PDA

View Full Version : Tone of Features?



Helter Skelter
25 januari 2006, 11:43
even een peiling,

Ik heb de laatste jaren druk geëxperimenteerd met 3-kanaals amps (Marshall TSL, Mesa Mark IV, Engl Sovereign, Koch Powertone, Rivera KR-55) om een goede 'all in one' amp te vinden incl.extra features als schakelbare loops, boostfunctie, dubbele masters, aparte eq. voor elk kanaal, midi etc.Maar ik ben intussen toch weer terug bij af met meer Spartaanse amps als een JCM-800, 2255 Jubilee en een Shiva, de feature-amps deden het toch niet voor mij.

Waar zouden jullie voor kiezen: tone of features oftewel 3 (redelijk) goede kanalen maar met alle features of dat ene geweldige kanaal wat je alleen maar hard of zacht kan zetten?

Swan
25 januari 2006, 11:46
ik heb n 5150.

Lord Abortion
25 januari 2006, 11:57
Ik heb momenteel een Framus Dragon, deels voor de tone, deels voor de features (midi!) gekocht. Maar dat blijft toch mijn basis-amp voor het geluid. Als ik weer eens in een bandje speel komt er waarschijnlijk wel iets nieuws, een Line6 HD147 ofzo, voor de echte veelzijdigheid.

Ik ben echt fan van versterkers die enorm veel tweak-mogelijkheden hebben dus daarvoor wil ik modelling, maar ik ben ook fan van een goede tube-sound. Maar als ik echt moet kiezen tussen een 1-kanaals top die super is en een iets mindere 3-kanaals, dan ga ik 100% zeker voor de 3-kanaals.

Johnny V
25 januari 2006, 11:59
zeker en vast de 'Tone', mijn gedacht is: Hoe minder knopjes hoe beter!
Kijk naar een jtm45 of een bassman, das toch gewoon heerlijk :)

Scali
25 januari 2006, 12:03
Ik heb een Marshall 6101, dus erm... tone en features? :)
Maar in principe ben ik vooral een features-man... Toen ik begon met spelen, was ik al snel aan de multifx, en ik ben dus gewend om gewoon even een andere patch op te zetten en een compleet ander geluid tevoorschijn te toveren.
Een versterker met maar 1 geluid zou voor mij te beperkt zijn, hoe goed dat geluid ook is. Maar dat ligt ook aan mijn speelstijl. Ik speel veel stijlen, en gebruik dus veel gevarieerde tones. Als je niet zo veel variatie hebt in je muziek, kun je natuurlijk met 1 of 2 geluiden een heel eind komen.

Bins
25 januari 2006, 12:08
Ik heb maar 1 kanaal nodig, dus ik kies voor "dat ene geweldige kanaal" :)

Gho$t
25 januari 2006, 12:18
Ik ga toch echt voor de tone.
Hoe minder features hoe beter.

Wicked Willy
25 januari 2006, 12:18
Tsja uit praktische (en financieel) oogpunt ga ik voor een mix. Ik heb minimaal 2 kanalen nodig, liefst nog een soloboost. Een eenkanaals versterker die super klinkt is in de studio zeer bruikbaar, maar live heb je er geen drol aan (als je met verschillende sounds werkt). Ik gebruik daarom al een aantal jaren (4 geloof ik) een Koch Multitone en daarvoor een Twintone (die toch iets te beperkt was). maar als ik het geld had liet ik gewoon een rack bouwen met verschillende amp erin, een of twee met mooi clean, eentje met mooie crunch en eentje met een mooi sologeluid. Op dit moment ben ik echter zeer tevreden met mijn Multitone.

chennie
25 januari 2006, 12:31
tone en features hoeven elkaar toch niet uit te sluiten ?

Scali
25 januari 2006, 12:32
maar als ik het geld had liet ik gewoon een rack bouwen met verschillende amp erin, een of twee met mooi clean, eentje met mooie crunch en eentje met een mooi sologeluid.

