PDA

View Full Version : Alleen volume-knop



BartL
23 januari 2006, 18:06
Edit: Verder lezen op pagina 4 svp.








Ik heb een derde Lace Gold gekocht om mijn Fender Plus weer origineel te maken.

Nu wilde ik de elementen in de slagplaat gaan zetten (en het derde element vast gaan solderen), maar ik vroeg me af of het mogelijk was om de tone potmeters over te slaan. Ik wil de strat dus gewoon bedraden als: Element -> volumeknop -> Jackoutpiut. De 2 tone knoppen laat ik er uiteraard opzitten, want anders ziet het niet uit (2 van die gaten). Hoe moet ik dit precies gaan solderen?

Ik heb nog nooit elementen gesoldeerd! :)

Fuhgawz
23 januari 2006, 18:19
Op de website van Seymour Duncan (http://www.seymourduncan.com) staan schema's voor veel verschillende combinaties van elementen/knoppen. Jouw combi staat daar vast ook wel tussen.

Negative K3 fan
23 januari 2006, 18:19
heel eenvoudig, check even seymourduncan.com daar kun je een paar schemaatjes vinden.

bert k
23 januari 2006, 19:01
Zo heb ik mijn zelfbouwstrat ook geschakeld. Je moet dan na de elementschakelaar alles op de volumepot laten samenkomen. Isse simpel...

ccc
23 januari 2006, 20:48
Mijn stratje is ook zo geschakeld.
http://i3.photobucket.com/albums/y52/conrad5113/t-62body.jpg

eng elfjuh
23 januari 2006, 21:18
kiek hier moar eben
http://guitarelectronics.zoovy.com/category/wiringresources/

groovyB3
23 januari 2006, 21:21
Gewoon wiren zoals je normaal zou doen, muv de tonepots wiren. Die zitten parallel aan het circuit vast dus het heeft geen invloed als je ze loshaalt.
Ik heb dit ook gedaan bij al m'n gitaren. Echt veel verschil hoor je niet, maar ik had nog wel dat ik een van de toonknoppen per ongeluk dichtdraaide en dat is heel vervelend op het podium. Verder gebruik ik ze nooit dus heb ze maar losgehaald.

Stitch
23 januari 2006, 23:03
same here, je hebt er geen F**K aan

harrie-beton
23 januari 2006, 23:35
ik heb ook de toonregeling altijd van de gitaren gehaald.

Anavrin
24 januari 2006, 12:29
same here, je hebt er geen F**K aan

I dare to disagree...

hehe, op m'n basgitaren vind ik het inderdaad ook onzin, maar je moet maar eens lekker gaan kloten met die toonregelingen, kun je af en toe best vette geluiden uit je gitaar halen.

urezna
24 januari 2006, 15:08
grappig, hoe verschillend de ervaringen zijn. hangt blijkbaar toch sterk af van je instrument enzo....

Op mijn basgitaar maak ik juist heel dankbaar gebruik van de mogelijkheden an de toonregeling, terweijl ik er op gitaar niet veel mee doe... af en toe wat hoog wegdraaien zodat feedback vermindert, dat is het wel....

Fumi SG
24 januari 2006, 16:16
Ik gebruik júist wel m'n tonepot. Vooral met m'n brugelement (humbucker), als ik m'n tonepot los heb staan klinkt ie clean heel lekker maar overstuurd voor geen meter. Staat ie dicht dan klinkt ie clean heel donker en overstuurd juist weer lekker strak... heel effectief bij mij!:)

Bram+
24 januari 2006, 16:45
Ik begin 'm de laatste tijd ook steeds meer te gebruiken, vooral bij soleren op het brugelement, om af en toe een iets 'zachtere' tone te krijgen, het is toch een open element, dus dan klinkt hij af en toe iets te scherp naar mijn smaak. Ligt natuurlijk aan de rest van je instellingen.

BartL
24 januari 2006, 17:15
Zo...element zit erin.

Toen ik de slagplaat en alles erop had zitten, kwam ik er pas achter dat het gat van het halselement en het brugelement eigenlijk verkeerd om was.
Oftewel: Het brug element staat parallel aan de brug, terwijl het hals element juist ietsje scheef staat. Ziet best gaaf uit eigenlijk :D

Wat is überhaupt eigenlijk de reden om een van de elementen scheef in de slagplaat te zetten? Weet iemand dat?

Fumi SG
24 januari 2006, 17:26
Hoe krijg je dat voor elkaar?? Zit dan niet je hele slagplaat er verkeerd om op??:dontgeti: Pics!!:)

BartL
24 januari 2006, 17:55
Foto's @ webshots.

Helter Skelter
24 januari 2006, 18:08
op m'n laatste aanwinst (EB Musicman Axis) zit ook alleen een volumeknop, ik mis de toneknop totaal niet

Fumi SG
24 januari 2006, 19:27
Ziet er inderdaad wel cool uit, lekker apart. Snap alleen nog steeds niet hoe je het voor elkaar krijgt (of lees ik iets over het hoofd?:()

BartL
24 januari 2006, 19:41
Ik heb hem zo gekocht.

