PDA

View Full Version : Schade aan m'n Jasmine



Arjo
25 januari 2006, 15:52
Ik ging vanochtend door de gladheid dus mega op m'n bek met de fiets, opzich geen probleem was het niet dat ik mijn Jasmine semi acoustic op m'n rug had.....Damn :angry:.
Er zit nu dus een deuk/scheur in de onderkant van de body op de scheiding tussen het achterblad en de binding
http://home.zonnet.nl/kuikentje/assets/images/Jasmine_crack_1__600_x_449_.jpg

Dit is de beste foto die ik ervan kan maken, iemand een idee wat ik hier het beste aan kan doen? Het ziet eruit als een plek zonder verdere scheur.
Ik wil dit zo netjes mogenlijk opknappen en voorkomen dat dit verder gaat!
Alle tips zijn welkom, ik heb zelf niet echt een goed idee wat ik hiermee kan.

Arjo

Mattia
25 januari 2006, 18:37
Ik ging vanochtend door de gladheid dus mega op m'n bek met de fiets, opzich geen probleem was het niet dat ik mijn Jasmine semi acoustic op m'n rug had.....Damn :angry:.
Er zit nu dus een deuk/scheur in de onderkant van de body op de scheiding tussen het achterblad en de binding
http://home.zonnet.nl/kuikentje/assets/images/Jasmine_crack_1__600_x_449_.jpg

Dit is de beste foto die ik ervan kan maken, iemand een idee wat ik hier het beste aan kan doen? Het ziet eruit als een plek zonder verdere scheur.
Ik wil dit zo netjes mogenlijk opknappen en voorkomen dat dit verder gaat!
Alle tips zijn welkom, ik heb zelf niet echt een goed idee wat ik hiermee kan.

Arjo

Is dat ding solide? Of gelamineerd hout (mooi, trouwens. Lacewood?)? Ik weet niets van Jasmine gitaren af, dus ieder klein beetje helpt. Lak barst? Hout?

Als het puur de lak is, zou ik het gewoon laten zitten. Gebeurt nu eenmaal. Anders is het wellicht te repareren met secondenlijm, maar bescherm donders goed de omringende delen als je daar aan begint!

Arjo
25 januari 2006, 19:54
Hoi Mattia,
Ik weet niet precies wat je bedoeld met solide of gelamineerd, ik denk dat je bedoeld of het meerdere lagen hout op elkaar zijn of niet. Zo ziet het er wel uit namelijk. Op de site van Jasmine staat dat dit model van Silky Oak is :???:.
Ik vond toen ik ze kocht dit de mooiste in klank en looks.

De beschadiging is niet alleen de lak (helaas), tussen hout en binding zit nu een kier van ongeveer 1 mm ook staat het hout ongeveer 1 mm omhoog. Het is dus echt de plek waar de gitaar op is gevallen denk ik, het hout is dus beschadigd (ingedeukt) en de bindig is alleen iets gescheurd. Zou ik hier dan het beste een beetje secondelijm in kunnen laten lopen? en wat bedoel je precies met het beschermen van de omringende delen. Sorry veel vragen maar ik wil hiermee geen fouten maken zoals je zult begrijpen.

Arjo

rinaldo
25 januari 2006, 20:46
dit is inderdaad lacewood, word ook silky oak genoemd of lauro faya, ziet er prachtig uit. mijn zelfbouw project word een telecaster met mahonie bodie en lacewood top word heel apart. maar hoe je dat het beste op kunt lossen met die lak schade dat durf ik zo niet te zeggen misschien met super glue laten vollopen en het gebarsten deel proberen onder spanning er weer tegen aan te drukken met bijv. elastieken oid? bij vox humana hebben ze een super glue die opdroogt als lak en ook gewoon weer geschuurd kan worden.

