PDA

View Full Version : Muff kenners: Big Muff of Double Muff?



Speeddemon
25 januari 2006, 02:26
Wat is precies 't verschil in klank, en is 1 van de 2 veelzijdiger dan de ander?

Ik ben nog een redelijke noob op fuzz-gebied, al weet ik wel dat ik OFWEL een zeer low gain overdrive/fuzz achtige sound gaaf vind (Hendrix Axis-era) of juist zo'n over-the-top heavy stoner-fuzz (denkend aan de Big Muff en Shin-ei fuzzes van Pedalendag 3).

fullorder
25 januari 2006, 12:20
Wat is precies 't verschil in klank, en is 1 van de 2 veelzijdiger dan de ander?

Ik ben nog een redelijke noob op fuzz-gebied, al weet ik wel dat ik OFWEL een zeer low gain overdrive/fuzz achtige sound gaaf vind (Hendrix Axis-era) of juist zo'n over-the-top heavy stoner-fuzz (denkend aan de Big Muff en Shin-ei fuzzes van Pedalendag 3).

Ik heb dat zelfde dilemma, zou ook het liefst beide willen hebben. M'n eerste fuzz zou denk ik wel een low gain versie zijn, omdat die me wat bruikbaarder lijkt. Bovendien kun je die ook nog moddervet maken door er een booster of overdrive voor te gooien.
Waar vinden we de Fuzzwork Orange in het fuzz-spectrum? :)

Wat betreft je vraag kan ik je niet helpen. Heb weinig ervaring met de Big Muff en geen met de Double Muff. Lekker zinlose post van mij dus, maar het komt uit een goed hart ;)

Fuhgawz
25 januari 2006, 12:51
De Big Muff en Double Muff zijn eigenlijk niet te vergelijken, ondanks dat de naam anders suggereert. De Double Muff is namelijk gebaseerd op de Muff Fuzz:
http://www.electroharmonix.co.jp/eh/img/mfuzz.jpg
Maar dan zit dit circuit (dat low gain is) er twee keer in, zodat je de twee low gain overdrive-achtige fuzzes kunt stapelen naar één met meer gain.
De Big Muff aan de andere kant is dat dikke wollige over-the-top scheurgeluid dat goed te herkennen is aan oude Smashing Pumpkins opnames (bv Siamese Dream).
Samengevat: Verschil in klank is dat de Big Muff wolliger klinkt en harder scheurt, terwijl de Double Muff meer een overdrive karakter heeft. Qua veelzijdigheid wint de Big Muff aangezien er meer aan in te stellen valt.
EDIT: Trouwens Speedy, als je ooit zou besluiten een HWA (verbeterde) versie van de Big Muff te bouwen heb ik zeker interesse! ;)

Joey Handsome
25 januari 2006, 13:12
Ik heb een russische groene big muff, verder heb ik ook wel eens op de zwarte en op de amerikaanse gespeeld, daarnaast gebruik ik ook regelmatig een double muff, die klinkt zo (http://home.wanadoo.nl/lamberto/berlinpop/Nebula.mp3) met de gain op de helft (muff 1 en 2 aan) door mijn twin op laag volume (let niet op maatfouten, die zitten er in omdat tijdens het opnemen ongeveer alleen de gitaar te horen was, en de synth niet). De double muff haalt zo'n beetje alle bas uit je signaal, maar dat betekent wel dat ie als een ijspriem door de mix snijd. Met alleen de muff 1 aan heb je een klein vies randje aan je clean hangen (vind ik persoonlijk mooier met single coils dan met humbuckers klinken omdat de humbuckers er dun van gaan klinken en dat is niet de bedoeling), schakel je muff 2 in dan kan je er extra drive aan toevoegen wat uiteindelijk tot EXTREME fuzz kan gaan waarbij je versterker gaat feedbacken als een varkentje dat geslacht wordt (wat sommige als onaangenaam zouden kunnen ervaren). De Big Muff echter is een heel ander verhaal, die klinkt totaal niet als een double muff, komt er niet eens bij in de buurt. Big Muff is veel romiger, al ben ik van mening dat je er eigenlijk niet heel veel meer aan kan instellen dan bij de double muff, omdat er naar mijn idee maar 1 sweet spot is op dat ding en dat is de gain voluit en de toon op 10 uur (maar dat is persoonlijk). Het verschil tussen de russische en de amerikaanse is toch over het algemeen een kwestie van smaak. De groene klinkt bagger. De zwarte klinkt goed, en de amerikaanse ook (dat zijn nu ook de enige twee die verkocht worden, maar je moet dus nooit op marktplaats de groene kopen omdat ie niet meer gemaakt wordt). Ikzelf ga denk ik toch voor de amerikaan, het viel me ook op dat deze iets meer gain had dan de rus en ik vond de klank mooier.