Yup, maar dat is voor weinigen weggelegd, helaas. Gelukkig wordt modeling steeds beter.
Ik gebruik zelf nu dus een multifx met de vierkabelmethode. Ik haal een geweldig clean en crunch uit m'n Marshall. De multifx voegt daar wah, reverb etc aan toe. En als het moet, kan ik ook nog andere geluiden uit de multifx toveren, met z'n eigen ingebouwde distortions. Zo kan ik bv een AC30 of een Fendertje uit m'n Marshall toveren :)

Punkrockerke
25 januari 2006, 12:58
Marshall TSL verkocht voor een Soldano Hot Rod.
M.a.w. ik had de features en nu de tone ;) , nog geen moment spijt van gehad!

pol
25 januari 2006, 12:59
1 geweldig kanaal, toevallig zit dat wel op een goeie 4 kanaals top waarvan alle kanalen super klinken. nl Een Steavens poundcake.

Chiel
25 januari 2006, 13:01
Neem gewoon een Rover preamp. Dat heb je én Tone én Features :rockon:.

Dick Wolkendeck
25 januari 2006, 13:06
Ik heb een oude (bruine) Groove Tubes Trio preamp, en een engl 2x60 W poweramp. 3 kanalen met veel tone. Maar beter één goed kanaal dan veel slechtklinkende mogelijkheden. Vindt iedereen, denk ik. Maar dan heb je natuurlijk ook de amps met veel "leuk" klinkende mogelijkheden. Is soms een betrere keuze.

Joey Handsome
25 januari 2006, 13:21
ik heb een twin reverb, voor de features hang ik er dan wel een rits van twaalf pedalen voor als ik dat graag wil, ik hoef niet zoveel knoppen op mijn amp, daar wordt ik draaierig van :D

Balthazar
25 januari 2006, 13:22
heb n jmp-1 voornamelijk voor de tone, maar ben erg blij met de features! ( midi )

Anders Destium
25 januari 2006, 13:23
ik heb n 5150.

+ 10 tekens

bluegate
25 januari 2006, 13:36
Wat heb je aan features als je geen Tone hebt...?
Liever iets dat goed klinkt dan iets dat veel kan.

Helaas was ik voorheen ook altijd gek op snufjes en veel mogelijkheden
op 1 versterker/effectprocessor.
Maar toch nog op het rechte pad gekomen. :)

Anders Destium
25 januari 2006, 13:39
Ik vind het nog steeds erg leuk om te klooien met mijn POD en daarmij zoveel mogelijk in de buurt te komen van "het geluid van die en die", maar als ik moet kiezen dan toch liever mijn eigen amp met mijn geluid.

Het enige is dat ik toch graag (weer) een versterker wil met een superclean, een nieuwe Koch staat op het verlanglijstje :dance:

taylor
25 januari 2006, 13:45
tone!features kunne me gestolen worden.

duckman
25 januari 2006, 13:48
tsja als je zwart/wit kijkt ,dan gaat tone voor (of zoals Johan Kruijf zou zeggen, da's logisch)

Ik heb zelf o.a. een JCM 800 2203 en een 6100 top, maar van die laatste gebruik ik alleen maar kanaal twee in de band.
Moet wel bekennen dat de 6100 mijn backup is, maar de opties om bijv. naar 25 watt terug te gaan en meerdere kanalen is soms ook wel handig.
Hey, je moet toch kunnen afwisselen om het te kunnen waarderen?
Ik kan altijd moeilijk kiezen in dit soort dingen, daarom heb ik waarschijnlijk ook zoveel zooi...


mazzel,
Arjan

Wormaap
25 januari 2006, 13:58
Zelf speel ik op'n ENGL Fireball, ik ga liever voor tone.
Al mis ik in de FB toch het solo-geluid dat ik zoek (begrijp me niet verkeerd, komt best'n goed sologeluid uit de FB, alleen niet dat voor mij :P) dus komt er zodra ik geld heb 'n JMP-1 met'n Mesa 2:90 bij :)

Chiel
25 januari 2006, 14:10
Heb een hele sobere CAE 3+ SE met géén extra opties/features. Maar wat een tone!!!!! Echt heel vet. Desondanks heb ik het hele zaakie aardig opgewaardeerd met een aantal features (switcher, looper, router) simpelweg omdat ik de tone overeind wil houden als ik een effectje erbij zet.

