PDA

View Full Version : Toets en trussrod vraagjes



Gitaarbouwer
22 januari 2006, 22:54
Hoi,

Even twee vraagjes over mijn akoustische dreadnought in wording:

Voor het lijmen van de toets op de hals, moet je eerst even de trussrod invetten zodat de trussrod niet vast gaat zitten, las ik hier op het forum. Welk vet kan ik daar het beste voor gebruiken? Vaseline ofzo?

Tweede vraag: is het gebruikelijk om de zijkant van de toets óók te lakken? Het gaat om een ebben toets zónder bindings.

Thanx

Mattia
23 januari 2006, 00:04
Ik vet ze nooit in. 'Gewoon' een stuk afplakband erop, lijm erom, plakband eraf, lijmen maar. Als het goed is komt er geen lijm in de truss rod channel. Je zou ook 'gewoon' plakband (scotch) kunnen gebruiken, dun laten, en op z'n plek laten. Storen doet het niet. Echter, dat vind ik een beetje raar staan, is is eigenlijk nergens voor nodig. Gewoon niet al te veel lijm gebruiken (een dunne, egale laag.)

Verder, nouja, wat gebeurt er als er wat houtlijm op je truss rod zit? Antwoord: helemaal niks. Gewoon even eraan draaien, hoor je misschien een 'krak', en het zit weer los. Titebond plakt voor geen meter op metaal en/of plastic.

Re: toets: ik lak de zijkant altijd wel mee, maar ik doe schellac en/of olie op m'n halzen; tegen de rand wordt het steeds dunner, totdat er ongeveer nul lak opzit. Er zit geen harde scheidingslijn in. Maarja, ik doe binding op 90% van m'n gitaren.

Marcel2
23 januari 2006, 19:24
Ik doe plastic limonaderietjes om de trussrod.

Gitaarbouwer
25 januari 2006, 12:51
Bedankt voor wat betreft de trussrod. Dat gaat nu wel lukken.

V.w.b. het lakken ben ik er nog niet helemaal uit. Ik ga de hals gewoon spuitlakken en dan ontstaat er dus wel een harde scheidingslijn. Bij mijn eerste gitaar zit die lijn bovenop de toets (precies op de hoek). Dat is niet echt mooi.

Mattia
25 januari 2006, 18:31
Bedankt voor wat betreft de trussrod. Dat gaat nu wel lukken.

V.w.b. het lakken ben ik er nog niet helemaal uit. Ik ga de hals gewoon spuitlakken en dan ontstaat er dus wel een harde scheidingslijn. Bij mijn eerste gitaar zit die lijn bovenop de toets (precies op de hoek). Dat is niet echt mooi.

Zou ik 'm voorzichtig terugschuren. Gewoon daar wat verder doorgaan, zodat je een 'zachtere' transitie krijgt. Wellicht afmaken met wat staalwol oid.