Bij de Double Muff kan je van overdrive naar extreme fuzz gaan, maar heb je geen tone control, ook snoept ie de bass d'r uit.
Bij de Big Muff heb je wel tone control, maar je kan hem eigenlijk niet echt als overdrive gebruiken.
Dat maakt beide pedalen naar mijn idee dan even veelzijdig qua instelmogelijkheden.

pff...zo'n lange post heb ik nog nooit geschreven..., ik geil op Big Muff's en Double Muff's :rockon: :rockon: :rockon:

Joey Handsome
25 januari 2006, 13:14
http://www.euthymia.org/Pedals/ICBM/

deze heb ik zelf nog nooit getest, ben er wel erg beniewd naar, misschien is het ook iets om in overweging te nemen

Speeddemon
25 januari 2006, 13:29
Coole info jongens!

Ik denk dat de Big Muff dan toch mijn voorkeur zou genieten.

Ik zit er over te denken om d'r 1 te bouwen in een 1590BB, incl. slideswitch voor de tone-control, alleen kwam ik erachter dat ie wel een stuk moelijker in elkaar zit, dan ik verwacht had (Fuzz Face is maar 8 componenten ofzo, Big Muff zit aan de 40!).

De 3 grootste zwakheden van de Big Muff
-te groot
-beetje zwakjes, met dat plaatwerk
-center positive voeding

zouden dus uiteraard aangepakt worden, maar voor 69 euro (wat die kost bij Feedback) kan ik 'm echt niet bouwen.
Reken daar makkelijk 40 euro bij, en da's dan nog maar natte-vingerwerk.

robert-gitarist
25 januari 2006, 13:42
Coole info jongens!

Ik denk dat de Big Muff dan toch mijn voorkeur zou genieten.

Ik zit er over te denken om d'r 1 te bouwen in een 1590BB, incl. slideswitch voor de tone-control, alleen kwam ik erachter dat ie wel een stuk moelijker in elkaar zit, dan ik verwacht had (Fuzz Face is maar 8 componenten ofzo, Big Muff zit aan de 40!).

De 3 grootste zwakheden van de Big Muff
-te groot
-beetje zwakjes, met dat plaatwerk
-center positive voeding

zouden dus uiteraard aangepakt worden, maar voor 69 euro (wat die kost bij Feedback) kan ik 'm echt niet bouwen.
Reken daar makkelijk 40 euro bij, en da's dan nog maar natte-vingerwerk.

Ohh das dan nog goedkoop..
Zag er net een staan op marktplaats voor 180 euro!!!!!!!!! :| :| :|
Of die gast vierkant van de potgerukt is?!?!

DREAMMACHINE
25 januari 2006, 13:48
hehe, dat is een 78 versie he!...dus origineel en geen ri
heb hem zelf ook en had ervoor de ri, en kan je vertellen dat er wel degelijk een zeer groot verschil in geluid zit tussen die twee.

daarnaast heeft de originele versie een switch om de tone-pot uit te schakelen, en dit is zeer bruikbaar omdat het gewoon nog eens beter klinkt

( dit is geen statement tegen tonepots trouwens...)

...maargoed, als er iemand idd 180E voor mijn big muff wil geven, kom maar op!

Speeddemon
25 januari 2006, 14:13
weet iemand misschien het lettertype van 'BIG MUFF'?

Ik ben nu bezig 'm na te tekenen, ben al een aardig eind, maar het juiste lettertype heb ik nog niet.

