PDA

View Full Version : hellup! kheb een mooi geluid maar ruis/brom!



drap
24 januari 2006, 23:06
Mensen, help me van m'n frustratie. Eindelijk heb ik een mooi overdrive/distortion geluid gevonden, dat zowel voor m'n strat als m'n les paul goed klinkt zonder draaiwerk bij switchen van gitaar. Ik meng nu het geluid van m'n digitech df-7 op de procorat stand met een marshall shredmaster, geweldig geluid. Ware het niet dat ik nu erg veel ruis heb. Iemand suggesties waar dit aan kan liggen? :confused:

Fvddungen
25 januari 2006, 08:10
Dat is normaal bij gebruik van overdrive/distortion (of het moet echt overdreven veel zijn). Bij het spelen hoor je dat niet, maar als je niet speelt hoor je dat dus wel. Oplossing is een noisegate er voor hangen en die goed instellen.

fullorder
25 januari 2006, 12:37
De mate van ruisproductie verschilt ook heel veel tussen verschillende overdrive/distortion pedalen. Ik kan me zo voorstellen dat de digitech vooral de boosdoener is in jouw setup. Staat shredmaster voor of achter je digitech?

drap
25 januari 2006, 21:31
Ervoor, want als ik 'm erna aansluit overheerst de shredmaster me wat te veel.
Ik gebruik 'm eigenlijk als een soort van gainbooster, omdat de digitech me wat te weinig "chunk" geeft en eigenlijk ook wat te weinig sustain voor lead.
M'n volgorde van pedalen is;
Dunlop Crybaby wah-pedaal - MXR Micro amp - Ibanez FL9 flanger - Marshall Shredmaster - Digitech DF7 Distortion Factory in de ProCoRat stand en al dit ingeplugt in een Marshall AVT275.
Misschien dat ik toch de verkeerde volgorde hanteer?

drap
25 januari 2006, 22:14
En oh ja, ik ben niet zo stuk van noisegates, die halen naast ruis ook een hoop dynamiek weg

t0n3h^
25 januari 2006, 22:56
Mensen,

Over geluid/brom heb ik ook een vraagje. Ik heb een Carl Martin hot drive n boost MKII in mn pedalboard en ik heb de laatste tijd ook een beetje last van brom. Dit is vooral als ik de gain wat hoger zet en het geluidsniveau gelijk houd door de level lager te draaien. Ik ben nog niet zo'n held in al die pedalen, dus mijn vraag is dan: Wat zou een oorzaak kunnen zijn??. Ik speelde voorheen met een lichtere afstelling(lees: minder gain-meer level). Toen had ik hier maar minimaal last van. Aangezien het toch wel een ontzettend lekker geluid geeft wil ik het houden, maar ik wil van de brom af. Alles is bekabeld met George L's. Ohja ik speel op een strat (fender usa) en mn amp is een Line 6 Spider II 112. Meer info nodig.. roep maar ff.

BVD

Toni

harrie-beton
25 januari 2006, 23:29
net ook gepost:
ruis = pfffffffffffffffffffff
brom = mmmmmmmmmmmmm

Ruis is meestal slechte versterking of effect apparatuur.
Brom is meestal een extern apparaat zoals pc of voeding die stoort. Soms slecht afgeschermde kabels of instabiele voeding.



En oh ja, ik ben niet zo stuk van noisegates, die halen naast ruis ook een hoop dynamiek weg


Een noise gate doet NIETS met de dynamiek. Je bent dan in de war met noise supressor, een soort hoog filter.
Een noise gate is een kast die je signaal volledig stil maakt als je niet speelt.
Ideaal mits goed afgesteld..

hb

drap
26 januari 2006, 10:57
Weet je dat zeker??? Ik heb al veel gelezen over noisegates en nee, geen noise supressors, en lees elke keer weer dat het wel wat doet met de dynamiek. Allicht zal dat ook afhankelijk zijn van de afstelling natuurlijk. Als dit niets doet met de dynnamiek is de aanschaf ervan voor mij een serieuse overweging.