sucses ermee

rinaldo

fred dons
26 januari 2006, 11:16
het risico is met superlijm (en zeker de dunne versie) is dat hij overal naar toe loopt en dan met name op de stukken waar je hem niet wil hebben, daarom raad Mattia aan de overige delen af te schermen (overigens zijn alle superlijmen te polijsten als een lak als ze eenmaal uitgehard zijn)

ik zou de lijm dus niet zomaar in de kier gieten, het best zou zijn om de kier al zoveel mogelijk dicht te krijgen met een klem of zwaar elastiek en omdan de superlijm in de kiertjes te laten lopen, waar de kier te breed is kun je het beste opvullen met een kneedbaar hout of plamuur (ik giet altijd nog een beetje superlijm over de gedroogde plamuur wordt hij superhard van)

no 1 hops
26 januari 2006, 11:53
in hoeverre zou je dan niet eerst lijmen met een echte witte houtlijm en klemmen?.
als de deuk te diep is, want ik kan er op de foto niet veel van maken, zou dan het trukje van lak verwijderen nat lapje en soldeerbout, strijkbout en het hout weer omhoog stomen.
(wat ingedrukt is kan evt weer terug zwellen)
ga je eerst secondenlijmen dan kan later daar geen houtlijm meer indringen?!
blijft sneu, maar het is als met een mooie auto, zuinig zuinig tot de eerste kras erop zit, dat komt bij een gebruiksvoorwerp, dus ook gitaar

Nickname
26 januari 2006, 12:29
Ik zou em gewoon dichtpurren :D nee geintje.. als je het niet zo goed weet is het misschien slim om em naar een gitaarbouwer te brengen.. (ik weet niet hoeveel je er voor over hebt)

fred dons
26 januari 2006, 13:36
stomen gaat hier niet helpen omdat het een laminaat body is, de kans is zelfs groter dat de schade dan erger wordt

houtlijm zou inderdaad voorkeur hebben echter als de scheur te groot is houtlijm met name als het nog moet uitharden niet sterk genoeg om de spanning van die scheur op te vangen

Arjo
26 januari 2006, 15:04
Thx voor alle reacties,

Het is niet het eerste wat de gitaar heeft, zitten al een paar krasjes op. Maar bij dit ben ik bang dat het verder scheurt en dat wil natuurlijk voorkomen.
Ik heb nu alvast voorzichtig een kunstof klem erop gezet om te kijken of de kier dichter wil en het hout weer een beetje op z'n plek wil komen. Ik kan helaas geen betere foto ervan maken, maar totale scheur is 1,5 cm langs de binding en staat nu nog ongeveer 1 mm open (hopelijk word dit dus iets minder). Misschien dat dit wat helderheid geeft. Zo te zien gaat het in ieder geval niet verder tot nu toe. Kan ik dan beter superlijm of houtlijm gebruiken?

Arjo

fred dons
26 januari 2006, 15:15
het vervelende is dat als je de ene lijm hebt geprobeerd je de andere niet meer zo goed kan gebruiken (lijm pakt niet zo goed op andere lijm)

als je netjes werkt kun je het met houtlijm proberen maar werkt dit niet dan zul je eerst de houtlijm moeten verwijderen voordat je de superlijm kunt proberen

SBloke
26 januari 2006, 16:21
Als je het echt netjes wilt doen zou ik eens naar een gitaarbouwen gaan, daar de schade laten zien en dan de beste aanpak vragen.Wij kunnen wel allemaal advizen geven, maar kunnen niet echt GOED zien wat er mis mee is.

Gewoon langs een bouwer gaan, en misschien dat die ter plekke wel wil helpen met fixen (als hij tijd over heeft en jij graag hulp wilt erbij... )

Arjo
27 januari 2006, 13:05
Heb het weer gemaakt, heb eerst met de lijmklem het hout terug gedrukt en daarna wat houtlijm erin laten lopen (en er een beetje in gedrukt) en vervolgens de klem er weer opgezet.
Het ziet er al weer beter uit zo, nu nog ff laten rusten en dan moet t weer goed zijn. Zal dan kijken of ik het nog wat moet bijwerken maar ik denk dat ik er zo min mogenlijk aan doe, het voelde al redelijk strak aan.

Thx voor alle tips

Arjo