Fuhgawz
25 januari 2006, 14:14
Ik heb zelf ook een originele en heb die vergeleken met de ri van een vriend van mij en ik vond ze eigenlijk helemaal niet zo verschillend klinken. De oude klonk iets helderder/opener en wat agressiever, waar de nieuwe iets donkerder en fuzzier is, maar deze verschillen zijn echt minimaal.

Joey Handsome
25 januari 2006, 14:23
Ik heb zelf ook een originele en heb die vergeleken met de ri van een vriend van mij en ik vond ze eigenlijk helemaal niet zo verschillend klinken. De oude klonk iets helderder/opener en wat agressiever, waar de nieuwe iets donkerder en fuzzier is, maar deze verschillen zijn echt minimaal.

dit zal toch ook wel te maken hebben met welke originele je getest hebt, d'r zijn namelijk een aantal verschillende versies van, degene op welke de ri gebaseerd is zal het dichtste met het ri geluid overeenkomen. Een andere originele misschien dan weer niet.

DREAMMACHINE
25 januari 2006, 14:29
ja ik heb wel de versie (3e ofzo, met ic's) waar de ri op gebaseerd is. De ri vond ik erg dun klinken en veel dynamiek uit mijn spel halen en het geheel teveel dichtsmeren. De originele is een stuk opener idd, en reageert imo meer op je spel en laat alle tonen beter doorkomen. Daarnaast is het natuurlijk gewoon een big muff en lijkt hij qua klankkleur ontzettend op de ri ( wat ook de bedoeling is geweest van de ri lijkt me....)

Speeddemon
25 januari 2006, 14:31
Maar die IC versie staat toch sowieso beter aangeschreven?

Daar kan ik vooralsnog geen schema van vinden.
Iemand een tip?

Joey Handsome
25 januari 2006, 14:50
Maar die IC versie staat toch sowieso beter aangeschreven?

Daar kan ik vooralsnog geen schema van vinden.
Iemand een tip?

ik heb de ballen verstand van de technische kant van het verhaal, ik speel slechts gitaar, maar het zou kunnen dat dit je verder op weg helpt, is de op-amp versie (schijnt erg goed te zijn):

http://www.geocities.com/CollegePark/Library/1355/bigmuffopamp.gif


misschien heb je er wat aan, en anders is dit gewoon een kansloze post :D

Speeddemon
25 januari 2006, 15:05
Interessant! En bedankt.

Ik kan zo op 't eerste oog niet zien of 't een kloppend schema is.

Qua looks ben ik momenteel met de BM III bezig.
Als ik daar nou de op-amp versie van zou maken, zou ik 1 van de weinige naast Euthymia zijn. Goedkoop zal ie niet worden (want m'n eerdere schatting lijkt me ook al laag). Ook geen 150 euro ofzo, maar 100-110 zal te positief zijn gedacht.

E-J
25 januari 2006, 15:12
Is een Big Muff qua klank nou veel anders dan een fuzz? Een Muff is toch gewoon een fuzz? En klopt het dat een Big Muff (een stuk) beter klinkt als je deze boost met een pedaaltje?

Enne Speeddemon, ik ben zwaar geinteresseerd mocht je ze daadwerkelijk gaan bouwen:D

Speeddemon
25 januari 2006, 15:16
Is een Big Muff qua klank nou veel anders dan een fuzz? Een Muff is toch gewoon een fuzz? En klopt het dat een Big Muff (een stuk) beter klinkt als je deze boost met een pedaaltje?

Enne Speeddemon, ik ben zwaar geinteresseerd mocht je ze daadwerkelijk gaan bouwen:D
Dat wordt sparen, knul! Ook al een booster-interesse! :D :hippie:

Ik heb echt GEEN idee hoe een Big Muff geboost klinkt. Ik heb alleen 1tje (volgens mij de versie III van Rutger, was dat een op-amp Muff trouwens?) op Pedalendag III gehoord, en die was supervet, over-the-top!

