PDA

View Full Version : QSC Poweramps



Phyrexian
24 oktober 2002, 10:51
Ik ben al een tijdje op zoek naar een power amp om samen met mijn POD Pro (en Marshall 1960a cab) te gaan gebruiken.

Mijn oog is nu op QSC gevallen.
Wie heeft hiermee ervaring mee?
Een QSC RMX850 heeft volgende outputs:
8ohm: 200watt
4ohm: 300watt
de QSC RMX 1450:
8ohm: 280watt
4ohm: 450watt
(geeft deze me meer headroom of blaas ik er mijn cabinet mee op?)
what about een QSC RMX 1850HD
8ohm: 360watt
4ohm: 600watt
oh ja die outputs is telkens per channel

Chiel
24 oktober 2002, 13:44
Een QSC is een PA versterker. Deze zijn bedoeld voor alle reguliere en hoorbare frequenties die in een band voorkomen. Dus, toetsen en zang maar ook bas en drums. De gitaar zit m.n. in de mid frequenties en deze beslaat een bereik van ong. een 150 Hz t/m een 5kHz. Een PA versterker wil echter alle frequenties weergeven (zeg vanaf 20 Hz tot 20 kHz). Resultaat, veel hoge harmonische (die je gitaar niet produceerd maar die wel weergegeven worden!).
Misschien dat het kan klinken met een normale PA speaker, maar met een normale gitaarspeakerkast gaat je dat niet lukken.
Als ik jou was zou ik gewoon een actieve monitorspeaker nemen. Eentje van JBL of Macky. Deze zijn veel bruikbaarder.

Chiel
24 oktober 2002, 13:49
Bye the way, Die Marshall kan deze frequenties niet eens weergegeven! Hij is bedoeld voor gitaarsignalen niet voor hogere frequenties. Met een beetje pech krijgt hij door die QSC toch zoveel hoge frequenties binnengepompt dat de spreekspoelen van de speakers vast gaan branden!!!

PS: Die QSC bakken zijn echt super Amps voor PA doeleinden.

Phyrexian
24 oktober 2002, 14:06
Chiel,
weer eens bedankt voor de nuttige info. :smile:

Hm,
een QSC is dus niet zo geschikt voor gitaarversterking.
Hoe komt het dat er wel zo veel bassisten met een QSC spelen? Zijn die speakers geschikter?

Ik zou graag mijn 1960a blijven gebruiken als speakerkast voor mijn gitaar.
Waarschijnlijk zoek ik dus best een oplossing in een pure gitaar eindtrap.
Er wordt vaak gezegd dat de geluidsvervorming van een buizeneindtrap niet zo geschikt is voor een POD? (Het geluid zou te sterk gekleurd worden, terwijl de POD eigenlijk de 'kleuring' op zich neemt) Is dit zo?

Anyway,
welke 'niet-buizen' poweramp is dan geschikt?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Phyrexian op 2002-10-24 14:08 ]</font>

Phyrexian
24 oktober 2002, 14:18
hey thanks,
welke modellen zijn die solidstate amps van marshall?

Ibanez RuleZ
24 oktober 2002, 14:18
dat schijnt idd zo te zijn. Kijk dan maar eens of je een tweedehands solid state marshall op de kop kan tikken.
die kleuren het geluit totaal niet.

harrald

Candyman
24 oktober 2002, 14:45
http://www.marktplaats.nl/printbody.php3?g=muziek&amp;u=gitaarbasversterkers&amp;ID= 5424&amp;av=&amp;fv=&amp;fo=&amp;rv=15&amp;pv=&amp;zoek=&amp;oudei=0&amp;ref=&amp;styl e=

Phyrexian
24 oktober 2002, 14:48
thanks :smile:

ik woon in belgië,
maar toch bedankt voor de link,
ze zijn idd supercheap.

Ibanez RuleZ
24 oktober 2002, 16:28
die dingen kosten inderdaad geen drol. maar ja, het is dan ook wel heel kaal, maar perfect voor een POD pro!

harrald

Phyrexian
24 oktober 2002, 16:35
Kaal.

maar krijg je er dan een goed geluid uit met een POD Pro of niet??

