PDA

View Full Version : Bass gitaar stemmen



Rubbel
24 januari 2006, 19:46
Hoi,

Ik heb sinds een paar uur een bassgitaar dus moet ik hem nog stemmen maar ik heb geen idee hoe Dus mijn vraag weet iemand een goede site of iets om te stemmen?

Bedankt

Anavrin
24 januari 2006, 20:36
als je ook nog geen stemapparaatje hebt, dan kun je een zuivere A beluisteren als je luistert naar de kiestoon van een telefoon.


Van dik naar dun moeten de snaren (normaal gesproken) als volgt gestemd zijn:
E
A
d
g

Als je eenmaal die A goed hebt staan, dan kun je dit doen door je vinger in het 5e vakje van de E te zetten (en daar de snaar in te drukken), en deze toon die je dan krijgt gelijk te stemmen met die A. Zo kun je ook de d -snaar stemmen door ditzelfde te doen met het 5e vakje van de A snaar, en op dezelfde manier zet je je vinger in het 5e vakje van de d-snaar, om een g te horen.

Maar eerst moet je dus 1 snaar zuiver hebben om de rest te kunnen stemmen.

Wijze raad, ga morgen ff een stemapparaatje halen... Is veel makkelijker, en die dingen zijn er al voor 10 of 20 euro...

jessijeske
28 december 2006, 17:57
ik heb een vraag... als je een stemapparaatje koopt,... maakt het dan niet uit welke gitaar je hebt? ik heb nogal een bizar gevalletje.. een akoestische gitaar met een lage klank... zoals een bas gitaar...

Realeigo
28 december 2006, 21:23
nee, een E blijft een E... en de meeste stem apperaten van nu kunnen alle tonen wel stemmen en herkennen dus..

FruscianteFan
28 december 2006, 21:49
ik heb een vraag... als je een stemapparaatje koopt,... maakt het dan niet uit welke gitaar je hebt? ik heb nogal een bizar gevalletje.. een akoestische gitaar met een lage klank... zoals een bas gitaar...Zeker dat je haar als gitaar gestemd hebt? Dus niet dat ze een octaaf (of een paar noten) te laag staat?

b_240
29 december 2006, 09:08
Virtuele tuner:

Klik HIER (http://www.download.com/AP-Tuner/3000-2133_4-10342382.html?tag=lst-0-7)

Gratis en handig, gitaar in de mic inpluggen en stemmen maar.

jessijeske
29 december 2006, 14:40
maar... een basgitaar en een akoestische gitaar klinken toch anders?
de basgitaar heeft toch een lagere klank of is mijn gehoor dan z0o slecht???

sickpunk
29 december 2006, 14:56
ja... hoe leg je dat nou weer uit....

een E=E op welk instrument ook... het kan een octaaf hoger of lager zijn, of een paar... het blijft een E... daar valt niets aan te veranderen en/of uit te leggen...

en als jou gitaar te laag klinkt... dan heb je dus een vrij grote kans dat je hem gewoon een compleet octaaf te laag hebt gestemd... het blijft dan gewoon de stemming EADGBe maar dan een octaaf lager...

Gearjunkie
1 januari 2007, 11:29
ik heb een vraag... als je een stemapparaatje koopt,... maakt het dan niet uit welke gitaar je hebt? ik heb nogal een bizar gevalletje.. een akoestische gitaar met een lage klank... zoals een bas gitaar...

Vind je niet gewoon jouw akoestische gitaar 'warm' klinken??
Lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat jouw gitaar als een bas gestemd is... zitten de snaren wel heeeeeeel los erop lijkt me.

Of het is een akoestische bas natuurlijk ;)