PDA

View Full Version : expressiepedalen FCB1010



Wizzie
27 januari 2006, 10:07
Hoi,

ik ben bezig met het programmeren van mijn FCB1010 en mijn G-major, en krijg het niet voor elkaar om mijn expressiepedaal A in te stellen voor de G-major. Hij staat aan en stuurt uit op kanaal 07, maar als ik de G-major op >Learn< zet, vindt ie geen Exp pedaal A. Ik heb er de handleiding van LordRiffenstein al bij gehad, en ook die van Behringer, waarin staat dat je elk exp pedaal eerst aan aan moet zetten voor gebruik, en dat heb ik ook al gedaan.

Weet iemand wat hier het probleem is? ik vrees dat het ding gewoon stuk is, maar misschien ligt het wel aan de instellingen ;)

alvast bedankt!

LordRiffenstein
27 januari 2006, 10:32
Bedoel je met kanaal7 dat die op midi-kanaal 7 stuurt? En indien ja, heb je de GMajor ook op midi-kanaal7 staan? Misschien heb je het wel goed maar je moet het midi-kanaal voor beiden op hetzelfde staan hebben.

Wizzie
27 januari 2006, 10:51
het expressiepedaal stuurt inderdaad uit op midi kanaal 7. Als ik mijn G-major op >learn< zet, zoekt hij toch zelf uit op welk kanaal hij ook maar iets van signaal binnen krijgt? dan maakt het toch niet uit op welk kanaal ik stuur? of heb ik dat nu mis? :???:

piezo
30 januari 2006, 15:29
Ik denk dat je dat mis hebt. Waarschijnlijk is de instelling van het MIDI kanaal op de G-major een z.g. "global" functie (d.w.z. geldt voor alle patches en overige instellingen) en moet je dus eerst kanaal 7 als ontvangstkanaal instellen. Op welk CC nr. er in een bepaalde patch gereageerd moet worden is per PATCH verschillend en kun je de G-major dan met de "learn" functie bijbrengen.

Wizzie
1 februari 2006, 11:38
hmm ik ben misschien nog wel een beetje een leek op het midi gebied, maar volgens mij zit het zo... het midi pedaal stuurt uit op midi kanaal 1, 7 en 10. kanaal 1 is voor program change dus die wisselt tussen mijn verschillende presets. Expressie pedaal 1 heb ik op kanaal 7 ingesteld (fabrieksinstelling, dus zo gelaten), en Expressie pedaal 2 stond als fabrieksinstelling op kanaal 10 en dat heb ik ook zo gelaten.

Als ik in de G-Major op MOD druk, staat er "MOD 1 (127) Off"

Als ik nu aan de knop ga draaien verandert het "Off" in ">Learn<", "Pedal" of "CC 0" tot "CC 127"

De CC's kan ik dan handmatig instellen als ik weet op welk kanaal er een midi signaal binnen komt. Als ik deze op "CC 10" zet werkt het perfect met het tweede expressie pedaal. als ik hem op "CC 7" zet gebeurt er niets.

Ditzelfde geldt voor ">Learn<". Als ik dan een beetje aanzwengel met expressie pedaal 2, merkt hij dat er iets gebeurt op kanaal 10, en zet hij zichzelf op kanaal 10. Als ik ditzelfde doe met expressie pedaal 1, gebeurt er niets.

Wat me zonet ook is opgevallen, is dat als ik beweeg met pedaal 2, het lichtje "midi in" dat zich bevindt onder het patch nummer display gaat branden. Dit gebeurt niet als ik met pedaal 1 zwengel.

Ik vermoed dus dat het niets met de G-major te maken heeft, maar dat er toch iets mis is met (de instellingen van :???: ) het pedaal.

kan iemand me hiermee helpen?

piezo
1 februari 2006, 12:00
Het branden van een midi-in lichtje is altijd onafhankelijk van kanaal of inhoud van de MIDI boodschap. Wat er aan de hand is, is dus dat pedaal 1 op je Behringer helemáál geen MIDI boodschappen verzendt. Opnieuw programmeren dus, helaas geen sinecure bij dit ding, omdat de handleiding summier en cryptisch is. Alles staat er wel, alleen moet je heel nauwkeurig lezen en herlezen voordat je het begrijpt. Gebruik bij voorkeur de Duitse handleiding, die is beter. O ja, voor het programmeren van de basis instellingen moet je geloof ik de MIDI OUT en MIDI IN van de FCB met elkaar verbinden.