dml
24 oktober 2002, 20:08
Wat een onzin. Die QSC kun je gewoon gebruiken, blijkbaar heeft Chiel dit nooit geprobeerd. Als je bijvoorbeeld een Marshall 9200 buizeneindtrap aansluit op je hifi-installatie weet je niet wat je hoort!! Zeer warm en alle frequenties worden doorgelaten, zij het gekleurd door de buizen. Dus ook een buizenamp gaat door tot ver boven 5 kHz. Misschien verwar je het verhaal met het freq.bereik van gitaarspeakers. Deze gaan idd. niet verder dan 5 - 6 kHz. Dus sluit je een P.A.-amp (QSC is een zeer goede keus!!) op bijvoorbeeld een 4x12 met je POD dan heb je gewoon een normaal gitaarampgeluid. Je zou zelfs nog je speakersimulator in je POD aan of uit kunnen zetten.
De 8008 van Marshall heeft twee instellingen: Valvestate en Linear. De eerste stand simuleert de kleuring van een buizenamp, de tweede is gewoon zonder die kleuring en dus prima bruikbaar als P.A. eindtrap.

Chiel
25 oktober 2002, 10:40
Het zal wel weer aan mij liggen…
Ik heb zelf bij de R&amp;D afdeling van QSC gewerkt en heb jaren lang subwoofer configuraties zitten te ontwerpen voor Rockford Fosgate. Wanneer je een bijv. een subwoofer niet affiltert binnen zijn eigen frequenties en je stelt deze een langere tijd bloot aan frequenties die boven zijn bereik liggen dan gaat je hele speaker naar zijn moer! De één kan er langer tegen dan de ander, maar dat het kapot gaat is zeker.
Voor jou informatie DML, ik heb zelf tot in den treuren zitten experimenteren met Hifi/PA en instrument versterkers i.c.m. Hifi/PA en instrument speakers. En een PA-versterker klinkt echt niet zo als een normale Rocktron eindtrap of marshall 8008 i.c.m. een buikkast zoals de 1690. Ooit heb ik ook eens de fout gemaakt door mijn oude GT-3 met een normale (SA) eindtrap op een Marshall 2x12” aan te sluiten. Ook een Hill, een Inkel en een WMB eindtrap (allen PA-Amps) klonken niet zoals het moest. Veel hoog, Veel laag en nagenoeg geen mid. Dit komt m.n. omdat een PA-eindtrap alle frequenties even goed/slecht doorlaat. Een Marshall 8008 klonk met de bovenstaande configuratie gewoon zoals het moest, evenals een Rocktron Velocity en een Marshall 9200 (buizeneindtrap). Deze zijn namelijk gevoiced op de frequenties die een gitaarspeaker kan en moet weergeven en niet op de buitenliggende gebieden.

Greetz, Chiel.

dml
25 oktober 2002, 11:16
Okay okay. Maar je hebt het nu over klinken en in eerste instantie geef je aan dat het over functioneren gaat. Kijk, ik ben het met je eens dat een P.A.amp niet klinkt als een buizenamp, daar is elke leek het wel mee eens. Het gaat hierbij om kleuring van het signaal. Een buizenamp kleurt het signaal op een prettige, voor gitaristen althans, manier. Een PA-amp kleurt het signaal bijna niet, geeft idd alle freq's evenhard door. Ikzelf heb ook jarenlang gespeeld met een QSC amp en een Peavey Profex. In de laatste zette ik de speakersimulator uit zodat ik dus het volledige freq.bereik uitstuurde naar de QSC. Hierop aangesloten 2 st. 2x12" (Laney gitaarcabs met H+H speakers). Zonder enige problemen, misschien heb ik geluk gehad?? Denk het niet. Als je bijv. een gitaartop (buizen natuurlijk) aansluit op een Full-range speakerkast dan hoor je vooral bij oversturing een heel erg fuzzerig geluid, betekent dus dat het uitgestuurde freq.bereik zeer zeker hoger ligt dan 5 - 6 kHz. Dit heb ik ook nog eens getest door in het laatstgenoemde geval een TC Electronic Parametrische EQ in de FX-loop van de amp te zetten, om te kijken vanaf welke freq de full-range cab redelijk als een gitaarcab ging klinken, dus het signaal filteren.

De beste man kan best een QSC amp aanschaffen. Als hij dan voor safe kiest dan moet hij ten alle tijde de speakersimulator in zijn POD aanzetten zodat de QSC een gefilterd signaal krijgt. Want wat je niet in de QSC stopt komt er ook niet uit.

Phyrexian
25 oktober 2002, 12:07
hey thanks for the useful replies

mooie topics, bedankt! :smile:

die qsc zal voor mijn toekomstige bassrig zijn :grin:

ik heb een Marshall Valvestate 8008 op de kop kunnen tikken voor 170 euro (verkoper brengt hem voor die prijs tot bij me thuis :smile:
ik ben benieuwd naar de sound... ik hou jullie op de hoogte