PDA

View Full Version : (Buizen) preamp zelfbouwen?



rhcp_schipper
23 januari 2006, 23:41
Hallo ik was wel benieuwd of het mogelijk is om een preamp zelf te bouwen? Ik heb de search fucntie gebruikt, maar dat leverde niet veel.

Zou iemand mij hierover verder kunnen informeren?

Negative K3 fan
23 januari 2006, 23:49
ja het kan, of tenminste, ik kan het en meerdere mensen op het forum hier kunnen het ook en als jij er genoeg moeite in steekt kan jij het waarschijnlijk ook

Swan
23 januari 2006, 23:55
maak je er n sport van? :angry:

rhcp_schipper
24 januari 2006, 08:22
heeft iemand voor mij een mooi en natuurlijk niet te moeilijk schema vor mij dan?

Ben wel heel erg benieuwd!

nicoverduin
24 januari 2006, 09:18
Zie www.ampwares.com/ffg (http://www.ampwares.com/ffg) En kies er een uit. Uitprinten en knip het voor de fase draaier af en je hebt zo ongeveer toegang tot een paar honderd mogelijkheden.
Een beetje eigen initiatief wordt wel gewaardeerd hoor. :D :D :D :D

rhcp_schipper
24 januari 2006, 09:40
Zie www.ampwares.com/ffg (http://www.ampwares.com/ffg) En kies er een uit. Uitprinten en knip het voor de fase draaier af en je hebt zo ongeveer toegang tot een paar honderd mogelijkheden.
Een beetje eigen initiatief wordt wel gewaardeerd hoor. :D :D :D :D

Daar staan alleen maar amps Geen preamps Volgens mij...Ofwel?

Nielsje
24 januari 2006, 09:42
pff.. lees nou eens wat nico schrijft!

nicoverduin
24 januari 2006, 09:42
Back to the basics:


wat is een pre-amp.....?

rhcp_schipper
24 januari 2006, 09:52
Weet iemand niet een mooi en simpel preampje voor een beginner, want ik heb er nu een paar gevonden, maar als ik dan die schema zie dan word ik er al bang van! Zou iemand me kunnen helpen, want het lijkt me echt wel heel erg mooi, om zoiets zelf te bouwen

mayniac
24 januari 2006, 11:19
Weet iemand niet een mooi en simpel preampje voor een beginner...

Nee.........

Jeanken
24 januari 2006, 11:34
De HotBox is vrij eenvoudig, je hebt schema en layout, dus als je dat volgt kan er weinig misgaan, en er is al eens een topic over geweest in de werkbank waar nogal wat vragen en antwoorden instaan.

Wat ze bedoelen met de schema's van die Fenders is dat elke volledige versterker natuurlijk een preamp in zich heeft, dus als je gewoon de eindtrap ervanafkapt heb je een schema van een preamp..
Wat doe je dan met de B+en van de eindtrap? aan de aarde leggen waar ze anders aftakken van de transfo?

nicoverduin
24 januari 2006, 11:39
Voedingen moet je toch opnieuw berekenen. Maar laat hem eerst zelf wat initiatief tonen. Lijkt me.

Nico

Franc
24 januari 2006, 11:43
Wat vind je er zo mooi aan, volgens mij heb je geen flauw benul wat een pre-amp is of doet!

nicoverduin
24 januari 2006, 11:45
Volgens mij moet hij eerst eens wat huiswerk gaan doen. Dus wat theorie gaan lezen. Zat info te vinden. Verder begint dit verdacht veel te lijken op de "markphaser" bij Amppages. Vragen om te vragen :D :D :D :D

FJ1200
24 januari 2006, 11:51
Hij kan nu ook gewoon vragen wat een pre-amp is.

Misschien dat iemand hier gewoon antwoord op geeft (ik niet want er zijn tecs die dit veel beter kunnen)

chennie
24 januari 2006, 12:17
rhcp schipper, mijn advies, uitgaande van je vragen en reacties hier:
begin er maar niet aan.

