PDA

View Full Version : Viking



Dick_1982
23 januari 2006, 20:19
Gisteren gekocht: Elk Viking Bass. Ik was al een tijdje op zoek naar een buizenbak, gewoon om erachter te komen hoe die dingen in elkaar zitten, beetje experimenteren. En om misschien wel een supervette buizenversterker in handen te krijgen. Buizen kunnen supervet klinken. De plaatjes:

http://rawberries.tristandehaas.nl/Bas/ELK/DSC00611.jpg
http://rawberries.tristandehaas.nl/Bas/ELK/DSC00613.jpg
http://rawberries.tristandehaas.nl/Bas/ELK/DSC00615.jpg

Wat denk ik te weten van deze versterker?

* Hij is oud, jaren '70 (volgens vorige eigenaar);
* Hij is gemaakt in Japan (staat erop);
* Hij is 100 watt (volgens vorige eigenaar, staat er niet op);
* De originele buizen zitten er nog in (dacht de vorige eigenaar, ze zijn ook 'made in japan');
* Tot voor kort deed de versterker het, de 'oliecondensatoren' moeten vervangen worden, als ik hem nu aan zet gaan de buizen gloeien (op zich goed) en de versterker zoomen (niet goed).
* Bij de versterker horen ook nog twee 2x12 boxen, die ik er nog niet heb bij gekocht.
* Iemand uit België heeft ooit ook een Viking Bass gekocht, en was er zeer tevreden over.

En nu?

Einddoel is om deze versterker weer te laten werken. Mijn idee was om de versterker op te knappen, echter ik wordt wel een beetje tegengehouden door de waarschuwingen over spanningen die nog in de versterker kunnen zijn. Veel verder dan een beetje afstoffen en oppoetsen ben ik nog niet gekomen.

Ik ben wel benieuwd wat mensen met wat meer kennis kunnen zeggen over deze versterker op grond van de foto's en mijn verhaal. Waar is bijvoorbeeld die 'Groundknop' voor? Het lijkt erop dat de versterk 2 voorversterkerbuisjes (zie laatste foto) heeft, komt dit vaker voor?

Verder wil ik wel weten wat ik vooral allemaal niet moet doen (de versterker überhaupt aanraken?). Wat kun je doen om geen gevaar te lopen als je aan een versterker gaat knutselen? Ik heb wel het een en ander gelezen over het meten van spanningen in de versterker met een multimeter, en eventuele hoge spanningen ontladen met een ontladingsschakeling, maar echt duidelijke en eenvoudige uitleg mis ik een beetje.

Veel van jullie zeggen misschien 'niet aankomen, gewoon door een prof naar laten kijken'. Als het echt gevaarlijk en zinloos is om aan de versterker te gaan klooien is dat een terechte gedachte. Tips voor aardige amp techs in Nederland zijn ook zeer welkom!

Ik hoor het wel!

matto
23 januari 2006, 23:06
Wat is je woonplaats?
Als je niet te ver weg woont dan wil ik wel een keer met je door de versterker heen fietsen om te zien wat er allemaal aan moet (kan) gebeuren.

Dick_1982
24 januari 2006, 09:47
Ah, dat zou super zijn! Woonplaats: Rotterdam.

Dick_1982
24 januari 2006, 10:02
Niet echt fietsafstand dus.

dejohan
24 januari 2006, 10:59
Ik ken niet zoveel van amps, maar hoe je ze moet ontladen weet ik wel.
Koop een zware weerstand (van die witte cementweerstanden).
Koop een multimeter.
Koop twee kleine tangetjes
Zorg dat je op een mat staat/rubber zolen aan hebt,.... vooral als je in een kelder werkt (keldervloer gelijdt.

Zorg dat je bij de volgende stappen op geen enkel moment iets van de versterker aanraakt met je handen, OOK HET metalen CHASSIS NIET!!

Zoek in je versterker zo'n grote condensator (lijkt een beetje op een blikje), noemen ze in nederland ook een Elko dacht ik.
Neem de grote weerstand die je gekocht hebt, daar komen twee draadjes uit. Het is de bedoeling om elk draadje tegen de weerskanten van de condensator te houden, zo ontlaad je de condensator, maar je moet voorkomen dat je zelf die ijzeren draadjes aanraakt, dus je kan de weerstand het beste vasthouden met een klein tangetje (of twee) met geisoleerde handvaten. Laat hem er een minuut opzitten. Zo ontlaad je de condensator. Weerstand er af.
Zet je multimeter op volt meten, gelijkspanning (DC), hoogste stand, en zet een meetpinnetje aan elke kant van de condensator. Waarschijnlijk zal je wel iets meten (tussen 0 en een paar hondert volt), ziniet ga een standje lager tot je iets meet. Zo, nu weet je hoeveel er op staat (tussen 0 en een paar hondert volt). Als hij onder de 50 volt leest zit je wel safe, anders moet je de weerstand er nog wat langer op laten zitten.
Nog wat opmerkingen

Telkens je de versterker op zet, moet je hem opnieuw ontladen!

