PDA

View Full Version : element 12-snarige (oude) Suzuki



Bladerunner
27 januari 2006, 08:53
Hoi medeforummers,

Ik heb vorige week een 30 jaar oude Kiso-Suzuki 12-snarige gitaar op de kop weten te tikken.
Voor z'n leeftijd ziet hij er nog heel goed uit en hij klinkt ook prima.
Door de grote klankkast heeft hij redelijk wat volume maar ik zou hem in de toekomst ook wel versterkt willen bespelen.

Hebben jullie misschien een idee welk element/preamp een beetje betaalbaar is om te laten inbouwen? En misschien is zo'n klankgatelement wel een beter alternatief, je hoeft dan niet te zagen/boren.
De gitaar heb ik voor 150 euro gekocht (incl. koffer) en wil er eigenlijk niet al te veel geld aan uitgeven. Het moet wel een beetje in verhouding blijven.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Greetz,
Bladerunner

gertdm
27 januari 2006, 10:43
Als de gitaar verder oke is, zou ik toch kiezen voor n Fishman of Highlander piezo.
Een Fishman matrix of Stage is niet zo duur en juist dan ook kun je die gitaar versterkt spelen en zul je merken dat het zn geld echt wel waard is. Ook en misschien wel juist bij minder dure gitaren kun je toch een prima geluid creeren.

Een element in het klankgat is niet aan te raden en zeker niet bij n twelve string. Je hebt al snel dat het ene paar snaren luider klinkt dan het andere en daardoor krijg je veel problemen met het afstellen van je geluid. Daarnaast is het geluid via een element over het algemeen niet echt mooi.
Een piezo versterkt toch meer het akoestiese van de gitaar.

Bladerunner
27 januari 2006, 13:13
Hoi Gert,

Hartelijk dank voor je reactie.

Je weet toevallig niet wat prijzen zo uit je hoofd? Maar ik kan er natuurlijk ook zelf wel achter komen (liever lui dan moe, he?).
En de preamp, als die er tenminste bij zit, is dat zo'n 'blokje' bovenin de kast met daarin de regelmogelijkheden (bass, treble etc.). Die moet dan wel ingebouwd worden, dat kost natuurlijk ook wat.

Je hebt zelf een Guild te koop, zag ik. Schitterende gitaar maar de Suzuki mag er ook wezen en zeker gezien z'n leeftijd!

Groeten!