PDA

View Full Version : Opname programma met lage systeem eisen



Lacrymosa
24 januari 2006, 12:35
Ik heb een vrij trage computer (pentium III 1GHz, 128 MB, Laptop)
En ik wil opnames gaan maken met mn Line6 Guitarport, nou heb ik wel redelijk wat ervaring met het maken van opnames.
Alleen als ik met mijn computer de gitaaramps moet simuleren en moet opnemen, dan trek het arme ding het gewoon niet (ik gebruik nu trouwens Cubase LE)
Zelfs met de windows media recorder krijg ik allemaal haperingen en klikjes.
Ik ben bang dat ik dan toch naar een nieuwe PC toe moet, maar ja, daar heeft deze student het geld eigenlijk niet voor
Heeft iemand een idee??!

Lutz
24 januari 2006, 13:07
Ik denk dan toch dat er iets mis is met je computer :p

Ik draai op een AMD Athlon 900Mhz,

Daar neem ik perfect men gitaar mee op zelfs als ik ondertussen amps & cabs simuleer.

Zelfs voor men electro project kan men computer het halen zelfs als ik enkele VST's draai.

De software die ik o.a. gebruik is Adobe Audition, en daar heeft mijn computer geen enkele moeite mee, misschien eens het proberen waard?

imlikeajungle
24 januari 2006, 13:24
PC cleanen... Registry clean, defrag, harde schijven opruimen, spyware afhalen, ...

Daarna nog eens proberen. Werkt het nog niet: aparte partitie maken om op op te nemen. Werkt dat niet, google even op termen ā la 'pc tweak audio' en tadaaaa!

Succes!

Lacrymosa
24 januari 2006, 15:59
Ik denk dat die AMD aanzienlijk sneller is dan mijn PIII
En de comp is volledig schoon, net alles (incl Windows) opnieuw geinstalleerd

imlikeajungle
24 januari 2006, 17:08
Bizar, hardware conflict of zo? Het kān bijna niet dat ie zelfs in Windows Recorder raar doet...

EDIT: 128RAM is wel weinig, is dat gedeeld RAM?

JoostBaksteen
24 januari 2006, 17:47
Bizar, hardware conflict of zo? Het kān bijna niet dat ie zelfs in Windows Recorder raar doet...

EDIT: 128RAM is wel weinig, is dat gedeeld RAM?



Inderdaad, dat hij het met Cubase niet doet... dat is nog tot daar aan toe. Dat is een redelijk zwaar programma, maar de windows recorder zou zeker goed moeten werken.

Maar de tips van je PC opschonen zullen vast wel werken. Anders inderdaad een 2e partitie maken en daar een schone windows installatie op zetten. Deze kan je dan het beste NIET met internet verbinden, aangezien je nu blijkbaar spyware / virussen / andere geheugen etende dingen hebt. Die installatie moet je dan alleen voor recording gebruiken. Als je je PC aan zet kan je dan kiezen welke windows je wilt opstarten.

Lacrymosa
24 januari 2006, 20:58
Ik heb deze PC nu al helemaal schoon, windows staat er net op, internet staat vrijwel nooit aan, en alle software is legaal

Het is idd gedeeld geheugen, ik heb nu alles max op geheugen gezet, en minimaal op video, maar nog redelijk wat haperingen.
Ik zal is ff de onnodige processen er af gooien, kijken of het wat oplevert

cheers!

JoostBaksteen
24 januari 2006, 21:00
Ik heb deze PC nu al helemaal schoon, windows staat er net op, internet staat vrijwel nooit aan, en alle software is legaal

Het is idd gedeeld geheugen, ik heb nu alles max op geheugen gezet, en minimaal op video, maar nog redelijk wat haperingen.
Ik zal is ff de onnodige processen er af gooien, kijken of het wat oplevert

cheers!

Probeer anders een de proces prioriteit van de recorder op het hoogst te zetten. Dit kan via de proces manager (CTL+ALT+DELETE en dan taakbeheer, tabblad processen).

Lacrymosa
25 januari 2006, 09:30
De problemen met het opnemen in windows recorder zijn nu opgelost, hij neemt vloeiend op, zelfs als ik alle effecten aanzet en een metronoom/drumloop laat meelopen.

Cubase draait ook al beter, alleen ben ik toch bang dat dit programma simpelweg te zwaar is.
Binnenkort is even kijken of ik Acid Express kan downloaden, is een gratis, gedowngrade versie van Acid Pro

bert k
25 januari 2006, 10:04
Probeer eens Cool Edit/Audition, dat is redelijk zwaar, maar zonder Asio, kijken wat dat doet.

harrie-beton
25 januari 2006, 20:05
is geheugen bijplaatsen geen optie?
128 is heel weinig voor Windows. Mijn telefoon heeft al 70 mb...

