PDA

View Full Version : Geluid Auditie Conservatorium



LPplayer
27 januari 2006, 14:31
Een rare vraag misschien.

Letten ze bij een auditie op het conservatorium ook naar wat voor spullen je gebruikt, wat je combineerd en of je geluid wel bij de stijl past.

Moet je versterker perse ook buizen zijn?

Rare vraag, maar ik hoop op zinnige antwoorden

lates!

dejohan
27 januari 2006, 14:50
Ik zou het iig redelijk bekrompen vinden, want dan gaan ze je onrechtstreeks beoordelen op hoeveel geld je hebt.

Mafkees
27 januari 2006, 14:51
Ik heb geen erevaring met het conservatorium, maar ze kunnen moeilijk iemand afrekenen o de spullen die hij heeft, als je daar met een squier aankomt en je speelt de meest moeilijke dingen lijkt mij dat ze je dan niet weigeren. Ik denk dat ze meer kijkne naar je spel als naar je geluid. Maar je moet natuurlijk ook niet met je meest fucked up geluidje aankomen:P

vester86
27 januari 2006, 15:06
Maar je moet natuurlijk ook niet met je meest fucked up geluidje aankomen:P

en waar ligt dan de grens??

AART
27 januari 2006, 15:10
ik denk dat je met een cube 30 en een squier een prima geluid kan hebben voor conservatorium audities hoor.

Scali
27 januari 2006, 15:44
Ik denk dat ze vooral luisteren naar hoe het klinkt.
Buizen of geen buizen zal geen criterium zijn, want er zijn ook een hoop beroemde gitaristen die niet op buizen spelen.
Ik denk dat ze vooral letten op dingen als hoe zuiver je speelt, of je geluid qua karakter goed bij de muziek past, en misschien of je netjes 'je plaats' weet qua volume... dus netjes in de muziek vallen, niet overal overheen willen blazen.
Dat kun je best met een goede transistor-/modelingversterker voor elkaar krijgen. Jouw muzikaliteit en spel zijn daar veel belangrijker in dan de apparatuur die je gebruikt. Een goede gitarist kan zelfs met een Squier en een MG30 iets degelijks neerzetten.

peter_heijnen
27 januari 2006, 16:03
Ze kijken zeker niet naar wat voor spullen je hebt, behalve als je daar echt de meest ongelofelijke sound uit weet te halen. Ze zullen dan echt wel kijken wat jij gebruikt om er zelf ook van te leren!

Er staan bij audities altijd versterkers en ze zien daar doorgaans dan ook het liefst dat je daar op inplugt. De audities/toelatingsexamens zijn voor de meeste docenten een noodzakelijk kwaad en ze zien deze dus ook het liefst zo snel mogelijk voorbij gaan.

Als jij met je eigen spullen binnen komt zeulen, zul je eerst een tijd moeten gaan opbouwen, en dat vinden ze daar wellicht al minder leuk. Als je dan niet echt een heel erg goede sound hebt, heb je waarschijnlijk al een minpuntje te pakken.

Als je binnen komt en je plugt in op het aanwezige spul, zullen ze ook veel meer opkijken als je daar meteen mee weet om te gaan en er iets moois uit weet te halen. Per slot van rekening is dit spul ook hun referentie: de meeste audienten zullen op deze versterker(s) hebben voorgespeeld. Ook willen ze veel liever zien welk geluid er uit jou komt, jouw handen - jouw gitaar - en ook jouw hoofd, en dus eigenlijk niet uit jouw versterker.
Als je effecten wilt gaan gebruiken neem je die natuurlijk wel het beste zelf mee.

Ikzelf ben alweer een hele tijd afgestudeerd en misschien is er in de tussentijd wel heel erg veel veranderd en komen mensen tegenwoordig dus wel met hun eigen versterker voorspelen. Misschien kun je je eigen versterker dan voor alle zekerheid toch meer even in de kofferbak van je auto paraat hebben.

Maar ook: stel dat je een groot deel van je zekerheid ontleent aan het spelen over je eigen versterker, dan zul je misschien toch moeten overwegen of je niet toch je eigen versterker meeneemt. Je kunt voor alle zekerheid het best naar het conservatorium bellen en een van de gitaardocenten hiernaar vragen. Dan weet je het meteen helemaal zeker en heb je het ook al "aangekondigt".

Tot slot nog wat in mijn tijd belangrijk was:
-Je stukken goed studeren en spelen.
-Als je met andere mensen gaat samenspelen het samenspelen.
-Het (kunnen) luisteren naar je medemuzikanten.
-Je eigen gitaartoon -uit je hoofd en handen-.
-Je harmonische ontwikkeling.
-Je melodische ontwikkeling.
-Je ritmische ontwikkeling en timing.
-Je intonatie.

