PDA

View Full Version : Doorlussen twee versterkers (Vox AC-50)



Chris P. Bass
24 oktober 2002, 11:17
Een vraag:

Ik speel nu met een Vox AC-50 via twee 18" kasten (parallel). Bas dus...

Ik heb een kabeltje tussen kanaal 1 en 2 voor een voller geluid.

Binnenkort schaf ik zo goed als zeker een tweede Vox AC-50 aan. En die wil ik gelijk met die ander gebruiken. Hoe sluit ik dit aan?

Mogelijke opties:

1) bassignaal splitten en dan twee signalen naar beide tops die alletwee een kast aansturen.

2) Signaal in kanaal 1 van Vox1, dan een snoertje naar kanaal 2 van Vox1, dan snoertje naar kanaal 1 van Vox2, weer een snoer naar kanaal 2 van Vox2 en dan naar beide 18" kasten

3) signaal naar Vox1, snoer naar Vox2, snoer naar kasten.

Wat is het beste? Wat kan er beslist niet? Wat kan er misgaan? Wie heeft er tips/ervaring?

Groet,

Chris

Bas
24 oktober 2002, 11:37
Hey Chris! Welkom op het forum :grin:

Ibanez RuleZ
24 oktober 2002, 12:53
Op 2002-10-24 11:17, schreef Chris P. Bass:
Binnenkort schaf ik zo goed als zeker een tweede Vox AC-50 aan.

man, geld teveel ofzo :grin:

overigens heb ik geen idee wat je er mee aanmoet, k weet helemaal niets van die dingen :wink:

harrald

Chris P. Bass
24 oktober 2002, 13:00
Maar jij hebt dan weer een Ibanez! Ook leuk. Anders leuk.

En een AC-50 heb je voor een gulden of 1.000. Dus voor een euro of 500 (grof omgerekend.)

Chris P. Bass
25 oktober 2002, 10:26
Weet nou niemand iets van versterkers doorlussen enzo?

Dude
25 oktober 2002, 18:33
als de versterker meerdere inputs heeft kan je hem via deze doorlussen naar de volgende hendrix deed dit zo met zijn plexi stacks

sash
25 oktober 2002, 19:02
Idd, gewoon via het frontpaneel. Zo lus ik ook de kanalen op m'n Twin door om em toch nog een beetje te laten oversturen en wat hoog uit m'n speakers te trekken. Ook krijg ik dan een dubbele toon en volumeregeling.

JV
25 oktober 2002, 19:04
je ken toch ook gewoon de loop gebruiken. volgens mij neem je dan de parrallel out en stop je die in de parrallel in van de 2e. zodat je de preamp van de 1e alleen gebruikt en van allebei de amps de powersectie.

zo doet brian may het dacht ik

CN
26 oktober 2002, 16:56
Pak gewoon een simpel effect pedaaltje met twee outputs.

tri-sonic
29 oktober 2002, 20:06
cool. Hoe kom je aan zo'n ac-50. Ik weet dat ze bestaan maar klinken ze een beetje als een ac-30? Lijkt mij niet want het zijn gewoon 2 el34 buizen.

FragDaddy
29 oktober 2002, 22:44
1) bassignaal splitten en dan twee signalen naar beide tops die alletwee een kast aansturen.

2) Signaal in kanaal 1 van Vox1, dan een snoertje naar kanaal 2 van Vox1, dan snoertje naar kanaal 1 van Vox2, weer een snoer naar kanaal 2 van Vox2 en dan naar beide 18" kasten

3) signaal naar Vox1, snoer naar Vox2, snoer naar kasten.


in omgekeerde volgorde.. optie 3 is te onduidelijk. als je de uitgang van vox1 pakt waar normaal je speaker in gaat, kan het NIET!

misschien heeft de vox een lineout of een DI-out. dan kun je deze uitgang doorlussen naar de eindversterker (poweramp) van de vox2 en op beide versterkers gewoon speakers aansluiten. dit laatste moet je zoiezo altijd blijven doen !!!! versterker niet zonder speakers draaien! dit is de mooiste oplossing omdat je dan alleen de eindversterker van vox2 gebruikt en alleen op vox1 je geluid hoeft af te regelen (bas,volume,treble,tone etc.) dat wordt dan automatisch aan vox2 doorgegeven. dit is de manier die de 'grotejongens' ook gebruiken die op het podium staan met van die versterker-muren. (kijk naar de willekeurige rockband....)

optie 2 is te onduidelijk :razz:

optie 1 werkt heel goed met een Y-splitter (vaak een pedaaltje) maar dat betekent dat elke versterker maar de helft van het originele signaal krijgt. het lijkt voor beide versterkers dan of je je volumeknop op je bas half-dicht heb gedraait.