Laatst overigens een studiotone erbij aangeschaft, puur voor het gemak en de bruikbaarheid. Ik heb vaak gewoon niet de mogelijkheid om een uitgebreid pedalboard en een 22HE rack mee te nemen. Maar ik moet zeggen dat ik met de Studiotone en het bijhorende spartaanse pedalboardje zeer goede resultaten boek! Tone dus!

Punt
25 januari 2006, 14:32
Toon!

Ik heb pas weer eens m'n pedalboard aan de kant gegooid en m'n reverb uitgezet en droog op de Shiva gespeeld.
Ik had het gevoel weer thuis te komen.

Ik heb wel de boost van de Shiva gemod zodat het volume regelbaar is, heb ik toch stiekem 3 kanalen en toooon.

Chili666
25 januari 2006, 15:04
tone!features kunne me gestolen worden.

+1 In mijn geval dan toch

Yv
25 januari 2006, 15:11
Ik heb een rivera tbr1..

volgensmij zijn we allemaal TONE-GEIL !

AART
25 januari 2006, 15:14
tone.


Helaas vond ik die in een Mark IV en moest ik dus ook dokken voor de rest :D

maar dat is ook wel mooi meegenomen, als ik een keer een uitstapje wil maken hoef ik niet gelijk een andere amp te kopen.

Negative K3 fan
25 januari 2006, 15:41
t000000000ne!

ik heb een 1 kanaals amp, een booster een fuzz en momenteel een les paul kopie en daar kan ik alles mee wat ik wil en dat is gitaar leren spelen en de features uit je spel halen. clean krijg ik door gitaarvolume omlaag te rollen, metal krijg ik met de booster, combinatie van bosoter en gitaarvolume omlaag geeft me een helderder clean.

heb alles wat mn hartje begeert :p

Harry
25 januari 2006, 16:13
ik ga ook voor de tone, mijn versterker heeft 2 kanalen, en verder gebruik ik een booster en summier wat effecten. Laatst nog vergeleken met een Engl Sovereign en de mijne won glansrijk.

pimmetje
25 januari 2006, 16:51
Duidelijk tone...
M'n favoriete versterktertje is nu al enige tijd een stokoud bakkie met alleen een volume-knop (= tevens aan/uit). Klinkt lekker en meteen ook 't voordeel dat je niet KAN gaan zitten hannessen met allerlei instellingen.

Andere amp waar ik veel op speel is Koch Twintone. Daar zitten wel een aantal handige features op, maar 't belangrijkste van die bak is toch ook weer 't geluid.

Droffie
25 januari 2006, 17:03
Andere amp waar ik veel op speel is Koch Twintone. Daar zitten wel een aantal handige features op, maar 't belangrijkste van die bak is toch ook weer 't geluid.

+1 Ik heb de Twintone gekocht voor de tone. Dat ie verder wel leuke features heeft is voor mij een aangename bijzaak. Ik ben toch niet al te handig met te ingewikkelde features. Ik vind een pedalen chain aansluiten al een crime.

Satriani
25 januari 2006, 17:34
Het hangt er vanaf hoe goed een 3 kanaals amp is dan, als het echt heel kut is dan zou ik ook eerder gaan voor een amp met een goed clean en een paar pedaaltjes.

TS: heb je dan geen 1 veelzijdige amp kunnen vinden die alles goed deed?:o

Michael AE
25 januari 2006, 17:55
Het hangt er een beetje vanaf.

Ik ben zelf enorm fan van 1-kanaals versterkers. Naar mijn ervaring en mening klinken die gewoon veel dynamischer en vetter dan alle multichannels die ik getest heb. Het probleem is echter dat ik geen zin heb om me de pleuris te sjouwen als ik naar een gig moet. Met sommige gigs heb ik maar 1 sound nodig, maar ik heb ook vaak gigs waarbij ik echt een clean-, chrunch- en leadkanaal nodig heb, gewoon omdat er veel verschillend repertoir gespeeld wordt. Dan heb ik echt geen zin om 3 amps mee te gaan sjouwen en neem ik dus gewoon de XTC. Daar kan je werkelijk alle kanten mee op, maar wel altijd met een "net niet" gevoel. Een soort compromis.