Volgens mij heb je niet zoveel kaas gegeten van electronica, dat is niet zo erg. Maar een buizen versterker bouwen is gewoon spelen met je leven als je niet weet wat je doet. Er zijn zulke hoge spanningen en er kunnen zulke hoge stromen lopen dat je dood kan gaan als je dus niet weet wat je doet.Misschien een transistor bouwen ? Om de hoog spanningen te vermijden ? Ik denk dat je dan nog zulke problemen hebt als je niet weet wat je doet, hoe uberhaupt een transistor werkt. (hoe een transistor werkt kan ik serieus een heel boek schrijven, naast alle andere boeken die er over te verkijgen zijn!). Laat staan dat je zekers problemenen krijgt met ruis en koppeling...zelfs wanneer je het schema precies hebt nagebouwd.
Verder, ik kan opmaken dat je niet echt veel snapt van schema's. Dan bedoel ik niet van lezen, maar interpreteren. Ik denk gewoon dat je (nog) niet klaar bent om een preamp te bouwen.

Met alle goede bedoelingen, weet waar je aan begint ! en ik denk dat in jouw geval jij nog niet echt doorhebt wat er bij komt kijken. Ik wil het niet afdoen als iets elitairs of een speciaal vak, kom op NegK3f, kan het ook =)

En als je er persé een kleine simpele preamp wilt hebben (met je andere topic in gedachten): kopen is in dat geval makkelijker, sneller en goedkoper!

aad
24 januari 2006, 12:17
Weet iemand niet een mooi en simpel preampje voor een beginner, want ik heb er nu een paar gevonden, maar als ik dan die schema zie dan word ik er al bang van! Zou iemand me kunnen helpen, want het lijkt me echt wel heel erg mooi, om zoiets zelf te bouwen

Angst is GEEN goede raadgever.

rhcp_schipper
24 januari 2006, 14:00
rhcp schipper, mijn advies, uitgaande van je vragen en reacties hier:
begin er maar niet aan.

Volgens mij heb je niet zoveel kaas gegeten van electronica, dat is niet zo erg. Maar een buizen versterker bouwen is gewoon spelen met je leven als je niet weet wat je doet. Er zijn zulke hoge spanningen en er kunnen zulke hoge stromen lopen dat je dood kan gaan als je dus niet weet wat je doet.Misschien een transistor bouwen ? Om de hoog spanningen te vermijden ? Ik denk dat je dan nog zulke problemen hebt als je niet weet wat je doet, hoe uberhaupt een transistor werkt. (hoe een transistor werkt kan ik serieus een heel boek schrijven, naast alle andere boeken die er over te verkijgen zijn!). Laat staan dat je zekers problemenen krijgt met ruis en koppeling...zelfs wanneer je het schema precies hebt nagebouwd.
Verder, ik kan opmaken dat je niet echt veel snapt van schema's. Dan bedoel ik niet van lezen, maar interpreteren. Ik denk gewoon dat je (nog) niet klaar bent om een preamp te bouwen.

Met alle goede bedoelingen, weet waar je aan begint ! en ik denk dat in jouw geval jij nog niet echt doorhebt wat er bij komt kijken. Ik wil het niet afdoen als iets elitairs of een speciaal vak, kom op NegK3f, kan het ook =)

En als je er persé een kleine simpele preamp wilt hebben (met je andere topic in gedachten): kopen is in dat geval makkelijker, sneller en goedkoper!


Ik zit op mbo electro, ik heb verstand (een beetje dan) van electro, maar niet van versterkers preamps poweramps enz. zover ben ik dus nog niet. Maar wel bedankt voor de uitleg!

Jij bent tenminste niet zo'n ...............

SimonS
24 januari 2006, 14:02
Ik zit op mbo electro, ik heb verstand (een beetje dan) van electro, maar niet van versterkers preamps poweramps enz. zover ben ik dus nog niet. Maar wel bedankt voor de uitleg!

