PDA

View Full Version : frets vlakken zelf doen?



guvnor
24 oktober 2002, 10:21
Ik heb het forum eens doorzocht, maar kon toch niet een antwoord op deze vraag vinden.

Is het vlakken van frets makkelijk zelf te doen of laat je deze klus liever over aan een pro? Het gaat bij mij om alle frets. Deze zijn bij mijn gitaartje belachelijk hoog. Loopjes over de hals lijken meer een hordenloop dan een gelikte lick...

Indien zelf te doen: met wat voor soort vijl moet je het doen en hoe ga je te werk? Hoe voorkom je dat je ze scheef afvijlt en hoeveel moet je er af halen?

Het liefst probeer ik het natuurlijk zelf. Bij deze gitaar heb ik tot nu toe alles al zelf gedaan (zonder schade tot nu toe) en heb er wel plezier van als iets lukt...

Raffel
24 oktober 2002, 10:28
hmmm, tja ik zou gewoon die LP verkopen voor een goede gitaar :wink:

Ik zou het niet zelf doen, maar ik zou er denk ik sowieso andere fretwire inlaten zetten dan. Maar ja, ik koop geen gitaren waarbij de fretwire te hoog is. :smile:

guvnor
24 oktober 2002, 10:38
Het gaat nu niet om die LP, die is dik in orde. Ik heb onlangs voor wat afwisseling een Aria ProII gekocht. Geen topgitaar (understatement!!!) maar wel een grappig en redelijk veelzijdig gitaartje. Al veel gekloot mee gehad, met name met de Floyd Rose afstelling (is nu in orde).

Het leuke van zo'n gitaar is dat je veel leert over afstelling en dergelijke. Is ook een leuke uitdaging om zo'n gitaar toch goed bespeelbaar te krijgen. Laatste hindernis is dus de frets... Zodra die goed zijn heb ik een leuke gitaar voor weinig :smile:

Anders Destium
24 oktober 2002, 11:13
Ik zou het laten doen. het gevaar is dan natuurlijk wel dat het uit de klauwen kan lopen...

Zelf doen heeft als gevaar dat je gitaar totaal onbespeelbaar kan worden, je doet het al snel iets tè goed :wink:

pimmetje
24 oktober 2002, 11:15
Ik durf veel van het werk aan gitaren zelf te doen en doe dat dan ook. Het vlakken van frets laat ik echter liever aan de pro's over.

Hier gaat 't echt om fracties van mm's. Je hebt zo fretbuzz als je iets te veel van een fret afhaalt. Je kan dan wel weer van andere frets wat afhalen, maar je begrijpt wel waar 't heen kan gaan als je niet precies weet wat je doet of niet geconcentreerd/geroutineerd genoeg bezig bent.

Als 't om alle frets gaat, is herfretten idd een optie.

guvnor
24 oktober 2002, 12:43
Ik ben bang dat herfretten meer geld kost dan de gitaar waard is.

Aan de reacties tot nu toe denk ik dat ik toch maar op zoek ga naar een goeie gitaartechneut die voor mij de vijl wil hanteren. Ik zie nu inderdaad in dat wanneer je zomaar begint te vijlen je in no-time met een fretloze gitaar zit.

Ic3gl0vE
24 oktober 2002, 13:15
fretless gitaar.. vet toch?