Wizzie
1 februari 2006, 14:55
okee... ik heb het ondertussen voor elkaar gekregen om het pedaal te resetten naar de factory presets... in de manual stond dat je voor de voorkeursinstellingen voor de V-amp hem uitzetten, en weer aanzetten terwijl je toets 1 + 6 inhoudt voor 2,5 seconde. Datzelfde geldt voor Behringer gitaarversterkers met toets 1 + 7, en voor de bass V-amp (waarom zou daar verschil tussen zitten???) met toets 1 + 8...

afijn... uiteindelijk werkte alleen toets 1 + 6, en startte hij bij de rest gewoon normaal op zonder te resetten...

maar nu, volgens mij staat het eerste pedaal softwarematig ingeschakeld (het lampje erboven brandt, net als bij pedaal 2) en de G-major krijgt nog steeds geen signaal binnen...

volgens mij issie gewoon stuk :( :mad:

ik zat stiekem ook al te denken aan een ENGL Z12 of een Roland FC200 ;)

piezo
1 februari 2006, 15:51
Ik hoorde zondag van iemand dat de FC-200 niet programmeerbaar zou zijn, maar ik weet niet of dat echt zo is.

Ik gebruik zelf een Roland GR-33 floorboard gitaarsynth als main midi controller - als zodanig beperkter dan een FCB-1010, maar ik red me er mee - voor Tonelab, Quadraverb, Oberheim synth, Nobels Midi Switcher etc. Aanvullend nog een kleine Behringer Nano desktop midi controller.

Wizzie
1 februari 2006, 16:11
ik hoef ook niets programmeerbaar te hebben...als ik maar weet op welk kanaal de controllers uitsturen (ik wil in elk geval wel weer 2 expressiepedalen, maar er kan ook een losse aan) en op welk kanaal de program change wordt verstuurd... verder maakt het me niets uit ;)

Wizzie
4 februari 2006, 01:17
hmm ik heb gisteren even wat zitten programmeren in het de FCB1010 en kwam tot de conclusie dat als ik de range van expressiepedaal 2 wil instellen (dus 0 tot 127), ik dat wel gewoon met expressiepedaal 1 kan doen...

met het expressiepedaal zelf is dus niets mis, maar op een of andere manier wil hij het niet doorsturen... Is dit dan een software probleem, of zou het misschien aan het feit liggen dat ik een verkeerde midi kabel gebruik? ik kocht laatst een Digitech GSP2101 met een ZOOM midi pedaal... volgens mij zaten er in de midi kabel die ik daarbij kreeg maar 3 of 4 aders... ik weet niet hoeveel je er nodig hebt om het midi signaal optimaal te gebruiken, dus ik dacht misschien heb je er meer nodig als je meerdere midi kanalen wil gebruiken ofzo :???: :???:

Misschien zeg ik nu wel iets heel doms ;) ik weet niet precies hoe het werkt met midi kabels, en hoeveel aders er minimaal nodig zijn voor een volledig midi signaal.......

Iemand ervaring met dit probleem?

piezo
4 februari 2006, 09:53
Voor MIDI zijn maar 3 aders nodig.

(Een heel enkel apparaat heeft als optie dat je de voeding ook via de MIDI kabel kunt regelen, een 5-aderige dan, maar dat is dus niet standaard en geldt ook niet voor de FCB-1010.)

Verder kan volgens mij niemand je op afstand helpen met je probleem. Dat is gewoon communicatief niet te doen. Je zult dus een gitarist / deskundige bij jou in de buurt moeten zoeken die ervaring heeft met dit pedaal en ook nog troubleshooting kwaliteiten heeft.