Wil je weten hoe het met deze dingen ervoor staat, neem jezelf dan zoveel mogelijk op en luister er objectief en kritisch naar. Het gaat dan niet om de opnamekwaliteit, maar om hoe jij op de opname speelt.

Mijn eigen voorspelen was in 1981 en ik had mijn strat mee, wat toen zeer ongebruikelijk was, en ik heb ingeplugd op zo'n verschrikkelijke Peavey Backstage of zoiets. Was niet echt lekker, maar wel lekker spannend.

Succes alvast.

EDIT: Niet blazen! Pas je volume aan de ruimteakoestiek en de eventuele band aan.

Dude
27 januari 2006, 16:18
Hoezo was een strat in 81 heel ongebruikelijk dan ??

Negative K3 fan
27 januari 2006, 16:19
Mijn eigen voorspelen was in 1981 en ik had mijn strat mee, wat toen zeer ongebruikelijk was,


iedereen had toen superstrat etc??

chennie
27 januari 2006, 16:23
toen had toch iedereen een flying V of een explorer ? in 1981..ik bedoel kill'm all was net uit =)

Mafkees
27 januari 2006, 16:25
en waar ligt dan de grens??
Verschilt per persoon en speelstijl, maar je kan daar moeilijk met ongecontroleerde piepende feedback een stukje staan te spelen he;);)

peter_heijnen
27 januari 2006, 16:37
In 81 had iedereen (edit: op het conservatorium waar je als elektrisch gitarist jazz ging studeren) een dikke jazzkast, of een 355 achtig model of desnoods een Les Paul. Ik was de eerste die in Den Haag toelating deed met een strat.

LPplayer
27 januari 2006, 17:36
Okay thnx goed dat jullie het zeggen, want ik had in Rotterdam auditie gedaan, maar vond het een beetje ragspul om eerlijk te zijn.
Was een peaveay buizen die leek op een fender en je kon kiezen uit een peaveay bandit. Het was mijn eerste keer dat ik echt op buizen kon spelen dus gebruikte die buizenversterker met mijn effectenpedaal.
als ik switchte leek er een vertraging in te zitten bij mijn pedaal terwijl dat bij de transitors waar ik eerst op had gespeeld niet zo was.

Ik ga het in ieder geval dit jaar weer proberen.
Utrecht had ik op zo'n opendag op iemands anders gitaar een proefauditie gedaan voor een zaal volle mensen en hij vond dat ik goede oren had alleen mijn theorie mocht iets beter, maar hoe ik het had gedaan was ik toegelaten.

Maar ik had het idee dat ze op zo'n open dag beetje softer waren....
Daar speelde ik op een Roland, maar weet niet meer wat voor soort



In 81 had iedereen een dikke jazzkast, of een 355 achtig model of desnoods een Les Paul. Ik was de eerste die in Den Haag toelating deed met een strat.

peter_heijnen
28 januari 2006, 01:36
Hoe dan ook: studeer zo goed mogelijk je techniek, je oren, je timing, en je theorie, en maak je geen zorgen over sound of versterkers.
Ze letten bij het voorspelen veel meer op nootkeuze, intonatie, timing en flexibiliteit, maar vooral op potentieel.

Het belangrijkste is er voor te zorgen dat de examencommissie het idee krijgt dat jij de complete studie met goed gevolg zult kunnen afleggen.

Predator
3 februari 2006, 14:54
Okay thnx goed dat jullie het zeggen, want ik had in Rotterdam auditie gedaan, maar vond het een beetje ragspul om eerlijk te zijn.
Was een peaveay buizen die leek op een fender en je kon kiezen uit een peaveay bandit. Het was mijn eerste keer dat ik echt op buizen kon spelen dus gebruikte die buizenversterker met mijn effectenpedaal.
als ik switchte leek er een vertraging in te zitten bij mijn pedaal terwijl dat bij de transitors waar ik eerst op had gespeeld niet zo was.

Ik ga het in ieder geval dit jaar weer proberen.
Utrecht had ik op zo'n opendag op iemands anders gitaar een proefauditie gedaan voor een zaal volle mensen en hij vond dat ik goede oren had alleen mijn theorie mocht iets beter, maar hoe ik het had gedaan was ik toegelaten.

Maar ik had het idee dat ze op zo'n open dag beetje softer waren....
Daar speelde ik op een Roland, maar weet niet meer wat voor soort
Bij open dagen zijn ze beduidend softer, laat je daardoor niet beinvloeden en vervolgens de fout in gaan door minder te oefenen.

In Rotterdam is de apparatuur heel erg klote, maar die Peavey Classic 50's waren vroeger DE amps. Wil je daar echt indruk achterlaten op de gitaarleraren, speel dan met kleine stompbox effecten over die amps.