PDA

View Full Version : hals te recht



ajverbeek
27 januari 2006, 09:17
Probeerde m'n hals iets meer kromming (de hals is te recht) te geven door de bout in de kop (hoe heet dat ding eigenlijk) iets tegen de klok in te draaien (zoals beschreven op de site van Westerhaven), maar ik merkte dat dat ding gewoon los zit. Met andere woorden: hij is al maximaal terug gedraaid. Kan er dus - denk ik - niets meer aan verstellen. Is dit normaal, of doe ik iets verkeerd?

Kent iemand een gitaarboer die goed kan afstellen in de buurt van Woerden / Utrecht?

Anders Destium
27 januari 2006, 09:21
Ik zou hem als ik jou was naar een winkel of reparateur sturen om hem af te stellen, dan ben je ook van de problemen af die je in je andere topic beschreef.

no 1 hops
27 januari 2006, 11:47
je zou evt dikkere snaren kunnen gebruiken, er is evt ook nog wel een andere truc maar dat is wat voor als er geen garantie meer is op de gitaar.

Franc
27 januari 2006, 11:53
Ik heb iets vergelijkbaars met mijn (ik durf het bijna niet te zeggen) Richwood LP :D
Heb er al een setje 11 op gezet en een tijd op spanning laten staan maar echt hol wil de hals niet worden.

Dus vertel op, wat is de truc :)

ajverbeek
27 januari 2006, 12:22
Nou, kom maar op met die truc ajb. Garantie is iets wat mijn gitaar niet (meer) kent..

Anders Destium
27 januari 2006, 12:59
Als je de bolling van de hals van een gitaar niet kunt afstellen via de trussrod dan heb je een flink probleem. Wat je kunt proberen is de brug wat hoger te zetten om te kijken of je fretbuzz zo verdwijnt.

koennie
27 januari 2006, 19:00
als die stang helemaal los zit zou d hals juist krom moeten trekken, beetje raar geval. Heb je er op het moment wel snaren op zitten?
Je kan het een beetje ruwer aanpakken door de hals gewoon een beetje te buigen met de hand zeg maar.
Wat voor gitaar is het? een dure? dan zou ik even naar een expert gaan, als ie goedkopie is, kun je gewoon lekker buigen.

Ga anders even langs ebbeling muziek, aan t eind van de amsterdamse straatweg in utrecht, nummer 700 geloof ik.

succes

Jerre
27 januari 2006, 20:13
Ik heb dit ook bij mijn gitaar, ja een Yamaha EG112, dus ik verwacht ook zeker niet dat het perfect is.
De truss rod draaid rond als een tierelier, heb hem zelfs ietsje vaster moeten draaien omdat het wat begon te rammelen!!

Maar de bolling in de neck is juist perfect voor mij, dit is wel dankzij de 0.11 set die ik er heb op staan.

Dus een geluk bij een ongeluk.

Mattia
27 januari 2006, 20:13
Lijkt erop dat de hals wat stijf is, en dat je geen dual action truss rod hebt; een 'gewone' truss rod haalt alleen bolling uit te hals (trekt de hals naar achteren), maar doet niks met een te vlakke hals. Je stelt de truss rod toch wel af door de hals eerst handmatig te buigen (ja, gewoon met handen buigen), dan, als er geen spanning op de truss rod zit, draaien, dan loslaten? Dat maakt het aanpassen wat makkelijker, en vermindert zlijtage van de truss rod draad.

Jerre
27 januari 2006, 20:17
Hoe buig je een hals handmatig ?
Daar heb ik nog nooit van gehoord.

Gaat dat wel als je alleen bent of heb je daar een 2e persoon voor nodig ?

koennie
27 januari 2006, 20:42
als ik een solo speel, trek ik de hals soms ook krom om een lekkere toob=nverandering te krijgen. je pakt met de rechter hand de bovenste punt van je gitaar beet en met de linker duw je de hals naar voren zeg maar. zelfde effect als je tremolo arm naar beneden duwen, maar als je die niet hebt kan het ook zo :p

deedee
27 januari 2006, 20:55
he, dat is toevallig, dat truukje heb ik net gehoord van een bassist.... Alleen trekt de hals dan niet weer evenhard recht nadat je dat hebt gedaan?

FruscianteFan
27 januari 2006, 21:02
he, dat is toevallig, dat truukje heb ik net gehoord van een bassist.... Alleen trekt de hals dan niet weer evenhard recht nadat je dat hebt gedaan?zou mooi zijn als dat niet zo was :razz: Tenzij je de hals breekt, gaat die gewoon weer terug als je 'm loslaat.

koennie
27 januari 2006, 21:13
ja dat wel, maar als m onder spanning zou hou den zonde snaren en de trussrod helemaal los zou ie best blijvend gebogen kunnen blijven

no 1 hops
28 januari 2006, 06:46
soms heeft na een aanpassing de neck nog wel een aantal dagen nodig om bij te trekken, iedergeval altijd met de snaren spanning eraf aan de stelmoer of i.d draaien.
wat betreft die truc, is voor eigen risico ik waarschuw je bij voorbaad dat het middel erger kan zijn dan de kwaal , want daar denk ik net aan, misschien moet je gewoon de frets opnieuw vlakken.

neem een stevige houten balk van de lengte iets langer dan de hals en drie houten blokje.
je kunt dit het beste even met twee personen doen
eerst de balk, 1 blokje ter hoogte van het eerste vakje tussen topkam en eerste fret andere blokje op de verbinding tussen body en neck, daarop komt de hals te liggen met de rug kant, derde blokje op de toets in het midden en dan op dit blokje en de balk een lijm klem zetten en die aandraaien.
Dit is dus heel link omdat je dus kracht zet op beide uiteinden van de hals die je dwingt ten opzichte van het midden te verschuiven.
dit is een gevoels zaak, niet teveel, net iets meer dan je nodig hebt en dan de trustrod vastdraaien (weer een gevoelszaak, niet breken aub)
draai de lijmklem los en danhopen dat hij in die geforceerde stand blijft staan.
spanning op de snaren en dan zien wat die hals doet.
geef hem een dag draai evt later steeds met een kwarslag de trustrod losser en wacht weer een dag.