Niet te krijgen. Er is wel een mogelijk om te testen of speakers hetzelfde zijn qua frequentie karakteristiek. Ook onbekende speakers kun je zo enigzins beoordelen.

Er zijn pakketten (software en hardware) die speakers kunnen meten En daarmee een plot maken van het frequentie en impedantie gedrag. Maar dan moet je al die energie en tijd erin willen steken om dat te gaan meten.

Ik in ieder geval niet.
Nico

BeeJee
27 januari 2006, 20:14
Nocki: Tja. mesa is toch al vreemd met speakers... de elektro voice speakers die vaak in de mark series enzo zaten waren eigenlijk gewoon goede PA speakers. vandaar ook dat iedereen altijd zo liep te kankeren op de hoge tonen en er werdt gepraat over ice pickin....

Dat zijn de (befaamde) EVM-12l speakers, die overigens erg gewild zijn bij bepaalde gitaristen. Is een speaker die erg weinig kleuring toevoegt aan je geluid. Ik heb ze zelf ook. Klinken erg goed vind ik.
O.a. Gary Moore speelt er mee, Zakk Wylde heeft er nu zelfs een signature-versie van.

Nocki
27 januari 2006, 21:12
En van deze speakers ben ik ook altijd een hele grote fan geweest en jaren op gespeeld. alleen het gewicht is niet zo ideaal.

blijven hele goede speakers idd. maar niet als gitaarspeaker ontwikkeld.
terwijl ze dat toch wel zijn.

NOcki