Vergeet de weerstand er niet af te halen voordat je je versterker op zet.

Echt harde jongens sluiten de condensatoten gewoon kort, met een ijzerdraadje of een schroevendraaier ofzo, maar dat geeft vonken en knallen enzo naar het schijnt, en ik weet niet of dit wel goed is voor je amp.

matto
24 januari 2006, 16:43
Niet echt fietsafstand dus.

Nee , helaas maar er zal in de buurt van Rotterdam toch wel iemand zitten waar je eens langs kunt gaan om het een en ander eens te bekijken.

nicoverduin
24 januari 2006, 18:01
Gisteren gekocht: Elk Viking Bass. Ik was al een tijdje op zoek naar een buizenbak, gewoon om erachter te komen hoe die dingen in elkaar zitten, beetje experimenteren. En om misschien wel een supervette buizenversterker in handen te krijgen. Buizen kunnen supervet klinken. De plaatjes:

http://rawberries.tristandehaas.nl/Bas/ELK/DSC00611.jpg
http://rawberries.tristandehaas.nl/Bas/ELK/DSC00613.jpg
http://rawberries.tristandehaas.nl/Bas/ELK/DSC00615.jpg

Wat denk ik te weten van deze versterker?

* Hij is oud, jaren '70 (volgens vorige eigenaar);
* Hij is gemaakt in Japan (staat erop);
* Hij is 100 watt (volgens vorige eigenaar, staat er niet op);
* De originele buizen zitten er nog in (dacht de vorige eigenaar, ze zijn ook 'made in japan');
* Tot voor kort deed de versterker het, de 'oliecondensatoren' moeten vervangen worden, als ik hem nu aan zet gaan de buizen gloeien (op zich goed) en de versterker zoomen (niet goed).
* Bij de versterker horen ook nog twee 2x12 boxen, die ik er nog niet heb bij gekocht.
* Iemand uit België heeft ooit ook een Viking Bass gekocht, en was er zeer tevreden over.

En nu?

Einddoel is om deze versterker weer te laten werken. Mijn idee was om de versterker op te knappen, echter ik wordt wel een beetje tegengehouden door de waarschuwingen over spanningen die nog in de versterker kunnen zijn. Veel verder dan een beetje afstoffen en oppoetsen ben ik nog niet gekomen.

Ik ben wel benieuwd wat mensen met wat meer kennis kunnen zeggen over deze versterker op grond van de foto's en mijn verhaal. Waar is bijvoorbeeld die 'Groundknop' voor? Het lijkt erop dat de versterk 2 voorversterkerbuisjes (zie laatste foto) heeft, komt dit vaker voor?

Verder wil ik wel weten wat ik vooral allemaal niet moet doen (de versterker überhaupt aanraken?). Wat kun je doen om geen gevaar te lopen als je aan een versterker gaat knutselen? Ik heb wel het een en ander gelezen over het meten van spanningen in de versterker met een multimeter, en eventuele hoge spanningen ontladen met een ontladingsschakeling, maar echt duidelijke en eenvoudige uitleg mis ik een beetje.

Veel van jullie zeggen misschien 'niet aankomen, gewoon door een prof naar laten kijken'. Als het echt gevaarlijk en zinloos is om aan de versterker te gaan klooien is dat een terechte gedachte. Tips voor aardige amp techs in Nederland zijn ook zeer welkom!

Ik hoor het wel!
Gezien het soort vragen zou ik het laten doen. Ook al ga je die elco's ontladen. En dan? Je weet niet wat je moet meten, waar je mee bezig bent. Afblijven zou ik zeggen.
Nico

Dick_1982
24 januari 2006, 21:42
Gezien het soort vragen zou ik het laten doen. Ook al ga je die elco's ontladen. En dan? Je weet niet wat je moet meten, waar je mee bezig bent. Afblijven zou ik zeggen.
Nico

Ja ok, maar hoe ben jij ooit begonnen? Je hebt wel gelijk hoor, maar kom dan eens op met die tips. Een Matto-achtige figuur hier in de buurt zou natuurlijk mooi zijn. Dr. Tube (www.drtube.com) zit hier vlakbij, leek me ook wel een optie. Ik heb gewoon niet zo'n zin om m'n amp weg te brengen, voor een flink bedrag te laten reparen zonder er zelf iets van geleerd te hebben
De jack inputs en de click schakelaars zijn wat roestig, dat moet toch niet heel moeilijk zijn om te vervangen, een geaarde stekker eraan, moet toch ook lukken.