p.s.
tis pffffffffffff, nie hmmmmmmmmmmm, dus zal wel een overdaad aan ruis zijn denk ik :D

Dirk_Hendrik
26 januari 2006, 11:18
Weet je dat zeker??? Ik heb al veel gelezen over noisegates en nee, geen noise supressors, en lees elke keer weer dat het wel wat doet met de dynamiek. Allicht zal dat ook afhankelijk zijn van de afstelling natuurlijk. Als dit niets doet met de dynnamiek is de aanschaf ervan voor mij een serieuse overweging.

p.s.
tis pffffffffffff, nie hmmmmmmmmmmm, dus zal wel een overdaad aan ruis zijn denk ik :D

Ja. Dat weet hij zeker. En indien niet, dan weet ik dat zeker. ;)

crazylay
26 januari 2006, 11:38
misschien om er een Noise Gate of zoiets dergeljks er tussen te zetten:D haha

duckman
26 januari 2006, 12:20
Weet iemand of de Carl Martin Noise terminator een gate of een supressor is, of iets anders?

Kan op hun website daar niet veel over terug vinden....

mazzel,
Arjan

Swan
26 januari 2006, 12:41
is alles geaard?

drap
26 januari 2006, 14:29
yep, alles is geaard

aad
26 januari 2006, 14:53
yep, alles is geaard

Het zou kunnen dat je voeding het probleem vergroot, zoniet veroorzakt.
Alhoewel het een beetje een zoektocht gaat worden om zonder ingrepen als noise-gates te werken kun je wel het een en ander proberen.

1. Kijk eens naar je voeding. Is die niet wat krap bemeten?
zoniet, dan kun je proberen met wat extra condensatoren op specifieke plekken bij te plaatsen in je booster (Carl Martin toch?). Met name over de chip-voedingsaansluitingen (als er een chip inzit).
Neem hiervoor dan iets ceramisch met een waarde van 100nF (of 10nF). In ieder geval iets snels. Elco's zijn errug traag en vlakken meestal eigenlijk voornamelijk brom af.

Daisy-chain kabeltjes zijn wel handig, maar ik verdenk ze ervan dat ze in sommige gevallen extra ruis (via de voeding dus) kunnen opwekken. Dus als je die gebruikt, kijk daar ook eens naar.
Zelf denk ik nog een voeding te bouwen waarbij elke uitgang apart geregeld wordt met een 7809.
Dan heeft elk effect in ieder geval zijn eigen GND-returnpath.

Dan kun je ook nog in serie met de + (in je effect bijvoorbeeld) een spoeltje van een paar uH plaatsen met een ceramisch C'tje ervoor en erachter. (bijv. 40uH).

Zou kunnen helpen, als het door je voeding komt of erger wordt.
Je kunt niet uitsluiten dat het uit je gitaar->boovstercombinatie komt.
Door een booster wordt bijgeluid nou eenmaal extra versterkt. Een symmetrische preamp IN je gitaar zou uitkomst kunnen bieden, maar dan krijg je weer batterijvoeding (of Phantomvoeding) in je gitaar, en dat is weer lastig.

crazylay
26 januari 2006, 15:11
wat gebruik je voor je effecten"?..
Adaptors of Batterijen"?..
dan meot je even kijken of het wel de adaptor is die erbij hoort.
elk effect heeft bijna weer een ander aantal Ohms enzo

drap
26 januari 2006, 15:47
Ervoor, want als ik 'm erna aansluit overheerst de shredmaster me wat te veel.
Ik gebruik 'm eigenlijk als een soort van gainbooster, omdat de digitech me wat te weinig "chunk" geeft en eigenlijk ook wat te weinig sustain voor lead.
M'n volgorde van pedalen is;
Dunlop Crybaby wah-pedaal - MXR Micro amp - Ibanez FL9 flanger - Marshall Shredmaster - Digitech DF7 Distortion Factory in de ProCoRat stand en al dit ingeplugt in een Marshall AVT275.
Misschien dat ik toch de verkeerde volgorde hanteer?

