PDA

View Full Version : Nieuwe Hals Gibson Landmark



deeltje
24 januari 2006, 01:45
Ik heb het volgende probleem:

Ik heb een Gibson Landmark (wordt niet meer gemaakt, komt uit nighthawk serie, is van USA maak) die een keer enorm gesneuveld is (iemand met vol gewicht met gitaaren al op een wasbak gevallen, kop raakte vollop de wasbak en was de volgende morgen compleet gebroken) heb hem toen laten lijmen (kon nog net volgens de lijmmeneer) en hij zag er weer prachtig uit.

Probleem; na een aantal maanden begon de scheur terug te komen in de kop (achterop loopt een scheur van hals richting kop, je moet je voorstellen dat je de kop vanuit de hals schuin afsnijd), ik heb hem ondertussen 3 keer laten lijmen, de laatste keer was 1.5 jaar terug, die heeft dus et langst gehouden, maar is ook weer losgekomen. Het duur nu nog maar een paar weken/maanden eerdat die ook weer geheel door is.

Nu had ik gehoord dat Gibson enorm moeilijk doet over een hals toesturen i.v.m. het namaken van hun gitaren (pffff zeik-Gibson :)), dus mijn vraag is:

Is er een goed alternatief voor een nieuwe hals? *(ipv een Gibson orginele hals), of is er toch een manier/bedrijf om een orginele hals op de kop te tikken. (maakt me niet uit wat et kost).

Hopelijk kan iemand me helpen, alvast bedankt voor jullie reacties;

P.S. onderstaand url vind je meer info:

http://www.wolfgangguitars.com/Gibson%20Nighthawk.htm

http://www.wolfgangguitars.com/Landmark%20full.jpg

Wormaap
24 januari 2006, 01:52
Kun je zelfs geen nieuwe hals krijgen/kopen als je de oude opstuurt?

Wouter J
24 januari 2006, 01:59
Kun je zelfs geen nieuwe hals krijgen/kopen als je de oude opstuurt?

Dan zou hij de gitaar eerst kapot moeten slaan om de hals er uit te krijgen, de halzen bij de landmark series waren ingelijmd dus die haal je er niet zomaar af.

Deeltje, waarom ga je niet naar Peer Dellen in Den Haag (Morgen is hij toevallig open) hij heeft tenslotte de officiele Gibson Repair shop.

En sprekende als iemand die al acht jaar professionele gitaren maakt kan ik zeggen dat die mensen die jouw gitaar eerder onder handen hebben genomen ondermaatse lijm hebben gebruikt.

Magic Bean
24 januari 2006, 11:42
Heerlijke gitaren, die landmarks. Vind ze alleen wat klein (zeker voor iemand van mijn lengte: 1,92). Medegitarist heeft de groene versie, maar omdat een slagplaat ontbreekt heeft de lak wat plekjes daarzo. Iemand tips misschien?

Orpheo
24 januari 2006, 11:47
Heerlijke gitaren, die landmarks. Vind ze alleen wat klein (zeker voor iemand van mijn lengte: 1,92). Medegitarist heeft de groene versie, maar omdat een slagplaat ontbreekt heeft de lak wat plekjes daarzo. Iemand tips misschien?

gewoon laten zitten zo. slagplaat als cosmetisch middel mag, maar om pickscratches te voorkomen vind ik t nonsens. vind ik hoor..

maar als je er echt iets aan wilt doen, kan je een plaat slagplaatmateriaal kopen (ik weet echt niet wat de echte naam is, ghehe) en dan een eigen slagplaat ontwerpen, en erop schroeven. desnoods met een houder als bij les pauls.

deeltje
24 januari 2006, 13:16
Dan zou hij de gitaar eerst kapot moeten slaan om de hals er uit te krijgen, de halzen bij de landmark series waren ingelijmd dus die haal je er niet zomaar af.

Deeltje, waarom ga je niet naar Peer Dellen in Den Haag (Morgen is hij toevallig open) hij heeft tenslotte de officiele Gibson Repair shop.

En sprekende als iemand die al acht jaar professionele gitaren maakt kan ik zeggen dat die mensen die jouw gitaar eerder onder handen hebben genomen ondermaatse lijm hebben gebruikt.


Kijk aan, dankjewel! Dat wilde ik horen :) Het heeft btw niet zoveel haast aangezien er een extra gitaar bijkomt (Schecter Blackjack C-1 EX) maar we hebben veel meegemaakt met elkaar, dus wil ik haar graag een nieuwe hals cadeau doen :)

Dankjewel!