Jij bent tenminste niet zo'n ...............
was jij niet van dat topic over dat je een poweramp output wilde aansluiten op een preamp input?

tip van de dag: 1 hand achter de rug wanneer je aan het werk gaat:soul:

H.Manback
24 januari 2006, 14:46
Ik zit op mbo electro, ik heb verstand (een beetje dan) van electro, maar niet van versterkers preamps poweramps enz. zover ben ik dus nog niet. Maar wel bedankt voor de uitleg!

Jij bent tenminste niet zo'n ...............

Sorry hoor, maar je vraagt er ook om. Het enige wat je doet is vragen vragen en nog eens vragen, en zelfs vragen stellen die je zelf hebt beantwoordt in een ander topic :angry:

Als ik jou was zou ik eens een keer luisteren naar die kritiek van anderen want op het moment ben je niet lekker bezig...

Er is niks mis met vragen stellen, maar iedere keer de makkelijke oplossing van een vraag dumpen nemen is ten eerste irritant voor de andere posters hier, en ten tweede leer je er zelf ook geen reet van. Ik ben er in ieder geval klaar mee, en topics met als topic starter rhcp_schipper kunnen me verder aan m'n reet roesten.

Edit: Ik zie dat je zegt wel te hebben gezocht voor je dit topic opende, dat is in ieder geval wel goed, maar verwacht nou niet dat alles op een presenteerblaadje wordt opgediend aan je. In het sticky topic van de werkbank staan zat links naar materiaal waar je je in kan verdiepen voor je aan een voorversterker begint.

Houd er de komende tijd gewoon rekening mee dat mensen hier een beeld hebben van je post gedrag en je dus even wat minder krediet hebt bij ze. Laat zien dat je hebt gezocht en doe eerst wat met de informatie die je wordt gegeven voordat je weer verder gaat vragen.

Dirk_Hendrik
24 januari 2006, 16:50
Volgens mij moet hij eerst eens wat huiswerk gaan doen. Dus wat theorie gaan lezen. Zat info te vinden. Verder begint dit verdacht veel te lijken op de "markphaser" bij Amppages. Vragen om te vragen :D :D :D

Mijn God! Zittie daar nou ook al! Op diystompboxes is hij ook al aanvoerder en lichten voorbeeld in de cursus "hoe krijg ik mensen over de zeik" :D

JoostBaksteen
24 januari 2006, 17:36
Mijn God! Zittie daar nou ook al! Op diystompboxes is hij ook al aanvoerder en lichten voorbeeld in de cursus "hoe krijg ik mensen over de zeik" :D

Whahaha http://www.elixant.com/~stompbox/smfforum/index.php?topic=40335 (http://www.elixant.com/%7Estompbox/smfforum/index.php?topic=40335) meesterlijk :D:D

/me ligt dubbel :D

peter_heijnen
24 januari 2006, 17:40
Mijne heren,

laten we met name op dit forum op onze toon passen.

Als je er achter komt dat iemand niet jouw niveau heeft, of vraagt om te vragen, of de search niet heeft gebruikt: let it be.
Je hoeft niet te antwoorden, tenzij je dat natuurlijk doet om te antwoorden.

Het forum is er ook voor beginners, en juist die moeten hun weg nog zien te vinden. Kritiek is daarbij zeer hulpzaam, en terechtgewezen worden niet.

nicoverduin
24 januari 2006, 17:49
Mijn God! Zittie daar nou ook al! Op diystompboxes is hij ook al aanvoerder en lichten voorbeeld in de cursus "hoe krijg ik mensen over de zeik" :D
yep dezelfde.

Swan
24 januari 2006, 17:49
Mijne heren,

laten we met name op dit forum op onze toon passen.

Als je er achter komt dat iemand niet jouw niveau heeft, of vraagt om te vragen, of de search niet heeft gebruikt: let it be.
Je hoeft niet te antwoorden, tenzij je dat natuurlijk doet om te antwoorden.