Zie boven crazy :D en alles middels 2 adaptors. En al dit + m'n versterker in een geaarde 4 loops stekkerdoos. Ik bedenk me trouwens nu opeens dat de stekkerdoos wel geaard is maar het stopcontact aan de muur niet :eek: Zeer waarschijnlijk het probleem?

crazylay
26 januari 2006, 15:59
dat zou zeer goed kunnen.
of je moet zelf alles aarden..
of gewoon 1 opzoeken welke geaard is

nielsduursma
26 januari 2006, 16:00
Zie boven crazy :D en alles middels 2 adaptors. En al dit + m'n versterker in een geaarde 4 loops stekkerdoos. Ik bedenk me trouwens nu opeens dat de stekkerdoos wel geaard is maar het stopcontact aan de muur niet :eek: Zeer waarschijnlijk het probleem?

yup, als het al niet uit een geaard stopcontact komt heeft het ook geen zin nee.

BlackSun
26 januari 2006, 20:05
Maar volgens mij heeft aarding geen invloed op ruis maar alleen op brom...

crazylay
26 januari 2006, 21:01
mischien is die ruis wel je Brom:D

drap
26 januari 2006, 23:13
mischien is die ruis wel je Brom:D

Haha, nee tis echt pffffffffffffff, nie hummmmmmmmmmmmmmmmmmmm hahahaha ;)

harrie-beton
26 januari 2006, 23:37
Dunlop Crybaby wah-pedaal
MXR Micro amp
Ibanez FL9 flanger
Marshall Shredmaster
Digitech DF7 Distortion Factory
ProCoRat

6 effecten, dat kan best een beetje ruisen vooral als ze aan staan. Ze zijn niet allemaal true bypass denk ik.

TWEE DINGEN
[1] ik denk dat je moet kijken wel apparaat het meeste ruist door alles even 1 op 1 aan te sluiten. Misschien moet je die vervangen...

[2] Probeer eens een noise gate, bijvoorbeeld de boss n... een witte beviel mij altijd erg goed toen ik nog pedalen had.
Zo'n noise gate heeft een input, dat is voor je gitaar en dan stop je alle effecten in de effect loop van de noise gate. Als je dus niet speelt dan houdt de noise gate het "lusje" dicht.
Niet alle effecten moeten in de lus. De delay en galm (heb je geloof ik niet) moeten natuurlijk buiten de noise gate...

drap
27 januari 2006, 00:15
Dunlop Crybaby wah-pedaal
MXR Micro amp
Ibanez FL9 flanger
Marshall Shredmaster
Digitech DF7 Distortion Factory
ProCoRat

6 effecten, dat kan best een beetje ruisen vooral als ze aan staan. Ze zijn niet allemaal true bypass denk ik.

TWEE DINGEN
[1] ik denk dat je moet kijken wel apparaat het meeste ruist door alles even 1 op 1 aan te sluiten. Misschien moet je die vervangen...

[2] Probeer eens een noise gate, bijvoorbeeld de boss n... een witte beviel mij altijd erg goed toen ik nog pedalen had.
Zo'n noise gate heeft een input, dat is voor je gitaar en dan stop je alle effecten in de effect loop van de noise gate. Als je dus niet speelt dan houdt de noise gate het "lusje" dicht.
Niet alle effecten moeten in de lus. De delay en galm (heb je geloof ik niet) moeten natuurlijk buiten de noise gate...

Ik heb trouwens geen ProCoRat hoor, dat is 1 van de distortions in m'n digitech ;)

Rock&Roll
27 januari 2006, 10:33
Ik begin ook haast te denken dat het inderdaad aan de combinatie van pedalen ligt. Niet vergeten dat als er een pedaal ruist, dat sommige pedalen die erna komen ook die ruis kunnen gaan versterken, zoals de micro amp!