PDA

View Full Version : scalloped neck?



iwamoto
24 januari 2006, 02:05
oké, ik wil het gewoon nu weten, wat is nou het verschil tussen een gewone en een scalloped neck,
ik zat net dit te kijken http://video.google.com/videoplay?docid=-6402650029650678806&q=guitar+solo maar kan niet echt een verschil vinden kwa sound,
wie o wie helpt mij?

Jerre
24 januari 2006, 02:56
Je weet wat een scalloped neck is he ? -> Dan vijlen ze wat fretbord weg tussen de hogere frets.

En je hebt gelijk, dit heeft geen (of heel miniem) invloed op het geluid.
Het gaat vooral om het gevoel van de neck. Doordat er wat fretbord weg is zal je er met je vingertoppen ook niet tegen kunnen komen. Het benden gaat dan wat vlotter en snelle licks zul je nu nog sneller kunnen spelen.
Of dat is toch de bedoeling.

Ik heb zelf nog nooit op zo'n gitaar gespeeld, maar ik ben wel nieuwsgierig naar het gevoel van zo'n neck.

Dat clipje dat je gelinkt hebt is wel vrij cool! Klinkt super.
Maar die kerel zijn haar is zo :nervous:
Iemand zou hem moeten vertellen dat de jaren 80 voorbij zijn.

iwamoto
24 januari 2006, 04:01
Iemand zou hem moeten vertellen dat de jaren 80 voorbij zijn.

maar dit filmpje IS uit de jaren 80, alhoewel, tegenwoordig ziet ie er nog steeds zo uit, aleen dik dattie is geworden, gewoon n soort pad die bliksem licks kan :P

grayfink
24 januari 2006, 07:10
Bij Ritchie Blackmore is toch echt de hele toets gescalloped, niet alleen de hogere frets en die heeft toch echt een heel eigen (mooie!) sound.

SBloke
24 januari 2006, 07:32
sound zit hem in de vingers en technieken van de speler....

Zet steve morse op die blackmore strat en hij klinkt als steve morse...

Vai als Vai, petrucci als petrucci

wytz
24 januari 2006, 07:44
sound zit hem in de vingers en technieken van de speler....

Zet steve morse op die blackmore strat en hij klinkt als steve morse...

Vai als Vai, petrucci als petrucci

pfff....ik vind dat echt onzin. Elke gitarist heeft natuurlijk een andere 'feel' en speelstijl, maar verschillen in sound zitten toch hoofdzakelijk in de gebruikte apparatuur. :stop:

Agent_Smith
24 januari 2006, 08:00
pfff....ik vind dat echt onzin. Elke gitarist heeft natuurlijk een andere 'feel' en speelstijl, maar verschillen in sound zitten toch hoofdzakelijk in de gebruikte apparatuur. :stop:

Geen onzin, het is zo.

Michael AE
24 januari 2006, 08:26
pfff....ik vind dat echt onzin. Elke gitarist heeft natuurlijk een andere 'feel' en speelstijl, maar verschillen in sound zitten toch hoofdzakelijk in de gebruikte apparatuur. :stop:

Succes met je verdere carriere in de muziek! Je zal het nodig hebben...

Stratman70
24 januari 2006, 09:24
pfff....ik vind dat echt onzin. Elke gitarist heeft natuurlijk een andere 'feel' en speelstijl, maar verschillen in sound zitten toch hoofdzakelijk in de gebruikte apparatuur. :stop:
Oepssss :D

weet je dat heel zeker?

richard72
24 januari 2006, 09:42
Mee eens,

Je geluid zit voor het grootste gedeelte in je vingers.
Heb je nooit iemand anders over je spullen laten spelen? Dan hoor je zoeits toch meteen....

faasie
24 januari 2006, 10:09
het is wat je onder geluid verstaat.

Als ik over een squier 10 watt versterker klink ik echt niet hetzelfde als over een marshall plexi met 8x12 eronder. En dan niet alleen in volume.

