PDA

View Full Version : Spaans Flamenco opnemen



Don Capo
25 januari 2006, 11:41
Deze vraag zal vast wel eens gesteld zijn maar de zoekfunctie bood geen uitkomst.

Ik heb echt de ballen verstand van computers en opnemen, ik speel liever gitaar, maar wil nu ook wel eens seriues wat dingetjes 'op de band' zetten. Probleempje, ik heb weinig tot geen geld beschikbaar. Ik heb geen uitzonderlijk goede gitaar, geen uitzonderlijk goede computer (annex geluidskaart) en geen idee wat ik nog meer nodig heb om iets degelijk op te nemen. Ik gebruik nu de Computermicrofoon en dito boxen voor het openemn en afspelen in het programma Audiocity maar ik krijg er niet het gewenste geluid uit.

Ik speel Flamenco en Klassiek, geen element in de gitaar zelf dus. Wie o wie heeft de beste prijs/kwaliteit oplossing voor me???

taylor
25 januari 2006, 12:47
hmm ja als je klassiek speelt zul je hooguit 1 of 2 sporen gaan opnemen teminste ik ga er van uit dat je alleen gitaar wil opnemen.

misschien kun je dan het best naar een simpele 4 sporen kijken op media cards met een leuk microfoontje erbij klaar.(tascam heeft er 1)

via de computer ja misschien kun je kijken na cubase se maar daar komt dan weer een geluidskaart(met asio drivers) en microfoon bij+dat je het programma voor 90% niet zult gebruiken qua mogelijkheden.

Don Capo
25 januari 2006, 13:05
Taylor bedankt voor je tips. Helaas ben ik zo'n ontzettende nitwit dat ik echt NIET weet wat je bedoelt. Het begrip Sporen zegt me nog wat maar daarna verlies je me. Stel ik heb een Compaq presario (niks stel, die heb ik gewoon) uit 2000 met windows 98 kan ik dan dat Cubase gebruiken?

Tascam? Is dat een winkel?

telecastermaster
25 januari 2006, 13:34
Hallo Don Capo,

Wat je minimaal nodig hebt is:
1) een geluidskaart (voor analoog-digitaal omzetting)
2) een microfoon
3) een (microfoon) voorversterker, aangezien de voorversterker van de geluidskaart doorgaans slecht is.
4) Recording software

Voor de microfoon raad ik je aan een Shure SM 58. Dat is de standaard in de industrie (howel die goedkope condensator micro's wellicht ook een goeie keus zijn).
http://www.thomann.de/artikel-169587.html

Voor de voor versterker een klein mengpaneeltje. Met een Behringer kom je al een heel eind, hoewel Yamaha of Mackie beter zijn (maar ook duurder).
http://www.thomann.de/behringer_ub802_eurorack_prodinfo.html

En voor een geluidskaart: een M-audio Audiophile of Terratec EWX 24/96
http://www.thomann.de/m-audio_delta_audiophile_2496_prodinfo.html

Voor software zijn verschillende keuzes. Beide geluidskaarten hierboven vermeld hebben een software bundel ingesloten waarmee je zo aan de slag kunt.

Kom je uit op 109+88+59=256 euro

taylor
25 januari 2006, 13:35
tascam is een merk van recording spullen die hebben oa een klein recordertje op media geheugen kaarten wat je bv ook in een digitale camera stopt dat lijkt me handig en simpel voor je als je alleen gitaar wil opnemen.

op die laptop kun je wel cubase draaien alleen wordt dat duur omdat je daar met pmcia kaarten werkt dan zou je een usb of firewire geluidskaart kunnen kopen maar dat moet er wel een zijn waar je een microfoon aan kunt hangen.
daar komt bij dat als geen usb(2.0) hebt of firewire dat je ook weer extra kaart moet hebben voor je laptop.

misschien zou je het kunnen proberen met een programma zoals cool edit pro maar voor componeren is dat programma niet geschikt dan zou je alles in 1 take moeten doen.

telecastermaster
25 januari 2006, 13:40
Taylor bedoelt dat je ook zou kunnen kijken naar een losse stand alone harddisk recorder, b.v. zoiets:
http://www.thomann.de/zoom_mrs4_prodinfo.html
http://www.thomann.de/fostex_mr8_8spur_multitracker_prodinfo.html

Dan ben je namelijk in 1 keer klaar en heb je verder geen aansluitproblemen.

Don Capo
25 januari 2006, 13:43
Thanks voor de duidelijke uitleg!

Hier kan ik wat mee! 256 euro is gewoon nog even niet haalbaar maar kan er natuurlijk even voor gaan sparen. Mocht iemand deze gear nog tweedehands hebben liggen houd ik me aanbevolen.

bert k
25 januari 2006, 13:56
Mis ik iets? Ik zie nergens dat het om een laptop gaat.