Negative K3 fan
24 januari 2006, 20:06
ik heb ook op mn agile de toonknoppen eruit laten halen... en ray (1959slp) maar draaien op de meeting, er veranderde niets :D

mn shamray strat krijgt ipv 1 vol en 2 tones, 2 volumes en 0 tones :)

Stitch
24 januari 2006, 20:38
Dat vind ik zelf ook veel effectiever. Ik gebruikte vroeger nog wel eens de tonepots op mn gitaar in combinatie met de BRUG+MIDDEN stand om een soort van quasi-humbucker geluid te krijgen maar voor de rest vind ik het er alleen maar slechter op worden als je ze niet vol open hebt staan.

Richwoodje
24 januari 2006, 20:56
ik heb ook op mn agile de toonknoppen eruit laten halen... en ray (1959slp) maar draaien op de meeting, er veranderde niets :D

mn shamray strat krijgt ipv 1 vol en 2 tones, 2 volumes en 0 tones :)

wanneer is die shamray eigenlijk klaar?

Robbert
24 januari 2006, 22:23
wanneer is die shamray eigenlijk klaar?

Nog lange niet, nog lange niet!

Orpheo
24 januari 2006, 22:43
Nog lange niet, nog lange niet!

+1. die bouwer schiet echt voor geen meter op, terwijl een andere, die veel later begonnen is, en een andere bouwer heeft, al bijna klaar is... echt zuur voor lennart, maar tis niet anders.

ik ga ook de tone uit mn les paul halen, en daar wat anders voor in de plaats lussen. ik kan echt NIKS met tone. maar een strat met maar 1 pot ziet er uit als een mooie meid met 2 ongelijke tieten. vind ik... dus op mn zelfbouwstrat komen wel 3 "gaten" voor pots, maar er komen 2 volumes (mastervolumes, leuk voor op een singlechannel amp :D ) en op de middelste plek komt een 3weg knop als bij les pauls. de middelste single wordt fake. die vind ik nl ook nuttteloos.

ik ben de mening aangedaan dat als je goeie pickups hebt, waar je echt lekker en goed mee kan werken, dan heb je tone niet nodig om je sound wat vetter te maken (op brug vooral!)

op mijn les paul, btw, als ik een dikkere solotone wil, maar wel pinches acceptabel wil hebben, gooi ik m gewoon in het middenstandje :D (das in mijn geval mid+brughum parallel gezet). heel lekker.

RS-Rik
24 januari 2006, 22:48
ik heb het geflikt met mn strat maar die heeft een 3 standen schakelaar...

bert k
24 januari 2006, 22:50
Ik heb hem zo gekocht.

:o Die winkel verdient dan wel de prijs voor de sufste vergissing aller tijden. Dat is de meest bekende slagplaat uit het universum. Dit is net zo stom als het alfabet in de verkeerde volgorde opzeggen...

Anyway, jij hebt een superoriginele slagplaat.

Ritch
24 januari 2006, 22:53
Ik gebruik de toneknop erg vaak; meestal om wat hoog van het brugelement af te knabbelen. Ook met de tonepot helemaal dicht, geschakeld op brugelement en een vette distorion op m'n Koch krijg ik een dikke fuzz met veel sustain! :) Ohja; heb er wel Amerikaanse pots in laten zetten, de originele Japanse zogen apeballen.

MusicManMaestro
24 januari 2006, 22:59
op m'n laatste aanwinst (EB Musicman Axis) zit ook alleen een volumeknop, ik mis de toneknop totaal niet

He dat is gek , op mijn MM EVH zit alleen maar een toneknop en geen volumeknop :D

Ritch
24 januari 2006, 23:00
He dat is gek , op mijn MM EVH zit alleen maar een toneknop en geen volumeknop :D

Serieus? :o

MusicManMaestro
24 januari 2006, 23:06
Het is wel een volumeknop alleen EVH wou dat er "tone" op kwam staan omdat volgens Eddie je met de volumeknop de "tone" van de gitaar kon regelen :D

Anders Destium
24 januari 2006, 23:15
Ik heb ook een gitaar met alleen een volumeknop en op die gitaar hoor je ook eigenlijk alleen maar te blazen (Paul Gilbert signature) :)

Ik merk de laatste tijd dat ik steeds meer met de toneknop begin te klooien, maar dat komt ook omdat ik eigenlijk altijd over een gigantische high-gain bak speel en soms toch een redelijk cleangeluid wil (en dat werkt :o :dance: )

Stitch
24 januari 2006, 23:35
Het is wel een volumeknop alleen EVH wou dat er "tone" op kwam staan omdat volgens Eddie je met de volumeknop de "tone" van de gitaar kon regelen :D

hehe wat een coole gast is dat ook man

Tupelo
25 januari 2006, 01:26
Ik gebruik de tonepot van mijn gitaar wel vaak. De toonregeling om mijn versterker heb ik zelfs uitgeschakeld. Ik vind het alleen niet nodig om tone regeling per element te hebben..

