PDA

View Full Version : Je elektrische gitaar aan de comp. hangen



Nickname
23 januari 2006, 23:25
Mensen.. ik vraag me af of iemand een oplossing weet voor mijn opname probleem. Aangezien ik geen geld heb voor een home studio wil ik mn gitaar aan mn pc hangen zodat ik kan opnemen.. weet iemand hoe ik dit het beste kan aanpakken en evt welke software ik kan gebruiken?

Greetz, Nick

Globetrotter
23 januari 2006, 23:30
Hoi!

Ik doe het met een Tascam USB interface... is met Cubase basisversie bij enz. en levert al redelijke resultaten op (al moet je natuurlijk niet te veel verwachten van de effecten en plugins die der standaard bij zitten... opname met mic en versterker klinkt natuurlijk pakken beter...). Een ander alternatief is denkik de Toneport... kan je ook mee opnemen, en dan heb je wel de line6 sounds op je PC, waardoor je opname waarschijnlijk 12000 keer beter zal klinken dan de mijne (tenzij ik ze natuurlijk heb gemaakt met een Neumann mic in een geluidsdichte kamer, van echt vintage materiaal... dan zal 't ongeveer gelijkwaardig zijn imo ;-)).
Groeten,

Bart

harrie-beton
23 januari 2006, 23:33
dit hoort echt in opname thuis!

goedkoop en goed is guitarport ergens tweedehands scoren.

bert k
23 januari 2006, 23:34
Ik verplaats dit naar Recording, daar is die vraag al vaak langs gekomen.

Nickname
23 januari 2006, 23:41
Hoi!

Ik doe het met een Tascam USB interface... is met Cubase basisversie bij enz. en levert al redelijke resultaten op (al moet je natuurlijk niet te veel verwachten van de effecten en plugins die der standaard bij zitten... opname met mic en versterker klinkt natuurlijk pakken beter...). Een ander alternatief is denkik de Toneport... kan je ook mee opnemen, en dan heb je wel de line6 sounds op je PC, waardoor je opname waarschijnlijk 12000 keer beter zal klinken dan de mijne (tenzij ik ze natuurlijk heb gemaakt met een Neumann mic in een geluidsdichte kamer, van echt vintage materiaal... dan zal 't ongeveer gelijkwaardig zijn imo ;-)).
Groeten,

Bart

Nice.. enig idee wat zon geintje eventueel 2e hands mag kosten? sorry btw dat ik hem eerder in het verkeerde forum had gezet.. ff niet nagedacht :sssh:

Scali
23 januari 2006, 23:56
Een Behringer V-Amp, Line6 Pod, Zoom G2 of iets in die geest is ook wel makkelijk met opnemen. Je hebt dan een setje gitaarversterkers en effecten in zo'n doosje. Gewoon in de line-in van je geluidskaart pluggen, en je maakt meteen hele acceptabele opnamen.
V-Amp en G2 zijn iets van 100e nieuw, dacht ik. Een tweedehands Pod 2.0 zul je ook wel voor die prijs kunnen krijgen.

marter544
24 januari 2006, 08:14
Wat je ook eens kunt proberen, is GuitarFX downloaden. Heb je wel een vlotte pc voor nodig wil het goed draaien. Is een modelling programma, met allerlij soorten effecten. Is gratis te downloaden, maar je heb wel een mono verloop plugje nodig, van 6,3 naar 3 mm plug, en die steek je dan weer in je microfoon ingang.

hoofd
24 januari 2006, 08:41
of je download GuitarFX niet, want dat is me toch een lelijk kutprogramma. Bovendien ook vol spyware en dergelijke.

dejohan
24 januari 2006, 10:41
of je download GuitarFX niet, want dat is me toch een lelijk kutprogramma. Bovendien ook vol spyware en dergelijke.

+1


Dit is een kutregel: "Het bericht wat je hebt ingetypt is te kort. Het bericht moet minimaal 10 karakters zijn." :-)

armageddon
24 januari 2006, 11:08
Koop een TonePort UX1 van Line6, dan kan je alles dat je wil. Zonder veel instelling gezeur.

harrie-beton
24 januari 2006, 11:27
wat is je budget?