Ik heb ook wel een grappig ideetje: Koop een microfoon en deze plug (http://www.feedback.nl/?id=55&b=DV314ZZ) en je kan opnemen! Goedkoper kan echt niet... De plug zet je micsignaal om in digitaal, en in de comp gebruik je audacity, klaar. Later kan je dan nog van alles bijkopen.

hoofd
25 januari 2006, 14:11
Mis ik iets? Ik zie nergens dat het om een laptop gaat.


Ik heb ook wel een grappig ideetje: Koop een microfoon en deze plug (http://www.feedback.nl/?id=55&b=DV314ZZ) en je kan opnemen! Goedkoper kan echt niet... De plug zet je micsignaal om in digitaal, en in de comp gebruik je audacity, klaar. Later kan je dan nog van alles bijkopen.

Maar helaas zijn die er alleen voor de macintosh...

Don Capo
25 januari 2006, 15:01
Wat jammer is want dat zou echt DE ideale oplossing zijn....

harrie-beton
25 januari 2006, 20:01
ja, en sorry hoor maar de sm58 is echt niet zo geschikt voor Spaanse en klassieke muziek.

Een condensatormicrofoon graag en het liefst een grootmembraam. Die Behringer b1 is best geschikt en niet duur.
Dan klein mengtafelje als pre amp en je bent voor 130 euro klaar.

Tijdens het opnemen even de voeding van de laptop eruit.

Ik heb 2 laptops en zal wel morgen eens iets opnemen op de laptop.
Wordt vervolgt.

taylor
26 januari 2006, 10:53
oh ja foutje, compaq dacht ik automatisch aan laptop maar die hebben ook pc's gemaakt.opzich geld daar het zelfde verhaal voor alleen dat de geluidskaart goedkoper kan zijn(pci)

bert k
26 januari 2006, 11:12
Maar helaas zijn die er alleen voor de macintosh...
Volgens mij dus niet. Het is echt een audio naar USB converter, en die gaan gewoon in een PC.

Er zijn ook condensatormics op batterijen.

Han S
26 januari 2006, 14:44
Hallo Don Capo,

Wat je minimaal nodig hebt is:
1) een geluidskaart (voor analoog-digitaal omzetting)
2) een microfoon
3) een (microfoon) voorversterker, aangezien de voorversterker van de geluidskaart doorgaans slecht is.
4) Recording software

Voor de microfoon raad ik je aan een Shure SM 58. Dat is de standaard in de industrie (howel die goedkope condensator micro's wellicht ook een goeie keus zijn).
http://www.thomann.de/artikel-169587.html

Voor de voor versterker een klein mengpaneeltje. Met een Behringer kom je al een heel eind, hoewel Yamaha of Mackie beter zijn (maar ook duurder).
http://www.thomann.de/behringer_ub802_eurorack_prodinfo.html

En voor een geluidskaart: een M-audio Audiophile of Terratec EWX 24/96
http://www.thomann.de/m-audio_delta_audiophile_2496_prodinfo.html

Voor software zijn verschillende keuzes. Beide geluidskaarten hierboven vermeld hebben een software bundel ingesloten waarmee je zo aan de slag kunt.

Kom je uit op 109+88+59=256 euro

Goed advies, maar vind je het heel erg dat ik het niet met je eens ben over de SM58? Dit is lange tijd de standaard zangmicrofoon geweest voor live gebruik. Voor het opnemen van een klassieke akoestische gitaar zou ik liever wat anders gebruiken en dan nog het liefst een stereo paar van goede klein membraan condensators. En die zijn ook niet zo duur meer.

Een stereo opname van een akoestische gitaar klinkt een stuk natuurlijker.

El Capitain
29 januari 2006, 23:59
Ja, ik heb gisteren akoustische gitaar met de NOS techniek (voor mij een geheel nieuwe ervaring) opgenomen en het klinkt echt heel erg super.
Ik heb echter geen idee hoe ik het moet afmixen. Tenminste, niet dat er veel aan moet gebeuren, maar iik heb het gevoel dat er nog iets mist.

Overigens heb ik twee superlux-overheads gebruikt en een behringer mengtafeltje. Cheapo meuk dus, maar een hele vooruitgang voor mij :).

Han S
30 januari 2006, 10:12
Ja, ik heb gisteren akoustische gitaar met de NOS techniek (voor mij een geheel nieuwe ervaring) opgenomen en het klinkt echt heel erg super.
Ik heb echter geen idee hoe ik het moet afmixen. Tenminste, niet dat er veel aan moet gebeuren, maar iik heb het gevoel dat er nog iets mist.

Overigens heb ik twee superlux-overheads gebruikt en een behringer mengtafeltje. Cheapo meuk dus, maar een hele vooruitgang voor mij :).

