PDA

View Full Version : filler



rinaldo
24 januari 2006, 20:23
ik zit er aan te denkern om mijn gitaar een transparante lak laag te geven, hij is gemaakt van mahonie, met een lacewood top. ik heb begrepen dat de gitaar eerst geseald kan worden met schellak, en daarna een filler te gebruiken om de porieen te vullen. maar omdat lacewood van zichzelf al een mooie kleur en een heel aparte tekening heeft,moet de filler dus ook transparant zijn. wat kan ik daar het beste voor gebruiken?
en als ik danish oil gebruik, moet ik dan ook eerst schellak gebruiken en een porefiller?
ben benieuwd naar jullie suggesties
rinaldo

fred dons
24 januari 2006, 22:09
lacewood is een compacte houtsoort met fijne porieren en je zult dus geen filler of zelfs sealer nodig hebben voor de top
voor het mahonie kun je het beste een (je raad het al) mahonie kleurige filler gebruiken, clou en titebond maken een goede filler maar je zou ook gupta houtpasta kunnen gebruiken om de porien te vullen (excess wegschuren)
daarna gewoon blank aflakken

Mattia
25 januari 2006, 02:10
Als je olie'd, zou ik gewoon de vuller skippen. Mooie organische feel, en je voelt/ziet de nerf van het mahonie. Maakt toch niks uit? Ik vul de porieen van mij geoliede gitaren nooit.