PDA

View Full Version : Beste compressor op de markt?



Angel
23 januari 2006, 11:38
Welke is de beste compressor momenteel op de markt, liefst met een prijsaanduiding ;)

Frusciante
23 januari 2006, 11:53
zoek ff op google of hc, maar daar ben je niet mee geholpen dus hier mijn geteste ervaringen.

carl martin , lastig in te stellen, mooie transparante sound prijs eur +/- 220
trex compnova, zeer transparant, misschien wel iets te, eur 145
barber tonepress, heeft interne trimpot (diverser scale aan sound) zeer weinig ruis, brom zelfs bij maximale settings van sustain (geldt ook voor de carl martin en trex), en attack. prijs 175
diamond compressor, nooit getest zee www.gvees.com prijs 170
keely compressor , nooit getest prijs 220 ook bij gevees

gewoon questie van smaak. allemaal uitproberen dus.
maar misschien vind je een dynacom mxr, marshall ed1, of boss sc3 ook wel wat al zijn deze dus wel een stuk minder in geluid, mindere componenten, meer ruis, maximale settings haast onmogelijk, niet transparant. je moet ervan houden ;)

Rock&Roll
23 januari 2006, 12:11
trex compnova, zeer transparant, misschien wel iets te, eur 145

Wat bedoel je hiermee?

Thom TK
23 januari 2006, 13:27
Wat bedoel je hiermee?

Transparant?
Het kleurt je geluid (bijna) niet.

De Carl Martin is een hele goeie, wat mij betreft een aanrader.
Hij is wat duur, maar imo zijn geld zeker waard; hij kan worden ingesteld als booster, limiter en compressor, en doet dat goed!
Veel instelmogelijkheden (niet door de hoeveelheid pots, maar door wat ze doen afhankelijk van elkaar).

Ik heb ook de MXR dynacomp getest, maar die vond ik minder transparant en minder veelzijdig.

Ook de Aphex punchfactory (stompbox) is een pimp pedaaltje, alleen voor de looks zou ik hem al kopen voor mijn board :D....maargoed het is dus voornamelijk een booster, en hij gaat ook niet erg ver...hij compresseerd niet erg hard, zoals de CM dat wel doet bijvoorbeeld.

Frusciante
23 januari 2006, 13:36
als ik het goed begrepen heb van de trex mannen is hun compnova vooral gericht op studio werk waarbij een zeer transparante toon nodig is. dit wil zeggen haast geen tone suck dwz de frequenties van bass middel trebble geheel onaangestast te laten. deze is vooral geschikt voor sustain use. zodat het net lijkt of je amp een stuk "egaler" en meer sustain heeft. het is dan ook lastig om te horen of iemand dus een transparante comp gebruikt. bij bekende stukken zoals bv under the bridge of soul to squeeze o.i.d hoor je duidelijk een gekleurde gecompresste tone. ik dacht dat john toen een boss sc3 of sc2 gebruikte. een dynacomb kan ook zo'n soort gekleure compres tone toevoegen dit kan de trex dus niet. ik kreeg het er in iig niet uit. ben geen sustain freak dus vandaar dat ik hem dus te beperkt vond. in de studio kan ik me voorstellen dat ie zeer handig kan zijn ivm met de limit functie plus de toegevoegde sutain bij bv clean solo's oid. de carl martin vond ik ook transparant maar na veel getweak kreeg ik ook een iets gekleurde toon. zelfde geld voor de barber die een interne potmeter heeft, maakt het meteen een stuk veelzijdiger.

Rock&Roll
23 januari 2006, 13:50
Transparant ken ik hoor ;) ik vroeg me enkel af wat je bedoelde met té transparant, maar uit je laatste post kan ik het wel afleiden. basically hoor je geen verschil met de comp aan en dat zou wel eens kunnen tegenvallen als je het verschil wel wilt horen.

Speeddemon
23 januari 2006, 13:58
als ik het goed begrepen heb van de trex mannen is hun compnova vooral gericht op studio werk waarbij een zeer transparante toon nodig is. dit wil zeggen haast geen tone suck dwz de frequenties van bass middel trebble geheel onaangestast te laten..
Dat is geen tone-suck.

Tone-suck wordt gebruikt wanneer een pedaaltje dat UIT staat je sound aantast. En om dit te kunnen horen heb je OFWEL een TB-box nodig, ofwel gecheckt tussen Gitaar--->amp en Gitaar--->pedaal X--->amp.