nicoverduin
24 januari 2006, 21:52
Ja ok, maar hoe ben jij ooit begonnen? Je hebt wel gelijk hoor, maar kom dan eens op met die tips. Een Matto-achtige figuur hier in de buurt zou natuurlijk mooi zijn. Dr. Tube (www.drtube.com (http://www.drtube.com/)) zit hier vlakbij, leek me ook wel een optie. Ik heb gewoon niet zo'n zin om m'n amp weg te brengen, voor een flink bedrag te laten reparen zonder er zelf iets van geleerd te hebben
De jack inputs en de click schakelaars zijn wat roestig, dat moet toch niet heel moeilijk zijn om te vervangen, een geaarde stekker eraan, moet toch ook lukken.Ik was een jaar of 12 en kreeg les van de zoons van een electronica winkel eigenaar. in 1970. En daarvoor was ik al een jaar of 3 bezig met transistoren en radios. En het staat je volledig vrij om risico;s te nemen. Niet mijn leven.
Nico

svokke
24 januari 2006, 23:39
Ik sluit me aan bij Nico. Als je geen ervaring met electronica hebt, is eraan prutsen gevaarlijk voor jezelf en de versterker. Zo'n aparte versterker zie ik niet graag sterven ;) Iedereen mag natuurlijk zelf bepalen welke risico's hij neemt.
Als je echt aan versterkers wil sleutelen, doe dan eerst een basis electronica op. Daarna zal je wel iemand vinden die je wil inleiden in de "geheimen" van buizenversterkers.

Dick_1982
25 januari 2006, 15:53
Ik was een jaar of 12 en kreeg les van de zoons van een electronica winkel eigenaar. in 1970. En daarvoor was ik al een jaar of 3 bezig met transistoren en radios. En het staat je volledig vrij om risico;s te nemen. Niet mijn leven.
Nico

Jounge, ik neem geen risico's, ben nog niet verder gekomen dan afstoffen. Maar goed, de tips voor goeie behulpzame amp techs blijven uit, dus ik kom er verder zelf wel uit. Als er weer geluid uit komt zal ik het laten weten!

Mienmachine
25 januari 2006, 19:08
Je kunt Dr Tube vragen of hij weerstanden bij de Elko's wilt solderen, lopen ze vanzelf leeg nadat je je amp uitzet. Denk niet dat je dan zware weerstanden moet hebben want dan laden de Elko's natuurlijk niet meer op.

nicoverduin
25 januari 2006, 19:24
De zwaarte van de weerstanden heeft er niets meet te maken. Of je er nu een 1 watt of 10 watt tussen stopt maakt niets uit. Een lagere weerstands waarde ontlaad sneller, maar belast de voedingstrafo ook meer doordat er een grotere stroom gaat lopen door de weerstanden. Dit zal de voedingspanning verlagen. Dit gaat weer de klank van de versterker be-invloeden. Maar DrTube weet wel wat erop moet.

Maar met die laatste opmerking begrijp ik dat onze zorg voor de veiligheid niet gewaardeerd wordt...prutsen is zeker in:confused:

Dick_1982
25 januari 2006, 20:52
Zucht...

Ik kom er verder zelf wel uit: met het vinden van een behulpzame amp tech. En nogmaals, maar goed, ik ben nu toch wel duidelijk geweest, de zorg wat betreft veiligheid wordt gewaardeerd, het is alleen jammer dat niemand namen roept van aan te raden amp techs.
Maar goed, ik breng m'n amp gewoon binnenkort naar waarschijnlijk Dr. Tube, en kom er dan vanzelf wel achter of ik daar een beetje aardig geholpen wordt etc.

Mienmachine
25 januari 2006, 23:08
Origineel gepost door Frits van Mourik

"Om je eigen levensduur te verlengen is het verstandig, om in welke- versterker-dan-ook z.g. "bleeder"-weerstanden van bijv. 270k/2W aan te brengen over de eerste hoogspanningselko's tussen de + en aarde.

Bij het uitschakelen van je amp loopt de hoogspanning weg over deze weerstanden en kun je na een minuutje ofzo ( 1ste keer ff meten...)veilig werken. De hsp-elko's verderop in het circuit ontladen zich natuurlijk ook over deze weerstanden."

Ik zou mijn boeken tussen kisten vol met elektronica weer eens moeten opzoeken maar het lag mij bij dat voor HiFi het een regel betreft de veiligheid was om ze te laten zelfontladen en dat het bij gitaarversterkers een taboe was.

Frits van Mourik
26 januari 2006, 00:24
Zucht...

Ik kom er verder zelf wel uit: met het vinden van een behulpzame amp tech. En nogmaals, maar goed, ik ben nu toch wel duidelijk geweest, de zorg wat betreft veiligheid wordt gewaardeerd, het is alleen jammer dat niemand namen roept van aan te raden amp techs.
Maar goed, ik breng m'n amp gewoon binnenkort naar waarschijnlijk Dr. Tube, en kom er dan vanzelf wel achter of ik daar een beetje aardig geholpen wordt etc.

Hey Dick, ik heb je een PM'metje gestuurd....No worries, mate!

Groeten,

Frits

Dick_1982
26 januari 2006, 19:51
Super! Je hebt PM terug.