Mijn speelstijl is nog wel ongeveer hetzelfde dan maar het geluid is anders. Ook beinvloed het geluid mijn speelstijl een beetje omdat ik lekkerder speel met lekker geluid.

Michael AE
24 januari 2006, 10:30
Het is ook een kwestie van talent. Mensen die ECHT sound hebben kan je over ELKE versterker laten spelen, en ze zullen hetzelfde klinken. Mensen die redelijk gitaar kunnen spelen laten zich inderdaad nog wel eens door hun spullen beinvloeden.

Michael AE
24 januari 2006, 10:36
Bovendien is je perceptie van geluid anders als je staat te spelen, dan wanneer je staat te luisteren. Een maat van me klinkt op elke versterker identiek, maar hij vind zelf dat het heel veel uitmaakt waarover hij speelt. Hoe vaker je verschillende versterkers probeerd, hoe beter je wordt in het aanpassen van je speelstijl t.o.v. je versterker. Sound zit tussen je oren, niet in een versterker. Versterkers hebben wel verschillende karakters, maar toch klink je uiteindelijk altijd wel hetzelfde. Scott Henderson klinkt altijd als Scott Henderson, of hij nu op een Fender Princeton of een OD100 speelt.

Negative K3 fan
24 januari 2006, 10:55
aanpassen van speelstijl tov versterkers is lijp en de laatste tijd ben ik me daar steeds bewuster van en dat maakt me naarmijn mening een betere gitarist.

bert k
24 januari 2006, 11:25
Je kan het ook omkeren. Naarmate je een betere gitarist wordt, raak je meer bewust van de sound en de mogelijkheden van verschillende versterkers.

Ik speel zelf nogal vaak op willekeurige installaties, gewoon wat er voor handen is, en ik krijg toch meestal wel een bruikbaar geluid, wat redelijk in de buurt zit van mijn ideaal.

Maar on topic: met een scalloped neck kan je heel makkelijk vibrato maken. Nadeel is dat je een toon of een accoord erg snel vals trekt, als je te hard knijpt.

wytz
24 januari 2006, 11:33
Succes met je verdere carriere in de muziek! Je zal het nodig hebben...

begrijp me niet verkeerd. Maar met andere gear klink ik heel anders. Ik speel anders, en ik kink anders. Natuurlijk, ik houd wel voor een groot deel mn andere feel en techniek, maar mn sound is anders. Toch? :) Dus dan zit 'sound', geluid, toch niet in je vingers ?

damn...

wytz
24 januari 2006, 11:35
Het is ook een kwestie van talent. Mensen die ECHT sound hebben kan je over ELKE versterker laten spelen, en ze zullen hetzelfde klinken. Mensen die redelijk gitaar kunnen spelen laten zich inderdaad nog wel eens door hun spullen beinvloeden.

laat petrucci of vai maar eens shredden op een fender twin en een les paul.....

Michael AE
24 januari 2006, 11:45
begrijp me niet verkeerd. Maar met andere gear klink ik heel anders. Ik speel anders, en ik kink anders. Natuurlijk, ik houd wel voor een groot deel mn andere feel en techniek, maar mn sound is anders. Toch? :) Dus dan zit 'sound', geluid, toch niet in je vingers ?

damn...

Man, mijn opmerking was wel wat aan de lompe kant. Excuses daarvoor, geen koffie gehad.

Sound is een ruim begrip. Natuurlijk betekent het gewoon "geluid", maar het is in gitaristenland een veel ruimer begrip. Natuurlijk is het zo dat verschillende gitaren en versterkers ook verschillend klinken, anders zouden er niet zoveel fabrikanten zijn.

Toch is het zo dat het karakter van je geluid voornamelijk bepaald wordt door je spel. Ik merk zelf bijvoorbeeld dat ik heel anders ga muten als een versterker meer of minder aanslaggevoeligheid heeft. Ook zal ik op een strat automatisch harder aanslaan dan op een LP. Dit is omdat ik een klankvoorstelling in mijn hoofd heb, een soort idee van wat ik horen wil qua sound. Hier pas ik mijn spel dan op aan zonder er me bewust van te zijn.