Lacrymosa
6 februari 2006, 13:02
Zo, ff pappa lief aangekeken, en de Stufi maar weer geplunderd
en een nieuwe PC gekocht
alles los gekocht.

AMD64 3500+
1 Gb ram
250 Gb
Asus A8N-VM-CSM
ben nu bezig alles stil te krijgen, misschien dak ook nog op windows XP64 ga draaien.
Hij loopt nu op WinXP home, schijnt dat XP64 wel wat op gaat leveren

Het gekke is, nog steeds heb ik nog wel is wat haperingen als ik met Cubase LE en Guitarport aan het opnemen ben.
Zal wel ergens een instelling niet goed hebben zitten

iemand een idee?

harrie-beton
6 februari 2006, 13:39
ben nu bezig alles stil te krijgen, misschien dak ook nog op windows XP64 ga draaien.
Hij loopt nu op WinXP home, schijnt dat XP64 wel wat op gaat leveren

Het gekke is, nog steeds heb ik nog wel is wat haperingen als ik met Cubase LE en Guitarport aan het opnemen ben.
Zal wel ergens een instelling niet goed hebben zitten



Twee dingen,
[1] Kies met computers voor zekerheid en degelijkheid. Neem gewoon xp, die is er al een tijdje en die is lekker stabiel.


[2] Die haperingen moeten haast wel in de software zitten. Of in de guitarport..
Neem eens op met audtion? Of audicity, een gratis versie. Heb je dan nog stotteren?
Neem ook eens een cd op via de line in.

Lacrymosa
8 februari 2006, 15:14
Ik lees net op het forum van Line6 dat er een bekend probleem is met Intel USB chipsets. Het is op te lossen door er een los USB PCI kaartje bij nemen.

Het vreemde is, ik heb een NVidia chipset (4)
En ik heb nog maar 1 PCI slot over, en eigenlijk wil ik die gaan gebruiken voor een extra geluidskaart.

Heb net line6 gemaild met de vraag of het ook toepassing heeft op NVidia chipsets

harrie-beton
8 februari 2006, 18:06
met een nieuwe pc nog maar 1 pci slot over hebben????

Denk je dat het handig is?

harrie-beton
8 februari 2006, 18:11
op mijn eerste gitaar meeting op 22 mei 2004 demonstreerde ik guitarport.
Dat deed ik op een laptop met 128 mb ram (shared) en 900 mhz processor.
Daar had ik geen klikjes met opnemen.
Ik had toen ook nog een compaq 500 mhz en daar deed guitar port het niet op.

Misschien is je kaart niet goed, probeer eens je usb kaart van LINE6 op een andere pc.

Lacrymosa
9 februari 2006, 09:59
Ik heb em nu op 2 PC's geprobeerd, op mn laptop en op mn nieuwe PC.
Laptop is een Petium III 1000Mhz, mn nieuwe PC is een AMD Athlon64 3500+ 2200 Mhz

Op beide PC's heb ik problemen met klikjes en kraken.

harrie-beton
9 februari 2006, 14:10
speelt het klikken alleen in Cubase of ook in andere opname programma's?

Lacrymosa
9 februari 2006, 15:13
Het heeft weinig te maken met het opnameprogramma, want ook als ik alleen de guitarport software heb draaien, en gewoon aan het spelen ben, dan krijg ik af en toe van die krakerige hickups, ook wel bekend als Bursts of White noise

harrie-beton
9 februari 2006, 17:21
heb je ook een andere guitarport geprobeert?

johantipker
10 februari 2006, 10:35
Ik heb een vrij trage computer (pentium III 1GHz, 128 MB, Laptop)
En ik wil opnames gaan maken met mn Line6 Guitarport, nou heb ik wel redelijk wat ervaring met het maken van opnames.
Alleen als ik met mijn computer de gitaaramps moet simuleren en moet opnemen, dan trek het arme ding het gewoon niet (ik gebruik nu trouwens Cubase LE)
Zelfs met de windows media recorder krijg ik allemaal haperingen en klikjes.
Ik ben bang dat ik dan toch naar een nieuwe PC toe moet, maar ja, daar heeft deze student het geld eigenlijk niet voor
Heeft iemand een idee??!

de laatste weken neem ik op met een pentium II laptop, win 98, dat werkt zelfs prima! (Maar ik heb geen dan ook geen POD)
Na opnemen van 6/7 tracks krijg je soms wat haperingen, (maar t ding staat ook tjokvol games) als ik dan een tussenmixje maak, en de tracks even weg bounce naar 2 sporen, kan 'k weer ff verder! Ik maak gebruik van Mixcraft, klein eenvoudig programma met wat fx, werkt lekker voor mij.
Zit nu zelfs te denken om een pentium II kast aan te schaffen, en daar alleen recording progjes op te zetten, ze kosten namelijk geen drol meer.