PDA

View Full Version : Progressie Bm - G - A



combo
25 januari 2006, 19:10
Progressie Bm - G - A

i - VI - VII

Zo kan je dat schrijven.

Soms schrijft men:

Im - bVI - bVII

Dat is een redenering vanuit majeur...


Waarom schrijft men dikwijls op die manier ?

robert-gitarist
25 januari 2006, 19:21
verkeerd forum?

nielsduursma
25 januari 2006, 19:21
omdat men in een ander forum zit.....

bluegate
25 januari 2006, 19:41
Dat niet alleen, volgens mij klopt het ook niet...:satisfie:

Dirk_Hendrik
25 januari 2006, 19:52
Met deze topictitel werd ik bijzonder benieuwd hoe je je daar uit zou gaan redden :D

Ik verplaats em even OK? ;)

waayer
25 januari 2006, 20:50
Zoals je het schrijft moet het dan niet Bm-bG-bA zijn
of ik zie het verkeerd als je Im - bVI - bVII is het toch zo dat je de 6e en 7e
verlaagd speelt.

bluegate
25 januari 2006, 21:05
C - Dm - Em - F - G - Am - Bhdim (C toonladder in triads)

D - Em - F#m - G - A - Bm - C#hdim (D toonladder in triads)

etc. = I - II - III - IV - V - VI - VII


Deze notitie wordt gebruikt omdat je de progressie in elke toonsoort kunt
spelen zolang je je aan deze waardes houdt.

In C: VI - IV - V = Am - F - G
In D: VI - IV - V = Bm - G - A
etc.

waayer
25 januari 2006, 21:15
Daar kan ik me in vinden, Im - bVI - bVII hierin niet zo

koella
28 januari 2006, 22:45
Ik denk ( jahaaa) dat Im staat voor I in mineur. Maar dit kan aeolisch, harmonisch of melodisch zijn.
bVI en bVII staan voor de VI en VII in aeolisch.
In harmonisch zou het dan bVI en VII zijn ( G en A#dim)
In melodisch zou het dan VI en VII zijn ( G#dim en A#dim)

Just a thought.

ReinoutV
29 januari 2006, 21:42
Je zou inderdaad verwachten dat er Im - VIm - VIIm zou staan, dit betekent namelijk dat je gewoon de trappen uit de mineur toonsoort moet pakken. Dit is een beetje raar. Zelf al zou je het vanuit majeur bekijken klopt alleen bVII. Een mol voor de trap betekent namelijk dat je alleen de grondtoon verlaagt (bij een kruis verhoogt). In de blues heb je vaak na een IV7 een #IV7, zodat je (in toonsoort A) na een D7 een D#dim (reken maar uit) krijgt. een bVII in majeur zou dan (in A) een Gmaj7 worden. Een bVI wordt dan een Fmaj7#5, beetje maf. Ik denk dat ze bij die notatie nogal inconsequent zijn geweest met een b ervoor of een m erachter. Helaas. Dit is in ieder geval de manier waarop wij het op het conservatorium (in Enschede dan) geleerd krijgen.

Jimi Hendrix
30 januari 2006, 11:50
Je zou inderdaad verwachten dat er Im - VIm - VIIm zou staan, dit betekent namelijk dat je gewoon de trappen uit de mineur toonsoort moet pakken. Dit is een beetje raar. Zelf al zou je het vanuit majeur bekijken klopt alleen bVII. Een mol voor de trap betekent namelijk dat je alleen de grondtoon verlaagt (bij een kruis verhoogt). In de blues heb je vaak na een IV7 een #IV7, zodat je (in toonsoort A) na een D7 een D#dim (reken maar uit) krijgt. een bVII in majeur zou dan (in A) een Gmaj7 worden. Een bVI wordt dan een Fmaj7#5, beetje maf. Ik denk dat ze bij die notatie nogal inconsequent zijn geweest met een b ervoor of een m erachter. Helaas. Dit is in ieder geval de manier waarop wij het op het conservatorium (in Enschede dan) geleerd krijgen.

Hee Reinout,
de manier waarop het in Amsterdam wordt onderwezen is:
bVII is in feite IVmoll dur (in C: fmin (al dan niet met 6)) met een andere grondtoon, je krijgt dan in C Bb7 9 (Bb-D-F-Ab-C). In drieklank is het dan uiteraard gewoon Bb. Dus een dominant akkoord dat geen dominant functie heeft, maar subdominant.
bVI is de zesde trap uit mineur, dus gewoon Ab(al dan niet met maj7), niet Ab maj7#5.
Leuk he?!

ReinoutV
30 januari 2006, 21:22
Een deel kan ik volgen. Je ziet dan een b als aanduiding voor moll-dur? dus bVII in C is Bb7 en bVI is Abmaj7? Ik volg jouw verhaal niet helemaal wanneer je zegt dat bVII gelijk is aan IV md. Zou je daar iets meer over kunnen vertellen?

taylor
31 januari 2006, 11:32
ik weet niet wat topic starter precies bedoelt maar je maakt het heel erg moeilijk.

Bm G A is gewoon zesde trap mineur(in B) dus een VI IV V trap redeneren vanuit majeur heeft geen zin hier want het is een mineur toonsoort.
dat je anders kan opschrijven(vanuit majeur) ja zowel maar wat heb je daaraan?
waarom zo moeilijk doen als het in werkelijkheid zo makkelijk kan zijn.6 trap komt vaak voor dus als je Bm G A zit staan of Em C D dan weet je wel waar je aan toe bent..

Jimi Hendrix
31 januari 2006, 12:26
Een deel kan ik volgen. Je ziet dan een b als aanduiding voor moll-dur? dus bVII in C is Bb7 en bVI is Abmaj7? Ik volg jouw verhaal niet helemaal wanneer je zegt dat bVII gelijk is aan IV md. Zou je daar iets meer over kunnen vertellen?

b betekent: verlaagd.
Verlaagd Zes is dan Ab maj7. VI md zou natuurlijk Abmaj7#5 zijn.

Als je Fmin6 bekijkt: F-Ab-C-D dan kun je daar een tertsenstapeling van maken: D-F-Ab-C, de ontbrekende grondtoon is dan Bes, vandaar.

Een voorbeeld uit de standard "There Will Never Be Another You" (in Es)

Eb - Dmin7b5 - G7- Cmin7 - Bbm7-Eb7 - Abmaj7 - Db79 - Eb etc etc

Db7 9 is hier bVII, substituut voor Abmin6 (=IVmd), want hij lost op naar Eb en niet naar Gb of iets dergelijks, kortom een plagale (IV-I) gang en geen V-I relatie. De toon die wil oplossen naar Eb is Ces die oplost naar Bb, oftewel de verlaagde zes = moll-dur. Een goede/logische toonladder om over dat akkoord te spelen is dan ook Ab melodisch mineur, als je die bekijkt is het in feite de tonen van Eb majeur met een verlaagde zes.