PDA

View Full Version : 1 vraagje



1vraagje
22 januari 2006, 20:18
Hallo,

Ik ben een tijdje bezig met gitaren ((akkoestisch)) en ik wou na een paar keer gespeeld te hebbe bij vriende enz. wel een elektrische maar! ik heb hier een bass versterker en nou vraag ik mij af wat er gebeurd als ik met een elekrische gitaar daarop speel?alvast bedankt:)

nicoverduin
22 januari 2006, 20:20
Gewoon erin prikken. Kan geen kwaad. Afhankelijk van de kast konstructie, zal de bas wat benadrukt worden en de hoge tonen wat gedempt.
Nico

1vraagje
22 januari 2006, 20:21
Kijk super :D

bedankt voor de snelle reactie :)Dan ga ik op zoek naar een gitaar.

Ivar

Squier4ever
23 januari 2006, 15:27
heb wel eens gehoord dat je deze niet te hard moet zetten, slecht voor de speakers oid?????

anyway andersom zou ik zeker niet proberen!

pol
23 januari 2006, 15:47
kan geen kwaad, het geluid zal wel niet geweldig zijn, maar da's dan ook alles.

hoofd
23 januari 2006, 15:49
't kan nog best aardig klinken hoor, gitaar over een basversterker. Helemaal als je er nog een pedaaltje tussen zet...

SimonS
23 januari 2006, 15:50
andersom (bas in gitaarverst.) is minder aan te bevelen, dit kan primaaaa.

gitarist17
23 januari 2006, 16:54
fender bassman was toch ook ooit een echte basamp en nu spelen er vele gitaristen over

groeten erice

Negative K3 fan
23 januari 2006, 18:06
ja dat verhaal dat er geen bas door een gitaaramp kan dat is echt zoiets van hmmmm... ik laat iedereen die het wil zo door mn te dure buizenamps spelen zonder dat ik daar moeilijk over ga doen.

niet alleen de bassman, maar ook bijvoorbeeld een ac30 is gemaakt met basgitaren in gedachten.

BartL
23 januari 2006, 18:08
ja dat verhaal dat er geen bas door een gitaaramp kan dat is echt zoiets van hmmmm... ik laat iedereen die het wil zo door mn te dure buizenamps spelen zonder dat ik daar moeilijk over ga doen.

niet alleen de bassman, maar ook bijvoorbeeld een ac30 is gemaakt met basgitaren in gedachten.
Ja ok...de amps misschien wel. Maar zijn de speakers van de AC30 wel geschikt?

Fumi SG
23 januari 2006, 18:12
Inderdaad, vooral de speakers zullen het (mogelijk) moeilijk krijgen met hoge volumes.

Bins
23 januari 2006, 18:12
Onze bassist speelt ook over 12" speakers. Vind ie mooi. Hij heeft zelfs de crappy ass speakers van mn h&k cab in een zelfbouw cab gezet, en die klinken echt heerlijk (had ik echt niet verwacht.. ik dacht echt "gast, jij bent waus.."). Tijdens repeteren blaast ie echt hard met dat ding (iets te hard imo, maar goed) en ik heb nog nooit het idee gehad dat de speakers het niet trokken.

1vraagje
23 januari 2006, 18:21
Dank jullie wel

SimonS
24 januari 2006, 13:53
ik laat iedereen die het wil zo door mn te dure buizenamps spelen zonder dat ik daar moeilijk over ga doen.
jij wel. ik niet:stop:



niet alleen de bassman, maar ook bijvoorbeeld een ac30 is gemaakt met basgitaren in gedachten.
dat zijn dan weer uitzonderingen op de regel

Wormaap
24 januari 2006, 18:58
Het probleem met speakers die niet voor bas ontworpen zijn is't volgende (dit komt vanuit'n HiFi-standpunt, maar zal waarschijnlijk voor 99% toe te passen zijn op dit soort dingen)
De speaker geeft relatief weinig bas weer, omdat'ie voor gitaar bedoelt is. Alles onder de 165Hz zal'ie dus nauwelijks weergeven, zeg eens op -10dB relatief.
Dan zeg je: Geef +10dB op je equaliser en gaan met die banaan. Dan krijg je dus het probleem dat je speaker een extreme uitslag moet gaan maken om dat goed weer te geven, en daar kan'ie dus grondig van naar de kloten gaan.

Met andere woorden: Bas over een gitaaramp + speakers kan zeer zeker, maar ga niet te hard spelen, en zeker niet proberen om de tonen die een gitaarspeaker niet goed weergeeft te boosten, want dan ga je zooi opblazen ;)

gitarist17
24 januari 2006, 19:30
dus volgens jou zou je nooit je equalizer op je amp vol mogen zetten?

begrijp ik het zo goed... want dan vind ik het namelijk heel raar
groeten erik

Wormaap
24 januari 2006, 19:36
Dat heb ik nooit gezegd!
Als je een gitaaramp door een gitaar-speakerkist laat spelen, met een gitaar eraan, is er niks aan de hand. De 'bas' die er in een gitaar zit is ook bij lange na niet laag genoeg om een behoorlijke speakerexcursie nodig te hebben om goed hoorbaar te zijn (lees: enorm hard :P)
Een bas, daarentegen, zit een stuk lager, en in het gebied onder de 100Hz. Daar zijn behoorlijke speakeruitslagen nodig om fatsoendelijk hoorbaar te zijn. Zolang je niet je equaliser gaat boosten om die uitslag te halen uit een speaker die er niet voor bedoeld is, is er niets aan de hand :)

gitarist17
24 januari 2006, 20:09
verkeerd begrepen
sorry

groeten erik