Veel meer gitaristen ondervinden dit naarmate ze langer spelen. Ik ben me er pas kort geleden bewust van geworden. Het is handig om te weten, want als je het kan controleren, maakt het niet meer zoveel uit waarover je speelt. Ik heb hele dure apperatuur, maar kan eigenlijk met goedkoper spul ook prima uit de voeten als ik eerlijk ben. (Helaas heb ik vaak GAS en vind ik het veel te leuk spullen aan te schaffen...)

Michael AE
24 januari 2006, 11:48
laat petrucci of vai maar eens shredden op een fender twin en een les paul.....

Dat zal geen probleem zijn. Je moet overigens wel onderscheid maken tussen overstuurde en niet overstuurde geluiden, anders is het appels met peren vergelijken. Albert Lee kan ook geen brilliante country-licks spelen met een vol overstuurde rectifier.

EDIT: Geef Vai of Petrucci maar eens een strat en een Marshall, en je zal ze gelijk herkennen. Of een POD en een Richwood. Of een 5150 en een Suhr...enz

Jeanken
24 januari 2006, 11:49
Kdenk dat er een beetje verwarring is tussen een eigen sound en sound op zich.
Het is onmogelijk dat zelfs Vai of Petrucci fo wie dan ook op een 10 Watt transistor Squier ampje dezelfrde sound gaan hebben als wanneer ze op God mag weten waar ze op spelen ter beschikking hebben.
Maar ze hebben hun eigen techniek en feel zoals hier al gevallen is, en dat hoor je. Natuurlijk gaan ze ook de amp en g itaar zoveel mogelijk naar hun hand zetten, veel/weinig mids, je haalt wel zoveel mogelijk van wat je wil uit een amp, maar een amp heeft beperkingen, dus écht dezelfde sound is het niet..
Verder is het inderdaad heel interessant om op verschillende amps te spelen, ook verschilende gitaren, vooral die laatste dwingen je soms andere technieken te gebruiken, en amps en gitaren met hun eigen karakter kunnen je zelfs uitdagen tot heel nieuwe stijlen, ik vind het heel belangrijk om te groeien in je eigen sound (hehe, daar zijn we weer) om veel te proberen en experimenteren.

Orpheo
24 januari 2006, 11:49
laat petrucci of vai maar eens shredden op een fender twin en een les paul.....

doen ze heus hoor. geen probleem. t kost ze alleen maar wat meer moeite.

Michael AE
24 januari 2006, 11:54
Toch denk ik dat als je Vai een Squier oefenampje geeft, hij er een goede sound uit kan halen. Minder goed dan uit zijn eigen setup, maar qua karakter hetzelfde, maar goed. Ik zal er niet teveel over doorzeuren, want anders wordt het weer zo'n wellus/nietus discussie. ;)

SBloke
24 januari 2006, 12:04
Wat ik eignelijk wilde zeggen is dat op een gegeven moment (als je goed genoeg bent, denk aan Vai, Petrucci en anderen) je een eigen typische sound hebt.

Tuurlijk, als je ze op een 5150 met een LP laat spelen of over een roadking met een strat zijn er duidelijke verschillen, maar hun sound blijft onmiskenbaar... Het wordt als het ware een signature die in het spel ligt, ongeacht waarover ze spelen.
..en met DAT in het achterhoofd maakt de GITARIST de sound, NIET de apparatuur. en om preciezer te zijn zit het hem dus in de vingers. Niet in de knoppen.

