PDA

View Full Version : binding



rinaldo
22 januari 2006, 17:00
ik zit een beetje te klooien met het kanaaltje waar de binding in komt te liggen, ben wat aan het expirementeren geweest met mijn dremel en heb daar een houdertje voor gemaakt van aluminium die ik in diepte en hoogte kan verstellen, maar ben nog niet echt tevreden, het is nog niet allemaal even strak op het hele oppervlak. ik vraag me af of er iemand een goeie methode heeft die simpel werkt en toch een goed resultaat geeft want hoe strakker hij er in ligt hoe beter het is niet waar?
als iemand mij helpen kan.. dan graag.

Gitaarbouwer
22 januari 2006, 18:00
het is nog niet allemaal even strak op het hele oppervlak. ik vraag me af of er iemand een goeie methode heeft die simpel werkt en toch een goed resultaat geeft want hoe strakker hij er in ligt hoe beter het is niet waar?

Dat is zeker waar! Hoe strak de binding er ook inligt, als er ook maar één kiertje zit ergens, dan is dat erg frusterend, althans zo werkt dat bij mij.

Je zou kunnen overwegen een opzetstuk voor de dremel te kopen, waar een variabele hoogte- en diepteinstelling op zit. Zie http://www.stewmac.com/shop/Tools/Special_tools_for:_Binding/1/Precision_Router_Base.html. Hier worden goede resultaten mee geboekt. Ik gebruik zelf een routerbit set (voor mijn bovenfrees) met lagertjes van diverse diameters. Werkt ook goed. Voor de dremel bestaat ook een wat compacter opzetstuk (zie http://www.stewmac.com/shop/Tools/Special_tools_for:_Binding/Binding_Router_Guide.html), maar die geeft minder stabiliteit, dus meer kans op fouten.

rinaldo
22 januari 2006, 20:37
dat met die lagertjes, daar heb ik zelf ook aan zitten denken maar gebruik je daar voor de freesjes waar de lager onder aan de frees gemonteerd zit? en zijn die lagertjes los te koop dan? je moet uiteindelijk toch een verschil van zo,n anderhalve milimeter hebben, ik kwam daar zelf niet helemaal uit. dus als er een freesje is die ik zo in de bovenfrees kan zetten dan is het helemaal oke, ben ik meteen van dat gepruts met die dremel af. dat opzet stuk van stewmac zou ook een optie zijn maar ik vind hem nogal prijzig. mischien als ik de maten en of een tekening van dat ding zou kunnen krijgen kan ik hem mischien zelf wel maken, ik werk in een machine fabr. dus dat zou geen probleem zijn, dus als iemand zon ding heeft en hem eens grondig na meet zou dat het overwegen waard zijn
maar ik denk dat ik ga voor de router met lagertjes.

Gitaarbouwer
22 januari 2006, 21:41
dat met die lagertjes, daar heb ik zelf ook aan zitten denken maar gebruik je daar voor de freesjes waar de lager onder aan de frees gemonteerd zit? en zijn die lagertjes los te koop dan? je moet uiteindelijk toch een verschil van zo,n anderhalve milimeter hebben, ik kwam daar zelf niet helemaal uit. dus als er een freesje is die ik zo in de bovenfrees kan zetten dan is het helemaal oke, ben ik meteen van dat gepruts met die dremel af. dat opzet stuk van stewmac zou ook een optie zijn maar ik vind hem nogal prijzig. mischien als ik de maten en of een tekening van dat ding zou kunnen krijgen kan ik hem mischien zelf wel maken, ik werk in een machine fabr. dus dat zou geen probleem zijn, dus als iemand zon ding heeft en hem eens grondig na meet zou dat het overwegen waard zijn
maar ik denk dat ik ga voor de router met lagertjes.

Voor routerbit met lagers zie http://www.lmii.com/CartTwo/thirdproducts.asp?CategoryName=Binding+Tools&NameProdHeader=Binding+Cutter%2FBearing+Kit
of http://www.stewmac.com/shop/Tools/Special_tools_for:_Binding/Binding_Router_Bit_Set.html.

Ik gebruik zelf die van lmii.com. Een stuk duurder, maar véél meer keuze in diameters.

Met verschillende diameters lagers kun je verschillende breedtes frezen. Het lagertje zit onder het freesje. Dit betekent dat als het lagertje een flinke "deuk" tegenkomt in zijn loop, dit leidt tot dezelfde deuk in je binding channel.

Het Dremel opzetstuk incl. de geleider kost je $95,25. De complete set van routerbit met lagers kost je $84,95 (bij Stewmac; lmii véél duurder), maar als je een bovenfrees hebt met een 8mm schacht moet je nog wel een 1/4" - 8mm verloopbusje aanschaffen, kosten €6,95.
Qua prijs maakt het dus allemaal niet veel uit, hoewel je natuurlijk niet alle lagers hoeft te kopen. Maar geloof me, je kunt beter een paar lagertjes te veel kopen dan dat je erachterkomt dat je niet het juiste lagertje gekocht hebt en je wéér een bestelling in de USA kunt plaatsen (ik spreek uit ervaring:-)).

rinaldo
22 januari 2006, 22:00
oke gitaarbouwer bedankt voor je reaktie, ik ga maar eens even kijken wat ik ga doen, die router bitjes zien er inderdaad wel goed uit mischien moet ik toch maar even een bestelling plaatsen in de usa. ik zeg maar zo beter duur dan niet te ktijgen.