Vandaag heb ik even de Matchless van Martijn Van Agt aan de tand mogen voelen, en dat is gewoon puur genieten. 1 sound, maar wel 1 hele goede sound.
Op dat soort momenten denk ik; weg met al die multi-channel zooi, gitaar -> versterker -> gaan....
Toch ben ik dan op het podium meestal wel heel blij als ik een top40 ding moet doen en ik heb 3 sounds onder mijn voeten die allemaal verschillend klinken en ik heb geen last van mijn rug aan het einde van de avond.

Jeroenvanhulsteijn
25 januari 2006, 18:38
Voor sommige dingen is het gewoon praktisch om features te hebben. En dan mag het wat mij betreft wat "minder" qua tone zijn.
En wat "tone" betreft....hoeft mijns inziens niet altijd ten koste te gaan van features. Maarja....ik ben dan ook tone deaf.

JoostBaksteen
25 januari 2006, 19:13
t000000000ne!

ik heb een 1 kanaals amp, een booster een fuzz en momenteel een les paul kopie en daar kan ik alles mee wat ik wil en dat is gitaar leren spelen en de features uit je spel halen. clean krijg ik door gitaarvolume omlaag te rollen, metal krijg ik met de booster, combinatie van bosoter en gitaarvolume omlaag geeft me een helderder clean.

heb alles wat mn hartje begeert :p

+1, maar ik heb dan ook nog een wah, chorus en delay om lekker aan knopjes te draaien :P

Wabbie
25 januari 2006, 20:01
Toen ik op zoek ging naar een nieuwe versterker had ik de instelling, zo simpel mogelijk. Maar toen ik mijn Koch uitprobeerde( met 3 kanalen, de horror :confused:) was ik meteen verkocht. Ondertussen zou ik niet anders meer willen, nu heb ik gewoon een vet clean geluid, mooie crunch voor slag partijen, en een heerlijk solo geluid uit een versterker.
Dus ik ga voor tone en features

Negative K3 fan
25 januari 2006, 22:12
+1, maar ik heb dan ook nog een wah, chorus en delay om lekker aan knopjes te draaien :P

allemaal bullshit en aan een chorus en delay heb je niet zoveel zonder een fxloop en een fxloop is al tierlantijn!

Wormaap
25 januari 2006, 23:05
Mijn chorus doet't anders voor de preamp prima hoor... Misschien toch's in de loop proberen, maar ik gebruik'm dan ook puur voor clean :)

Dick Wolkendeck
26 januari 2006, 20:14
allemaal bullshit en aan een chorus en delay heb je niet zoveel zonder een fxloop en een fxloop is al tierlantijn!

Tuurlijk, een wah is bullshit. En een gitaar al helemaal. IEDEREEN EEN TROMMEL!! (ééntje !!!)





:seriousf:

gerrekat
26 januari 2006, 20:16
De ENGL SE heeft het allemaal! Ik ga in de eerste instantie voor tone, een veelzijdige top heb ik toch niet nodig ik zoek twee goede high gain sounds, de clean en crunch zal me eigenlijk mijn reet roesten. Maar goed wel leuk als het erop zit.

Ik ben tot nu toe super tevreden met de SE en ik weet zekeer dat ik hem over 5 jaar nog heb, en in mijn zoektoch hebt ik al heel veel versleten!

zjanke
26 januari 2006, 20:23
Ik heb mijn TSL te koop staan omdat ik terug wil naar minder features en meer tone.



Laatst nieuwe buisjes erin laten zetten en alles na laten kijken en nu twijfel ik wel weer.... (een beetje dan)
Maar een ruil met een mooie, goede een- of hooguit tweekanaals is altijd bespreekbaar. Ik heb destijds deze versterker gekocht omdat ik het Marshall geluid wilde en toch de veelzijdigheid van meer kanalen. Laatst heel even op een JCM800 en een Mesa Blue angel met Tonebone gespeeld, is toch wel heeeeeel lekker