PDA

View Full Version : F.A.N.T.A. Speaker Emulator



Swan
26 januari 2006, 13:27
In navolging van een topic uit de werkplaats even de FANTA opgezocht ( bij de tube amp doctor)
wat zijn de ervaringen hiermee? werkt t ook met buizenamps? hoe is de opnamekwaliteit?



F.A.N.T.A. Speaker Emulator
[SE]85,00 Eurohttp://www.tubeampdoctor.com/images/pixel_trans.gifhttp://www.tubeampdoctor.com/thumbnails/images/SE%20FANTA%20green-120x100.jpg
Click to enlarge (javascript:popupWindow('http://www.tubeampdoctor.com/popup_image.php?pID=666')) thumbnails/images/SE FANTA green-120x100.jpg
Click to enlarge (http://www.tubeampdoctor.com/images/SE FANTA green.jpg)

The F. A. N. T. A. (Frequency Adapted Natural Tone Accessory, say: 'FANTA') Speaker Emulation is a low impedance, balanced symmetric, transformer coupled output. It gets wired between the speaker output of your amp and the speakers and does not require any power supply or battery. The F.A.N.T.A. provides a 3-pin XLR-Connector for a standard microphone cable to connect to the mixing console, recording system etc.

The signal runs trough a sophisticated speaker emulation which features a revolutionary unique quality: The emulation is reacting to your playing style!
Clean signals will sound clear and bright with only slight compression but if you play distorted then the emulation will sound smooth, punchy and big bottomed with good compression. Just what you expect from the perfect speaker cabinet.
F. A. N. T. A. This is what separates the Silencer from common speaker emulators; ...the F.A.N.T.A. Emulation will respond to your playing and reacts like a real speaker system. You won't need to mic the amp anymore

armageddon
26 januari 2006, 13:51
Ik heb een palmer-speaker-sim van €85 en die werkt perfect. Vergeet niet dat je wel nog geluid door je speaker moet horen, anders blaas je de transformator op.

Swan
26 januari 2006, 14:03
maar is het echt n goed alternatief voor een mic. ?

wytz
26 januari 2006, 14:22
hangt er vanaf of ie koolzuurhoudend is....

Iceman
26 januari 2006, 22:20
Ik heb de H&K RedBoxPro, ziet er hetzelfde uit en werkt ook hetzelfde. Leuk voor clean, maar niet voor metal. Blijft iets plastics hebben. Ken zelfs een band die hun cd zo hebben opgenomen met mijn Rectifier en hun 5150, spuuglelijk gitaargeluid. Ik herken het karakter/geluid van de 5150 en Recto er totaal niet in terug.

T' is net als met Line6, de klank van echt wapperende speakers en een mike kun je niet zomaar nabootsen.

Swan
27 januari 2006, 14:17
dan weet ik genoeg!

Franc
3 oktober 2006, 10:10
Sorry dat ik een oud topic omhoog schop, maar ik zit er aan te denken om zo'n ding te kopen, om eens wat in de oefenruimte op te kunnen nemen, maar ook om live uitversterkt te kunnen worden.

Dit was het enige topic dat ik kon vinden over dit ding.

Wat me opvalt is dat er gezegd wordt "ik weet genoeg" op basis van 1 ervaring van iemand, met een totaal ander apparaat?? :???:

De FANTA schijnt toch erg goed te zijn. Ik herinner me een test in de Guitarist waar ze er erg over te spreken zijn.
Ik ben toch benieuwd of er inmiddels mensen zijn die de FANTA hebben of hebben geprobeerd.

Dat het nooit zo goed zal zijn als echt bewegende speakers met wapperende broekspijpen, kan ik begrijpen, maar je sluit ook daadwerkelijk de speakercab aan (mijn JTM45 zal het niet kunnen waarderen als ik geen speakers aansluit), dus je hebt gewoon je 'live' geluid. De vraag is of dit goed genoeg is om eens een opname mee te maken en om live uit te versterken kan het toch ook nooit kwaad?

Meningen en ervaringen graag.

pol
3 oktober 2006, 13:03
die Fanta ken ik niet, maar ik heb zelf 2 palmer speaker emulator, en een marshall se-100.
ik vind dit behoorlijk goed klinken, en mijn pdi3 en marshall se100 hebben als voordeel dat je geen speakers hoeft te gebruiken, die dingen hebben een ingebouwde load.

verder klinkt de kleine palmer pdi9 hetzelfde als de pdi3, alleen heeft de pdi3 nog een depth knopje voor extra laag (klinkt als een vette 4 x 12) .

Palmer zou de beste speakersim moeten zijn, ik vind de palmer in ieder geval beter klinken dan de marshall speakersim, die is niet zo vol van klank.

Mijn pdi9 gaat weg trouwens, omdat ik nu toch de pdi3 heb.

En ja de palmer is een goed alternatief voor een mic, het klinkt natuurlijk nooit hetzelfde, ze hebben allebei hun charmes. Misschien is een combinatie van beiden ook wel tof.

peter_heijnen
3 oktober 2006, 14:26
En ja de palmer is een goed alternatief voor een mic, het klinkt natuurlijk nooit hetzelfde, ze hebben allebei hun charmes. Misschien is een combinatie van beiden ook wel tof.

Als je live speakersimulatie ipv mic gebruikt dan krijg je hoe dan ook een mix van het strakke uit de speakersimulator icm het losse van het "echte" speakergeluid dat van het podium komt. Klinkt imo erg goed.

pol
3 oktober 2006, 14:35
yup, dat strakke is vooral indrukwekkend op lage stemmingen met veel bas op de amp. Dat klinkt veel zuiverder in het laag als met een micro.

daarom dat een band als meshuggah ook altijd rechtstreeks de p.a. ingaat, in hun geval met pod xt's dacht ik.

Creed gebruikt ook palmer speaker simulators voor hun live sound.

Ik neem vanaf nu altijd mijn palmer mee als we gaan optreden. Bij de palmer ben ik tenminste altijd zeker van een degelijk geluid, bij een micro is het dikwijls erop of eronder, sm57's vind ik zowiezo al niet super klinken, en helaas zie je bijna niets anders.

Franc
3 oktober 2006, 19:04
Maar niemand met een FANTA?

peter_heijnen
4 oktober 2006, 12:00
Ik heb een Palmer The Junction (in opzet vergelijkbaar met die Fanta) momenteel in ruste.

Als je nou helemaal onbekend bent met die speakersimulators, mag je de mijne best een tijdje uitproberen. Ik zit in Amsterdam, dus dat kost je dan twee ritjes.

Pm me maar als het je wat lijkt.