Het forum is er ook voor beginners, en juist die moeten hun weg nog zien te vinden. Kritiek is daarbij zeer hulpzaam, en terechtgewezen worden niet.

natuurlijk, maar na 10 topics van hetzelfde soort, waar hij ook op wordt aangesproken nog zoiets, en dan ook nog mensen die nog steeds de moeite nemen om op hem te reageren nog te beledigen....dan houd t toch n keer op...

nicoverduin
24 januari 2006, 17:53
Mijne heren,

laten we met name op dit forum op onze toon passen.

Als je er achter komt dat iemand niet jouw niveau heeft, of vraagt om te vragen, of de search niet heeft gebruikt: let it be.
Je hoeft niet te antwoorden, tenzij je dat natuurlijk doet om te antwoorden.

Het forum is er ook voor beginners, en juist die moeten hun weg nog zien te vinden. Kritiek is daarbij zeer hulpzaam, en terechtgewezen worden niet.tot op zekere hoogte mee eens. Echter het forum is nog altijd voor het uitwisselen van kennis. Dat heb ik er altijd van begrepen. Waar dit op begint te lijken is "ik heb geen zin om al dat huiswerk te doen dus laat anderen dat voor mij maar doen". Dit heeft niets met nivo verschillen te maken.
Uitwissellen betekent geven en nemen van kennis. Als er altijd moet worden gegeven is het potje op een gegeven moment leeg. Als je dan tenslotte zo'n opmerking aan het eind erbij krijgt dan kan iemand wat mij betreft het dak op.
NIco

aad
24 januari 2006, 19:25
Mijne heren,

laten we met name op dit forum op onze toon passen.

Als je er achter komt dat iemand niet jouw niveau heeft, of vraagt om te vragen, of de search niet heeft gebruikt: let it be.
Je hoeft niet te antwoorden, tenzij je dat natuurlijk doet om te antwoorden.

Het forum is er ook voor beginners, en juist die moeten hun weg nog zien te vinden. Kritiek is daarbij zeer hulpzaam, en terechtgewezen worden niet.

Gedeeltelijk mee eens.
Inderdaad zit er (hier en daar) een ondertoon in van een soort leedvermaak: "Ga je maar een slag in de rondte zoeken".
Die ondertoon komt niet voor niks.
Ik ben het met je eens dat dit forum er ook (en eigenlijk in de eerste plaats) moet zijn voor beginners. Tenslotte zijn we dat allemaal geweest (zo niet NOG steeds :D).

Maar waar hier steeds op gehamerd wordt is dat er tot op heden geen concrete initiatieven zijn uitgekomen en dat is toch wel het minst wat je zou moeten verwachten.

Gesteld dat iemand hier met een voorstel komt, doe DIT of doe DAT. Ik denk dat de verwachting van RHCP_Schippers dan wordt dat het project door de mensen hier tot een goed eind wordt gebracht, M.a.w. geen eigen onderzoek, vanwege te weinig (of geen) kennis of inzicht.

Op zo'n manier leer je niks, ook al is iedereen nog zo aardig.

Oftewel: domheid kun je niemand verwijten, maar weigeren te leren wel.

Lock en Load
24 januari 2006, 19:30
Oftewel: domheid kun je niemand verwijten, maar weigeren te leren wel.


Geweldig gezegd!

nicoverduin
24 januari 2006, 19:36
+1 En die ga ik meer gebruiken....zit in een tent vol van die gasten:D

peter_heijnen
24 januari 2006, 19:40
Die "belediging" was natuurlijk niet nodig maar kwam volgens mij wel pas nadat iemand anders ts "ergens op had aangesproken".
Laat hem nou zijn vragen maar stellen in zijn eigen topic.
En als het nou nergens over gaat, hoef je ook nergens op te reageren.

Ik zag ook wel dat ts eerst helemaal niet wist wat een pre of poweramp is, en daags daarna een topic startte waarin hij vertelt een eigen preamp te willen bouwen. En zijn antwoorden en opmerkingen liegen er daarna ook niet om.
Maar nogmaals, kritiek is prima, maar meewarig lopen doen wekt alleen tegenstand op en zie bovenstaand het resultaat.

EDIT: En als iemand weigert te leren kun je toch gewoon afhaken?