Ik merk dat steeds meer beginners hier op 't forum over tone-suck praten alsof ze 't al jaren kennen, terwijl ze geen van allen weten wat 't nou precies is.

Sluit een Boss CE-2 aan in een TB Loop, zet de CE-2 UIT, en schakel dan de TB loop aan en uit. Als 't goed is hoor je dat met de TB Loop AAN je sound iets meer fake hoog heeft, maar z'n 'ballen' mist (gebrek aan punch en complexiteit in 't mid/laag mid.).
DAT is tone-suck.
Als een effect AAN staat, en hij verandert je geluid, dan is dat HET EFFECT!

Mitch
23 januari 2006, 18:39
Geluid kleuren, tone suck...het loopt inderdaad weer heerlijk door elkaar.
Wat bij bijv. Under The Brdige opvalt is de sterk gesquashte attack. Dat klinkt in onze oren anders dan dezelfde hoeveelheid compressie met een andere attack karakteristiek. Of je dat wil of niet: da's dus eigenlijk de vraag hier !

Instelbaarheid, weinig ruis etc.: Carl Martin, T Rex, evt. de Barber
Dynacomp etc. hebben een karakteristiek geluid omdat het gewoon een in het verleden vaak gebruikt pedaal is. Dan klinkt het ons dus bekend in de oren en dat noemen we dan later 'karakter' :D

Negative K3 fan
23 januari 2006, 18:44
als ik dingen als under the bridge hoor, dan hoor ik gewoon een goede buizenamp en ik denk ook dat je met een goede amp, juist ingesteld de beste compressie hebt die je je maar kunt wensen :)

Speeddemon
23 januari 2006, 18:58
als ik dingen als under the bridge hoor, dan hoor ik gewoon een goede buizenamp en ik denk ook dat je met een goede amp, juist ingesteld de beste compressie hebt die je je maar kunt wensen :)
Nee, je hoort echt wel een geknepen attack bij dat nummer.
Zou heel goed een Dyna Comp (of Ross comp) kunnen zijn. Eentje die country-achtig squasht.

jaspie
23 januari 2006, 22:29
is zo'n "gesquashte attack" van de dynacomp ook geschikt voor funk, en is het ook goed te gebruiken met distortion?
sorry voor deze domme vragen hoor maar ik heb niet veel verstand van compressoren en met mijn eerste nog kopen .

Robbert
23 januari 2006, 23:11
Verdiep je eerst eens goed in compressors.. het is toch wel een effect waar je van moet houden.

Speeddemon
24 januari 2006, 00:05
is zo'n "gesquashte attack" van de dynacomp ook geschikt voor funk, en is het ook goed te gebruiken met distortion?
sorry voor deze domme vragen hoor maar ik heb niet veel verstand van compressoren en met mijn eerste nog kopen .
JUIST voor funk ja! (voor funk en country worden meestal 'gekleurde' compressors gebruikt: Dyna Comp, Ross Compressor, Boss CS-2, Keeley comp, Janglebox)

Wel een beetje de latere gelikte funk (Average White Band, Prince, Tower of Power).

En ondanks dat de Dyna Comp geweldig klinkt voor een distortion (het geheel wordt wat punchier, en smoother), ruist 't wel als de tyfus. Dus een noise gate is dan wel een vereiste!

fullorder
24 januari 2006, 00:43
Wanneer kunnen we de eerste HWA comp verwachten? :speed:

Speeddemon
24 januari 2006, 00:47
Wanneer kunnen we de eerste HWA comp verwachten? :speed:
duurt nog wel effe. Ik wil namelijk altijd veelzijdigheid,
en het zou dan ofwel een 2 in 1 comp worden (1590BB met een transparante comp en een squishy comp) of iets zoals de Barber TonePRess, met een blend knop.

En de prijs zal ook niet goedkoop zijn, gezien het feit dat ze toch wel een stukkie complexer zijn dan boosts en fuzzes.

piezo
24 januari 2006, 10:53
Zou het niet fijn zijn als dat een compressor was met de "studio" kwaliteit (incl 240 V voeding) en ruime instelmogelijkheden van bijvoorbeeld de Carl Martin met een "kleur" regelaar erbij om ook een Dynacomp/Ross effect te kunnen bereiken. Misschien door een buisje erin te zetten, als je toch over 240 V beschikt?

Rock&Roll
24 januari 2006, 11:27
Er staat trouwens zo'n t-rex comp nova op gitaarmarkt voor 120 euro.
Just mentioning, mocht er iemand na het lezen van dit alles er plots zin in gekregen hebben ;)

LordRiffenstein
24 januari 2006, 12:58
FF kijken welke ik allemaal getest heb: T-Rex, Maxon, Barber, 2 verschillende Boss, CM, MXR, Menatone en Keeley.