Joey Handsome
25 januari 2006, 15:27
ik gebruik wel eens m'n rat (gain vrij laag, volume vrij hoog) of m'n double muff (zelfde instelling als rat) om m'n muff te boosten, dit om er iets meer sustain uit te persen. Dit doe ik alleen met m'n CIJ Jaguar, de stock pickups die daarop zitten hebben echt een hele lage output, ik speel ook wel eens op de LP Custom van een vriend van me en daarbij heb ik echt geen boost nodig voor de Big Muff. Ik denk dat je de Big Muff zowieso beter ook niet kan boosten wil je het natuurlijke geluid van de Muff behouden, hij gaat er namelijk wel iets anders van klinken, hij doet dan meer bzzzzzz inplaats van pgggggg (ja, hoe leg je zoiets uit :confused: )...

Toneffectory
25 januari 2006, 15:37
http://www.euthymia.org/Pedals/ICBM/

deze heb ik zelf nog nooit getest, ben er wel erg beniewd naar, misschien is het ook iets om in overweging te nemen

De ICBM is mijn favoriete Big Muff. Het mooie aan de ICBM is dat ie geen transistoren heeft maar op-amps. Hier kun je naar harte lust mee experimenteren.

Verder is de lijn van Skreddy (http://skreddypedals.com/)
ook aan te bevelen. Ik heb zelf de Zero en dat is de beste Big Muff die ik ooit heb gehoord. Hij is wat transparanter en strakker dan de ICBM (moderner?). De ICBM is wat meer old-school.

De DaMoaf is ook een goede en betaalbaardere Big Muff clone. Deze kun (kon) je rond de $80 van eBay scoren. Hij is wat allrounder dan de Zero. Je moet hem alleen niet rechtstreeks met de Zero vergelijken. Dan verbleekt alles. Heb hem dus ook weer verkocht.

Ook gehad de Frantone creampuff (veel te veel bas) en een EH BM ri (tone sucker). Ik heb voorlopig genoeg aan de ICBM en Zero. Bel overigens wel benieuwd naar jou versie Speeddy!

E-J
25 januari 2006, 15:40
hij doet dan meer bzzzzzz inplaats van pgggggg (ja, hoe leg je zoiets uit :confused: )...

Smoother bedoel je? Niet zo'n vage orgie van geluid?


Dat wordt sparen, knul! Ook al een booster-interesse! :D :hippie:

Tsja...ik heb grootste plannen haha :D

Toneffectory
25 januari 2006, 15:45
Interessant! En bedankt.

Ik kan zo op 't eerste oog niet zien of 't een kloppend schema is.

Qua looks ben ik momenteel met de BM III bezig.
Als ik daar nou de op-amp versie van zou maken, zou ik 1 van de weinige naast Euthymia zijn. Goedkoop zal ie niet worden (want m'n eerdere schatting lijkt me ook al laag). Ook geen 150 euro ofzo, maar 100-110 zal te positief zijn gedacht.

Hier nog een op-amp versie:
http://www.pedalslam.com/html/lb_fuzz.html

Fuhgawz
25 januari 2006, 15:58
Op http://www.big-muff.net staan alle verschillende versies van de Big Muff. Ikzelf heb de tweede. Ik was in de veronderstelling dat de opamp versie juist minder hoog aangeschreven stond dan de transistor versie, aangezien deze minder hard zou scheuren. Ik ben echter helaas niet in de positie geweest ze zelf te vergelijken. De opamp versie is ook maar heel even gebouwd volgens mij, tijdens het tijdperk van de 'derde originele' als je begrijpt wat ik bedoel.
Verder zijn er nog een aantal andere boutique clones zoals de Sustainpunch Creamy Dreamer en de (volgens velen superieure) Baja Tech Da Moaf.

Joey Handsome
25 januari 2006, 16:15
[QUOTE=EJ NL]Smoother bedoel je? Niet zo'n vage orgie van geluid?

nou ja, eerder dichtgesmeerd, echt mooi in de zin van 'mooi warm' is het niet, daarom zou ik big muff's dus ook niet boosten als het niet nodig is. Ik heb die lelijke groene, die klinkt ook lelijk, dus dan maakt het niet uit :D , maar 'k spaar nog wel even voor zo'n ICBM Fuzz, lijkt me geniaal!

Toneffectory
25 januari 2006, 16:21
Van het aanschaffen van de ICBM krijg je geen spijt!

Speeddemon
25 januari 2006, 16:36
De ICBM is mijn favoriete Big Muff. Het mooie aan de ICBM is dat ie geen transistoren heeft maar op-amps. Hier kun je naar harte lust mee experimenteren.

