PDA

View Full Version : Additie geluid elec gitaar



Nickname
26 januari 2006, 00:55
Wat zijn (simpele) mogelijkheden om leuke en of aparte sounds uit je gitaar te krijgen? Hiermee bedoel ik bijvoorbeeld een switch om je elementen uit fase te zetten of iets dergelijks. Weet iemand hoe dat moet of leuke ideeen? ik ben er echt benieuwd naar.

iwamoto
26 januari 2006, 02:00
mijn grote tip, ga langs bij je gitaar tech, die van mij heeft er bijvoorbeeld voor gezorgt dat op stand 2 de bridge humbucker EN de neck pickup vol aanstaan, maar je tech kan je vast verder helpen :)

joke
26 januari 2006, 08:51
je zou kunnen overwegen een piezo te laten plaatsen om een acoustische sound erbij te krijgen!

harrie-beton
26 januari 2006, 09:46
probeer eens een e-bow

met de lage dollar een aanrader

(een e-bow laat je snaar oneindig trillen zodat de gitaar net als een viool gaat klinken ongeveer)

dejohan
26 januari 2006, 10:23
met een strijkstok spelen, of een bottleneck, andere stemming gebruiken, een capo er op zetten, met feedback leren werken, effecten gebruiken...

Nickname
26 januari 2006, 12:00
je zou kunnen overwegen een piezo te laten plaatsen om een acoustische sound erbij te krijgen!

Dat heb ik al overwogen maar helaas moeten laten varen omdat dat voor mijn gitaar niet mogelijk is :( ibanez levert geen losse piezo bruggen (edge pro)

Nickname
26 januari 2006, 12:02
met een strijkstok spelen, of een bottleneck, andere stemming gebruiken, een capo er op zetten, met feedback leren werken, effecten gebruiken...

Zijn inderdaad ideeen die ik ook al geprobeerd heb enzo.. zeker leuk.. maar ik vraag me af welke addities er zijn voor in je gitaar. kijk bijvoorbeeld eens naar een figuur als vai.. die heeft een hoop schakelaartjes etc en vraag me zo eens af waar die voor dienen en in welke mate die ze gebruikt voor zn sound. Ik heb dus iets gehoord over een schakeling waarbij het mogelijk je elementen uit fase te schakelen zodat je een soort pinch harmonics geluid krijgt? (heb het maar van horen zeggen) maar ik ben wel benieuwd. :speed:

Nickname
26 januari 2006, 19:38
Niemand die dit soort dingen weet :???:

Jay Cal
26 januari 2006, 19:44
http://www.guitar24.de/de/pro.php?id=10385

erg fun (en vai heb er ook 1)

Lord Abortion
26 januari 2006, 19:51
http://www.guitar24.de/de/pro.php?id=10385

erg fun (en vai heb er ook 1)


Wat doet dat juist? Infinite sustain klinkt alsof je noot dan maar blijft en blijft gaan? Klopt dat?

vester86
26 januari 2006, 19:54
kijk eens op de EMG site, allerhande Boosters, Presence controls, Fasedraaiers en weet ik het wat voor gekke dingen. en allemaal in te bouwen

Nickname
26 januari 2006, 20:40
Is zon fase switch van emg ook in te bouwen in een gitaar met passieve elementen.. of iets vergelijkbaars en zo ja.. voor hoeveel?

Lord Abortion
26 januari 2006, 20:49
Een fase switch voor een gitaar met passieve pickups is gewoon een DPDT on-on schakelaartje, kost je misschien 5/10 euro. Waarom dat bij EMG zo duur moet zijn is me een raadsel.

Nickname
26 januari 2006, 21:22
Een fase switch voor een gitaar met passieve pickups is gewoon een DPDT on-on schakelaartje, kost je misschien 5/10 euro. Waarom dat bij EMG zo duur moet zijn is me een raadsel.

ah.. en wat kost dat om ergens in te laten bouwen :???: vind het wel interessant. En werkt het ook per humbucker of alleen als je ze beide geschakeld hebt?

Lord Abortion
26 januari 2006, 21:42
Fase switch werkt enkel als beide humbuckers gebruikt worden. Inbouwen kan je laten doen bij elke tech die een beetje deftig kan solderen. Eventueel kan je dat zelf ook, het is echt niet moeilijk. Het enige dat kan misgaan is het boren van een gaatje voor de switch.

Nickname
26 januari 2006, 21:46
Fase switch werkt enkel als beide humbuckers gebruikt worden. Inbouwen kan je laten doen bij elke tech die een beetje deftig kan solderen. Eventueel kan je dat zelf ook, het is echt niet moeilijk. Het enige dat kan misgaan is het boren van een gaatje voor de switch.

Oh.. dat is dus wel jammer.. omdat ik een HSH configuratie heb is er bij mij op geen stand beide humbuckers geschakeld.. dus dit zou ik dan ook moeten veranderen op de een of andere manier?

vester86
26 januari 2006, 21:48
met een superswitch kun je sowieso heel andere standen "inprogrammeren" in je gitaar, zodat je OOK bij een HSH config beide elementen tegelijk aan kan zetten.
overigens kan je ze ook uit fase zetten, zodat beide elementen elkaars geluiden opheffen, behalve de verschillen in het geluid. geeft een heel funky geluid

Nickname
26 januari 2006, 22:35
Hopelijk is zon grapje niet al te duur.. ga eens rondvragen :)

vester86
27 januari 2006, 00:18
reken op rond de 40 euro, voor zowel inbouwen als aansluiten van de switch, dus inclusief solderen. vraag het maar bij Peer Dellen, die heeft dit bij meer gitaren gedaan (sowieso een RG 550 waarvan ik het weet)

Nickname
27 januari 2006, 00:25
reken op rond de 40 euro, voor zowel inbouwen als aansluiten van de switch, dus inclusief solderen. vraag het maar bij Peer Dellen, die heeft dit bij meer gitaren gedaan (sowieso een RG 550 waarvan ik het weet)

Peer dellen.. en waar vind ik die? Of anders iemand anders omgeving zeeland of eindhoven ;)

dejohan
27 januari 2006, 10:14
Eerlijk gezegd lijkt zo'n fase switch mij een duur knopje om je gitaar te doen klinken als een speelgoedgitaartje door een speelgoedversterker, want zo klinkt het toch hé?

Jay Cal
27 januari 2006, 11:54
reken op rond de 40 euro, voor zowel inbouwen als aansluiten van de switch, dus inclusief solderen. vraag het maar bij Peer Dellen, die heeft dit bij meer gitaren gedaan (sowieso een RG 550 waarvan ik het weet)

Peer... Echt zo'n enorme prutser. 1 van mijn RG527's had ik naar hem toe gebracht om er EMG in te laten zetten. Ik dacht namelijk dat Peer wel een flinke reputatie had en vakwerk kon leveren. Uiteindelijk moest de hele boel opnieuw aangesloten en gesoldeerd worden door Sjak Zwier (Peer had zelfs de tone pot vergeten aan te sluiten!).

Als je iets wilt laten inbouwen... Sjak Zwier in Vlissingen. Ik zweer er al jaren bij.

iwamoto
27 januari 2006, 13:01
ouch! @ peer, nou, gelukkig heb ik hans stegers, prima vakman :D