Van bovenstaande bevielen mij de Barber (heb ik zelf) en de Maxon het beste. Ik heb liever het type comp dat je niet hoort tot je hem uit zet en dat doen beiden prima. DE menatone was ook goed maar een eigenaardig beestje, klonk heel anders dan de rest. Grootste tegenvallers waren de Keeley en T-Rex, vond beiden absoluut niks. De CM was ook wel goed maar niet helemaal wat ik zocht.

Gebruik nu de Barber ongeveer 1.5 jaar en ben er nog steeds uiterst tevreden over. Geen nood aan verandering hoewel ik erg graag de Demeter Compulator zou willen testen, heb er al veel goeds van gehoord en valt ook te beluisteren op de Xotic-site in de 2de reeks videos van M Thompson.

EDIT: had vroeger ook de Marshall comp en die was verbazingwekkend goed!

Joey Handsome
24 januari 2006, 13:10
Hoe zit het dan met de Black Finger van EHX?, zij claimen dat de Black Finger de enige betaalbare buizencompressor op de markt is op dit moment:

THE BLACK FINGER IS THE ONLY OPTOISOLATOR PHOTOCELL, DUAL VACUUM TUBE COMPRESSOR PEDAL ON THE MARKET! SO WHAT DOES THAT MEAN?
It means that the Black Finger uses the same professional-grade techniques that the most revered, vintage and mega-thousand dollar, high-end studio compressors use, except that it's in the form of an affordable, compact foot pedal!

iemand die deze compressor getest heeft? Ik ben hier erg benieuwd naar, zijn die buizen gewoon een trucje om je te laten denken: "hier zitten buizen in, deze is uberhaubt beter dan elke andere compressor zonder" of klinkt ie ook echt mooier dan een compressor zonder buizen hierdoor?

duckman
24 januari 2006, 15:19
De EHX heb ik niet getest, maar ik heb wel ooit een tijd de Ibanez Tube compressor ( Ibanez TC-999 COMPRESSOR ) geleend en die was erg goed.
Helaas word ie niet meer gemaakt.

De nieuwe TC electronics compressor lijkt me ook zeer interresant, iemand die nieuwe pedal line al getest?

mazzel,
Arjan

Speeddemon
24 januari 2006, 15:43
Zou het niet fijn zijn als dat een compressor was met de "studio" kwaliteit (incl 240 V voeding) en ruime instelmogelijkheden van bijvoorbeeld de Carl Martin met een "kleur" regelaar erbij om ook een Dynacomp/Ross effect te kunnen bereiken. Misschien door een buisje erin te zetten, als je toch over 240 V beschikt?
Zoiets is er geloof ik wel ongeveer:
http://www.diamondpedals.com/images/compressor/compressor_top.jpg

http://www.diamondpedals.com/products/compressor.html

Gvees, weet jij hoe squishy (Dyna/Ross) ie kan gaan?

Binnenkant:
http://www.diamondpedals.com/images/compressor/internal.jpg

:o

Rock&Roll
24 januari 2006, 15:47
Man wat ziet die Diamond comp er gelikt uit vanbinnen! :hippie:
*gansta mode on* Respect! *gansta mode off*

Angel
24 januari 2006, 15:48
Hoe zit het dan met de Black Finger van EHX?, zij claimen dat de Black Finger de enige betaalbare buizencompressor op de markt is op dit moment:

THE BLACK FINGER IS THE ONLY OPTOISOLATOR PHOTOCELL, DUAL VACUUM TUBE COMPRESSOR PEDAL ON THE MARKET! SO WHAT DOES THAT MEAN?
It means that the Black Finger uses the same professional-grade techniques that the most revered, vintage and mega-thousand dollar, high-end studio compressors use, except that it's in the form of an affordable, compact foot pedal!

iemand die deze compressor getest heeft? Ik ben hier erg benieuwd naar, zijn die buizen gewoon een trucje om je te laten denken: "hier zitten buizen in, deze is uberhaubt beter dan elke andere compressor zonder" of klinkt ie ook echt mooier dan een compressor zonder buizen hierdoor?

Ik heb net de White Finger getest, ook buizen. Vond hem niet zo aangenaam als de T-rex. Hij nam veel meer punch weg maar kon wel een eindeloze feedback creëren.