Verder is de lijn van Skreddy (http://skreddypedals.com/)
ook aan te bevelen. Ik heb zelf de Zero en dat is de beste Big Muff die ik ooit heb gehoord. Hij is wat transparanter en strakker dan de ICBM (moderner?). De ICBM is wat meer old-school.

De DaMoaf is ook een goede en betaalbaardere Big Muff clone. Deze kun (kon) je rond de $80 van eBay scoren. Hij is wat allrounder dan de Zero. Je moet hem alleen niet rechtstreeks met de Zero vergelijken. Dan verbleekt alles. Heb hem dus ook weer verkocht.

Ook gehad de Frantone creampuff (veel te veel bas) en een EH BM ri (tone sucker). Ik heb voorlopig genoeg aan de ICBM en Zero. Bel overigens wel benieuwd naar jou versie Speeddy!
Ik heb net op HC een clip van Gainster gehoord, waarbij ie een Skreddy Top Fuel en de Euthymia ICBM Fuzz vergeleek. Daarvan vond ik de ICBM wel iets leuker (voller, minder scherp).

Speeddemon
25 januari 2006, 16:38
Hier nog een op-amp versie:
http://www.pedalslam.com/html/lb_fuzz.html
Vind je 't heel erg als ik die gast niet 100% serieus neem?
:
http://www.pedalslam.com/html/distortionx.html

Quote:
Uses the 741 op amp from 1975 (chosen for its musical quality)

741? Musical Quality? :o :stop:

Ik trek even een vergelijking met Marijke Helweege-naturelle look. :seriousf:

Toneffectory
25 januari 2006, 16:54
Je kunt gitaristen toch alles wijsmaken?

Speeddemon
25 januari 2006, 17:15
Je kunt gitaristen toch alles wijsmaken?
Tja, ik doe daar niet aan mee.

Ik denk ook dat op de lange termijn mijn objectieve eerlijkheid 't zal winnen van vlugge verkoop-praat/onzin.
Zoals al die lui die claimen dat een TS-808 conversie (2 weerstanden en de opamp) je TS9 100% beter laat klinken!
Als 't 5% verschil is, ben ik al joviaal. En daar dan rustig 25 euro voor durven vragen, voor hooguit 10 minuten soldeerwerk en €0.45 aan onderdelen.

Dirk_Hendrik
25 januari 2006, 17:45
Het is dat ik niet doe aan het op website aanvallen van individuen. Deze gast doet alles volgens het "DIY zo moet dat" boekje en zou een lichtend voorbeeld zijn voor m'n Boutique?!! (http://www.dirk-hendrik.com/boutique.htmlstukje) stukje. Op zich is daat niets mis mee, afgezien van een zekere saaiheid, ware het niet dat er een hoop voorbij komt waar hij zelf in lijkt te geloven. Daarnaast houd ik persoonlijk nooit zo van het "we" tintje terwijl het duidelijk om een 1-mansbedrijf gaat.

Ik hoop in elk geval dat z'n soldeer skills beter zijn dan z'n HTML code skills. Ik krijg nogal wat door elkaar gehusselde text.

Speeddemon
25 januari 2006, 18:47
Het is dat ik niet doe aan het op website aanvallen van individuen. Deze gast doet alles volgens het "DIY zo moet dat" boekje.
je bedoelt die MC FX?

Ik vond op zich z'n Distortion + variant wel o.k. klinken, wetende hoe een echte klinkt (heb er 3 gehad, 2x pre-LED, 1x LED, allemaal pre-Dunlop).

Dirk_Hendrik
25 januari 2006, 19:09
jep.

Lemme re-phrase that.

Deze gast doet alles volgens het Boetiek, zo moet dat.

Speeddemon
25 januari 2006, 20:08
Dit was m'n idee;

(NB!: Ik heb dat hele Big Muff lettertype EN het Pi-teken met de hand getekend!)

http://img.photobucket.com/albums/v700/hotwireaudio/gigmuff.jpg

Einzeln
25 januari 2006, 20:12
Interessant! En bedankt.

