PDA

View Full Version : alhambra staalsnarig!



hankd
24 januari 2006, 17:51
Hallo daar,

iemand ervaring met alhambragitaren met stalen snaren. Ik heb er in de winkel een geprobeerd en was zeer gecharmeerd van het geluid. Maar ja, spaans en staalsnarig gaat dat wel goed?

gertdm
24 januari 2006, 18:18
Hallo


Ja ik heb er op drie verschillende gespeeld. Om ze uit te proberen.
Het waren wel drie verschillende typen. Maar ik vond de sound erg goed. Warme klank. De staalsnaarmodellen zijn er nog maar n paar jaar.
Ze komen wel uit de werkplaats / fabriek van een van de beste spaanse bouwers op het gebied van nylonsnaar gitaren.
De prijs vond ik ook redelijk. Het zijn best mooie gitaren om te zien ook.
Ze deden me n beetje aan L'arrivee denken, qua sound.

Gert

Harald
24 januari 2006, 20:48
Heb een Grand auditorium (volledig massief, Rosewood back en zijkanten, Ceder bovenblad als ik me niet vergis) met cutaway. Ben er zeer tevreden mee. Was een hele verademing aangezien ik tot dan toe op relatief goedkope (en slecht afgestelde) gitaren had gespeeld. De klank van die gitaar zorgde voor een hele sprong in mijn spel. Ook waren er eigen stukken die ik tot dan niet fatsoenlijk kon spelen, en min of meer ineens, wel goed eruit kreeg. Vervanging zal aanzienlijk duurder worden. Deze blijft dan naar alle waarschijnlijkheid gewoon in de collectie. Weet nog niet of de nieuwe een cutaway zal hebben. Die heb ik af en toe wel nodig. En anders altijd mooi voor open stemmingen. Als het geluid van de Alhambra's je aanspreekt zou ik zeker ook eens naar Lakewoods kijken. Kennis van me heeft er een die iets duurde was dan de mijne, maar ook erg mooi klinkt. (Iets duurder is trouwens relatief, aangezien zijn gitaar geen cutaway heeft, en dat scheelt al snel ook een paar honder euro tegenwoordig)

Bespeelbaarheid is prima, maar heel extreem lage afstellingen zullen misschien wat lastiger zijn doordat de snaren niet door het bovenblad gaan, maar door de brug ( min of meer zoals bij een klassieke) Dat is wel weer erg handig met vervangen. Een mod zoals door Picker voorgesteld, met inzagingen in de brug bij de gaatjes voor de snaren is nl. voorzover ik kan zien niet mogelijk. Dat beperkt het verlagen van de kam een beetje. De hoek die de snaren maken moet tenslotte groot genoeg zijn. Wat erg goed is bij de cutaway is de kleine inkeping bij de hiel. Is op zich minimaal, maar de hoge posities spelen erg fijn daardoor. Vind functioneel deze cutaway aanzienlijk fijner, dan die op een Taylor bv. De cutaway van de Taylor is visueel wel weer wat mooier wat mij betreft.

De sound van de gitaar kun je hier horen: http://www.gitaarspel.nl/haraldkoll/sounds.html Hij is bij Before and The Water Is Wide gebruikt. De opnames zijn trouwens met vrij goedkope mics ( 2* Superlux CM-H8A op een Roland VS880 gemaakt en afgemixt met de interne effecten (galm en delay, bij Before dacht ik geen delay) van de Roland. Daarna gewoon overgezet naar pc. Mp3 conversieprogje doet dit overigens geen goed. Is dus niet helemaal natuurgetrouw, maar je krijgt een idee.) Mooie gitaar als je een warme sound zoekt.

hankd
27 januari 2006, 17:23
Soms heb je een gitaar in handen waarvan je zelf niet gelooft dat het zo goed is. Ik heb hem vergeleken met alle andere op dat moment aanwezige gitaren en deze was naar mijn smaak veruit de beste. Ik zou hem graag nog eens naast een dure Martin of Lowden of zo iets horen. Maar voor dat geld is dat eigenlijk al niet meer de moeite. Het kan dus nog: een steengoede gitaar voor een betaalbare prijs.
Bedankt voor de info.