PDA

View Full Version : radius en actie



ajverbeek
26 januari 2006, 12:00
Heb m'n gitaar een tijdje geleden laten afstellen (strat merk Vintage), maar zag nu dat alle zadeltjes - en dus de snaren - op dezelfde hoogte staan, terwijl het freatboard uiteraard niet vlak is (radius). Zouden de zadeltjes deze radius niet moeten volgen? Nu staan mijn E-snaren 'hoger' dan m'n middelste snaren. Dat lijkt me niet juist. Aan de andere kant: de gitaarboer die 'm heeft afgesteld, zal het toch wel weten? Alvast bedankt voor info!

Nickname
26 januari 2006, 12:07
Het hoeft niet per se zo te zijn dat je zadels exact je radius volgen.. soms kunnen de dikkere snaren iets hoger om fretbuzz tegen te gaan maar als ze echt allemaal vlak staan lijkt het me dat je gitaarboer iets is vergeten 8-) Heb je er last van bij het spelen?

ajverbeek
26 januari 2006, 12:59
Last van fretbuzz én ik heb het idee dat m'n G-snaar (bijvoorbeeld) veel harder klinkt dan m'n hoge E-snaar. Kan natuurlijk aan slechte pickups liggen (zoals gezegd, het gaat om een goedkope strat) maar toen viel me op dat de hoge E-snaar net zo hoog staat als de andere snaren. Normaal gesproken is het dus wel zo dat de snaren (zadels) niet vlak staan, maar 'iets' de radius volgen?

fred dons
26 januari 2006, 14:24
ja bij een goede gitaar is dat inderdaad zo, bij een wat goedkopere gitaar kan het zijn dat je gitaarboer er voor gekozen heeft alleen die snaren om hoog te zetten waar je mee zou gaan benden omdat die het eerst aanlopen, en
de overige snaren om een hoogte te zetten die relatief wat lager is (met het effect dat ze nu allemaal op de zelfde hoogte zitten)

wat betreft je g snaar, waarschijnlijk heeft je gitaar staggered polepieces in de pickups waarbij de polepiece van de G wat hoger staat (net zoals bij "vintage" gitaren) dit deed men vroeger omdat de G een omwonden snaar was, tegenwoordig is dit niet meer het geval en hierdoor klinkt de g nu relatief harder
tis mogelijk om de pole iets omlaag te tikken met een hamertje maar tis hiermee ook mogelijk om je pup hiermee te verpesten (je kunt ook proberen de pup aan de treble kant iets hoger te zetten)

ajverbeek
27 januari 2006, 09:10
Fred, bedankt voor je reactie! Weer wat geleerd!