Ik kan zo op 't eerste oog niet zien of 't een kloppend schema is.

Qua looks ben ik momenteel met de BM III bezig.
Als ik daar nou de op-amp versie van zou maken, zou ik 1 van de weinige naast Euthymia zijn. Goedkoop zal ie niet worden (want m'n eerdere schatting lijkt me ook al laag). Ook geen 150 euro ofzo, maar 100-110 zal te positief zijn gedacht.

op de site van euthi huppeldepup (ICBM) stond iets over de opamp schema's die op het net circuleren. Hij had er een gemaakt en dat klonk nergens naar. Uiteindelijk vond hij een orginele en heeft hem gekopieerd. Die klinkt erg goed als ik de mp3's hoor.

Einzeln
25 januari 2006, 20:14
Dit was m'n idee;

(NB!: Ik heb dat hele Big Muff lettertype EN het Pi-teken met de hand getekend!)

http://img.photobucket.com/albums/v700/hotwireaudio/gigmuff.jpg

Dit doet wel erg aan behringer denken. Zou ik niet doen.

Speeddemon
25 januari 2006, 20:26
Nee joh, ook niet als verkoop!

Maar eentje voor mezelf! Aangezien die originele zo groot zijn, en geen center negative 9V slikken! :o

Joey Handsome
25 januari 2006, 20:45
op de site van euthi huppeldepup (ICBM) stond iets over de opamp schema's die op het net circuleren. Hij had er een gemaakt en dat klonk nergens naar. Uiteindelijk vond hij een orginele en heeft hem gekopieerd. Die klinkt erg goed als ik de mp3's hoor.

waar kan je die mp3's horen? ik heb er flink op gegoogled, maar ik kon ze niet vinden... :(

Speeddemon
25 januari 2006, 20:51
waar kan je die mp3's horen? ik heb er flink op gegoogled, maar ik kon ze niet vinden... :(
www.euthymia.org

Joey Handsome
25 januari 2006, 20:55
www.euthymia.org

he??? is er dan echt iets helemaal mis met m'n ogen??? daar ben ik vandaag al drie keer wezen kijken of ik niet toevallig stekeblind was, nou ja, ik probeer het nog wel een keer dan... :confused: :confused: :confused:

Joey Handsome
25 januari 2006, 20:59
vreemd, ik kan echt alleen die Crucible Fuzz beluisteren, bij die ICBM staan geen soundclips... :o

Rock&Roll
25 januari 2006, 23:26
Nee joh, ook niet als verkoop!

Maar eentje voor mezelf! Aangezien die originele zo groot zijn, en geen center negative 9V slikken! :o
Tjah, die zou ik ook niet direct beginnen verkopen. Dat is nu wel eens wat je noemt een big muff clone. Maar als je zoiets voor jezelf kan maken, waarom niet. Lijkt me beter dan er eentje kopen, nieuw of tweedehands. :rockon:

DREAMMACHINE
26 januari 2006, 09:29
lijkt wel aardig (een klein beetje...) op deze:

http://www.big-muff.net/Images/3921137517316.jpg

ga je trouwens ook de tone-knop schakelbaar maken ? ( je hebt een off-knopje erop zitten)

Einzeln
26 januari 2006, 22:50
vreemd, ik kan echt alleen die Crucible Fuzz beluisteren, bij die ICBM staan geen soundclips... :o

Heb de soundclips van the gainster geluisterd.
http://www2.streamload.com/Nodes/Node.asp?cxInstID=84860558&nodeID=1973278414

robzilla
26 januari 2006, 23:19
Heb de soundclips van the gainster geluisterd.
http://www2.streamload.com/Nodes/Node.asp?cxInstID=84860558&nodeID=1973278414

Die klinken wel goed, lekker dik zo te horen..

Toneffectory
9 februari 2006, 23:22
Dit was m'n idee;

(NB!: Ik heb dat hele Big Muff lettertype EN het Pi-teken met de hand getekend!)

http://img.photobucket.com/albums/v700/hotwireaudio/gigmuff.jpg


http://www.pisotones.com/BigMuffPi/imgs/logoBIGMUFFPI.jpg

http://www.pisotones.com/BigMuffPi/imgs/Logo-EH.jpg