BartL
25 januari 2006, 08:55
MAARGOED... :D

Waarom zou iemand een slagplaat op deze manier maken, zoals bij mijn strat? Ziet er cool uit, maar wat doet het? :D

Anders Destium
25 januari 2006, 13:13
Het was gewoon prutswerk van de maker, zullen we het daar maar op houden :cheerup:

Negative K3 fan
25 januari 2006, 15:48
Het is wel een volumeknop alleen EVH wou dat er "tone" op kwam staan omdat volgens Eddie je met de volumeknop de "tone" van de gitaar kon regelen :D

meer volume = meer tone

BartL
15 februari 2006, 15:14
Nieuw onderwerp :)
Net even mijn nieuwe strat opengemaakt en toen viel de slagplaat half naar onder (blond). Waar hoort het rode draadje aan vast te zitten? Deze is dus los gekomen.
http://student.infonomics.nl/students/b.loog/strat.JPG

SimonS
15 februari 2006, 15:16
op de onderste tone potmeter zit een hoopje soldeersel zonder draadje.

Negative K3 fan
15 februari 2006, 15:30
het lijkt erop dat die rode draad uit de trem cavity komt, in dat geval is het dus een aarde draad en meot hij achterop die potmeter worden gesoldeerd. Het is alleen moeilijk dit met zekerheid te zeggen.

Rock&Roll
15 februari 2006, 15:33
Hmm ik zie namelijk vier draden. Twee die van de input komen en vast zitten aan de volumepot en nog eentje die zo te zien uit de tremholte komt en ook daaraan vastzit. De rode draad lijkt me een raadsel... Waar leidt die naartoe dan?

BartL
15 februari 2006, 15:57
Ik pleur hem gewoon eens op de tonepotmeter, bij dat 'hoopje soldeersel zonder draadje'.

BartL
15 februari 2006, 16:38
Volgens mij is het wel gelukt :)

Nog een vraagje: Ik wil nieuwe snaren op die strat leggen, maar heb nog nooit gewerkt met die vintage tuners (tuners zonder gaatje erin dus). Hoe de fuck moet ik die snaren op die tuners krijgen?

Ik schaam me echt kapot :D

FruscianteFan
15 februari 2006, 16:58
www.fender.com en dan bij recourses > customer support ;)

BartL
15 februari 2006, 17:59
Kom er niet echt uit... één plaatje zou voldoende zijn, maar die vind ik nog ff niet.

Rock&Roll
15 februari 2006, 18:03
Gewoon de snaar een 5-tal cm voorbij de' 'bijhorende' tuner afknippen, de snaar in het gaatje steken, plooien en vastdraaien. Heel simpel, zal je wel zien. :hippie:

FruscianteFan
15 februari 2006, 18:06
Kom er niet echt uit... één plaatje zou voldoende zijn, maar die vind ik nog ff niet.

Vintage keys - For these keys you will want to pre-cut the strings to achieve the proper length and the desired amount of winds. Pull the 6th string to the 4th key and cut it (make sure when you are pulling the strings that you are pulling the string taut). Pull the 5th string to the 3rd key and cut it. Pull the 4th string between the 2nd and 1st keys and cut it. Pull the 3rd string just about to the top of the headcap and cut it. Pull the 2nd string about a 1/2" (13 mm) past the headcap and cut it. Finally pull the 1st string 1 1/2" (38 mm) past the top of the headcap and cut it. Insert into the center hole in the tuning key, bend and crimp to a 90° angle, and wind neatly in a downward pattern (carefully as to prevent overlapping of the strings).

If your tuning keys have a screw on the end of the button, check the tightness of the screw. This controls the tension of the gears inside the tuning keys. DO NOT over-tighten these screws. They should be tightened to "finger-tight." This is very important especially on locking tuners.
http://www.fender.com/support/setup/stratsetup.php

BartL
15 februari 2006, 18:49
...ja, ik kan ook lezen :)

Maar toch snapte ik het niet helemaal.

Maargoed, snaar in die groef steken en dan vastschroeven? Zal het eens proberen. (Maar dat ding kan toch zo weer eruit schieten of zie ik dat nou verkeerd?)


tot zo :)

Gitaro
15 februari 2006, 19:18
Gewoon snoeien, erin stoppen, even 'knikken' zodat er een hoek in komt, goed vasthouden (eventueel alvast een omwinding maken, of een halve, dat doe ik bij de E soms omdat ie er nogal es uit wil schieten) en draaien met die handel.

BartL
15 februari 2006, 20:13
Wat ben ik dom. Ik snapte inderdaad de functie van dat gaatje in het midden niet :D

Thank you 4 helpimg m3 :)