Rw
24 januari 2006, 16:34
kun je niet gewoon naar de plaatselijke gitaarbouwer gaan en vragen of hij voor je een haks maakt?

ik vind die landmarks nog steeds prachtige gitaartjes....

deeltje
25 januari 2006, 14:50
Dan zou hij de gitaar eerst kapot moeten slaan om de hals er uit te krijgen, de halzen bij de landmark series waren ingelijmd dus die haal je er niet zomaar af.

Deeltje, waarom ga je niet naar Peer Dellen in Den Haag (Morgen is hij toevallig open) hij heeft tenslotte de officiele Gibson Repair shop.

En sprekende als iemand die al acht jaar professionele gitaren maakt kan ik zeggen dat die mensen die jouw gitaar eerder onder handen hebben genomen ondermaatse lijm hebben gebruikt.

Kheb gebeld met meneer Dellen en die zegt dat het in principe bijna een onhaalbare klus is, een nieuwe hals van Gibson is bijna niet te krijgen (denk aan minimaal een jaar wachten en minimaal EUR 1.000,- aan kosten). Toen ik hem vroeg of hij er niet een custom hals op kon zetten vertel hij me dat hij eerst de gitaar wil zien (misschien kan het nog wel gerepareerd worden, wie weet) maar hij vertelde me ook dat zoiets voor een gelijmde Gibson hals meestal einde gitaar betekent (de beschadiging dus).

Dus ik koop mijn Schecter en wacht dan tot ik genoeg geld heb (minimaal 1.000,-) om vervolgens eens te kijken of ik vind dat het nut heeft.

bert k
25 januari 2006, 15:46
Bel ook eens met Sjak Zwier (http://www.zwiergitaarbouw.nl/)in Vlissingen of met Sander de Gier (http://www.degiergitaarbouw.nl)in schiedam, allebei superbouwers. Kijken wat zij vinden.

hadv
25 januari 2006, 23:40
vraag het ook eens aan onze zelfbouwers, als je ziet wat die allemaal voormekaar krijgen komen ze vast met een goed plan

Javaca
26 januari 2006, 00:22
Er zijn verschillende opties:

-Hals vervangen voor nieuwe (custommade) hals.
Hiervoor wordt de oude hals losgemaakt (lijmverbinding wordt opgelost) en er wordt een nieuwe hals gemaakt en ingelijmd door een bouwer.

-Oude hals afzagen, pocket frezen en er een andere hals in vastschroeven. Zelfde als hierboven maar dan een schroefverbinding zoals op Fenders. Dit wordt vooral gedaan met neckthrough gitaren waarvan de hals gebroken is.

minder drastisch:
-Kop (nogmaals) opnieuw proberen te lijmen maar dit keer met versteviging erin.

-Nieuwe kop op de oude hals. Hierbij wordt er een nieuwe kop gemaakt en op de oude hals gelijmd.

Je kan het ook eens proberen bij Vox Humana. Die hebben vaker dit soort dingen bij de kop.

deeltje
26 januari 2006, 17:41
Er zijn verschillende opties:

-Hals vervangen voor nieuwe (custommade) hals.
Hiervoor wordt de oude hals losgemaakt (lijmverbinding wordt opgelost) en er wordt een nieuwe hals gemaakt en ingelijmd door een bouwer.

-Oude hals afzagen, pocket frezen en er een andere hals in vastschroeven. Zelfde als hierboven maar dan een schroefverbinding zoals op Fenders. Dit wordt vooral gedaan met neckthrough gitaren waarvan de hals gebroken is.

minder drastisch:
-Kop (nogmaals) opnieuw proberen te lijmen maar dit keer met versteviging erin.

-Nieuwe kop op de oude hals. Hierbij wordt er een nieuwe kop gemaakt en op de oude hals gelijmd.

Je kan het ook eens proberen bij Vox Humana. Die hebben vaker dit soort dingen bij de kop.

Super man! fijn om te horen wat de oplossingen eventueel kunnen zijn :) khad de hoop al bijna opgegeven, dat opnieuw lijmen met versteviging in de hals lijktme een ideale oplossing, aangezien de lijm die nu gebruikt is het aardig houd,incl versteviging zou dat dan een goede oplossing moeten zijn.

Thnx voor je reactie.