Lucluc
24 januari 2006, 16:06
http://www.diamondpedals.com/images/compressor/internal.jpg


:o :o :o

Mijn god, wat een complex gebeuren!

Joey Handsome
24 januari 2006, 16:48
Ik heb net de White Finger getest, ook buizen. Vond hem niet zo aangenaam als de T-rex. Hij nam veel meer punch weg maar kon wel een eindeloze feedback creëren.

de white finger is niet buizen, dat is het verschil tussen de white en de black finger (geen buizen/wel buizen)

Angel
24 januari 2006, 17:01
de white finger is niet buizen, dat is het verschil tussen de white en de black finger (geen buizen/wel buizen)

Dan moet ik die winkel eens met de vinger wijzen, mijn excuses dan.

DarknessAwaits
24 januari 2006, 18:12
Je kan ze ook gewoon de vinger geven.

piezo
24 januari 2006, 22:15
Zoiets is er geloof ik wel ongeveer:
<<< PLAATJE >>>
Gvees, weet jij hoe squishy (Dyna/Ross) ie kan gaan?

Binnenkant:

<<< PLAATJE >>>


Er zullen misschien wel meer compressors zijn met een klankregelaar. Maar de Carl Martin heeft wel 4 continu variabele regelaars voor treshold, ratio, attack en make-up gain. Op die Diamond kun je van de compressie grootheden alleen make-up gain en OF de ratio OF de treshold regelen, waarbij de andere van die twee dan vast is ingesteld. De attack regelaar is van belang om zelf de "squishiness" te kunnen regelen en maakt het ding bovendien meteen geschikt voor bas.

piezo
24 januari 2006, 22:26
FF kijken welke ik allemaal getest heb: T-Rex, Maxon, Barber, 2 verschillende Boss, CM, MXR, Menatone en Keeley.

Van bovenstaande bevielen mij de Barber (heb ik zelf) en de Maxon het beste. Ik heb liever het type comp dat je niet hoort tot je hem uit zet en dat doen beiden prima. DE menatone was ook goed maar een eigenaardig beestje, klonk heel anders dan de rest. Grootste tegenvallers waren de Keeley en T-Rex, vond beiden absoluut niks. De CM was ook wel goed maar niet helemaal wat ik zocht.

EDIT: had vroeger ook de Marshall comp en die was verbazingwekkend goed!

1) Kun je mij zeggen waarom de CM net niet beviel?
2) De Marshall ED-1 vond ik in eerste instantie heel goed voor het geld maar heb ik teruggebracht toen ik er achter kwam dattie alleen goed was voor low output gitaren. En zelfs met mijn Strat kwam er al een beetje een overdrive randje bij. Heb ter controle nog 2 andere exemplaren getest, maar met hetzelfde resultaat. Er kunnen natuurlijk andere versies van geweest zijn, die dat euvel niet hadden, dat weet ik niet.

bluegate
24 januari 2006, 22:49
Vergeet de FK-1 niet...
Wordt gemaakt door RMC, zie hier: http://www.realmccoycustom.com/FK-1.HTM
Verkrijgbaar bij vd Haar.

Ik ben er heel tevreden mee. :)

drap
26 januari 2006, 14:37
De beste compressie is mijns inziens nog steeds de compressie van een goeie buizenversterker. Oooohw dat cleane geluid van een Marshall Major en een strat (John Frusciante's versterker)...

Rock&Roll
26 januari 2006, 15:05
Vergeet de FK-1 niet...
Wordt gemaakt door RMC, zie hier: http://www.realmccoycustom.com/FK-1.HTM
Verkrijgbaar bij vd Haar.

Ik ben er heel tevreden mee. :)

Hoe klinkt deze comp dan? Hoeveel kost hij hier eigenlijk ( de rieteejl prijs in us is 125 dollar), want ik zie hem niet staan tussen de RMC's op de site van Haar. :chicken:

ReinoutV
26 januari 2006, 16:35
De Carl Martin is een hele goeie als je een studio-like compressor wil. Heel goed af te stellen, ook voor akoestische gitaren. Ik heb eerder de ED-1 van Marshall gehad, maar die vond ik een beetje onvoorspelbaar (klinkt raar, niet?). Ik wist toen ook nog niet zo veel van compressors, maar het is iig een heel ander beestje van de CM.

bluegate
26 januari 2006, 17:26
De FK-1 klinkt in mijn oren goed, maar smaak is subjectief.

Kost bij vdHaar 125 Euro, staat inderdaad niet op z'n site.

Er staan een aantal reviews op Harmony-Central.