Inloggen

View Full Version : Aarding van de inputs



fpijl
23 januari 2006, 22:25
Ik heb een tijdje geleden een champ kloon gebouwd en ben erg tevreden over het resultaat. Ik had gelezen dat als je de inputsjacks direct aan het chassis aard, je een grote kans op een brom hebt. Dit was dus ook zo :S Ik heb er toen rubberen tules ter afscherming tussen gedaan en de inputs aan mijn sterpunt gehangen; dit werkt perfect.
Terwijl ik een beetje aan het rondkijken was bij andere zelfbouw projecten viel het mij op dat veel mensen hun inputs gewoon aan het chassis aarden, bijvoorbeeld de super reverb van nico. Hebben jullie geen last van groundloops en brommen?? Hoe doen jullie dat??

nicoverduin
23 januari 2006, 22:30
Zie het zo.... Je moet er gewoon voor zorgen dat de die zaken die de brom kunnen oppakken zover mogelijk weg zijn van lijnen met hoge stromen...voedingen, eindbuizen en gloeidraden. En troost je mijn eerste versterkers bromde ook eerst hoor. Maar oefenen baart kunst:D:D:D:D

fpijl
23 januari 2006, 22:34
Ok bedankt. Ik zal het bij de volgende versterker nog eens proberen...maar ik hou de tules achter de hand ;)

nicoverduin
23 januari 2006, 22:34
En meestal komt er ook veel brom via de buitenkant erbij. Maw een metalen achterkant (bijv. alufolie op de achterplaat oid) sluit de binnenkant vaak goed af (kooi van faraday).

Nico

Dirk_Hendrik
24 januari 2006, 11:25
Aangezien aarding een vak apart is (en met de PATO cursus "aarding" in de hand):

Je ingangstrap versterkt het signaal dat hij krijgt aangeboden tussen rooster en massa. M.a.w. Die massa is het referentiepunt waar ten opzichte van vesterkt wordt. Maastal is dat massapunt dus ook waar de kathodeweerstand aan massa zit.
Ga met die gedachte in het achterhoofd de aarding eens volgen:
1) De massa van de input ligt aan het chassis. Dat chassis is ergens (meestal bij de voeding mat massa verbonden. Vanaf dat punt loopt de aarde weer terug naar de massa aansluiting van je ingangstrap. Dat is dus 2 lange wegen. Eerst naar chassismassapunt en daarna weer terug. Snel een afstand van een centimeter of 40. Alle brom en andere zooi die op dat pad wordt opgepikt wordt meegenomen in de versterking daar de ingangstrap ten opzichet van een vervuild referentiepunt versterkt.
2) Steraarde. Ingangsmassa zit aangesloten op het sterpunt. Verder gelijk aan voorbeeld 1 met het verschil dat dat hele pad via chassis weg is. Daar het chassis dito brom kan oppikken is dut een stik beter. Zeker daar in een goed ontwerp het sterpunt zo'n beetje de stilste plek is. Eventuele brom die meeversterkt wordt is dus opgepit op het pad van sterpunt naar massapunt van 1e trap.
3) de massaansluiting van de input zit vast op de massaansluiting van de eerste versterkertrap. De enige brom die kan worden opgepikt is op het draad tussen input en versterkertrap. Dat hoeft meer een paar centimeter te zijn. De massa op dat punt is dus "stil" t.o.v. het ingangssignaal. Wordt er op dat korte weggetje toch een brom opgepikt, dan is de kans groot dat de massa en de signaaldraad em beide oppikken en, daar die storing tussen de 2 in fase is, niet meeversterken. Uiteindelijk de stilste optie dus.

Ook in m'n buizen hifi versterker bleek deze analyse het laatste brommetje weg te nemen.