Toneport UX is mooi maar wel 150 euro.
Guitarport tweedehands is leuk of een V-amp.

no 1 hops
24 januari 2006, 12:33
heeft je huidige versterker een hoofdtelefoon uitgang?
zo ja, hoera!
een verloop naar de audio ingang van je pc, voorzichtig beginnen dus de amp master volume dicht en langzaam opendraaien tot je de goede balans hebt.
doe ik ook met mijn zoom fire 7010 en gnx1.
de uitgang is stereo en met stereo verloopkabeltje naar de aux in van de pc

Globetrotter
24 januari 2006, 12:38
Nice.. enig idee wat zon geintje eventueel 2e hands mag kosten? sorry btw dat ik hem eerder in het verkeerde forum had gezet.. ff niet nagedacht :sssh:

Ik heb hem al een tijdje geleden gekocht... nieuw, voor een 250€ in Keymusic Sint Niklaas (Rockpalace in Nederland denkik). Heb eerst ook 2dehands gezocht, maar niet snel genoeg gevonden, of gewoon nog te duur. Is echt een simpel ding, maar voor recording kan je met dit simpel ding al genoeg kanten uit. De bijgeleverde cubase is ook al voldoende om een eenvoudig demotje mee op te nemen. De XLR micro ingangen hebben trouwens fantoomvoeding, wat bij gebruik van studio condensator microfoons geen overbodige luxe is (tenzij je 1tje met een 9 volt batterij hebt en om de 2 weken naar de supperette wil hollen voor een batterijtje ;-)).
Groentjes,

Bart

Scali
24 januari 2006, 13:05
heeft je huidige versterker een hoofdtelefoon uitgang?
zo ja, hoera!

Niet te snel juichen. Een hoop versterkers hebben geen speakersim erin zitten, en dan klinkt het echt walgelijk. Mijn VS230 wil je bv absoluut niet horen via een koptelefoon.
Bij moderne modeling-versterkers zal dat niet echt een probleem zijn, maar anders kun je beter een modeler/multifx met speakersim nemen en die aansluiten op de PC.
Of evt een losse speakersim kopen... een H&K Red Box bv. Die is alleen wel erg duur. Behringer maakt er een goedkope kloon van (waar maakt Behringer nou geen goedkope kloon van? ;))

Nickname
24 januari 2006, 14:15
wat is je budget?

Toneport UX is mooi maar wel 150 euro.
Guitarport tweedehands is leuk of een V-amp.

Budget op max 200 euro.. heb op internet wat gezien over die toneport en het klinkt zeer interessant.. ik ga zo eens kijken bij emi of ze hem daar hebben :D

bert k
24 januari 2006, 14:42
Ik heb hem al een tijdje geleden gekocht... nieuw, voor een 250€ in Keymusic Sint Niklaas (Rockpalace in Nederland denkik). Heb eerst ook 2dehands gezocht, maar niet snel genoeg gevonden, of gewoon nog te duur. Is echt een simpel ding, maar voor recording kan je met dit simpel ding al genoeg kanten uit. De bijgeleverde cubase is ook al voldoende om een eenvoudig demotje mee op te nemen. De XLR micro ingangen hebben trouwens fantoomvoeding, wat bij gebruik van studio condensator microfoons geen overbodige luxe is (tenzij je 1tje met een 9 volt batterij hebt en om de 2 weken naar de supperette wil hollen voor een batterijtje ;-)).
Groentjes,

Bart
Jij hebt het zeker over de Tascam US122, die heb ik ook.

http://www.computersandmusic.com/productimages/tascam/us122.jpg

Maar dan geef je een hoop geld uit voor dingen die je niet nodig hebt, zoals fantoomvoeding, mic ingangen, (sowieso is het ding stereio, niet echt nodig) inserts, hoge samplerate. Daar moet je allemaal voor betalen. Het kan veel simpeler. Eenvoudig USB omzettertje kost niet zo veel meer.

harrie-beton
24 januari 2006, 15:05
de toneport heeft 2 versies, de ux1 en de ux 2, de ux 2 heeft phantoom voeding en is 200 euro.

goed lezen voordat je iets koopt en proberen.

Globetrotter
24 januari 2006, 22:06
Is inderdaad die Tascam dat ik heb... Kan je die Tascam US eigenlijk gebruiken in combinatie met de software van Line 6? Zou wel tof zijn, maar zo gul zullen ze bij line 6 wel niet zijn, gezien je deze software blijkbaar kan downloaden op hun site... Iemand ervaringen?
Cheers,

Bart

worst
29 januari 2006, 01:38
ik zal voor de toneport gaan....

opnemen wordt zooooo simpel ermee