PDA

View Full Version : Akoestische gitaar opknappen



tiopsa
23 januari 2006, 21:27
Hoi!

Het zit zo; mijn moeder heeft zo'n 25 jaar geleden een akoestische gitaar gekocht, een Alfesta (iemand bekend met dit merk??) Heeft haar toentertijd zo'n 250 gulden gekost. Ze heeft er jarenlang plezier van gehad, totdat ze stopte met gitaarspelen. Gitaar is een keer uitgeleend, diegene heeft hem laten vallen, scheurtje in de klankkast, en deze scheur is flink gegroeid de laatste 3 jaar.

Afgelopen week moest het maar eens gebeuren. Ik heb de body gelijmd en afgeschuurd, alleen nu zal er ook weer een laklaag opmoeten. De top is van ceder, en het liefst zou ik een lak gebruiken die een matte 'uitstraling' heeft.
Bestaat er een laksoort die 'mat' opdroogd? Ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel?

Ook zou ik graag stalen snaren gebruiken, ik heb alleen wel eens gelezen dat dit alleen kan bij gitaren met een stalen pen in de hals, omdat bij een klassieke gitaar de hals anders krom kan trekken door de kracht die er op komt?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

Groetjes, Tim

no 1 hops
24 januari 2006, 12:38
die stalen snaren vraag heeft niet alleen te maken met de hals, maar ook met de top zelf van de gitaar daar waar de brug zit.
ook die top met bracing is niet gemaakt voor al die kracht en komt dan op termijn omhoog.
hierdoor komen je snaren weer verder van de hals te staan enz enz
er bestaat genoeg matlak, houd er wel rekning mee dat als je op waterbasis hebt de nerf omhoog komt, ik bedoel houtvezels zwellen door het water en word de body weer ruw waardoor je eerst nog weer schuren moet en lakken

Mattia
24 januari 2006, 13:00
Mat finish: gepolijst schellac. Google eens op 'french polish milburn tutorial' oid, kom je op een uitgebreide uitleg van hoe en wat.

Verder, staalsnaren, daar komt niks van. Te hals zou het wellicht nog wel trekken (twijfelachtig, echter, dat je een goede action krijgt), maar de brug is er niet op gemaakt (grote kans dat 'ie lostrekt), en de top al helemaal niet (te dun, bebalking te licht voor staalsnaren). Niet doen, dus.