PDA

View Full Version : Marshall 8040 pre-amp output?



rhcp_schipper
23 januari 2006, 18:22
Hallo,

Ik gebruik de Pre-amp output en de power-amp input van mijn marshall 8040 nu als effect send en return, maar er is de ook de mogelijkheid om er een pre-amp op aan te sluiten, maar hoe gaat dit in zijn werk?

En is een pre-amp net zoiets als een losse top?

Alvast bedankt

Fumi SG
23 januari 2006, 18:47
Een versterker bestaat uit een pre-amp en een power-amp. Zowel een combo als een top. Je zou inderdaad een losse pre-amp aan je power amp-in kunnen hangen. Dan moet je gewoon de pre-amp output aansluiten op de poweramp input. Heel simpel!;)

Geronimo
23 januari 2006, 18:49
Hallo,

Ik gebruik de Pre-amp output en de power-amp input van mijn marshall 8040 nu als effect send en return, maar er is de ook de mogelijkheid om er een pre-amp op aan te sluiten, maar hoe gaat dit in zijn werk?

En is een pre-amp net zoiets als een losse top?

Alvast bedankt

Nee meer als een losse preamp http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif... Maar ik denk dat je dat ook bedoelt. Een versterker bestaat uit een voor en eind versterker, een top heeft dat ineen. Een preamp is alleen de voorversterker, en daar moet nog een eindversterker achter om er een speaker mee aan te sturen.

Je kan idd de losse preamp-out in de poweramp-in van je versterker steken en je gitaar weer in input van de losse preamp...

rhcp_schipper
23 januari 2006, 19:06
okey, even op een rijtje, het word dan: Marshall power amp input----> in een pre amp output.

maar nu snap ik het nog niet helemaal, op mijn amp zitten dus een pre-amp output en een poweramp input, waar dient welke voor? want ik snap er geen flikker van

chennie
23 januari 2006, 19:18
je draait wat dingen om

het is als volgt
gitaar -->input van Preamp met zijn output -->input van de Poweramp met zijn output---> Speaker

Het blauwe lijntje dat is op jouw versterker van toepassing. Oftewel hier kan je achter je preamp van je marshall een andere poweramp hangen, of je kan hier voor de poweramp van je marshall een andere preamp halen.

Pre en poweramp kan je los kopen, vaak als rack, zie ook het rack sectie.

rhcp_schipper
23 januari 2006, 19:23
je draait wat dingen om

het is als volgt
gitaar -->input van Preamp met zijn output -->input van de Poweramp met zijn output---> Speaker

Het blauwe lijntje dat is op jouw versterker van toepassing. Oftewel hier kan je achter je preamp van je marshall een andere poweramp hangen, of je kan hier voor de poweramp van je marshall een andere preamp halen.

Pre en poweramp kan je los kopen, vaak als rack, zie ook het rack sectie.

bedankt chennie, volgens mij begin ik eht te snappen, het zijn dus twee aparte dingen, een power amp en een pre-amp!

chennie
23 januari 2006, 19:39
Inderdaad, een versterker bestaat uit een pre amp en een poweramp.
in de pre amp, regel je zaken zoals gain, treble, mid, bass etc. Het signaal van je gitaar wordt gekleurdt en versterkt.
Echter een versterker kan meestal niet genoeg in één keer versterken, electronisch en technisch gezien om een speaker aan te sturen en het gewenste geluid te geven. Daarom een tweede versterker; een poweramp. Deze zorgt minder voor zaken als treble en bass end at soort ongein, maar zorgt zoals de naam zegt voor het pure vermogen om een speaker aan te sturen.

Alle versterkers voor de gitaar zoals jij ze waarschijnlijk kent hebben een pre en poweramp, zo gebouwd dat je gitaar in de preamp stopt en de speakers aan de power amp. Binnen in is dan alles afgesteld en geregeld. Verscheidene versterkers hebben net zoals jouw versterker de mogelijk heid om ze van elkaar los te scheiden. En dan heb je nog een serie versterkers met nog meer mogelijkheden. En natuurlijk je kan ze apart kopen, het voordeel is dan dat je zelf je geluid bijelkaar kan bouwen, het nadeel is dat je nog meer verscheidenheid hebt en nog meer moet experimenteren.

Noot: je kan nog heel veel discussieren en verdiepen in wat een pre en poweramp met het signaal doet en wat niet, maar het bovengeschrevene is kort door de bocht wel het essentiele in een notendop.

nicoverduin
23 januari 2006, 19:45
mee eens +1

rhcp_schipper
23 januari 2006, 23:14
Jongens bedankt voor de goeie uitleg.

Super!