als je een actieve bas heb is dit misschien te compenseren door hem een groter output signaal te laten produceren. maar dan hebbie weer een probleem als je met 1 versterker speelt omdat je dan 2x zoveel signaal heb als normaal.. lastig he?

check eerst eens of een AC-50 een DI-out of een line-out of zoiets heeft. dat is het mooiste!!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: FragDaddy op 2002-10-29 22:45 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: FragDaddy op 2002-10-29 22:45 ]</font>

FragDaddy
29 oktober 2002, 22:46
cool. Hoe kom je aan zo'n ac-50. Ik weet dat ze bestaan maar klinken ze een beetje als een ac-30? Lijkt mij niet want het zijn gewoon 2 el34 buizen.


ja ze klinken heel anders.

volgens mij heeft de AC-30 el84 buizen en de AC-50 el34 buizen.

Ibanez RuleZ
29 oktober 2002, 23:57
dat van die el 84's in een ac 30 klopt wel ja

harrald

PluueeR
30 oktober 2002, 10:44
Wat Chris bedoelde met optie 2 is dat een AC-50 4 inputs heeft over 2 kanalen (net als de Bluesbreaker van Marshall en wat van die Plexi heads). Hij patched nu op 1 AC-50 de kanalen door door een input 1 met input te verbinden en dan de bas in de nog vrij input 1 te pluggen. Op deze manier gebruikt ie beide kanalen en is het geluid iets krachtiger.

Maar goed, een AC-50 heeft dus vier input.

Wat Chris hierboven bedoelde was de bas gitaar in jack 1 van kanaal 1 (AC-50 no1). Dan de jack 2 van kanaal 1 verbinden met jack 1 van kanaal 2 en dan jack 2 van kanaal 2 verbinden met jack 1 van kanaal 1 van de 2e AC-50 en dan jack 2 van kanaal van de 2e AC-50 verbinden met jack 1 van kanaal 2 van de tweede AC-50.


Maar goed, ik probeerde onlangs om mijn Deville samen met mijn Valvestate geluid te laten produceren. Mijn Deville heeft een Preamp out en een Poweramp in. Ik had de Preamp out in de Return van de FX loop van mijn Valvestate gedaan maar dit werkte niet. Iemand andere ideeën????

Ibanez RuleZ
30 oktober 2002, 14:05
zou wel moeten lukken, vind ik dus een beetje raar. is die preamp out niet dood?

harrald

FragDaddy
30 oktober 2002, 15:47
het kan zijn dat je even een patch kabeltje in je effect-SEND van je valvestate moet drukken.

de meeste versterkers 'kijken' pas naar de effect loop als er wat in de SEND zit.

Chris P. Bass
31 oktober 2002, 09:54
Bedankt voor alle tips!

Om een paar vragen te beantwoorden:

De AC-50 is een zeer cleane top met 2 separate kanalen (niet schakelbaar) en alleen twee keer volume, treble en bass! En inderdaad, EL-34's. Hij werd in het verleden voor zowel bas als gitaar gebruikt. Maar dus niet te vergelijken met een AC-30.
Je koopt ze gerbuikt voor tussen de 500 en 750 euro.

Hij heeft geen DI-out enzo.

Inderdaad had ik het probleem van een top doorlussen, waardoor een top geen speaker aangesloten (= zeer fout!) heeft, over het hoofd gezien. Ik ga hem waarschijnlijk splitten.

Natuurlijk speel ik wel op een passieve bas!

(Rickenbackers, Gibson's en Epiphone's)

FragDaddy
31 oktober 2002, 10:07
als je geen DI-out heb, kun je inderdaad het best het signaal uit je bas splitsen en naar 2 versterkers sturen.

het kan dan misschien handig zijn om een pedaaltje te gebruiken dat je volume boost, omdat je elke top dus de helft van je originele signaal aanbied.

vulvasonic
2 november 2002, 00:43
Hee Chris P bass,
Volgens mij heb je het juiste antwoord zelf al gegeven: Optie 2.
De AC50 ken ik niet (ik moet me schamen), maar zoals ik het lees is het zo'n beetje hetzelfde als met mijn ouwe trouwe AC30. Met die AC30 doe ik het ook zo, met dit verschil dat ik het signaal naar een Marshallstack gooi.
;}

Chris P. Bass
4 november 2002, 13:54
Bedankt voor je antwoord. Echter een bezwaar aan mogelijkheid 2. De AC-50 is een top en geen cobo zoals de AC-30. Als ik het op manier 2 doe, dan staat er een top te draaien zonder dat er een speaker aanzit. En dan gaan buizenversterkers stuk!
Jij gebruikt je AC-30 met speakers en dan lus je hem door naar Marshall met speakers.

Het wordt dus waarschijnlijk toch splitten!

Momenteel gebruik ik gewoon een top e de tweede staat er voor de sier bij. Haha!