En is het ook mono nog goed? NOS geeft een brede stereo image, maar afhankelijk van de richtinggevoeligheid van de microfoons kan het voor wat fase probleempjes zorgen. Als dat zo is zou je DIN kunnen proberen, dat is dezelfde techniek als NOS maar dan 20cm uit elkaar inplaats van 30.

ORTF kan ook heel mooi zijn, je zet ze dan met de kapsels 17 cm uit elkaar onder een hoek van 110 graden.

Scali
30 januari 2006, 10:32
Ik speel Flamenco en Klassiek, geen element in de gitaar zelf dus. Wie o wie heeft de beste prijs/kwaliteit oplossing voor me???

Voor flamenco is het helemaal geen probleem als je geen piezo in je gitaar hebt. Een piezo registreert toch de aanslag niet goed, en die is juist bij flamenco heel belangrijk.
Je zou eventueel wel een combinatie kunnen maken van piezo + microfoon. Maarja, als je gitaar geen piezo heeft, zal het niet goedkoop zijn... dan moet je ofwel een piezo in je gitaar bouwen, of een gitaar met piezo kopen.

El Capitain
30 januari 2006, 17:05
En is het ook mono nog goed? NOS geeft een brede stereo image, maar afhankelijk van de richtinggevoeligheid van de microfoons kan het voor wat fase probleempjes zorgen. Als dat zo is zou je DIN kunnen proberen, dat is dezelfde techniek als NOS maar dan 20cm uit elkaar inplaats van 30.

ORTF kan ook heel mooi zijn, je zet ze dan met de kapsels 17 cm uit elkaar onder een hoek van 110 graden.

Ha! Ik zie nu dat ik de technieken wat door elkaar heb gehaald: ik heb DIN gebruikt, niet NOS. Excuses voor de verwarring.
Mono klinkt het nog heel vol in ieder geval.

johantipker
2 februari 2006, 10:09
Ha! Ik zie nu dat ik de technieken wat door elkaar heb gehaald: ik heb DIN gebruikt, niet NOS. Excuses voor de verwarring.
Mono klinkt het nog heel vol in ieder geval.

Wellicht kunnen de heren M.o.R.T. (Masters of Recording Technology) eens een fijn college geven over mikrofoonopstellingen op dit forum, wellicht deze bevindingen zelfs in de FAQ plaatsen.

Dus XY, NOS, DIN.....kom maar op gasten!

Verder kun je er zelf dagen mee expirementeren........

Expirement: 1 condensator mike 30 cm voor de gitaarbody en 1-tje wat verder weg, bijv 1 meter boven je gitaarhals, waar je linkerhand al grijpend en ploeterend bezig is. En dan wellicht nog een 3e mike nog verder weg, op een paar meter afstand, krijg je hele mooie natural ambiance.

Kortom: de sky is the limit....

Han S
2 februari 2006, 10:41
Of een paar aardige faseproblemen.

Als je stereoplaatsingen wilt proberen ga dan naar www.dpamicrophones.com (http://www.dpamicrophones.com) en kijk bij 'microphone university'.

johantipker
2 februari 2006, 10:47
Of een paar aardige faseproblemen.

Als je stereoplaatsingen wilt proberen ga dan naar www.dpamicrophones.com (http://www.dpamicrophones.com) en kijk bij 'microphone university'.


kijk aan! Mooie link....thnx

johantipker
3 februari 2006, 17:29
Of een paar aardige faseproblemen.


Vraagje:

Fase problemen krijg je toch alleen als je mike kapsels tegenover elkaar hebt staan,

dus dat je eeen soort tegenfase krijgt met een soort "gat "in het midden?

Als je ze gewoon ver uit mekaar zet, heb je wellicht geen perfekt stereo....maar wel een bepaalde sound....links klinkt dan wel anders als rechts, maar kan het niet zijn dat je daar soms bewust naar zoekt?

bert k
3 februari 2006, 19:01
Een faseprobleem krijg je altijd als een geluidsbron een fractie later bij de ene mic aankomt dan bij de andere. En zeker met drie mics is het risico groter.
Door gewoon goed te luisteren of je opeens bepaalde frequenties mist kan je het wel in de hand houden.

Han S
3 februari 2006, 20:21
Bert heeft helemaal gelijk. Je moet het zo zien: een geluidsgolf heeft 'bergen en dalen', net als een golf op de Noordzee en hoe hoger de frequentie van het geluid is hoe korter de 'golfslag'.

Als je nu twee microfoons op verschillende afstand van de geluidsbron zet zal van een of meerdere frequenties de 'berg' de ene microfoon bereiken terwijl het 'dal' van die golf de andere microfoon bereikt.

En dan doven ze elkaar uit wat tot gevolg zal hebben dat een deel van dat geluid weg is.

Als je tien microfoons op een drumstel zet is dat vaak heel goed te horen, je snare klinkt opeens een stuk minder als je de overheads harder zet, een faseprobleem dus en dat kun je maar beter horen voordat je het opneemt.