iwamoto
24 januari 2006, 12:18
http://video.google.com/videoplay?docid=5383044420124937802&q=guitar+solo

dit beantwoord echt al jullie vragen, gewoon kijkken, lezen, en voor luisteren

Michael AE
24 januari 2006, 12:44
http://video.google.com/videoplay?docid=5383044420124937802&q=guitar+solo

dit beantwoord echt al jullie vragen, gewoon kijkken, lezen, en voor luisteren

Ach, dit is meer wanken dan gitaarspelen. Natuurlijk knap en ook goed gitaarspel, maar ik hoor toch liever iemand als Gary Moore (bijvoorbeeld) 1 hele mooie noot heel goed spelen. Nogmaals, niets ten nadele van deze dude, maar een echte goede sound hoor ik hier niet in, maar dat is ook smaak natuurlijk.

iwamoto
24 januari 2006, 13:17
maar het gaat er juist om, dat die gast op de meest kutte opstelling nog kan schredden

Michael AE
24 januari 2006, 13:18
maar het gaat er juist om, dat die gast op de meest kutte opstelling nog kan schredden

Okay, begrepen.

Utreg
24 januari 2006, 15:02
Ach, dit is meer wanken dan gitaarspelen. Natuurlijk knap en ook goed gitaarspel, maar ik hoor toch liever iemand als Gary Moore (bijvoorbeeld) 1 hele mooie noot heel goed spelen. Nogmaals, niets ten nadele van deze dude, maar een echte goede sound hoor ik hier niet in, maar dat is ook smaak natuurlijk.

Ik moet zeggen, het is echt heel erg knap, maar als je ook kijkt met hoeveel delay hij speelt, het klinkt al een stuk minder als hij dat weg haalt...

Agent_Smith
24 januari 2006, 17:35
http://video.google.com/videoplay?docid=5383044420124937802&q=guitar+solo

dit beantwoord echt al jullie vragen, gewoon kijkken, lezen, en voor luisteren

Nou, dit vind ik dus echt helemaal niks. Ik sta in deze geheel achter Micheal AE. Maar goed, een kwestie van smaak waarschijnlijk.

Malochia
24 januari 2006, 23:34
Natuurlijk bepaalt je techniek hoe je spel klinkt (dynamiek, snelheid, etcetera), maar het is gewoon een feit dat een gitaar en versterker gewoon bepalen hoe je klinkt, hoe je uit de versterker komt of hoe het op plaat staat. Natuurlijk zal Vai op een beginners-setup als Vai klinken, maar het klinkt gewoon kut. De noten zijn lekker, maar het geluid is vies.

Maarja, laat een beginner op het duurste spul spelen, en je hoort dat het een beginner is, ondanks het goede geluid.
Het is de combinatie van geluid en techniek waardoor je lekker klinkt.


Ik heb het idee dat sommige mensen vaak maar blind roepen; "het zit in je spel" . Niet elk cliché is altijd even waar.

Vooral in dit topic, aangezien het duidelijk is dat de TS duidelijk vraagt of zo'n nek invloed heeft op het geluid, gewoon puur het geluid.

Tupelo
25 januari 2006, 01:13
Gear nodigt je uit tot een bepaalde speeltstijl. Sind ik over een AC30 speel zijn mijn bends b.v. veel en veel zuiverder dan toen ik over een Blues Deville speelde. (in die zin, scalloped nek zal vast schelen) Niettemin kan je backline een behoorlijk onderdeel van je sound worden, juist daarom ben ik geen liefhebber van effectapparatuur. Liefst, goede amp, goede gitaar, wha & een distortionpedaal, meer niet.

The edge van U2, die gozer van Muse & de gitarist van Coldplay... denk dat je redelijk dezelfde sound, of in ieder geval het karakter daarvan, te pakken hebt als zij je hun gitaar met backline zouden toereiken. Ik zeg overigens niet dat dit slechte gitaristen zijn. ;)

Ander voorbeeld. Ik heb een tijdje met een jazztrio bossanova's gespeeld. In die tijd had ik geen Archtop, wel een Resonator. Ik vind het nog steeds leuk om te jazzen op mijn Resonator, maar sinds ik een Archtop heb zijn mijn jazzskills een stuk vooruit gegaan.