PDA

View Full Version : Toon behouden bij terugdraaien volumepot



ziggie
26 januari 2006, 21:42
Bij mijn USA Strat en mijn Gretsch 6120, heb ik het probleem dat mijn treble flink verdwijnt zodra ik de volumepot van de gitaar wat terugdraai.

Nu hoor ik verschillende dingen hoe dit op te lossen. De een zegt dat er alleen een condensater (1n of iets dergelijks) tussen pool 1 en 2 van de volumepot moet.

Een ander zegt dat er zowel een condensator (680pF) als een weerstand (180K) parallel tussen pool 1 en 2 moeten. Wie weet de juiste en beste oplossing?

Rock&Roll
26 januari 2006, 22:55
Parallel een 680pf condensator en een 220k weerstand (bij strat in elk geval).
Works like a charm, ik heb dit op al mijn strats geďnstalleerd! :dance:

bram123
26 januari 2006, 23:03
de vraag is natuurlijk wat er van de functionaliteit van je toneknop over blijft..

Orpheo
26 januari 2006, 23:14
de vraag is natuurlijk wat er van de functionaliteit van je toneknop over blijft..

je tone wordt niet aangetast hoor. TONEKNOP. t gaat erom dat bij het terugdraaien van je volumepot, de tone wat zompiger wordt, ondanks tone open.

maar who cares about TONEPOT?? als ik weer een soldeerbout heb, gaat ie eruit! toneknoppen zijn echt irritant.

vester86
27 januari 2006, 00:17
maar geldt dit ook voor humbuckergitaren?? die weerstands en condensatorwaardes?

bram123
27 januari 2006, 00:34
je tone wordt niet aangetast hoor. TONEKNOP. t gaat erom dat bij het terugdraaien van je volumepot, de tone wat zompiger wordt, ondanks tone open.

maar who cares about TONEPOT?? als ik weer een soldeerbout heb, gaat ie eruit! toneknoppen zijn echt irritant.

ja maar is het niet het idee dat de tone zompiger wordt doordat je er wat treble uit draait? wanneer dat niet gebeurd, wat blijft er dan over van de functie van de toneknop?

het zijn loze dingen trouwens, gewoon wat van je volume wegdraaien werkt vaak ook.

Tupelo
27 januari 2006, 01:49
Gewoon leren te draaien zonder een slippertje te maken! :D

Rock&Roll
27 januari 2006, 12:03
ja maar is het niet het idee dat de tone zompiger wordt doordat je er wat treble uit draait? wanneer dat niet gebeurd, wat blijft er dan over van de functie van de toneknop?

het zijn loze dingen trouwens, gewoon wat van je volume wegdraaien werkt vaak ook.
Je snapt het blijkbaar niet. De mod werkt enkel op de volumepot. Als je de volumepot terugdraait, wordt je toon vaak zompig. Dit gebeurt nu dus niet. Maw als je zit te spelen op volume 5, dan klink je nog goed. Wil je dan de tonepot nog gebruiken dan kan dat...

Scali
27 januari 2006, 14:18
maar who cares about TONEPOT?? als ik weer een soldeerbout heb, gaat ie eruit! toneknoppen zijn echt irritant.

Kijk maar uit, want een toneknop doet nog steeds wat als ie helemaal open staat. Als je gewoon de toneknop tussen het circuit vandaan haalt, gaat je gitaar anders klinken... er komt dan nog meer hoog in, dus kan ie nogal schel en dun gaan klinken.

Scali
27 januari 2006, 14:20
Nu hoor ik verschillende dingen hoe dit op te lossen. De een zegt dat er alleen een condensater (1n of iets dergelijks) tussen pool 1 en 2 van de volumepot moet.

Deze methode staat in "De gitaar" van Ralph Denyer beschreven, en is ook de methode die Joe Satriani toepast in zijn gitaren, als ik het goed heb.
Van de andere methode heb ik nog nooit gehoord.
Ik kan het wel even opzoeken in het boek, en naar je toe mailen.

Orpheo
27 januari 2006, 14:26
Kijk maar uit, want een toneknop doet nog steeds wat als ie helemaal open staat. Als je gewoon de toneknop tussen het circuit vandaan haalt, gaat je gitaar anders klinken... er komt dan nog meer hoog in, dus kan ie nogal schel en dun gaan klinken.

niet als je tone parallel gewired is, zoals bij les pauls. daarnaast. je tone wordt alleen helderder van het niet hebben van tone. i.e.; goeie zaak!!

Scali
27 januari 2006, 14:44
niet als je tone parallel gewired is, zoals bij les pauls.

Jawel dus, de tone is in principe altijd parallel gewired, Les Pauls zijn niet anders dan de meeste gitaren. Vandaar ook het 'probleem' dat de tone-knop ook wat doet als ie helemaal open staat.
Helemaal dicht betekent dat al het signaal weglekt via de condensator (~0 Ohm).
Helemaal open betekent dat de maximale weerstand tussen condensator en aarde staat (meestal ~500 Ohm bij een Les Paul). En die maximale weerstand is nog een stuk minder dan 'oneindig veel weerstand', bij het weghalen van de tone-knop dus.

vester86
27 januari 2006, 14:45
is toon dan ooit in serie gewired???

Robbert
27 januari 2006, 15:09
is toon dan ooit in serie gewired???

Wat dénk je!

Dat ze vroeger al die slagplaten 1 voor 1 deden? Nee joh, gelijk een heel stel!

ziggie
27 januari 2006, 15:21
Ik moet wellicht maar wat gaan experimenteren dan met wat condensators en weerstandjes. Ik hoopte eigenlijk op een goede "standaard" oplossing. Vreemd dat dit niet goed wordt opgelost door de fabrikanten zelf.

Ook vreemd dat dit niet door veel gitaristen als probleem wordt ervaren. Wellicht omdat veel mensen hun volumepot bijna allemaal open laten staan in dit tijdperk van versterkers met meerdere kanalen?

Met mijn Gibson LP Classic heb ik dit probleem overigens niet. Die houdt zijn tone wel grotendeels overeind op lager volume.

@Scali, Ik zou het waarderen als je die gegevens even naar me mailt. Bij voorbaat dank.

Bram+
27 januari 2006, 15:36
is toon dan ooit in serie gewired???
De enige waarvan ik het ooit gezien heb waarbij het fabrieksaf zo is, is een J-bass, maar ik kan me vergissen.

bram123
27 januari 2006, 16:05
shit, bleef ik in dit topic toch de hele tijd tone knob ipv vol. knob lezen. NU valt het een en ander wel op zijn plaats ja haaha.

hierophant
26 februari 2006, 21:34
om verder te gaan op iemands vraag: voor een humbucker, kan je dan ook gewoon die 680pF (pikofarad?) gebruiken?